Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Ok, låter skumt som. Klart att även danskarna har måndagar - bara märkligt och trist att du ska få all skit på/till dig :(

Frågan är vart det felar, men det verkar som om du kan härleda det till skruvarna alltså? 

Mvh

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ja det är antingen skruvarna som har för mycket gods.. eller och kanske mer troligt, hålen som är upptagna för skruvarna sitter ngn mm för nära spåren som går i bössan. Jag tror inte man ska tulla på godset i skruvarna pga kraften som de ska tåla utan snarare lyfta skruvhålen ngn mm upp från bössan så de går i.

Detta är ju kul..

Jag har skickat ovan bilder till Tore och förklarat att 1. fästena är för låga samt 2. de passar inte bössan. Därefter bett honom fixa höga fästen, säkerställa att de passar Legacy samt skicka.. Gjorde en tavla där.. Jag kan sätta min keps på att han nu kommer ringa upp och börja förklara HUR jag ska montera.. jag kommer att få bråka på honom för att få honom att fatta att det spelar ingen som helst roll om de passar eller ej de är fortfarande för låga. 

Det går nämligen helt utmärkt att sätta dem på plats utan skruvar och då har jag lagt i siktet och konstaterat att de är för låga.

Konceptet är dock jäkligt smutt, de glider verkligen i fint och man känner direkt när de är på plats! Ruskigt synd att skruven tar emot bara.. bra koncept helt klart.

Och så kunde jag inte låta bli att i ett sms skriva att detta kunde vi undvikit om du skickat med både medium och höga så hade jag skickat tillbaka de som inte passade.. 

Publicerat
  • Författare

Fick trillskas lite, han ville först skicka nya skruva bara men han greppade direkt konceptet faktiskt. Hade faktiskt fel här ovan, jag är helt prestigelös så det är bara så. Kul!

Han skulle skicka nya fästen idag.. har jag dem på onsdag med tur? 

Iövrigt.. försökt ta lite bilder men det känns så meningslöst, det finns massor med bilder på nätet på dessa bössor. Fick inte till några bra bilder heller.

De här rembyglarna verkar sitta skruvade i kolvträet. Skulle behöva byta det främre så jag får på benstöd.. förmodar att det finns något att köpa som funkar? Sen hade jag fan fel om verktyg för att skifta pipa, tror det var Joacim som var inne på det.. något sådant följde alltså inte med. Så man måste alltså köpa det separat?? Har ju ett pip-byte framför mej..

Annars så jävlar vilken helt fantastiskt bössa.. shit vad jag längtar tills man får provskjuta, den är så liten och lätt så med nya kolfiberdämpen så kommer det bli hur smutt som helst! Nästan så att man i en hypotetisk framtid faktiskt kan satsa på ett Diarange och tyngden där skulle inte vara mördande för känslan.. Nu är det bara att hoppas att den skjuter men såvitt jag fattat så ska dessa tingestar skjuta helt okay.. denna pipa spelar mindre roll men nästa är lite mer noga. 

Publicerat

För att skifta pipa är det en vanlig insex - tror att det är 5mm, men är lite osäker här. Det är hur som helst samma som korsskruvarna så testa på dom med lite olika insex som du har hemma i "bra att ha-lådan". Rembygeln känns lite besynnerlig då min Classic DL (som ska vara mindre påkostad än Legacyn) har ett vanligt klassiskt "snabbfäste". 

Kul att du är nöjd med bössan iövrigt :thumbsup:

Kan du inte försöka få till en helhetsbild, tycker det är lite svårt att få grepp om proportionerna på "den lille". 

Mvh

Publicerat

Du behöver en 4 mm insex-nyckel. Alltså går det bra med en IKEA insex men jag rekommenderar en i lite bättre kvalitet och med T-handtag. 

Har själv köpt en sådan här. (Bara en 4 mm dock.)

TengTools insex

Rembyglarna var det första jag bytte på min då jag fått förvarning om fasta sådana. Satte dit Unckel Mikes jag hade liggandes.

