Publicerat December 16, 201312 yr Författare Detta är en populär post. har inte hunnit skriva här än. men igår så vände turen äntligen för oss ! ni vet ju att jag har tjatat om hur otur vi har haft, men igår kom den magiska stunden. är på plats vid 20:00 och så fort jag satt mig hör ja massa småljud i det täta björkslyet som är till vänster om tornet. det låter som om många djur ligger ner och rör på sig,grenar knäcks och ja ni vet. och vid denna tidpunkten ligger vinden ganska fel mot slyet. (dom brukar ju komma från andra hållet) och sedan vänder helt plötsligt vinden så den blir perfekt rätt i ansiktet. och 20 min efter det kommer där ut 3 st årsgrisar från slyet efter varandra. ljust som fan (fullmåne) kan bedöma direkt att där är inga kultingar. dom får äta ett tag för dom ställer sig bakom och tätt jämte varandra och knaprar majs. (kan tilläggas att ljudet i björkslyet hörs fortfarande så alla grisar har inte kommit fram än) sedan går den minsta årsgrisen ifrån lite med lite sne vinkel men ändå full bredsida. pang !!! brorsan skjuter,jättebra ljus i månens sken och det kändes bra. men han sprang utanför åteln och in i skogen så vi kollar lite på skottplatsen, men sedan ringer efter hund. hunföraren hittar blod precis på skottplatsen och säger att det inte är ett bra täcken. 40 m längre ner ligger där en årsgris död ! allt gick så bra de kunde gå och vi gjorde allt enligt boken en fet rögris/årsgris ! gylta på 35 kg perfekt ! och urtagning och allt gick bra även om vi båda är nybörjare på det De är fasen så med jakt, (ge inte upp! plötsligt händer det ) // L
Publicerat December 16, 201312 yr Matat lite extra. Förhoppningsvis gör det någon nytta. Fyllde spridaren med ärtor, vete och hundmat. Bra att du bara tog lite extra
Publicerat December 16, 201312 yr Författare kan ju säga det också, att brorsan kör med 308 oryx. och den gick igenom 3 revben på något vis och splittrades totalt. så de blev som hagel i levern. var som rött vetemjöl ... det var därför skottet tog långt bak också, ändrade riktning i grisen. men skottet tog lungan lite lätt och levern var smulad som sagt så hon gick bara 40 m
Publicerat December 16, 201312 yr Detta är en populär post. Åtleri åtlera! Ny åtel på gång….hur många är det inte nu som man ansvarar för…..men fasen vad kul det är. Denna gång på Ålberga. Har fixat koja, foder, grisar redan, ska dit i morgon nu och montera upp den. Blir nog en sittning i Strångsjö i veckan också….mycket gris i rörelse där. Återigen, mitt största problem är att jag inte kan vara på alla ställen samtidigt och just nu balanserar äktenskapet på en skör tråd om jag får för mig att jaga lite för mycket
Publicerat December 16, 201312 yr kan ju säga det också, att brorsan kör med 308 oryx. och den gick igenom 3 revben på något vis och splittrades totalt. så de blev som hagel i levern. var som rött vetemjöl ... det var därför skottet tog långt bak också, ändrade riktning i grisen. men skottet tog lungan lite lätt och levern var smulad som sagt så hon gick bara 40 m Skönt att det gick bra….blev ni stressade eller vad hände? Ibland står djuren snett trots att det känns som 90 gr rätt vinkel. Grattis!
Publicerat December 16, 201312 yr kan ju säga det också, att brorsan kör med 308 oryx. och den gick igenom 3 revben på något vis och splittrades totalt. så de blev som hagel i levern. var som rött vetemjöl ... det var därför skottet tog långt bak också, ändrade riktning i grisen. men skottet tog lungan lite lätt och levern var smulad som sagt så hon gick bara 40 m ojjo du dejlige måne giv mig lyssssssss så jeg kan pange grissssssss gratis k.
Publicerat December 16, 201312 yr 1800 2000 2200 2400 och 0500 6sekunder på varje. S Fasen det lät otroligt mycket
Publicerat December 17, 201312 yr Matat lite extra. Förhoppningsvis gör det någon nytta. Fyllde spridaren med ärtor, vete och hundmat. Har bra fart på ena åteln, så där är det snart dags att skörda. På den andra åteln, där jag föredrar att sitta, är det mest hjort och rådjur, funderar på att köpa en säck med hundmat och slå i den spridaren, så att det åtminståne kommer lite räv dit. Vore så mysigt att sitta med en thermos lättglögg, och mysa i kojan på ett klassiskt räv-vak. Dessutom har jag hört rykten om att även nasse gillar torrfoder.. Funkar hundmat bra för just räv? Eller gillar grisarna det oxå?
