Publicerat Maj 24, 201510 yr Efterleksfisket på gädda verkar vara igång. Tog tre skapliga gäddor,längsta 83 cm men smal som en tändsticka. Massor av missade hugg och många efterföljare.En bra dag på sjön helt enkelt.
Publicerat Maj 26, 201510 yr drog 1st 50cm gädda igår em när jag var nere o fiskade nån timme bara. inväntar kanoten så än så länge så bedrivs fisket från land. trist men snart kommer kanoten upp. hoppas på o få lite fler matfiskar dock
Publicerat Maj 27, 201510 yr Var? Ute i lördags och det var segt som fan, (Norrtälje) Södra furusunds skärgård
Publicerat Maj 27, 201510 yr Ok körde ett stenkast norrut. Spillersboda och upp mot Kapellskär, fick rapporter från Öregrund om segt fiske oxå, förmodligen fel på prylarna
Publicerat Maj 29, 201510 yr Isen börjar gå i sjöarna. Jobbar eftermiddag så det är bara att vänta. Vatten något så fruktansvärt i alla strömmande vatten. Måste nog ändå försöka vädra laxspöet på måndag.
Publicerat Maj 29, 201510 yr Ok körde ett stenkast norrut. Spillersboda och upp mot Kapellskär, fick rapporter från Öregrund om segt fiske oxå, förmodligen fel på prylarna gör nog ett nytt försök imorgon om det fixar sig med tillstånd från regeringen...
Publicerat Juni 2, 201510 yr Första försöket efter lax under natten mot tisdag resulterade i noll napp och noll fiskar men bara känslan att stå vid älven igen känns som bra efter att ha genomlidit hela vintern.
Publicerat Juni 2, 201510 yr Sitter och laddar för en riktig fiskeweekend. Frugan och barnen åker till Liseberg på fredag morgon. Vid lunch anländer en kompis från Karlskrona. Senare på em drar vi till Furusunds skärgård för vi fiskar gädda och tältar till på söndag. Cigarrer inhandlade, god mat & dryck planerat och vädret verkar bli ok.
Publicerat Juni 2, 201510 yr Författare Sitter och laddar för en riktig fiskeweekend. Frugan och barnen åker till Liseberg på fredag morgon. Vid lunch anländer en kompis från Karlskrona. Senare på em drar vi till Furusunds skärgård för vi fiskar gädda och tältar till på söndag. Cigarrer inhandlade, god mat & dryck planerat och vädret verkar bli ok. Skitfiske på er
Publicerat Juni 2, 201510 yr Nu har det börjat röra på sig i Kalix o Torne älvar. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6180111
Publicerat Juni 6, 201510 yr Fram till den 4/6 har 991laxar hittat hem till torneälv sjukt taggad för komma igång å testa vobblerna man gjort..
Publicerat Juni 8, 201510 yr Är nere med flugfiskeklubben i Strömhult i Småland för några dagars fiske efter regnbåge. Fått 4st hittills mellan 3.2 och 3.5kg, fin kvalitet på fisken [emoji106]
Publicerat Juni 8, 201510 yr Är nere med flugfiskeklubben i Strömhult i Småland för några dagars fiske efter regnbåge. Fått 4st hittills mellan 3.2 och 3.5kg, fin kvalitet på fisken [emoji106] Förstår mig bara inte på övergödningen på regnbågarna, en vild regnbåge är precis som öringen stor vid ca 1kg. Sen finns det vissa sparsmakade bitar på fler kilo, men i P&T vatten måste man sätta i fiskar som är upp mot 3 kg som standard?? Varför ska vi människor våldföra oss på naturen???
Publicerat Juni 9, 201510 yr Detta är en populär post. P&T fisk är ju i Sverige en ras av regnbåge egentligen framavlad för matfiskproduktion...snabbväxande. Sportfiskodlarna köper sättfisk eller ögonpunktad rom från samma leverantörer som matfiskodlarna. De ser ut sådär. Det är inte Steelhead det rör sig om.
Publicerat Juni 9, 201510 yr Förstår mig bara inte på övergödningen på regnbågarna, en vild regnbåge är precis som öringen stor vid ca 1kg. Sen finns det vissa sparsmakade bitar på fler kilo, men i P&T vatten måste man sätta i fiskar som är upp mot 3 kg som standard?? Varför ska vi människor våldföra oss på naturen??? Jag håller med dig!
Publicerat Juni 9, 201510 yr Att sätta ut vild Steelhead skulle bli väldigt dyrt...alltså mycket dyrare fiskekort. Antingen gillar ni läget...eller så utövar ni konsumentmakt och låter bli att fiska i P&T vatten så länge de sätter ut broiler-regnbåge ;-)
Publicerat Juni 9, 201510 yr Att sätta ut vild Steelhead skulle bli väldigt dyrt...alltså mycket dyrare fiskekort. Antingen gillar ni läget...eller så utövar ni konsumentmakt och låter bli att fiska i P&T vatten så länge de sätter ut broiler-regnbåge ;-) Ja, det gör jag ju o har alltid gjort! Det är för jävligt att rotenonbehandla sjöar för att ta död på naturlig fiskbestånd för utplantering av broilerbåge. Det gjorde dom i Huskvarna när jag bodde där o så gör dom på många andra ställen också. Går det att anv. den döda fisken till minkfarmare el. hamnar den på tippen bara eftersom den är dödad av rotenon? Jag får ju sik från Kalixälven o äkta fjällröding från någon fjällsjö från sameland i Gällivare kommun.
Publicerat Juni 9, 201510 yr På torsdag drar vi till Nordli för lite fiska, där finns nog ingen regnbåge alls skulle jag tro.
Publicerat Juni 9, 201510 yr Hmm... lite svårt för oss flugfiskare söderut då put & take vattnen är det mest åtkomliga valet. Kan hålla med om broilerbågar, men ett välvårdat vatten med fin fisk med fina fenor bjuder på mycket trevligt fiske också. Sedan håller jag med om att när man behandlar befintliga vattendrag/sjöar är det ju knasigt. Men det finns många fina anläggningar som är konstgjorda idag som håller hög kvalitet. Sedan tror jag att många tycker det är rätt kul om det finns grov fisk så det är nog det som lockar att få i broilerbågar på vissa ställen. Inget här nere är ju likt det fina fisket som är uppåt om man diskuterar flugfiske Men, men vi har ju också annat fiske och trösta oss med, men på flugsidan är det inte samma möjligheter här nere.
Publicerat Juni 9, 201510 yr Detta är en populär post. Jag fiskar på P&T vatten i snitt 2 ggr per år och besöker endast de finare vattnen med strömmande vatten som håller bra kvalité på fisken. Det är en jäkla skillnad på dessa ställen mot att fiska i en dyig pöl med broilerbåge som är så fet och har har blivit uppväxt alltför tätt pga av att de vill tjäna så mycket som möjligt så att de helt saknar skärtfena, vem vill fiska en fisk som inte ens kan ta sig fram för egen maskin?! Ett av ställena jag besöker avlar fram en egen variant som tar längre tid att nå könsmognad, är mer silvrig likt en steelhead och kämpar bättre, kvalitet kostar men betalar gärna mer för något som jag vill fiska och äta. Jag fiskar nästan uteslutande i havet och släpper tillbaka de flesta Havsöringar jag får och tar mest upp makrill att käka, det är kul att abonnera ett ställe med flugfiskeklubben ett par ggr på året och ha trevligt fiske och sällskap så jag tycker att det är bra att kunna besöka sådana vatten.
Publicerat Juni 9, 201510 yr Ja man är väl jävligt bortskämd det är bara att erkänna. Kompisen drog en lax idag på 14,3 kilo på fluga i Kalixälven. De drar fisk som tusan där just nu. Ängesån är däremot tom ännu. Inte en fisk har jag sett eller känt men de kommer snart. Bara en vecka kvar och säkert finns det redan någon fisk som är tidig.
Publicerat Juni 10, 201510 yr Riktigt bra vårfiske nu hemma i byn där jag bor också. Långå vid Ljusnan i Härjedalen. Förra veckan togs en Öring på 8,1 kg (!). Och häromdan en Harr på 1,2 kg. I älven strax utanför byn :-) (kolla "Långå Fisket" på Facebook)