Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Jobbigt detta.. hittat ngt som talar för Legacyn.. räffelstigningen på Legacyn är 1:10.. Howan 1:9.. Ingen är klockren men Legacyn är lite mindre dålig om jag kommer ihåg rätt avseende twist.

Tore skulle hört av sig idag men icke. Vidare så har jag idag fått licenserna.. Tore fick övertyga min licenshandläggare och fick henne att ändra min grundansökan, licensen är på en 223!

Ska man ha en .223 är väl 1-8" att föredra, kan man skjuta 53gr v-max som har riktigt bra bc.

Har inte märkt att snabbare räffelstigning ställer till det med lättare kulor heller, sköt själv 36gr Varmint grenade ur en 70cm 22-250 pipa med 1-10" räffelstigning i 1326 m/s, runda fina hål på 100m med bra precision.

/Baner

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Den där delen har jag aldrig riktigt lärt mej snurrhastighet kontra kulvikt.. vet inte om jag haft tur innan men det brukar funka. 

Publicerat

Är det till 204:an som räffelstigningen är antingen 1:10 respektive 1:9? Jag mejlade med några engelsmän när jag skulle välja till min 204:a och om jag minns rätt så hade en del av dem 1:9,så det ska nog funka. Kan kolla igen om du vill. Själv har jag 1:10 och jag har testat med 32 gr till 40 gr och det har funkat. 

Jäkla trist utveckling med bössan men konstigt om de har missat med kalibern. Det skiljer ju en del; 5,1x47 och 5,6x45. Det är svårt att missa den där skillnaden faktiskt. 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Den där delen har jag aldrig riktigt lärt mej snurrhastighet kontra kulvikt.. vet inte om jag haft tur innan men det brukar funka. 

Det finns ett gammalt ordspråk som heter:

"Egna undersökningar är bättre än andras garantier"

Tycker du ska läsa på lite själv,så svårt är det inte att sätta sig in i.

Kan jag så kan du;)

/Mike

Publicerat

Kalibern som står på licensen brukar vara lite olika beroende på handläggare också.

På brorsan licens för 204 Ruger står det också .204 Ruger som kaliber om jag inte mins fel. Min egen licens bör komma nu November så blir kul att se vad det står på den. På 6XC jag har står det .250(6.3x48) som kaliber, vilket alltid förvillar mig när dom ringer om motivering, sist hamnade den på trädskällarjakt medans 22 Horneten hamnade på toppfågel...

/Baner

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Mads sa:

Är det till 204:an som räffelstigningen är antingen 1:10 respektive 1:9? Jag mejlade med några engelsmän när jag skulle välja till min 204:a och om jag minns rätt så hade en del av dem 1:9,så det ska nog funka. Kan kolla igen om du vill. Själv har jag 1:10 och jag har testat med 32 gr till 40 gr och det har funkat. 

Jäkla trist utveckling med bössan men konstigt om de har missat med kalibern. Det skiljer ju en del; 5,1x47 och 5,6x45. Det är svårt att missa den där skillnaden faktiskt. 

Nope Schultz/Larsen Legacys 204 är 1:10 medans Howas 204 har 1:9. Som jag fattat det så är 1:12 att föredra men att det funkar oftast även med slöare stigning.

9 hours ago Mad Mike sa:

Det finns ett gammalt ordspråk som heter:

"Egna undersökningar är bättre än andras garantier"

Tycker du ska läsa på lite själv,så svårt är det inte att sätta sig in i.

Kan jag så kan du;)

/Mike

Så länge du svarar i telefon så varför ska jag? Har läst på men inte så mycket.. :D

Publicerat
  • Författare

Förövrigt så får jag svårare och svårare att svälja Tores jävla vingel.. Hittat ett flertal mail som han faktiskt svarat på där jag skriver om 204 Ruger så att han inte visste är bullshit.. informationen har funnits där, han har varit för stressad för att läsa och förstå. Den delen hade jag inte haft några som helst problem med OM han hanterat detta vettigare.. Hoppas han inser detta och tänker till två gånger när han räknar på 223 pipan.. 

Någon som vet, finns väl två tre signaturer som är inkörda på S&L.. vad kostar en 223-pipa? 

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Någon som vet, finns väl två tre signaturer som är inkörda på S&L.. vad kostar en 223-pipa? 

Har inga exakta prisuppgifter men jag gillar att forska lite själv och kollar man på vaabensmeden.dk (som är den bästa referenssidan enligt mig) då tar dom 4698 danska kr (ca 6600 svenska) för en standardpipa till "storebror" Classic DL. Så att chansa på mellan 6-7000kr känns inte för vågat.

