Publicerat Juli 13, 201510 yr Detta är en populär post. Helt slut i kroppen. Paddlat över en mil på åtta timmar och fiskat abborre. Sedan rensat nästan trettio liter fisk till mitt i natten. Sovit fyra timmar och nu förmiddagsskift. När jag kommer hem väntar ett kök fullt av fiskfjäll och annat städjobb.
Publicerat Juli 14, 201510 yr Som sagt! Laxfiske är ingen exakt vetenskap. Helt perfekt väder och inget fel på varken temperatur eller vattenföring. Ändå hoppade laxjäklarna hopprep över fluglinan. Såna här dagar man kan knäcka spöet i åtta delar istället för fyra och lägga skiten på elden innan man åker hem. Fastnade med tummen i en ögla på runninglinen och råkade träffa med tuben exakt mitt i ett laxvak och det blev ett jäkla liv då laxen mest troligt träffades av antingen flugan eller linan och drog iväg med ett jätteplask. Bara att vänta på någon liten förändring i antingen temperatur eller vattenflöde så kommer de igång igen.
Publicerat Juli 14, 201510 yr Inte från älven men en öring från havet! Hona, 57cm. Vikt okänd då jag inte har någon våg.
Publicerat Juli 15, 201510 yr Det plaskade till i viken så jag tog dotterns ULspö och dängde iväg en Reflex som satt på. Pang, sa det, och spöt stod som ett U. Trodde jag fått en snipa men upp kom en fisk jag aldrig fått. Googlade att det var en Färna. Vägde nog mellan 1-1.5kg
Publicerat Juli 16, 201510 yr Ska åka norrut och fiska några dagar, funderar på ett strandhugg vid Jokkfall, är det nån mening eller står det en fiskare per kvadratmeter den här tiden?
Publicerat Juli 16, 201510 yr Ska åka norrut och fiska några dagar, funderar på ett strandhugg vid Jokkfall, är det nån mening eller står det en fiskare per kvadratmeter den här tiden? Risken är väl stor. Jag vet inte hur mycket folk det är där nu. Du har ju Ängesåhn, Lina o Råneå älv också. https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=lina%C3%A4lven Om drar åt Kalix så kan du komma in till Jonsson o få dig en kopp svart kaffe.
Publicerat Juli 16, 201510 yr Kanske man skulle ta med nått spö upp nu när man ska till Överkalix under marknaden.. Men tycker att man aldrig får något ens nästan i närheten av minimikraven.. Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat Juli 16, 201510 yr Kanske man skulle ta med nått spö upp nu när man ska till Överkalix under marknaden.. Men tycker att man aldrig får något ens nästan i närheten av minimikraven.. Sent from my D5803 using Tapatalk Givetvis så är det en bra idé!
Publicerat Juli 16, 201510 yr Kanske man skulle ta med nått spö upp nu när man ska till Överkalix under marknaden.. Men tycker att man aldrig får något ens nästan i närheten av minimikraven.. Sent from my D5803 using Tapatalk Möjligheten har aldrig varit större än i år. Just nu fiskar jag tomt i Ängesån och jag förstår inte varför. Däremot i jokkfall så dras det storlax som aldrig förr. Men stirra dig inte blind på bara jokk utan se möjligheterna längre ner också. Mindre finnar och annat löst folk så chansen att få mera fisketid ökar markant. Kompisen har dragit en på 16,4 neröver på fluga och chansen på spinn lär inte minska. 1/8 är däremot sista dag för att få lägga dem på grillen. Därefter är det catch and release som gäller.
Publicerat Juli 16, 201510 yr Jag är nog primärt ute efter de mindre laxfiskarna men hade iofs inte tackat nej till en lax heller :-) Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat Juli 17, 201510 yr Öringen finns ju knappt kvar i norrlandsälvarna men harr finns det gott om. Knappt någon som fiskar efter dem. Små blysänken och en halvmeter till en meter tafs samt någon större nymf i ändan så är det bara att dra dem.
Publicerat Juli 17, 201510 yr Men harren ska du absolut inte ens fundera på i närheten av jockfall. Laxen kör bort dem utan fiska betydligt längre ner.
Publicerat Juli 17, 201510 yr Var ute en sväng och vertikalfiskade. Var tänkt på gädda men blev 3 st fina abborrar på 1 kg var. Och några små gäddor till räv åteln
Publicerat Juli 17, 201510 yr Då blev göspremiären avklarad. Tyvärr två som inte höll måttet men det var ju en början på en sen start av säsongen.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Då blev göspremiären avklarad. Tyvärr två som inte höll måttet men det var ju en början på en sen start av säsongen. Då räddade du namnet iaf.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Men harren ska du absolut inte ens fundera på i närheten av jockfall. Laxen kör bort dem utan fiska betydligt längre ner.Nä jag har aldrig fiskat där, det har brukat bli forsarna. Dock får vi väl se, vi åker dit senare idag och jag måste hem imorgon så det blir nog inget sådant..Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat Juli 18, 201510 yr Fiskat lax till tre i morse och sitter nu med ett portabelt ekolod i handen och bilen full i jiggar och grejor för en abborrsväng till. Laxen är hopplös och den enda större jag såg var ordentligt färgad. Vill inte ens ha den på kroken. Såg några små grilse som plaskade och de är ju blanka men att få dem att hugga är en annan femma.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Nä jag har aldrig fiskat där, det har brukat bli forsarna. Dock får vi väl se, vi åker dit senare idag och jag måste hem imorgon så det blir nog inget sådant.. Sent from my D5803 using Tapatalk Du får väl prova i forsarna mellan Börjelsbyn-Kamlunge. Harrens dag är nästa lördag den 25 i Kalix älven så du får väl komma hit då o slåss med myggen.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Du får väl prova i forsarna mellan Börjelsbyn-Kamlunge. Harrens dag är nästa lördag den 25 i Kalix älven så du får väl komma hit då o slåss med myggen. [emoji106]Hehe ja harrens dag har jag provat, var inte bara mygg man fick slås med, trängre än tunnelbanan i Stockholm under rusningstrafik! :-P Sent from my D5803 using Tapatalk
Publicerat Juli 18, 201510 yr Hehe ja harrens dag har jag provat, var inte bara mygg man fick slås med, trängre än tunnelbanan i Stockholm under rusningstrafik! :-P Sent from my D5803 using Tapatalk Vassa armbågar gäller.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Nu har jag fått ett ilandsproblem igen. Frysen är proppfull med fisk och ändå har brorsan tagit med sig minst trettio kilo lax till stugan.
Publicerat Juli 19, 201510 yr Nu har jag fått ett ilandsproblem igen. Frysen är proppfull med fisk och ändå har brorsan tagit med sig minst trettio kilo lax till stugan. IMG_20150719_005402.jpg Köp en till frys då.