Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Jag har gjort något liknande med mina laddningar till 6,5an, väntar på vänlig hjälp med QL och hoppas att jag inte borde vara död redan... :wink:

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

:biggrin:

Walleman surrade ngt om att han inte ville stå bakom mej då jag sköt, han trodde slutstycket skulle komma supersonic bakåt  :woot:

Publicerat
  • Författare

post-241-14227164013467_thumb.jpg

Lite bättre stöd under högerhanden, använde en känga, så skulle det nog se bättre ut. Det enda jag gjort nu är att lyfta ett klick så torde det fungera. Ska man få 50 gr gruppen mer centrerad så är nog vettigast att backa ett halft grain så kryper det nog in.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1422716403.613919.jpg

Lite bättre stöd under högerhanden, använde en känga, så skulle det nog se bättre ut. Det enda jag gjort nu är att lyfta ett klick så torde det fungera. Ska man få 50 gr gruppen mer centrerad så är nog vettigast att backa ett halft grain så kryper det nog in.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Härligt med framsteg!

O laptopen som kulfång :P

Publicerat

Nu ska vi se hur mycket skäll jag får av Exabit?  :dry:  :sweat:  :rolleyes:

Skönt att inte känna nån press... :D

Publicerat

Ingen kronograf med?

Bör få min pipa om inte allt för länge.

Beställt hylsor och lite kulor så blir att göra nån laddstege under ledigveckan.

53 gr v-max och 36 gr varmint grenade(mest för att se om dom håller i 1/10" twist pipa och vilken hastighet man får ut).

/Baner

Publicerat
  • Författare

Mm min ena heta laddning med troliga trycktecken gick inte så hysteriskt som jag trodde enl QL. Kronografen fick vara hemma, kräksnöade så det kändes inte meningsfullt. Men jag är lite nyfiken nu på kronografen för att testa QL

Citerar Exabit!

40 grains: 3786 bar (maxmax för 22-250 är 4050 bar), 1185 m/s

50 grains: 3885 bar, 1099 m/s

Känns rätt konstigt, hade förväntat mej mer speed..

Publicerat

Låter lågt, längd på pipan?

Men sen är väl QL inte 100%.

Ska försöka få tag på Hodgdon Varget till mina lätta kulor, ska tydligen fungera jäkligt fint till 22-250.

/Baner

Publicerat
  • Författare

54 cm..

Publicerat

54 cm..

Lär ju påverka en del, läst om 10m/s per cm kapad pipa när det gäller 22-250 och 220 swift, vet dock ej hur väl det stämmer.

Ska testa mina laddningar i kronografen sen när jag får min pipa, lär dock bli något högre hastigheter i en 65cm pipa :)

Vilket är det lämpligaste krutet ur Normas och VV's sortiment till denna kaliber? Varget verkade inte helt lätt få tag på här i obygden...

/Baner

Publicerat

Mm min ena heta laddning med troliga trycktecken gick inte så hysteriskt som jag trodde enl QL. Kronografen fick vara hemma, kräksnöade så det kändes inte meningsfullt. Men jag är lite nyfiken nu på kronografen för att testa QL

Citerar Exabit!

40 grains: 3786 bar (maxmax för 22-250 är 4050 bar), 1185 m/s

50 grains: 3885 bar, 1099 m/s

Känns rätt konstigt, hade förväntat mej mer speed..

Som jag skrev i pm:en så är det med reservation för att vi inte vet din hylsvolym vilket påverkar resultatet väldigt mycket. Kronograf hade underlättat. Sen körde jag bara dina laddningar och letade inte det optimala krutet. Och givetvis hade en 26" pipa gett mer fjong ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har sett att många använder Norma 203B och det ska vara likvärdigt med Vv140.. När det var slut på 140 krutet i landet för några år sen så hittade jag en stor dunk som jag köpte så tja jag använder det. 

Såfort vädret lugnar sig och tiden finns så ska jag testa en av varje igenom kronografen så får vi se hur det ser ut..

Publicerat

När jag körde N140 körde jag 38gr och 60mm lång total längd med kula.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

När jag körde N140 körde jag 38gr och 60mm lång total längd med kula.

Mvh.

Till en 40 gr kula förmodar jag? Isf gör vi lika  :biggrin:

Publicerat

Har gått och blivit nyfiken på 204 ruger och det är ditt fel Hipshot  :yes:

Känns som man byter bössor för ofta numer, eller så får jag leva efter att den som haft flest när man lämnar in vinner.

Exabit leder  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Ok allt surr om .204 är off-topic här och kommer att leda till diciplinära åtgärder  :tongue: Såg en av Wallemans hylsor i rävkojan i natt.. fan va söta de är!

Exabit leder..? Kryddat ännu mer? Jag trodde jag var kaxig, ligger en bit över angivet max enl finnarnas tabell..

Publicerat

Ok allt surr om .204 är off-topic här och kommer att leda till diciplinära åtgärder  :tongue: Såg en av Wallemans hylsor i rävkojan i natt.. fan va söta de är!

Exabit leder..? Kryddat ännu mer? Jag trodde jag var kaxig, ligger en bit över angivet max enl finnarnas tabell..

Menade på antal innehav av olika pangar:)

Publicerat
  • Författare

Menar du det???  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Till en 40 gr kula förmodar jag? Isf gör vi lika  :biggrin:

Japp stämmer men det går och peta i 40gr oxå :) Men sen ville jag ha mer fart och då pröva jag 202 norma krutet 36gr laddning då sam skjuter Hornadys fabriks amo 40gr kula med hemma pulat 40-50gr kula allt i ett men som sagt lite het är 50gr laddningen på sommaren.

Sen så skulle jag satsa på ett snabbt krut när pipan bara är 54cm så det mesta krutet förbränns i pipan och mynnings flamman blir så lite som möjligt men du kör med dämpare så det tar ju bort det som inte förbränns.

Mvh. 

Publicerat
  • Författare

36,9 gr är angivet max på Vvs hemsida och det ska ge 1211 i en rätt lång pipa.. Så för mej känns 38 hett nog utan tvekan, pilla i mer är inte aktuellt.

Men visst är ett snabbare krut att föredra speciellt då jag har för avsikt att kapa pipan 2 cm.. vi får se vart det landar, i nuläget kör jag vidare på dessa recept. När jag kortar pipan så blir det till att göra om och då lite mer nogsamt avseende kronograf och laddstege. Nu satte jag bara ihop två varianter och testade för att få en fungerande laddning fort.

Publicerat

Fan Flex har du gått extra svenskaundervisning eller har du anställt sekreterare för forumens skull? ;)

Dyslexin verkar på väg att dö ut. ;)

Publicerat

I vilket fall så har jag lämnat in en licensansökan på en ny pipa i den där kalibern som man inte får surra om :tongue: , så jävla kul med ny kaliber. Bara 5 månaders väntetid på att polisen ska skriva ut papperslappen :wallbash: Inte lika kul..

Publicerat

kom ihåg fel angående piplängden på pipan jag beställt till R8'an, blir 70cm inte 65cm :)

Inte långt ifrån optimal piplängd för 22-250, så lär skjuta som en laserpekare med heta laddningar.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Fan det är ju nästan två dm längre rör än jag har.. i orginal.. Walleman och jag ska ha pysseldag hos hans päron (där skjutbänken står) när det börjar bli dags för honom att sätta ihop egna .204:or.. Blir väl i vår och då ska jag fimpa pipan och gänga och väldigt mycket talar nu för att jag ska satsa på snabbare krut för att få ut mer av mitt lilla korta rör..