Den lär skjuta bra.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Joacim sa:

För att skifta pipa är det en vanlig insex - tror att det är 5mm, men är lite osäker här. Det är hur som helst samma som korsskruvarna så testa på dom med lite olika insex som du har hemma i "bra att ha-lådan". Rembygeln känns lite besynnerlig då min Classic DL (som ska vara mindre påkostad än Legacyn) har ett vanligt klassiskt "snabbfäste". 

Kul att du är nöjd med bössan iövrigt :thumbsup:

Kan du inte försöka få till en helhetsbild, tycker det är lite svårt att få grepp om proportionerna på "den lille". 

Mvh

Ska göra ett försök ev i morgon. Tore skickade fästet idag och jag tror det kom med i sorteringen så med en jävla tur på onsdag.. Då blir det premiär och skarp invigning torsdag natt :wub:

3 hours ago M-Ola sa:

Du behöver en 4 mm insex-nyckel. Alltså går det bra med en IKEA insex men jag rekommenderar en i lite bättre kvalitet och med T-handtag. 

Har själv köpt en sådan här. (Bara en 4 mm dock.)

TengTools insex

Rembyglarna var det första jag bytte på min då jag fått förvarning om fasta sådana. Satte dit Unckel Mikes jag hade liggandes.

Den lär skjuta bra.

Hepp! Då är det inget specialverktyg. Har Tformad insex historia som ska funka så det är lugnt således! Såg ngn video på tuben hur man skiftade pipa, såg inte allt för dramatiskt ut. Längtar verkligen efter 204:an.. får merparten av laddpryttlarna i veckan! 

Unckle Mike.. dessa funkar alltså? Måste fan googla, aldrig pillat på såna här prylar..

Edit: Googlat.. kan man skaffa såna som är gängade och sen skruva i dem och limma? Jag är allergisk emot såna här rembyglar som skruvar upp sig.. var inne på att man har genomgående skruv med mutter på insidan eller något?

Publicerat

Typ dessa

rembyglar

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago M-Ola sa:

Typ dessa

rembyglar

Har en ny order på vapex, den växer hela tiden :wub:

Tack!

Publicerat
  • Författare

Kan man säga att målsnöret är jävligt nära?

Fick fästena idag. Nu är tuben monterad och klar, inskjutning på torsdag. Lite roddigt med försäljningen av Tikkan och dämpen där..eller tikkan är lugn men dämpen hade jag behövt. Roger på RCC har inte haft tid att mecka ihop min nya dämp så den kommer inte förrän på fredag som det lät. Jag ska försöka låna ngn och skjuta in med på torsdag..alt skjuta in utan och sen jaga torsdag natt utan. Vi får se hur det blir.

Det är som att jämföra natt och dag mellan Tikkan risslad och S&L risslad.. Känns lite som facit i frågan faktiskt, sååå lätt och smidig! Och det kommer att bli ännu smidigare då nya dämpen är av kolfiber.. Testat att fota men inte fått till något bra ljus så jag väntar tills på torsdag och hoppas att det finns vettigare möjligheter på Huntyard i Arlandastad.

Dubbelkollade idag, 204 pipan är beställd, de väntar bara på verktyget. Som det känns nu så spelar det ingen roll, tar det ett år så är det skit samma, jag har en fungerande bössa iaf. 

Walleman dräpte förövrigt två rävar i helgen med 32 gr kulorna.. han rapporterar "övertygande" effekt :wub: varit lite fundersam kring kulvikten där.. Hur som, kommer iaf att köra Sierra 39:orna och V-max 40 i början så får vi se. 

Ska ställa bössan på vågen med.. den känns såå smutt trots sikte och dämp. Beställt snabbfäste för rem/benstöd och det känns som att det spelar ingen som helst roll när den tyngden kommer på i fram.. Det är iaf en Quad i potent kaliber :wub:

Publicerat

...har du testat att den matar öht? Jag menar... Du är ju inte direkt behäftad med god tur den senaste tiden!