Mvh Joacim 

Publicerat

Stämmer nog ganska bra. Jag gav 6.500:- för min 8x57 som är en gängad standard pipa. 

Publicerat
  • Författare

Mm.. spännande detta.. Om nypris är runt 6 eller strax där över.. nästan lite nyfiken, hans bud kommer att helt avgöra hur han ser på detta.

Publicerat
  • Författare

Sålde ju Tikkan.. jag har fått licens på nya pangen men köparen har inte fått licens på Tikkan!? Jag kollade idag, den står på mej ffa.. så nu har jag två klass 2:or och typ 7-8 jaktlicenser :D

Publicerat

Du skriver att 1:12 stigning är att föredra men men du får väl större chans att bössan skjuter väl även med de tyngre kulorna i kaliberns spann om du kör på 1:10?

Publicerat
  • Författare

Jo men avsikten är att skjuta lättare..

Publicerat

Vad har du tänkt använda för kulor?

Har själv funderat på 32gr v-max till räven, men ska även testa 26gr varmint grenade för skräpfågel.

Sen är man nästan tvungen att testa få tag på helmantel och se hur den skjuter med dom, skjuter den riktigt bra kanske man får testa på ripa.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Beställt Sierra BK 39:or samt V-max 40. Sen ska jag låna ngr 32:or av Walleman och testa men jag har inhämtat att pga räffelstigningen är det inte helt säkert att de dels skjuter och dels levererar i målet. Så vi får se men tyngdpunkten blir den av de två kulorna som skjuter bäst Sierra eller Hornady. Tyngre kommer jag inte att skjuta.

Publicerat
39 minutes ago Hipshot sa:

Update: 

Jag får betala 2500 för 204 pipan dvs 2000 för 204 kalibern och 500 för "slitaget" på 223 röret. Det låg inom marginalen för vad jag tänkt mej att acceptera. Tore skickar bössan i morgon torde ha den i veckan..

Joackim.. har du hunnit klämma och känna? 

Skönt med detta besked  :thumbsup:

Tyvärr har det varit full sjukstuga här hemma, fru + 2 ungar har legat pall. Så tyvärr har jag inte hunnit med det :( Men det kommer kanske fler tillfällen.

Du får gärna ge en utförlig recension när den landat hos dig istället med mycket bilder och en dos med personliga reflektioner :) 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Undrar hur de fått tag på en 1:12 twist?? 

Publicerat
  • Författare

IMG_0076.JPG

IMG_0077.JPG

Jaha och vad var det jag sa? Fästena för låga men det var iofs inte många mm som diffade.. Det kan jag ju tycka att Tore borde ha kollat, det är inte raketvetenskap..

Och för att ytterligare vrida om kniven lite.. Det bilderna visar är hur skruvarna som drar ihop fästena INTE går i sina hål när fästena snäppt in på där de ska sitta. Man kan nog tvinga in dem, jag testade lite försiktigt, och orsakade genast märke i blåneringen samt om jag fortsatt skador på gängor..

Men bortsett från detta..

Vilken JÄVLA SMUTT BÖSSA!!! Den är ta mej fan som Quaden nästan fast lite trevligare stockad.. När jag äntligen får ordning på fästet så blir detta nog faktiskt riktigt jävla bra.. 

Publicerat

Skruva INTE ur skruvarna, dom ska bara lossas lite. Sätt i fästerna där det är fräst som smalast och skjut ringarna framåt. Spänn sedan åt skruven på fästet.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Jo jag hajjar konceptet.. men enda chansen att få dem på plats är att just skruva ur skruvarna. När jag hittade rätt, när jag insåg vart fästena skulle snäppas in.. de glider verkligen in fint.. så satte jag i skruvarna och försökte.. inte en chans att det fungerade. Det går helt enkelt inte. Det är ngn mm för mycket gods i skruvarna.

Publicerat
  • Författare

Ska fan testa igen.. inte för att det spelar ngn roll, fästena är för låga i alla fall..

Publicerat
  • Författare

Nope. Med skruven på plats helt lös så vickar det i sidled, hela fästet får stöd i bössan på två ställen ena fästet och skruven. Och skulle man vålda grejerna på plats så kommer man att antingen knäcka gängorna eller blåneringen på bössan.. sannolikt båda. Helt klart så har Tore inte testat att montera.. Fast detta landar nog på danskarna i högre utsträckning.