Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Jag har svårt att förstå hur man kan välja att korta pipan på en 22-250 :/

Skulle själv välja en 6br då laddad med tex 55gr Blitzking nemasproblemas att skicka den i +1100 ur 50cm pipa ;)

Sedan att kalibern skjuter dubbelt så tätt och pipan håller 3ggr så länge är inte så dumt men risken för genomslag är visserligen större med 6mm

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

En tanke om denna 204 ruger... Eftersom det endast finns pipor med 1:12 stigning från tikka så borde väl denna vara tämligen knepig att ens klara klass 3 med? Säkert lika bra du köpte 22-250 :)

Publicerat
  • Författare

Möjligt att jag hamnar åter på 6 mm någon gång i framtiden men nu ska jag få detta att fungera.. Pipan är 54 i original.. kanske är meningslöst men tanken var att korta två cm.. vilket iofs inte spelar någon roll egentligen. Sen lär det ta väldigt lång tid innan jag är uppe i de stipulerade 1500 pilarna så om den käkar pipa spelar mindre roll, egentligen hade jag kunnat gå all-in och fimpat ned den till 45 och monterat dämp.. undrar om den ffa skjuter då? :tongue: 

Dämpen är ett måste iaf och det kommer att krävas inskjutning/kontrollskjutning oavsett.

Om jag fick upp .222:an i QL uppskattat 1060 så borde man kunna få upp även 22-250 i bra fart med 45-pipa? 

Publicerat

Det 222 gör på 100m gör 22-250 på 200m :)

Mvh.

Publicerat

Jag har missat något, behöver man kort pipa för rävjakt:). En längre pipa ger högre fart så man kan ladda lägre och det ger lägre rekyl dvs bättre precision. Dämpen får en lägre knall att jobba med och funkar bättre samt att bössan blir mer lättskjuten i balansen för små mål.

Men det är klart, modet är ju kort pipa som man kompenserar med överladdning. ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har missat något, behöver man kort pipa för rävjakt:). En längre pipa ger högre fart så man kan ladda lägre och det ger lägre rekyl dvs bättre precision. Dämpen får en lägre knall att jobba med och funkar bättre samt att bössan blir mer lättskjuten i balansen för små mål.

Men det är klart, modet är ju kort pipa som man kompenserar med överladdning. ;)

Sitter ofta i öppna miljöer, ofta i torn eller koja och rävarna dyker upp lite här och var. Att "skifta" glugg med låååång bössa är bökigt.. Visst förstår jag att allt blir mer harmonisk med så lång pipa som möjligt samtidigt, hur stökig kan en klass 2 bli med dämp? Borde rimligen inte vara ett problem eller? 

Publicerat

Jag själv brukar inte skjuta bättre med dämp till mindre kalibrarna. Det borde man nog inte heller då kulan redan lämnat loppet då dämpen har sin verkan.

Liggande platt på bana brukar det mesta funka men så fort det blir jägarmässigt skytte tycker jag rekylen blir mycket viktigt. Träningsnivån är såklart av stor betydelse, mycket träning råder bot på det mesta. Du får ta mina råd med en nypa salt då jag är väldigt noga att materialet inte får inverka det minsta negativt.

Publicerat
  • Författare

Fördelen för min del är att jag hör träffen, slipper hörselskydd och det räcker för min del :biggrin:

Publicerat

Ljuddämpare är helt ok men ingen precisionshöjade åtgärd för mig.

Från att haft fyra st har jag en kvar.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu blev det så här!

Lämnade Tikkan och Horneten idag hos smed. Tikkan ska gängas, skiter i att korta. Skulle jag ångra mej därvidlag så går det alltid att åtgärda senare. Hornetens gängor är dåliga så det går inte att gänga på dämpen tillfredställande. Det går att skjuta men smäller som f-n vilket jag tror beror på att krutgaserna går in i dämpens gängor och inte i hålrummet där det är tänkt att de ska expandera.

Lämnade hos Gesab utanför Norrtälje.. lite irriterande då de skulle börja analysera Hornetens gängor och försöka konstatera felet osv.. fick förklara X flera att det är 1/2 " UNF i dämpen.. de trodde mej inte... trots att tre olika Quadpipor med orginalgänga samt Vixen och luftgeväret passar utmärkt i dämpen.. tvingade herrn i butiken att skriva med fet stil att dämparens gängor fick på intet sätt röras bara tolkas möjligen. Lite dålig magkänsla där men jag hoppas det ska gå bra.

Har en vildkatt där ägaren givit sitt medgivande till avlivning och detta på samma ställe som jag nu har en fälla ståendes för att dräpa en skabbräv.. hade suttit som en smäck att ta kattfan med Horneten, helt grym miljö, ett stort gräsområde omgivet av en tegelmur. Finns inte säkrare miljö för kulskytte i tätbebyggt område! 

Nu ska bara Walleman få hem sina ladderiprylar sen blir det pysseldag! 

Publicerat

Håller på och tömmer en gård på Fräsar, har varit där förr och lär komma dit igen då populationen tycks fyllas på kontinuerligt. Denna gård ligger invid ett Fräspensionat vilket givetvis inte har något med det att göra...

Kan bara säga att 17hmr lär lösa det hela om nu Horneten ligger på sjukan.

Publicerat
  • Författare

Nja.. 17 SmackII isf men jag fick någon bild i huvudet här bara.. Det är en makalöst stor katt, hade så gärna velat sätta en Winchester Hålspets i bringan på den..

Är öht så tvärlack och svinless på dessa jävla fräsar som far runt och förpestar området så totalt! Det finns inte i sinnevärlden att något lärkpar eller något annat ska lyckas häcka öht i den här miljön så länge dessa odjur huserar där. I vanlig ordning så är det något fjon som matar dem vilket gör att de håller sig hyggligt lokalt, vet vem det är, ska ev ta ett snack med dem. 

Satte mej på kul och lockade lite försiktigt igår, med en jävla tur så bor räven i ett förfallet och övergivet stall eller i någon av de andra två övergivna rucklen som står där. På under tio minuter drog jag in fyra olika fräsar! 

Shit vad jag saknar gamla lagstiftningen.. otroligt vanskligt nu att definiera vad som är förvildad eller med skäl kan antas övergiven osv..

Publicerat

Å andra sidan har du en vildkatt med ägare, det är inte kattskit det inte.. /Christian

Publicerat

Plockar ni katter som uppenbart har ägare fast de tittar in på tomten??

Har fått flera katter avlivade av bönder som tycker de stör fast de haft halsband.

Kan förstå de till viss del och man har ett ägaransvar men vem har helt ärligt hundra koll på var ens katter är hela tiden!?

Publicerat

Plockar ni katter som uppenbart har ägare fast de tittar in på tomten??

Har fått flera katter avlivade av bönder som tycker de stör fast de haft halsband.

Kan förstå de till viss del och man har ett ägaransvar men vem har helt ärligt hundra koll på var ens katter är hela tiden!?

De som följer lagen om tillsyn, för katter är den dock ungefär som hastighetsgränser för bil dvs socialt acceptabel att bryta mot/polisen ses som idioten om nån blir tagen.

Publicerat
  • Författare

Tror jag skrev ovan att den katt jag avser skjuta där har ägaren lämnat sitt medgivande efter att ha misslyckats själv flera gånger att skjuta den. Övriga fräsar står jag i valet o kvalet, ska jag initiera ett ärende av det? Inte landat där ännu, vet inte om jag ids.. Men isf så blir det Lst och polisen o hela kittet. Fulskjuter inga katter speciellt inte när jag är ute med en signalväst där det står Viltvårdare och Norrtälje Kommun.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Japp! Då är Tikkan och Horneten åter hemma, påbörjade ladderi idag för Tikkan men fick avbryta pga grillkväll hos kompis.. helt oplanerat, komig som fan efter en natt och bristande sömn.. Blir till att återuppta i morgon efter välbehövlig sömn.

Iaf verkar hela det här projektet vara klart nu. Det enda som klickade var att jag inte fått loss pengar att uppdatera kikarsiktet som jag önskade, hade gärna sett ett Victory HT men fick inga bud öht på Diavarituben så det sket sig. Bössan med dämp o sikte monterat vart riktigt mysig, stabil och trevlig helt klart och inte så hemskt lång! Kan bli hur bra som helst detta.. Ska testa att öka 0,5 gr krut och rigga kronograf och testa vid tillfälle hos Walleman.. jävligt spännande!

Publicerat

Laddade upp lite 36gr varmint grenades till min 22-250 förra veckan, 3 skott på 100m gav ett cc på kanske 15mm, säkert lite bättre om man hade haft bättre stöd.

var runda och fina hål i tavlan, var nästan säker på att manteln skulle slitas sönder i dom hastigheterna.

