Publicerat Januari 21, 201412 yr Är böket hemma på din gräsmatta i trailern el. bakom lagården? Det ser för jävligt ut iaf. Det är nog lika bra att vi inte får upp dom där svinen levandes hit upp.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Ingen gris på åteln nu alls. Får fixa en majsbomb så ordnar det nog sig =)
Publicerat Januari 22, 201412 yr Haha ni minns kanske att jag skrev att mina åtlar varit nedlagda och främst då den stora åteln, men att det varit besök frekvent ändå där i helgen som var (Lördagen )så kastade jag ut ca 5kg blandat med majs/havre/ärtor/ energipellets till de vilda efter att hundjakterna var över. Dröjde som sagt var inte alls länge tills fräsarna varit framme och vänt upp o ned på marken ordenligt. Måndagens pyrsch efter dov resulterade i 2rå obs get +kidde men även dovhind +kalv..efter som dem bråkade med varandra och jagade varann titt som tätt så uteblev pang på dovkalv detta vid en kraftledning..nåja sätter mig en stund vid åteln då jag ändå visste om att svinen går där. Inget hände på den drygt 1,5 timmes långa sittningen..suck nya tag. kastar ut lite mer foder innan hemfärd..och åkte ut igår kväll Onsdag vid 20.00 snåret. Fodret helt uppätet spår och bök ända till tjotahejti. Går runt på åteln pytte små spårstämplar blandat med större..svinskoj! Nåja 20.30 efter kaffet som intogs i bilens värme så smygs det ner. Hör redan nu hur det smaskar knaprar och har sig. Gris 5st som blir 10st som sedan blir 0st då det knakar lite väl mkt innan kojan är belägrad.. Dröjer kanske 40min sen kommer dem ut alla 10. Öppnar luckan och inväntar rätt läge kollar klockan 5min 10min nu uppe i ca 30min närmsta grisen står 10m från öppning..fryser till och frustar ! tankarna går..panga eller vänta. Blir givet det senare..en kast vind kommer och vildsvinen sticker. Vakjakt när den är som bäst kanske åker ut ikväll och försöker igen annars får det vara till helgen och hundjakterna
Publicerat Januari 22, 201412 yr Mycket sporadiskt med besök på alla mina annars frekventa åtlar....får rapport om lika på en hel del ställen....många suggor har fött smått. iPad Tapatalk HD
Publicerat Januari 22, 201412 yr Fick just en as bra idé, tror jag iaf. Hahaha. Sett "många" som säljer Ikeas loftsäng "svärta, tromsö" m.m För ca 500kr. Länk till den: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20247982/ Är inte det perfekt att ha foderspridaren på? Bara göra ett hål i mitten så är det klart. Även super eneklt att fästa åtelbelysningen i gallet som är botten på sängen. Hylte lantmän säljer genzo eco + batteri och laddare för 500kr/st om man köper 2st.Tunna får man väll skaffa sig mer eller mindre gratis så har man en åtel för drygt 1000kr totalt
Publicerat Januari 22, 201412 yr Bra idé men den kostar ju över 1000 kr...? iPad Tapatalk HD Jag menade begagnade, finns det massvis på blocket, facebook sidor m.m.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Författare Är böket hemma på din gräsmatta i trailern el. bakom lagården? Det ser för jävligt ut iaf. Det är nog lika bra att vi inte får upp dom där svinen levandes hit upp. på gräsmattan ...
Publicerat Januari 22, 201412 yr Nu har det vart dött bra länge på åtlarna även om det ibland fastnat lite gris då och då på kamerorna.Kylan som kom med snö har vart lite som en frälsning ifrån ovan och det är enklare att följa alla spår. Kört igång alla spridare och tjärat i mängder för att locka fram svinen. Åtel 1 är död. Åtel 2 har färsk bök och skrubb i mot tjärade träd och idag har vi även fått ut lite sockerbetor så man hoppas ju att det tar sig. Har även idag lagt grunden för en lyxåtel där man kan sitta bekvämt i jaktstugan och på 43 meter se ut över åteln som ligger idealiskt.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Hm! Ingen höjdare kan jag tänka mig. Svårt att klippa gräsmattan kan jag tänka mig. Skönt för dig men far o mor blir väl less.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Författare Hm! Ingen höjdare kan jag tänka mig. Svårt att klippa gräsmattan kan jag tänka mig. Skönt för dig men far o mor blir väl less. haha, lite så ja
Publicerat Januari 23, 201412 yr Detta är en populär post. Sköt en nasse igårkväll, läs mer på skaunepaugs hyss i skog och mark!
Publicerat Januari 25, 201412 yr Detta är en populär post. 2 Grisar skjutna på denna åtel under veckan. En i torsdags och en precis efter denna bilden nu ikväll Så det är riktigt bra drag på våra åtlar :-)
Publicerat Januari 25, 201412 yr Detta är en populär post. tja varenda gris i de närmsta socknarna ska ju på åtlarna nu när det är så kallt så har man inte bra tryck nu känns det som man lika gärna kan slå av spridarna. bestämde mig för att försöka nypa en räv på min ena åtel igår då där vart bra med rävspår. smyger upp vid 21 och där står ett knippe grisar under spridaren. tar mig runt till kojan och klättrar upp för stegen för att upptäcka att dörren frusit igen så där kom jag inte in. då kommer ett gäng grisar till och stannar runt kojan och några under stegen och glor på mig. har ingen ficklampa att lysa på dom med och vill inte skrämma bort dom så där sitter jag och fryser i en kvart innan de får tillåtelse av andra grisgruppen att gå till åteln så jag kan smyga ner och gå hem till värmen. se så kan det gå
Publicerat Januari 26, 201412 yr Fin galt på åteln. Gissa vikt? Blir sittning 14feb. Kommer hem från Vietnam 13e feb.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Fin galt på åteln. Gissa vikt? Blir sittning 14feb. Kommer hem från Vietnam 13e feb. image.jpg image.jpg Oj, denna var ännu större. Vänstra måste vara den på första bilden.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Oj, denna var ännu större. Vänstra måste vara den på första bilden. image.jpg 80 - 90 kg tror jag du kan räkna med minst !
Publicerat Januari 26, 201412 yr Oj, denna var ännu större. Vänstra måste vara den på första bilden. image.jpg konstig galt med såna tänder och ingen pung. nej, det är nog bara en galt och den andra är suggan till kultingarna.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Haha såg det nu efter jag kollat ordentligt var lite het på gröten som vanligt haha
Publicerat Januari 26, 201412 yr Fick just en as bra idé, tror jag iaf. Hahaha. Sett "många" som säljer Ikeas loftsäng "svärta, tromsö" m.m För ca 500kr. Länk till den: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20247982/ Är inte det perfekt att ha foderspridaren på? Bara göra ett hål i mitten så är det klart. Även super eneklt att fästa åtelbelysningen i gallet som är botten på sängen. Hylte lantmän säljer genzo eco + batteri och laddare för 500kr/st om man köper 2st.Tunna får man väll skaffa sig mer eller mindre gratis så har man en åtel för drygt 1000kr totalt Jaja og så kan den bruget til at ligge i og pange GRIS!!!! kalle
Publicerat Januari 26, 201412 yr Detta är en populär post. Hur länge följer en brunsig galt en sugga? Tills han få sätta på henne.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Efter 3 natjagter bare 2 stk 30 kg så ok.tror der har været hundjagt på gris kun7+2 obs ingen små for se om 14 dage måske samling på dem igen!!!! kalle.
Publicerat Januari 27, 201412 yr Tills han få sätta på henne. Får hoppas han håller sig kvar även efter han tömt