Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

fått alla delar till chassit nu, bara vänta på att Finnarna ska hitta ut ur koskenkorva ångorna och tillverka min bössa :)

img-20161224-205356.jpg

/baner

• 3 weeks later...
  • Svar 1,4k
  • Visningar 114,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Fuck! Börjar misstänka att det är bössans fel att det klickar..ny ask plugg och två klick innan räven dog på tredje försöket.. 

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Fuck! Börjar misstänka att det är bössans fel att det klickar..ny ask plugg och två klick innan räven dog på tredje försöket.. 

Nej, säg inte så :unsure: Inte mer jävlar överraskningar nu <_<

Mvh

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Ajdå! 

Det låter ingen vidare. Hoppas det är lätt åtgärdat med lite uppspänning av fjäder eller liknande. 

Grattis till räven som blev på plats! 

Publicerat
På 2016-12-24 at 20:56 Baner sa:

fått alla delar till chassit nu, bara vänta på att Finnarna ska hitta ut ur koskenkorva ångorna och tillverka min bössa :)

img-20161224-205356.jpg

/baner

Är det ett MDT LSS?

Publicerat
  • Författare

Mailade S&L i natt fick något obegripligt svar på danska åter..  

"

Oprindeligt var det olien, som blev træg over 3-4 måneder, og fik slagstiften til at fungere som et hydralisk stempel.

Der findes strammere fjeder, og lettere slagstift.

"

Går det att ta isär och undersöka den här oljan månde? Jag har en plan som går ut på att testa Sako pilar och se om de smäller, kanske är så att Norma ligger lite på gränsen avseende hårthet i knall? 

Iofs samma batch säkert på de pluggen jag tog ut i stället.. en smart person hade tagit Sako direkt och inte fibblat vidare med Norma..

Publicerat
22 minutes ago Hipshot sa:

Mailade S&L i natt fick något obegripligt svar på danska åter..  

"

Oprindeligt var det olien, som blev træg over 3-4 måneder, og fik slagstiften til at fungere som et hydralisk stempel.

Der findes strammere fjeder, og lettere slagstift.

"

Går det att ta isär och undersöka den här oljan månde? Jag har en plan som går ut på att testa Sako pilar och se om de smäller, kanske är så att Norma ligger lite på gränsen avseende hårthet i knall? 

Iofs samma batch säkert på de pluggen jag tog ut i stället.. en smart person hade tagit Sako direkt och inte fibblat vidare med Norma..

Varför göra det enkelt och låta tråden dö ut - riv nu ner pangen i molekyler, bli av med fjädrar och skruvar, skrik och svär och inse att du köpt en pang som du inte kommer att ha nytta av nu eftersom ni redan dräpt varenda rävstackare i hela Roslagen :lol:

/M

Publicerat

Det där hände mig på min ena Tikka också; att fabriksoljan "stelnade"/ändrade viskositet runt slagstiftet. Märktes tydligt att det inte var någon "fjong" i stiftet vid avtryck.

Rengjorde så gått jag kunde och torrklickade XX antal ggr och sedan fungerade den som en dröm igen och den har inte fallerat sedan dess.

Kanske be dem om den trögare fjädern och/eller det lättare slagstiftet?

Publicerat

Jag har ju haft problem med min S&L, 8x57-pipan, att Barnes-ammo har klickat för mig. Av 40 skott så klickade 12 st. Fick lämna tillbaka dem och fick istället Norma men har inte hunnit provskjuta med dem. Dock så var jag tvungen att riva slutstycket med en gång då jag läste detta. Rejält geggit när man fått isär och efter att allt tvättats, återmonterats och oljats upp så sticket slagstiftet ut 0.05 mm längre och jag tycker jag har ett klatschigare klick när jag avfyrar. Ska bli intressant att testa nu.

Tror nog ditt slutstycke ser ungefär lika ut.

2017-01-09 14.53.49.jpg

Publicerat
  • Författare

Ja det ser ganska exakt likadant ut.. jag rev inte fullt så mycket, tycker det är lite läskigt för det var ett JÄVLA drag i den fjädern.. Krävdes verktyg för att spänna upp och av innan jag fått isär prylarna. Inser nu att grejerna skulle skruvas av, sista momentet för att få isär slagstift och fjäder.. det bommade jag. 

