Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Som sagt! Laxfiske är ingen exakt vetenskap. Helt perfekt väder och inget fel på varken temperatur eller vattenföring. Ändå hoppade laxjäklarna hopprep över fluglinan. Såna här dagar man kan knäcka spöet i åtta delar istället för fyra och lägga skiten på elden innan man åker hem. Fastnade med tummen i en ögla på runninglinen och råkade träffa med tuben exakt mitt i ett laxvak och det blev ett jäkla liv då laxen mest troligt träffades av antingen flugan eller linan och drog iväg med ett jätteplask. Bara att vänta på någon liten förändring i antingen temperatur eller vattenflöde så kommer de igång igen.

Publicerat

Inte från älven men en öring från havet!

Hona, 57cm. Vikt okänd då jag inte har någon våg.

Publicerat

Det plaskade till i viken så jag tog dotterns ULspö och dängde iväg en Reflex som satt på. Pang, sa det, och spöt stod som ett U. Trodde jag fått en snipa men upp kom en fisk jag aldrig fått. Googlade att det var en Färna. Vägde nog mellan 1-1.5kg

Publicerat

Ska åka norrut och fiska några dagar, funderar på ett strandhugg vid Jokkfall, är det nån mening eller står det en fiskare per kvadratmeter den här tiden?

Publicerat

Ska åka norrut och fiska några dagar, funderar på ett strandhugg vid Jokkfall, är det nån mening eller står det en fiskare per kvadratmeter den här tiden?

Risken är väl stor. Jag vet inte hur mycket folk det är där nu. Du har ju Ängesåhn, Lina o Råneå älv också.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=lina%C3%A4lven

Om drar åt Kalix så kan du komma in till Jonsson o få dig en kopp svart kaffe. :biggrin:

Publicerat

Kanske man skulle ta med nått spö upp nu när man ska till Överkalix under marknaden.. Men tycker att man aldrig får något ens nästan i närheten av minimikraven..

Sent from my D5803 using Tapatalk

Publicerat

Kanske man skulle ta med nått spö upp nu när man ska till Överkalix under marknaden.. Men tycker att man aldrig får något ens nästan i närheten av minimikraven..

Givetvis så är det en bra idé! :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Möjligheten har aldrig varit större än i år. Just nu fiskar jag tomt i Ängesån och jag förstår inte varför. Däremot i jokkfall så dras det storlax som aldrig förr. Men stirra dig inte blind på bara jokk utan se möjligheterna längre ner också. Mindre finnar och annat löst folk så chansen att få mera fisketid ökar markant. Kompisen har dragit en på 16,4 neröver på fluga och chansen på spinn lär inte minska. 1/8 är däremot sista dag för att få lägga dem på grillen. Därefter är det catch and release som gäller.
Publicerat

Jag är nog primärt ute efter de mindre laxfiskarna men hade iofs inte tackat nej till en lax heller :-)

Publicerat

Öringen finns ju knappt kvar i norrlandsälvarna men harr finns det gott om. Knappt någon som fiskar efter dem. Små blysänken och en halvmeter till en meter tafs samt någon större nymf i ändan så är det bara att dra dem.

Publicerat

Men harren ska du absolut inte ens fundera på i närheten av jockfall. Laxen kör bort dem utan fiska betydligt längre ner.

Publicerat

Var ute en sväng och vertikalfiskade. Var tänkt på gädda men blev 3 st fina abborrar på 1 kg var. Och några små gäddor till räv åteln :)

Publicerat

Då blev göspremiären avklarad. Tyvärr två som inte höll måttet men det var ju en början på en sen start av säsongen.

Publicerat

Då blev göspremiären avklarad. Tyvärr två som inte höll måttet men det var ju en början på en sen start av säsongen.

Då räddade du namnet iaf. :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Då räddade du namnet iaf. :thumbsup::biggrin:[/

:-) mycket viktigt.....;-)

Publicerat

Jepp! :thumbsup:

Publicerat

Men harren ska du absolut inte ens fundera på i närheten av jockfall. Laxen kör bort dem utan fiska betydligt längre ner.

Nä jag har aldrig fiskat där, det har brukat bli forsarna. Dock får vi väl se, vi åker dit senare idag och jag måste hem imorgon så det blir nog inget sådant..

Publicerat

Fiskat lax till tre i morse och sitter nu med ett portabelt ekolod i handen och bilen full i jiggar och grejor för en abborrsväng till. Laxen är hopplös och den enda större jag såg var ordentligt färgad. Vill inte ens ha den på kroken. Såg några små grilse som plaskade och de är ju blanka men att få dem att hugga är en annan femma.

Publicerat

Nä jag har aldrig fiskat där, det har brukat bli forsarna. Dock får vi väl se, vi åker dit senare idag och jag måste hem imorgon så det blir nog inget sådant..

Du får väl prova i forsarna mellan Börjelsbyn-Kamlunge. Harrens dag är nästa lördag den 25 i Kalix älven så du får väl komma hit då o slåss med myggen. :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

Du får väl prova i forsarna mellan Börjelsbyn-Kamlunge. Harrens dag är nästa lördag den 25 i Kalix älven så du får väl komma hit då o slåss med myggen. :tongue: [emoji106]

Hehe ja harrens dag har jag provat, var inte bara mygg man fick slås med, trängre än tunnelbanan i Stockholm under rusningstrafik! :-P

Publicerat

Hehe ja harrens dag har jag provat, var inte bara mygg man fick slås med, trängre än tunnelbanan i Stockholm under rusningstrafik! :-P

Vassa armbågar gäller. :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

Nu har jag fått ett ilandsproblem igen. Frysen är proppfull med fisk och ändå har brorsan tagit med sig minst trettio kilo lax till stugan.

post-59-0-98361000-1437261919_thumb.jpg

Publicerat

Det är tio kilo filead abborre.

Publicerat

Nu har jag fått ett ilandsproblem igen. Frysen är proppfull med fisk och ändå har brorsan tagit med sig minst trettio kilo lax till stugan.

attachicon.gifIMG_20150719_005402.jpg

Köp en till frys då. :thumbsup:  :wink: