Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det var här jag läste 6,5x284. :)

Förstår det, och det i sin tur var ett svar på WTs försök att förvrida huvudet på mig :wink:

• Svar 592
  • Visningar 83,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat

Har man haft en är det lätt att hylla den för dess egenskaper.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Inget är som väntans tider.... Snart ska GP få in Kriegerpipan och det kan bör hända saker. Jag har köpt och monterat en justerbar bakkappa. post-2426-14095109557029_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kriegerpipan är betald och klar, ska hämtas av smeden. Skönt att det går att ordna så jag slipper dribbla med licenser, gammelpipan ska bara skrotas.

a4ad74fc028614dff81e92cb16f57341.jpg

Bakkappan måste naturligtvis provas ut under skytte, den känns dock som stabil och prisvärd.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Pratat m smeden nu, jag kör nog dit bössan på söndag. snart.....

Publicerat
  • Författare

Just det ja, sist jag var på banan så passade jag på att panga upp det sista jag hade av fabriksammo, bara för att formskjuta det jag hade hemma. Normas fältammo.

Det blev en möjlighet att prova bakkappan. Jag kan bara säga att det var ett rejält lyft. Den gamla lilla bakkappan var för låg och kröp ner under axeln vid rekylen vilket gjorde det näst intill omöjligt med en konsekvent rekylupptagning. Med den nya kappan låg jag lätt och ledigt kvar 20 smällar utan att någonting hände. Jag var tvungen göra några små justeringar med kroppen då kikaren kommit 1,5-2cm för långt fram, jag var tvungen att krypa in väldigt långt över kolven.

Jag misstänker att det med tyngre pipa och broms/dämp kommer att bli grymt stabilt och i det närmaste rekylfritt.

Publicerat

Snyggt :)

Publicerat
  • Författare

Snyggt :)

Tjaaa... .det återstår väl att se om estetiken motsvarar dina förväntningar, men det kommer bilder så fort jag hämtar bössan om några veckor.  

Prestandan är jag dock inte orolig för, det kommer att bli riktigt grymt.  140Gr A-max i 900++ :thumbsup:

Publicerat

Va fan! Varför har jag inte sett denna tråd förens nu?! Intressant projekt! Blir intressant att se slut resultatet. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Va fan! Varför har jag inte sett denna tråd förens nu?! Intressant projekt! Blir intressant att se slut resultatet. :thumbsup:

Det har varit en rätt långsam tråd, jag har full förståelse för att du inte hittat hit. 

Destå trevligare att du gjort det nu, hoppas att du kan hitta några intressanta korn i den.

Själv har jag precis läst hela tråden från trådstart och det har varit många goda bidrag till fortgången i projektet. Min ambition har förändrast under resans gång och det är det som gör projekttrådar spännande. I alla fall för mig som TS. Det är inte den första projekttråden jag gör och alla har präglats av bidrag från kunniga och engagerade forumbröder och det är det som gör forum som detta så stimulerande.

Det ska bli grymt spännande att prova ut prestandan på bössan när den är färdig hos smeden.

Jag måste köpa JBpasta. Jag har blivit tipsad att köra pasta som ett led i break in av pipan, för mig känns de helt logiskt att köra ner verktygsmärken och jämna ut loppet med pasta, det blir samma sak som de första kulorna gör utan att slita på pipan. Helt klart värt att testa, funkar det för bänkskyttar är det bra nog för mig.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering från smeden i veckan som gick. Lådan är nu riktad, den var "amerikanskt rak" dvs åt helvete skev. 

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

JBpasta och filtmoppar fixade.

Throaten ska skäras för A-max 140Gr så det ska jag skicka några nu.

Om jag är lite taggad?

:blush:

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det ? =)

JBpasta och filtmoppar fixade.

Throaten ska skäras för A-max 140Gr så det ska jag skicka några nu.

Om jag är lite taggad?

:blush:

Publicerat
  • Författare

Hur går det ? =)

Säg det.... Kanske dags att ringa och tjata på smén?  :wink:

Publicerat
  • Författare

Statusuppdatering från smeden, låda och slutstycke riktat. Pipan påbörjas nästa vecka.

Publicerat

Nu är nästa vecka. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Vaken kille du Christian :thumbsup:

Beskedet var dessvärre slutet av det som nu är denna veckan. Om det hinner bli klart denna vecka vet jag inte heller. Det ska inte bara slås en gänga för dämparen, LRDbromsen ska gängas också, samt justering av pipprofilen. Det är en heavy varmint profil som ska ner lite bara, så det är inget jättejobb.

Publicerat
  • Författare

Kikare är ett lika delar spännande, underhållande, frustrerande och dyrt kapitel. Drömmen är ett Hensholdt 4-16 men det finns inga som helst utsikter att jag kan klara av så länge jag inte vinner på lotto.

En glugg jag kikade på när George från AstroSweden visade pryttlar på Remmene i våras var denna:

http://natur.astrosweden.se/bushnell-elite-tactical-35-21x-50mm-g2dmr/20969-0

Den kändes rejäl och trevlig på många sätt, jag har goda erfarenheter av Bushnell tidigare. Det känns som ett sikte med klar tonvikt på skytte men som också borde vara kurant vid bockvak och rävlock.

Lite söndagsfunderingar i väntan på att få klartecken att hämta bössan.

Publicerat
  • Författare

Precis pratat med smén som stod vid svarven och gängade min LRD-broms.  Allt blir nog klart på torsdag. Det känns som ett rejält kliv upp i noggrannhet (och nördighet :wink: ) när patronläget skurits efter en viss kula, kalibreringeverktyget justerats efter patronläget och allt är riktat och justerat i hundradelar.

Det finns tydligen lite bilder på jobbet också, det ska bli kul.

Kvar till mig att göra blir att fräsa upp pipkanalen lite till närmast lådan.

Och skjuta en herrans massa förstås :tongue:

Jag hoppas det kan bli en möjlighet att vara med på Stålboda någon gång när jag hunnit bli lite kompis med bössan.

Publicerat

Låter som ett gediget arbeta som lär märkas på tavlan :)

Vem är Smén?

Den kikaren är säkert funkis men inte direkt gratis heller, med lite tur/tålamod hittar du en begagnad "värsting" för den slanten

Publicerat

Jag delar Lars tanke om att ha,

btw jag har en Hennie 4-16, vill fröken låna? /Christian

Publicerat
  • Författare

Jag är blott allt för medveten om att mäster C har finkikaren jag drömmer om i svaga stunder. Visst kan det löna sig med tålamod för att leta top of the line kikare, men det är inte ofta de finns beggat. Det kommer relativt ofta ut mellanprispryttlar när någon vill byta upp sig, men till vad skulle man byta upp sig till från ett hensholdt?

Jag kommer att börja med mitt lilla Bushnell 10x40. Det är mekaniskt stabilt och förstoringen räcker för att träffa. Problemet är att det inte har justerbar parallax, vilket smyger in ett element av osäkerhet som jag ogillar.

Christer i Skövde gör jobbet.

Jag har i min iver laddat upp en del redan. Det kan nu bli problem då patronläget i gammelpipan var ganska rymligt och kalibreringsverktyget nu är justerat ned 0,2mm för ett tajtare patronläge så kanske jag inte kan kamra de jag laddat. Det märks nog fort iofs.

Publicerat

Då är bössan i trygga händer!

Är det typ-s verktyg han justerat så funkar det fint att bumpa laddad ammo utan inmat i verktyget