Publicerat Juni 11, 201510 yr Detta är en populär post. Första laxen för i år. 7,2 kilo hanlax och det är rekordtidigt. Blank som en spegel och fet som en gris. Tog på samma plats bakom samma sten på samma fluga som så många andra före den. Bilder finns men inte i kväll när jag ska upp i svinottan och jobba.
Publicerat Juni 13, 201510 yr Detta är en populär post. Nu är fisket igång här. Kallt som fan men det får man tåla. En havsöring på runt fyra kilo fick jag bråka med en bra stund innan den låg på land. Actionkameran hade lagt av och den andra kameran låg i bilen så det var bara att släppa tillbaka den då havsöringen är fredad.
Publicerat Juni 14, 201510 yr Va ute med kompisen igår förmiddag. Blev 34 gösar varav 4 godkända dvs minst 45cm. Största ca 3kg.
Publicerat Juni 16, 201510 yr Om jag någon gång får för mig igen att knyta en perfektion loop på tafsen med mindre än 0,50 mm nylon så hoppas jag att någon genast påminner mig med en murken trästock som lämpligen slås i bakhuvet så träflisorna ryker runt öronen. Tafsen gick av efter ca 15 till 20 min drillning och laxen försvann. Som om det inte är svårt nog att få dem att ta flugan så behöver man ju inte göra saken svårare genom att använda för dåligt tafsmaterial. 0,40mm nylon small av vid öglan. Två bitar kvarvarande nylonstump talade om vad som hänt. Jäkla skit!
Publicerat Juni 16, 201510 yr Om jag någon gång får för mig igen att knyta en perfektion loop på tafsen med mindre än 0,50 mm nylon så hoppas jag att någon genast påminner mig med en murken trästock som lämpligen slås i bakhuvet så träflisorna ryker runt öronen. Tafsen gick av efter ca 15 till 20 min drillning och laxen försvann. Som om det inte är svårt nog att få dem att ta flugan så behöver man ju inte göra saken svårare genom att använda för dåligt tafsmaterial. 0,40mm nylon small av vid öglan. Två bitar kvarvarande nylonstump talade om vad som hänt. Jäkla skit! Tråkigt Nils. Min granne tvärs över gatan är en inbiten lax- o börstingfiskare tog en på ca 10 kg i måndags morse. Idag vet jag inte om han har fått något ännu. Han har fiskesem. just nu. Han fiskar mycket i Kamlunge o i Jokkfall.
Publicerat Juni 16, 201510 yr Detta är en populär post. Jag säger bara: Nästa vecka.. Då har jag tre veckor ledigt.
Publicerat Juni 16, 201510 yr Jag säger bara: Nästa vecka.. Då har jag tre veckor ledigt. =Fiske 24 tim/dygn.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Detta är en populär post. Det där blev den dyraste lax jag någonsin fått. Ramlade och fick slänga ifrån mig flugspöet för att inte knäcka det men jag tror det tog i någon sten ändå för precis när jag landade laxen efteråt så small nedersta delen av. Det sved utav helsike då jag lärt mig tycka om spöet med den linan som sitter på. Har köpt ett hälften så dyrt trettonfots spö men jag får se om vi blir kompisar eller om det blir att ta ett rejält tag i sedelbunten för att få ett nytt som fungerar. Laxen vägde 8,64 kilo urblodad och var absolut blank.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Det där blev den dyraste lax jag någonsin fått. Ramlade och fick slänga ifrån mig flugspöet för att inte knäcka det men jag tror det tog i någon sten ändå för precis när jag landade laxen efteråt så small nedersta delen av. Det sved utav helsike då jag lärt mig tycka om spöet med den linan som sitter på. Har köpt ett hälften så dyrt trettonfots spö men jag får se om vi blir kompisar eller om det blir att ta ett rejält tag i sedelbunten för att få ett nytt som fungerar. Laxen vägde 8,64 kilo urblodad och var absolut blank.Tänk om man hade sånt fiske här nere.. Får väl ta ut mitt 13' och köra lite i den lilla älven här och bara komma ut Synd på spöet men grattis till den fina laxen! [emoji106]
Publicerat Juni 18, 201510 yr Tänk om man hade sånt fiske här nere.. Får väl ta ut mitt 13' och köra lite i den lilla älven här och bara komma ut Synd på spöet men grattis till den fina laxen! [emoji106] Det är bara att du förlägger en semester i norr o slåss med mygg o laxen i våra älvar. 1 v före o 1 v efter midsommar bör väl räcka för att mätta dig för ett tag, tror jag.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Det där blev den dyraste lax jag någonsin fått. Ramlade och fick slänga ifrån mig flugspöet för att inte knäcka det men jag tror det tog i någon sten ändå för precis när jag landade laxen efteråt så small nedersta delen av. Det sved utav helsike då jag lärt mig tycka om spöet med den linan som sitter på. Har köpt ett hälften så dyrt trettonfots spö men jag får se om vi blir kompisar eller om det blir att ta ett rejält tag i sedelbunten för att få ett nytt som fungerar. Laxen vägde 8,64 kilo urblodad och var absolut blank. Attans också. Det är tyvärr sådant som kan hända Nils. Grattis till en fin lax iaf.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Tänk om man hade sånt fiske här nere.. Får väl ta ut mitt 13' och köra lite i den lilla älven här och bara komma ut Helt sinnessjukt med lax i älvarna i år. Man har löst in 17 av 23 laxfällor i mynningen utanför Kalixälven och det fullkomligt väller upp storlax. Har hört rykte om en 23kilos tagen i Ängesån. Men namnet på han som tog den gör att jag helst vill se en bild med tumstock bredvid. De är dessutom en vecka tidigare häruppe än normalt så det är väldigt blanka och vackra fiskar i en sanslös kondition. Har köpt ett spö som enligt försäljaren ska leverera men det känns som att jag behöver ett till. Hur är HI levelspöna att fiska med?