Efter att ha torkat av och bökat samt hällt thinner igenom slutstycket så "känns" det rappare och ljudet är mer metalliskt. Mätte upp även hur mycket slagstiftet stack ut.. får det till 1,56 mm.. Ligger hylsan dikt ann mot slutstycket så finns det inte en chans i världen att det kan klicka tycker jag! 

Känslan återigen är att Normas knallar torde vara rätt bastanta.. men jag vet inte. Blir väl att testa igen..

Publicerat
  • Författare

M-Ola.. 

Mm tack M-Ola! Handgreppen fixar jag nog men jag måste ha de här brickorna och annat som hjälper till för att lösa det.

Ang fett i prylarna.. när jag släpper av spänningen i fjädern med slutstycket ihopsatt så kryper slagstiftet ut långt och ser kurant ut.. hur f-n en tändhatt överlever detta fattar jag inte! När jag höll på med thinner och prylar och torkduk i slutstycket så tyckte jag inte jag fick ut ngn gladd ur slutstycket som kunde förklara klicken, det verkar helt enkelt rent! 

Dock hittade jag, till min överaskning, mässingsspån i slutstycket där hylsan ligger an mot utkastaren i ena ändan och stiftet som greppar hylsan i andra. Varför det fanns där begriper jag inte..

Kändes som hylsorna passade väl mot slutstycket utan spel som kunde förklara klicken.. En tanke som jag hade är att trycka tändhattar i några hylsor och provskjuta hemma bara med knall.. nu har jag ingen utpetare för 223.. testade 204 hylsa men den gick inte att kamra i .223 läge. 

Publicerat

Som sakt silvrig tändhatt har Norma haft problem med.

Men känns konstigt med två klickande bössor?

Publicerat
  • Författare

Håller med du.

Publicerat
  • Författare

"

Hej Richard.

Alle forhandkere er blevet orienteret om at fjederen skulle skiftes, og som tidligere skrevet bliver den sendt med din pibe i 204 ruger.

Piben lander hos Hunters House fredag.

Med venlig hilsen /Best regards,

Morten Krogh

Direktør"

Nu är ju pipan beställd via Halmstad Vapenservice.. Obegripliga danskar..

Publicerat

Jäklar vad fort det gick iaf, var säker på att du skulle få vänta länge.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Lite tröttsamt detta tycker jag.. De har levererat en bössa med kass slagstiftsfjäder.. varför kan de inte skicka den direkt till mej? Nu måste jag vänta på fjäderjäveln tills jag får pipan. Och den lär dröja pga sedvanlig licenstid.. Fjädern kräver heller inte någon speciell tranpsport så den hade gått att skicka direkt men nehe. Kontentan är att bössan i princip är obrukbar (jag känner att jag närmar mej en tappad räv pga klick, går inte att räkna med att alla snällt väntar kvar medans jag repeterar i ny pil). 

Mmm med facit  hand så hade nog fan Howa miniaction varit ett bättre alternativ.. 

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Lite tröttsamt detta tycker jag.. De har levererat en bössa med kass slagstiftsfjäder.. varför kan de inte skicka den direkt till mej? Nu måste jag vänta på fjäderjäveln tills jag får pipan. Och den lär dröja pga sedvanlig licenstid.. Fjädern kräver heller inte någon speciell tranpsport så den hade gått att skicka direkt men nehe. Kontentan är att bössan i princip är obrukbar (jag känner att jag närmar mej en tappad räv pga klick, går inte att räkna med att alla snällt väntar kvar medans jag repeterar i ny pil). 

Mmm med facit  hand så hade nog fan Howa miniaction varit ett bättre alternativ.. 

Är pluggen helt uteslutna nu då? 

Jävlar osis du haft med hela den här karusellen :down:

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Nej jag kan inte med bästa vilja i världen utesluta dem.. Första asken jag köpte small alla 20 utan prut. Hade några lösa 223 som låg och skräpade, inte kronplugg, och de gick iväg snällt med. Sen tog den asken slut och av de 10 första i nästa nyinköpta ask tror jag 6 klickade..  minns inte exakt. Nu har jag ytterligare en ny ask men som jag misstänker kan komma från samma batch med samma tändhattar från Norma och där är det väl tre klick nu av lika många försök eller något.. Så visst kan det vara pluggen.. eller som jag tror kombinationen av klen slagfjäder och hård tändhatt.

