Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Tack för tipsen. Jag får förkovra mig lite mer innan jag ger mig på älven. 

I Byske verkar det vara väldigt bra med stor lax i år, fiskarna är väldigt nöjda. Har kollat fångstrapporterna och det ser minst sagt lovande ut för de som håller på med den typen av fiske.

Jag får helt enkelt fråga runt lite bland bekanta om någon kan tänka sig att låna ut lämpligt spö och rulle till mig.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Tack för tipsen. Jag får förkovra mig lite mer innan jag ger mig på älven. 

I Byske verkar det vara väldigt bra med stor lax i år, fiskarna är väldigt nöjda. Har kollat fångstrapporterna och det ser minst sagt lovande ut för de som håller på med den typen av fiske.

Jag får helt enkelt fråga runt lite bland bekanta om någon kan tänka sig att låna ut lämpligt spö och rulle till mig.

Det är väldigt gott om stor lax i älvarna norr ut också. :smile: Alltså Kalix o Torneå älvar o så även i Linaälven o Ängesåhn. :thumbsup:

Publicerat

Äntligen är torkan över och jag fick känna tyngden i spöet igen. Den halkade precis in över tiokilosstrecket. 10,1 kilo tung och runt 25 cm hög. Längden kollade jag aldrig. Den fastnade på en liten "den vanlige" med 12mm koppartub till kropp och olive rävhår istället för gult i undervinge. Blev en jäkla cirkus när den rusade nerför poolen utför forsen nedanför och fortsatte ungefär fyrahundra meter då den sprängde sig och blev liggande livlös i vattnet. Hade inte mer än femtio meter backing kvar när det var som sämst så det var kritiskt en stund.

Publicerat

Tänkte åka och fiska harr med en kompis i en sjö där det enligt uppgift kryllar med storharr. Pratade med en annan kille som har stuga i närheten och fick det dystra beskedet att det ligger ca 40 cm is på sjön. Nåja den går väl om tre fyra veckor men surt är det.

Publicerat

Grattis Nils! :smile:

Fin lax! :thumbsup:

Publicerat

Brorsan kom idag. Just innan det blev lördag small det på en fin fisk för honom. Tio kilo blank och fet som en gris. Råkade just ut för ett I-landsproblem. Frysarna är fulla och fortsatt laxfiske omöjligt utan att göra en resa söderut och fylla upp brorsans frys. Nu får både morbror och de övriga sin beskärda del som jag lovat dem.

Publicerat

Köp en till frys Nils. :smile: Svårare än så är det inte. :thumbsup:

Publicerat

Köpte nytt ekolod här om dagen. Tänkt till vertikalfiske på gös. Var ute igår i en mindre sjö och första firren blev en gädda på 6 kg :) kul när man ser dom komma upp mot jiggen :)

Publicerat

Sista fiskedagen med brorsan. Jag fick en liten lax på 3,9 kilo i natt.

Publicerat

Brorsans tiokilos.

post-59-0-93547400-1436094665_thumb.jpg

Publicerat

Grattis brorsan o Nils! :thumbsup:  :smile:

Själv fick jag en ca 5,5 kg blank för ett tag sedan fångad av grannen tvärs över gatan nu på fm. :biggrin:

Den ligger numera i frysen filéad o vakuumpackad i lagom stora middagar för 3 pers. :smile:  

Publicerat

Enklaste sättet att få fisk är ju om någon bär hem den åt en. Känner mig som en urvriden disktrasa. Började fiska klockan 13 igår och kom hem klockan tre i morse och då var det dags att börja fliea och rensa lax. Axlarna värker, knäet värker och hela kroppen skriker "nåd inte mera!"

Publicerat

Enklaste sättet att få fisk är ju om någon bär hem den åt en. Känner mig som en urvriden disktrasa. Började fiska klockan 13 igår och kom hem klockan tre i morse och då var det dags att börja fliea och rensa lax. Axlarna värker, knäet värker och hela kroppen skriker "nåd inte mera!"

Visst är det så Nils, men det är ju inte så lätt för en annan som sitter i rullstol t.v o v. 33 innan man är på läk.besök med foten. :thumbsup:

Hur less tror du att jag är på en skala 1-10 att sitta i rullstol nu sedan 6/5-15? 10 känns det som. :sad: Jag får inte stödja el. belasta foten något fram tills dess. :sad:

Publicerat

Välbekant känsla. Ibland undrar man om det är värt allt slit, men efter lite vila är man hungrig igen :)

Vilken/vilka älvar fiskar du i?

Publicerat

Mest Ängesåns övre delar men lite i Råneå älv också.

Publicerat

Tänkte åka och fiska harr med en kompis i en sjö där det enligt uppgift kryllar med storharr. Pratade med en annan kille som har stuga i närheten och fick det dystra beskedet att det ligger ca 40 cm is på sjön. Nåja den går väl om tre fyra veckor men surt är det.

40 cm is i juli, det kan väl inte vara normalt? :blink:

Publicerat

Brorsans tiokilos.

attachicon.gifbrorsans-laxredweb.jpg

Fasen vilken paddel den har där bak, lär ha bjudit på en enorm åktur...
Publicerat

Med tanke på hur kall våren o försommaren har varit i fjällvärlden i år så är det inte så konstigt att det ligger 40 cm is kvar på vissa sjöar.

Det är ca 1 m snö på sina ställen efter Kungsleden.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/svara-forhallanden-for-fjallvandrare

Publicerat

Nej det är absolut inte normalt någonting i år. Man kör fortfarande skoter högst upp i svenska fjällen.
Publicerat

Fasen vilken paddel den har där bak, lär ha bjudit på en enorm åktur...

Har man aldrig sett en vansinnig lax rusa så är det en upplevelse man aldrig glömmer. Bara ljudet från fluglinan när den fräser genom vattenytan kan ge vem som helst ståpäls.