Publicerat Juni 18, 201510 yr Det där loomis spöet i 12,6fot #7-8 ser ju inte helt fel ut bara det att decimalen på priset sitter fel.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Helt sinnessjukt med lax i älvarna i år. Man har löst in 17 av 23 laxfällor i mynningen utanför Kalixälven och det fullkomligt väller upp storlax. Har hört rykte om en 23kilos tagen i Ängesån. Men namnet på han som tog den gör att jag helst vill se en bild med tumstock bredvid. De är dessutom en vecka tidigare häruppe än normalt så det är väldigt blanka och vackra fiskar i en sanslös kondition. Har köpt ett spö som enligt försäljaren ska leverera men det känns som att jag behöver ett till. Hur är HI levelspöna att fiska med? Jag har hört det av grannen också att det är helt sanslöst med lax i älven. Den på 23 har jag inte hört talats om men jag får väl fråga grannen på andra sidan gatan när jag ser honom härnäst. Han drog iväg i full mundering vid ca 15.30 i em.
Publicerat Juni 18, 201510 yr Fiskade i 2 timmar nu på kvällen. Från land i en mindre insjö. Inte ett hugg så långt ögat kunde nå... Spinnare,skeddrag samt nån plastbit som ska likna nån vanskapt fisk testades men icke. Såg småfisk vaka samt nån större en bit ut på sjön. Ska försöka nästa vecka igen men då från båt.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Helt sinnessjukt med lax i älvarna i år. Man har löst in 17 av 23 laxfällor i mynningen utanför Kalixälven och det fullkomligt väller upp storlax. Har hört rykte om en 23kilos tagen i Ängesån. Men namnet på han som tog den gör att jag helst vill se en bild med tumstock bredvid. De är dessutom en vecka tidigare häruppe än normalt så det är väldigt blanka och vackra fiskar i en sanslös kondition. Har köpt ett spö som enligt försäljaren ska leverera men det känns som att jag behöver ett till. Hur är HI levelspöna att fiska med? Jag har pratat med grannen tvärs över gatan o han har hört ett rykte om denna lax också på ca 23 kg men har inte sett något foto på den ännu. Han har själv fått drygt 10 laxar o den största på ca 15 kg.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Helt sinnessjukt med lax i älvarna i år. Man har löst in 17 av 23 laxfällor i mynningen utanför Kalixälven och det fullkomligt väller upp storlax. Har hört rykte om en 23kilos tagen i Ängesån. Men namnet på han som tog den gör att jag helst vill se en bild med tumstock bredvid. De är dessutom en vecka tidigare häruppe än normalt så det är väldigt blanka och vackra fiskar i en sanslös kondition. Har köpt ett spö som enligt försäljaren ska leverera men det känns som att jag behöver ett till. Hur är HI levelspöna att fiska med?Vilket jäkla fiske ni har där uppe! Ja blänkare är ju det man vill ha. Jag har bara ett 2 hands så jag kan inget om de spöna. Jag har ett Vision Cult 13'2" #8 med Vision HDC Varioverse 9-11, sjukt trevlig kombo men har aldrig fått någon lax på fluga!
Publicerat Juni 19, 201510 yr Vilket jäkla fiske ni har där uppe! Ja blänkare är ju det man vill ha. Jag har bara ett 2 hands så jag kan inget om de spöna. Jag har ett Vision Cult 13'2" #8 med Vision HDC Varioverse 9-11, sjukt trevlig kombo men har aldrig fått någon lax på fluga! Då är det väl dags att du får dig en fiskesem. norr ut.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Då är det väl dags att du får dig en fiskesem. norr ut. [emoji106]Tja inte i år, jag har semester vid bockjakten!
Publicerat Juni 19, 201510 yr Tja inte i år, jag har semester vid bockjakten! Ja ja men det går ju fler tåg. Nästa år o det är väl bara att boka in en norrbottenssem. innan gumman din hinner yttra sig.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Testat det nya spöet och det levererar som det ska. Däremot så lyckades jag få tubflugan att hänga upp sig och gå baklänges. Upptäckte inte det förrän jag lyckades skrämma iväg en mindre lax som var upp och visade sig ett antal gånger. Nu är det bara tre skift till semester. Frågan är hur man ska överleva till dess.
Publicerat Juni 19, 201510 yr Testat det nya spöet och det levererar som det ska. Däremot så lyckades jag få tubflugan att hänga upp sig och gå baklänges. Upptäckte inte det förrän jag lyckades skrämma iväg en mindre lax som var upp och visade sig ett antal gånger. Nu är det bara tre skift till semester. Frågan är hur man ska överleva till dess. Haha! Det blir tufft Nils!