Samtidigt tycker jag att slagfjädrar ska leverera en rejäl kraft så även dåliga knallar åker med kan jag tycka men jag vet inte, det sliter väl på slutstycket när de ska spännas med eller något. 

Publicerat
26 minutes ago Hipshot sa:

Nej jag kan inte med bästa vilja i världen utesluta dem.. Första asken jag köpte small alla 20 utan prut. Hade några lösa 223 som låg och skräpade, inte kronplugg, och de gick iväg snällt med. Sen tog den asken slut och av de 10 första i nästa nyinköpta ask tror jag 6 klickade..  minns inte exakt. Nu har jag ytterligare en ny ask men som jag misstänker kan komma från samma batch med samma tändhattar från Norma och där är det väl tre klick nu av lika många försök eller något.. Så visst kan det vara pluggen.. eller som jag tror kombinationen av klen slagfjäder och hård tändhatt.

Samtidigt tycker jag att slagfjädrar ska leverera en rejäl kraft så även dåliga knallar åker med kan jag tycka men jag vet inte, det sliter väl på slutstycket när de ska spännas med eller något. 

Ok, jo men då ska man kanske inte utesluta pluggen ännu :) 

Fjädrarna till slagstiftet är en jäklar balansgång, tror att S&L kör typ 55° öppningsvinkel och med en för styv fjäder så kommer det krävas för mycket kraft för att gemeneman ska kunna spänna upp den i repeteringen vid axeln. Så jag är inte riktigt med dig där. Därmed inte sagt att det ska klicka, för det får det givetvis inte göra (heller). 

Mvh Joacim 

Publicerat

Förstår inte att du har sånt tålamod? Men antar att du inte kan lämna iväg bössan då de är nu den ska jobba.

Jag hade lämnat tillbaka den och tackat för lån.

S

Publicerat

Har inte haft en enda .223 som klickat?! Kört uteslutande Norma FMJ hitintills... Skumt! Hoppas du får ordning på bössan - det har ju minst sagt varit lite cirkus kring ditt bössköp!

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Förstår inte att du har sånt tålamod? Men antar att du inte kan lämna iväg bössan då de är nu den ska jobba.

Jag hade lämnat tillbaka den och tackat för lån.

S

Mmm.. har snuddat vid tanken men bössan iövrigt trivs jag med så jag har tänkt ge det en chans eller sju.. 

Publicerat
  • Författare

Tänkte ev testa en grej.. gjorde ju rent här hemma i värmen och det kändes som det var snärt nog i slutstycket. Testade skarpt i kylan.. klick.

Nu lurar jag på att rivar ur slagstift o fjäder samt därefter koka slutstycket med ngn droppe yes.. Mike tyckte det verkade klokt.. Efter rejäl värme och sen spola lite.. inte FAN kan det då vara ngt kladd kvar!!!

Edit: En annan tanke som slog mej.. man skurvar inte in slagstiftet max i den här blanka mojjen.. Visst man kanske skadar gängorna med låsskruven men rimligen blir slagstiftet ngt längre..

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

En annan tanke som slog mej.. man skurvar inte in slagstiftet max i den här blanka mojjen.. Visst man kanske skadar gängorna med låsskruven men rimligen blir slagstiftet ngt längre..

Så tänkte jag också men det visade sig att slagstiftet kommer inte längre ut, på mitt slutstycke 1,75 mm, då den konade delen av stiftet bottnar mot insidan av slutstycket. Jag plockade ner allt och släppte sen ner slagstiftet i hålet och mätte hur långt ut det kom. Visade sig vara samma mått som när slagstiftet var monterat i komplett slutstycke. (Efter tvätten kom det ut 0,05 mm längre, 1,75 mot 1,70 innan, men vet inte om det påverkar.)

Samtidigt får väl slagstiftet inte sticka ut hur långt som helst för då riskerar man väl att skada tändhatten. Eller?

Publicerat
  • Författare

I nuläget känns genomslag bättre för då smäller det varje gång iaf.. Tror fan det är fjädern trots allt.. mitt slagstift står ut bra långt i avslappat läge..