Publicerat
  • Författare

Har faktiskt laddat igenom ett magasin! Måste nog träna lite, får ett litet motstånd när jag ska vikna ned bulten.. så pass faktiskt så jag var tvungen att kontrollmäta pluggen så jag inte stod och körde igenom någon annan kaliber. Tror den ska skjutas in så lugnar det sig ovsett så är det ingen bössa där det finns behov av snabba omladdningar.

Såå jävla sugen att skjuta, blir inskjutning i morgon..

Publicerat

Vad blev de för kaliber? 223? 

S

Publicerat
  • Författare

Idag är det 223 men 204:an är beställd. 

Publicerat

Spännande! Hoppas den skjuter nu efter allt strul!? Kul att höra vidare om den. Själv ska jag prova 243 win p.g.a nyfikenhet. Och några andra faktorer som vi inte behöver i denna tråd.

S

Publicerat
  • Författare

Skjutit osunda mängder rådjur med 243.. älskar kalibern! Om jag sköt mängder med rå och någon enstaka räv så skulle valet vara ytterst lätt ang kalibern!

Publicerat
  • Författare

IMG_0081.JPG

Publicerat
  • Författare

Ovan bild är väl inte så jättecool men så ser den ut iaf. Vart rätt stökigt idag vid inskjutningen pga div orsaker så jag fick inte tid att plåta där. Hitttade en liten aimzonic dämp för klass 4 som jag var sugen på att testa.. men den var sprittny så det kändes förrädiskt att blåsa på med 223 i en 22lr dämp.

Hur den skjuter vet jag ärligt talat inte, såå svårt att få någon känsla för det när man inte ser ngr kulhål utan bara akustisk markering på en skärm. Siktet trackade inte som det skulle de två första skotten heller så det vart lite konstigt men sen så. Nu är den iaf inskjuten med tre cm överslag på 80. Fick inte tag på rätt plugg så nu blir det 50 gr V-max som får gå.. 

Kollade min undanlagda 204 ask med.. tyckte den vägde misstänkt mycket? Felförpackad av Norma.. 308 Bst var det i den.. bajs! 

Reder väl sig. 

Premiär i morgon dock utan dämp..

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

IMG_0081.JPG

En sån måste jag ha :wub: Kollar man proportionerna mot Zeissen så är det ju verkligen en liten läckerbit :P 

Skitjakt imorgon då :) 

Mvh

Publicerat

50gr v-max lär inte göra dig besviken sett till effekten i alla fall :).

Ser ut att vara en trevlig bössa det där i alla fall!

Publicerat
  • Författare

Nej den funkar helt klart men jag hade spanat in kulbanan på 40 gr kulan.. wow lixom.. ska kolla denna på kul. Kändes inte som någon anledning att trassla med detta, det är en säsong det handlar om.

Nu är Tikkan levererad iaf! Rätt paradoxalt.. under en tid så hade jag ett rätt uselt tracrekord.. typ hälften bom.. Remingtonbössan hade jag väl två träff på 6 försök eller något, Vixen något bättre. Tikkans sista 9 försök har levererat.. kan faktiskt inte påminna mej någon bom men jag tror jag bommat en i alla fall. Så trots jobbig spettkänsla och bänglighet så har den tveklöst tjänat mej väl!

Ska försöka pilla in någon rävbild på bössan hoppas jag sen tänkte jag låta tråden ta time-out åtminstone tills 204 pipan kommer.. 

Publicerat

Är det helt säkert att 204 kommer inom kort?

Dom verkar ju vela en hel del med .221 FB.

När jag snackade med dom i våras om 221 FB, var iaf kalibern minst ett år bort.

Kommer den i både 221 FB och 204 Ruger blir det nog en sådan senare.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Nope inte en susning men ett halvår minst räknar jag med. Hoppas få pipan till juni/juli men är på intet sätt säker.

Publicerat

Nu har vi fått se bilder, men fortfarande inte rätt bilder - träffbilder!

/M

Publicerat

Bättre att du köper min Diarange endå :)

Fin bössa.

/Baner