Publicerat December 17, 201312 yr Grisarna gillar hundmat! Iaf dom som går hos mig! Vart kan man hitta billigt hundfoder? Måste få tillbaka grisarna
Publicerat December 18, 201312 yr Detta är en populär post. Kunde inte motstå den otroligt fina månljuskvällen. Kom ut kl 1930, spridaren hade gått kl 19 och skrämt iväg rådjuren som stod där. Bara att vänta på grisar som kommit runt 2030 de senaste kvällarna. Kl 21 fullkomligt väller det in gris, räknade 20 st. 3 suggor med var sin kul och några überläufers. Brungrisarna är ju födda i vår och nu perfekt storlek. Runt 40 kg. Tog en galt på 40-45 kg. Men det tog tid innan han stod fritt för de stissar omkring och käkar den begränsade mängden foder som spridaren ger. Tog skottet efter 7 minuter och då var var det vara några minuter kvar av käkandet. Såg en av suggorna vädra och grymta så det var lite brådas. Galten stod lite snett, sköt mitt i vänster bog och de gick ut i spjällen bakom höger, la sig direkt och krampade med benen några sekunder sen klart. Blev ett 1,5 timmas pass bara men en makalöst fin griskväll. På vägen hem fick jag tvärnita för en monstergalt som skulle över vägen. Det var jäkligt nära att de small...... iPad Tapatalk HD
Publicerat December 18, 201312 yr Satt inatt alldeles för ljust inte ett liv? såg inte ett skit! Likadant för kompisen? S.
Publicerat December 18, 201312 yr Smög på en åtel, men nassarna var redan mätta och nöjda när jag kom dit. Så jag fick aldrig se dom. Jag tar en match i kväll. lite sämre förutsättningar, men jag hoppas på att dom kommer dit innan vinden vrider sig helt tokigt.
Publicerat December 18, 201312 yr Författare Satt inatt alldeles för ljust inte ett liv? såg inte ett skit! Likadant för kompisen? S. i vissa delar av landet kommer dom inte när det är för ljust har jag hört ? och vissa grisar förknippar månljus med död. kanske bara myter ..
Publicerat December 18, 201312 yr har inte hunnit skriva här än. men igår så vände turen äntligen för oss ! ni vet ju att jag har tjatat om hur otur vi har haft, men igår kom den magiska stunden. är på plats vid 20:00 och så fort jag satt mig hör ja massa småljud i det täta björkslyet som är till vänster om tornet. det låter som om många djur ligger ner och rör på sig,grenar knäcks och ja ni vet. och vid denna tidpunkten ligger vinden ganska fel mot slyet. (dom brukar ju komma från andra hållet) och sedan vänder helt plötsligt vinden så den blir perfekt rätt i ansiktet. och 20 min efter det kommer där ut 3 st årsgrisar från slyet efter varandra. ljust som fan (fullmåne) kan bedöma direkt att där är inga kultingar. dom får äta ett tag för dom ställer sig bakom och tätt jämte varandra och knaprar majs. (kan tilläggas att ljudet i björkslyet hörs fortfarande så alla grisar har inte kommit fram än) sedan går den minsta årsgrisen ifrån lite med lite sne vinkel men ändå full bredsida. pang !!! brorsan skjuter,jättebra ljus i månens sken och det kändes bra. men han sprang utanför åteln och in i skogen så vi kollar lite på skottplatsen, men sedan ringer efter hund. hunföraren hittar blod precis på skottplatsen och säger att det inte är ett bra täcken. 40 m längre ner ligger där en årsgris död ! allt gick så bra de kunde gå och vi gjorde allt enligt boken en fet rögris/årsgris ! gylta på 35 kg perfekt ! och urtagning och allt gick bra även om vi båda är nybörjare på det De är fasen så med jakt, (ge inte upp! plötsligt händer det ) // L GRATTIS!
Publicerat December 18, 201312 yr Satt inatt alldeles för ljust inte ett liv? såg inte ett skit! Likadant för kompisen? S. Asch då va synd.....var ju en grym kväll.....kanske för mycket foder ;-) på't igen bara, iPad Tapatalk HD
Publicerat December 18, 201312 yr Kärvt..... grisarna kommer och går, inga fasta rutiner på de nya åtlarna...
Publicerat December 18, 201312 yr Vart kan man hitta billigt hundfoder? Måste få tillbaka grisarna Ett tips är att gå till närmsta hundmat försäljare, typ Lantmännen, granngården, m.m dom har brukar alltid ha olika sorter med hundmat som går ur datum, som dom ändå bara kasserar sen, kolla med dom ifall dom har något. ( jobbar själv på granngården)
Publicerat December 18, 201312 yr Asch då va synd.....var ju en grym kväll.....kanske för mycket foder ;-) på't igen bara, iPad Tapatalk HD Regn och skit väder ska de va. Var dagsljus i nättres funka inte! Tror som Linus att måne= fara. De var uppätet idag allt ihop. S.
Publicerat December 18, 201312 yr Vart kan man hitta billigt hundfoder? Måste få tillbaka grisarna Har du nån av de vanliga spridarna så satsa på valpfoder då det annars fastnar i tratten.
Publicerat December 18, 201312 yr Ett tips är att gå till närmsta hundmat försäljare, typ Lantmännen, granngården, m.m dom har brukar alltid ha olika sorter med hundmat som går ur datum, som dom ändå bara kasserar sen, kolla med dom ifall dom har något. ( jobbar själv på granngården) Bra tips! Trode att man skickade tillbaka allt foder som blivit gammalt.
Publicerat December 19, 201312 yr Ett tips är att gå till närmsta hundmat försäljare, typ Lantmännen, granngården, m.m dom har brukar alltid ha olika sorter med hundmat som går ur datum, som dom ändå bara kasserar sen, kolla med dom ifall dom har något. ( jobbar själv på granngården) Tyvärr får man ju inte göra så som butik. Så det är ju om butiken går mot reglerna, vilket inte många vill göra tyvärr så är det svårt att få tag i (har försökt förut). Inte ens Granngården i Karlskoga vill göra det fast vår gård ligger som granne och jag är trogen kund