Hylsor: remmington nickel.

Tändhattar: CCI 210.

Krut: Varget 40gr(40.2gr är max enligt barnes laddtabel).

Inga tecken på övertryck i min bössa(blaser r8).

Ska testa i kronograf nästa vecka, lär ju visa 1300ms+.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Mmm om jag öht kan skjuta mina hetare testladdningar så torde jag börja närma mej 1300 ms tycker jag..  :biggrin:

Publicerat

Mmm om jag öht kan skjuta mina hetare testladdningar så torde jag börja närma mej 1300 ms tycker jag..  :biggrin:

Hur mycket krut trycker du i egentligen? Ladebokens snabbast laddning gör 1281 m/s med en 35 grains v-max, 202 - krut och 61 cm pipa.

Publicerat

Det är inga problem att ladda långt över vad som anges som max MEN det kräver bra hylsor stabilt lås och framförallt stenkoll på sin utrustning som kalibrering tex.

Utan att vara allt för oförskämd mot hippen tycker jag han ska hålla sig under tabell max och inte använda sina hylsor många gånger ;)

Sedan bör man vara medveten att hårda laddningar sliter extremt mycket mera på pipa och hylsor så i en redan rätt tuff kaliber som 22-250 bör man fundera om man verkligen behöver dem där sista metrarna i Vo.

Publicerat

tycker det är dumt att skaffa en 22-250 om man bara ska skjuta fisladdningar, finns annat som är bättre isåfall. :)

/Baner

Publicerat

Det är inga problem att ladda långt över vad som anges som max MEN det kräver bra hylsor stabilt lås och framförallt stenkoll på sin utrustning som kalibrering tex.

Utan att vara allt för oförskämd mot hippen tycker jag han ska hålla sig under tabell max och inte använda sina hylsor många gånger ;)

Sedan bör man vara medveten att hårda laddningar sliter extremt mycket mera på pipa och hylsor så i en redan rätt tuff kaliber som 22-250 bör man fundera om man verkligen behöver dem där sista metrarna i Vo.

För Hipshot handlar det mer om att hinna skjuta ur den innan den fan rostar upp av hans "behandling". :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Hastighetsjakten begränsas av min slöhet.. tror ett snabbare krut ger mer speed men jag ids inte köpa mer krut, har 3 kg Vv 140 som ska hålla ungefär samma flås som N203. Kollat en del på div laddatabaser och det ska gå att få ur rätt bra fart men..

Nu har jag ett kort rör och det begränsar hastigheten utan tvekan!

1213 m/s är rekordet för den hetaste laddningen och jag kommer att backa ett halvt grain där. Osäker på hur den sköt den hetaste där alla låg +1200.. aprilvädret gjorde att ett våldsamt oväder drog in.. vart stressad och ville skjuta fort. Alltså spridning pga stress och vind. Däremot sköt den näst hetaste riktigt jävla fint så jag tänkte köra på den.

Inga trycktecken noterades öht vid skjutningen, ska studera tomhylsor nu i lugn och ro, men känner mej helt säker på att hyslorna är ok. Däremot var det en pil som inte gick i.. ska mäta och försöka lista ut vad fan problemet är med den.

Hade grymma problem med varm dämp.. fan va krångligt det vart.. tur att man aldrig skjuter så intensivt på jakt, hade varit rökt efter ett magasin utan tvekan.

Tikkan sköt iaf bra, vart lite oroad när jag inte upplevde att jag fick avsedd effekt när jag vred på siktet vid inskjutningen. Sånt kan sätta myror i huvudet på mej rejält.. Men behållningen för dagen var iaf Horneten! Med dämp monterad och i gott stöd så sköt den *jävligt* trångt på 90 meter! Lite sämre sikte så jag såg inte några kulhål, visade sig att de satt i den ritade pricken som jag sköt mot.. mysig pang det där! Small lite onödigt mycket kanske med den beror nog på att tavlan stod mot en skog så ljudet studsade tillbaka mot oss.

Hur mycket krut? För mycket.. när jag kollar laddata för krutet och kalibern så ligger jag rätt högt över max.. Så länge slutstycket går fint och hylsorna ser bra ut så bryr jag mej inte men jag ska faktiskt ta och dra ur pipan nu så den är ren, finns ingen anledning att utmana något öde här :biggrin: