Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Får hoppas han håller sig kvar även efter han tömt ;)

Ja, du får väl göra det! :thumbsup:

• Svar 2,5k
  • Visningar 400,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Grattis! :smile:

Publicerat

Härligt!  :)

Publicerat
  • Författare

Det blev en liten galt inatt 56 kilo :-)

Skickat från min LT26i via Tapatalk

grattis ! :smile:

Publicerat
  • Författare

vad tror ni om denna herren ? :smile:  handsken är 24 cm lång. så en liten trofe måste de ju va. om jag jämför med handsken tror ja spåret är minst 10 cm långt

post-10838-0-34635700-1391367075_thumb.j

Publicerat

Tänk på att när det töar i spåren, så blir dom större.

Men den är nog ganska rejäl ändå ;-)

Publicerat

jamybevu.jpg

Satt 18-22 i går och hade mängder med rådjur framme. Grisarna väntade kallt till 01.50 med att komma....vem hade orkat det? ;-)

Publicerat

jamybevu.jpg

Satt 18-22 i går och hade mängder med rådjur framme. Grisarna väntade kallt till 01.50 med att komma....vem hade orkat det? ;-)

en grise jæger med sovbrix i sin hytte, men det er jo næsten umuligt at få en gris fri i den høg der kalle c :biggrin:

Publicerat

Calle, måste tänka på äktenskapet, det var tur att jaktsäsongen gick mot sitt slut, hade nog inte klarat en diskussion till så att sova i kojan är inte att tänka på ;-)

Men det är värst vad de kommer sent nu för tiden....alla åtlar likadant...funderar på om det har med 1) mildväder = hittar mat ändå, 2) har daglega långt från åtlarna och går på andra åtlar tidigare under kvällen 3) är smarta och väntar länge i mörkret för att de vet att det inte smäller så mycket efter kl 12 ;-)

Sen har du rätt i problemet att hitta en lucka. Men är det inte rätt gris och fritt så skjuter man ju inte. Ska ju inte vara för enkelt heller kan man ju tycka.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Calle, måste tänka på äktenskapet, det var tur att jaktsäsongen gick mot sitt slut, hade nog inte klarat en diskussion till så att sova i kojan är inte att tänka på ;-)

Men det är värst vad de kommer sent nu för tiden....alla åtlar likadant...funderar på om det har med 1) mildväder = hittar mat ändå, 2) har daglega långt från åtlarna och går på andra åtlar tidigare under kvällen 3) är smarta och väntar länge i mörkret för att de vet att det inte smäller så mycket efter kl 12 ;-)

Sen har du rätt i problemet att hitta en lucka. Men är det inte rätt gris och fritt så skjuter man ju inte. Ska ju inte vara för enkelt heller kan man ju tycka.

iPad Tapatalk HD

jag tror på 3 ! destu mer dom jagas destu smartare blir dom ... känner en som har ganska många åtlar. och han hade folk på alla. dom skjöt en gris på 2 veckor på ett 10 tal olika åtlar. dom satt till 12-1  på natten i genomsnitt. och sen när dom kom dagen efter var där rensat. och så var det på alla åtlar.. var en av dom som satt från det mörknade tills 8:a nästa morgon. han somnade till 1 timme från 2-3 och då var dom där och rensade åteln ! :ohmy::biggrin:  men om dom har daglega långt bort kan det också ta ett bra tag för dom att komma..

Publicerat

Linus, risken finns att man somnar. I mitt fall är det nästan regel än undantag. Somnar 20-30 min och då händer det grejor ibland. I går somnade jag, tittade ut och där står 7 rådjur. Rätt härlig syn faktiskt. Jag vette fasen men på något sätt gillar jag åteljakten. Man sitter där i kojan, med lite värme och glor på en spridare med grönt ljus.  Funderar på allehanda saker och det är helt tyst, ensam, ute i skogen. Utlämnad, vissa åtlar saknar man mobiltäckning, kolsvart. Det är någon galen sinnesfrid över det hela. Jag gillar det. Ibland måste jag bara åka ut, inte för att skjuta utan för att uppleva den där ensamheten. Gillar helst att sitta ensam. Sen kan alla tycka vad de vill om att lönnmörda grisar för det är ju en jakt som ger viltet en nackdel helt klart. Mitt uttag på åtlar är ändå tämligen begränsat och är på många olika marker. Jag föder betydligt mer gris än jag dräper. Ett jäkla jobba att hålla igång för avkastningen det ger men än så länge har jag energi. Teorin om sena ankomster kan man diskutera men helt klart tror jag det är så intelligenta att de kommer riktigt sent på marker de har blivit påskjutna.  :wink:

der har du helt i at det er kloge og lær sig hurtigt hvad som er farligt!!! og med hensyn til din kone er det også godt at der bliver lidt stille på jagtfronten til at samle + p, emsom varkjagt er som at slippe fri af alt og kan fundere på tusind ting, ! jeg har skudt flest grise  2200-0200 har den sidste tid været ude fra sol ned til 2100 ingen gris men ræv/grævling er det blevet nogle stk så det er helt ok for mig at tænke på kommenede råkid så tidlig kan også være godt   :biggrin:   kalle c.

Publicerat

tja visst är gresarna relativt smarta varelser som reagerar rätt bra på störningar men det är inga rocket scientists med knorr som studsar omkring i skogarna där ute. jag skulle vilja påstå att om grisarna kommer sent till foderplatsen beror det snarare på att de har långt dit eller att grannen har godare foder att tillgå än du. jag har haft foderplatser igång i snart 10 år och har ägnat många herrans timmar åt att spåra grisarna efter deras daglegor och jag har aldrig varit med om att en grupp grisar som legat nära spridare A väljer att först besöka spridare B och C innan de går till spridare A nära deras daglega. Nej, i nästan alla fall jag varit med om börjar de vid den närmsta spridaren - speciellt vid vinterväder. på höstar och somrar är ofta naturfoder roligare än åtelfoder så kommer de sent eller inte alls så kan de trots det ligga nära spridaren under dagtid. 

och kalleanka - tom en anti-åtelkille som jag kan uppskatta att sitta i kojan en natt i mörkret isolerad med sina egna tankar. jäklar vad världsproblem man kan lösa då :)

Publicerat

mabyze6e.jpg

Sist på foderrundan i natt med verkar det som :-/

Publicerat

Här är det garanti på att störda grisar kommer senare å senare.

Publicerat

Jodu Pfrep…..tanken är inte dum men fy fasen vad trött man blir på dagen då ;-)

Publicerat

Linus, risken finns att man somnar. I mitt fall är det nästan regel än undantag. Somnar 20-30 min och då händer det grejor ibland. I går somnade jag, tittade ut och där står 7 rådjur. Rätt härlig syn faktiskt. Jag vette fasen men på något sätt gillar jag åteljakten. Man sitter där i kojan, med lite värme och glor på en spridare med grönt ljus.  Funderar på allehanda saker och det är helt tyst, ensam, ute i skogen. Utlämnad, vissa åtlar saknar man mobiltäckning, kolsvart. Det är någon galen sinnesfrid över det hela. Jag gillar det. Ibland måste jag bara åka ut, inte för att skjuta utan för att uppleva den där ensamheten. Gillar helst att sitta ensam. Sen kan alla tycka vad de vill om att lönnmörda grisar för det är ju en jakt som ger viltet en nackdel helt klart. Mitt uttag på åtlar är ändå tämligen begränsat och är på många olika marker. Jag föder betydligt mer gris än jag dräper. Ett jäkla jobba att hålla igång för avkastningen det ger men än så länge har jag energi. Teorin om sena ankomster kan man diskutera men helt klart tror jag det är så intelligenta att de kommer riktigt sent på marker de har blivit påskjutna.  :wink:

Bra beskrivet och skrivit så känner jag med.Det är något speciellt att sitta i en liten koja ute i skogen och stirra ut på en grönt ljus och känna spänningen och ensamheten. Minsta ljud ger en pirrande känsla i kroppen och man får verkligen ha alla sinnen på helspänn

Publicerat

Är på jobb men fick en rapport av jaktledaren som har koll på åtlarna (2st) att det är full aktivitet där :thumbsup: Är på tiden att jag skaffar mig en mms/gprs kamera så jag får ta del av det fast man är utomlands. Sjukt sugen nu på vak blir man...

Publicerat

Tips på bra värmare som inte syns. En Biltema brännare skruvas på en liten gasoltub. På denna sätter man en täckcylinder i järn. Kostar 200 kr, gasol 60 kr och brännaren ca 100 kr. Grymt bra värme!

u4e3uvus.jpg

Publicerat
  • Författare

älskar också åteljakten på det viset! :smile:  bara sitta helt tyst och lyssna på naturen. brukar alltid sitta och halvsova lite, tänka på roliga minnen och prata lite med min brorsa  :smile:  men det är klart om det går över  3 timmar får i alla fall jag svårt att hålla tyst :tongue:   att lönnmörda är det inte ett lite starkt ord ? visst det kan man ju säga i och för sig, men åteljakten ger ju säkra skott och ett visst lugn som det inte alltid är vid annan grisjakt. :biggrin:  så lönnmördandet ger ju många + inom jakten. och sen ger man ju vildsvinen rätt mycket chans ändå, för det är inte alltid så lätt att skjuta en... och finns det något roligare än att  kolla åtelkameran efter ett besök på åteln ? :smile:

när jag gick hem från bussen idag såg jag grisarnas passage. en sugga av modell större med årsgrisar som går på åteln nu (vad jag kunde dömma av spåren). sedan såg jag herr galts övergång 200 m längre ner i det tätaste skiten...  ungefär 8 cm klöv :smile:

Publicerat

Har du artikel nummren? Smart!

S.

Publicerat

Var ute nyss idag och vakade lite svin..hörde men såg inget ;)