Publicerat Juni 3, 201412 yr Författare Det var här jag läste 6,5x284. Förstår det, och det i sin tur var ett svar på WTs försök att förvrida huvudet på mig
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Författare Inget är som väntans tider.... Snart ska GP få in Kriegerpipan och det kan bör hända saker. Jag har köpt och monterat en justerbar bakkappa.
Publicerat September 9, 201411 yr Författare Kriegerpipan är betald och klar, ska hämtas av smeden. Skönt att det går att ordna så jag slipper dribbla med licenser, gammelpipan ska bara skrotas. Bakkappan måste naturligtvis provas ut under skytte, den känns dock som stabil och prisvärd.
Publicerat September 23, 201411 yr Författare Pratat m smeden nu, jag kör nog dit bössan på söndag. snart.....
Publicerat September 23, 201411 yr Författare Just det ja, sist jag var på banan så passade jag på att panga upp det sista jag hade av fabriksammo, bara för att formskjuta det jag hade hemma. Normas fältammo. Det blev en möjlighet att prova bakkappan. Jag kan bara säga att det var ett rejält lyft. Den gamla lilla bakkappan var för låg och kröp ner under axeln vid rekylen vilket gjorde det näst intill omöjligt med en konsekvent rekylupptagning. Med den nya kappan låg jag lätt och ledigt kvar 20 smällar utan att någonting hände. Jag var tvungen göra några små justeringar med kroppen då kikaren kommit 1,5-2cm för långt fram, jag var tvungen att krypa in väldigt långt över kolven. Jag misstänker att det med tyngre pipa och broms/dämp kommer att bli grymt stabilt och i det närmaste rekylfritt.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle försöka göra något åt matningsproblemen. Throaten kommer att skäras för A-max 140r. Det blir helt klart ingen lättviktare, men förhoppningsvis kommer den att gå hårt och långt
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Snyggt Tjaaa... .det återstår väl att se om estetiken motsvarar dina förväntningar, men det kommer bilder så fort jag hämtar bössan om några veckor. Prestandan är jag dock inte orolig för, det kommer att bli riktigt grymt. 140Gr A-max i 900++
Publicerat September 28, 201411 yr Va fan! Varför har jag inte sett denna tråd förens nu?! Intressant projekt! Blir intressant att se slut resultatet.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Va fan! Varför har jag inte sett denna tråd förens nu?! Intressant projekt! Blir intressant att se slut resultatet. Det har varit en rätt långsam tråd, jag har full förståelse för att du inte hittat hit. Destå trevligare att du gjort det nu, hoppas att du kan hitta några intressanta korn i den. Själv har jag precis läst hela tråden från trådstart och det har varit många goda bidrag till fortgången i projektet. Min ambition har förändrast under resans gång och det är det som gör projekttrådar spännande. I alla fall för mig som TS. Det är inte den första projekttråden jag gör och alla har präglats av bidrag från kunniga och engagerade forumbröder och det är det som gör forum som detta så stimulerande. Det ska bli grymt spännande att prova ut prestandan på bössan när den är färdig hos smeden. Jag måste köpa JBpasta. Jag har blivit tipsad att köra pasta som ett led i break in av pipan, för mig känns de helt logiskt att köra ner verktygsmärken och jämna ut loppet med pasta, det blir samma sak som de första kulorna gör utan att slita på pipan. Helt klart värt att testa, funkar det för bänkskyttar är det bra nog för mig.
Publicerat Oktober 12, 201411 yr Författare Uppdatering från smeden i veckan som gick. Lådan är nu riktad, den var "amerikanskt rak" dvs åt helvete skev.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare JBpasta och filtmoppar fixade. Throaten ska skäras för A-max 140Gr så det ska jag skicka några nu. Om jag är lite taggad?
Publicerat November 4, 201411 yr Hur går det ? =) JBpasta och filtmoppar fixade. Throaten ska skäras för A-max 140Gr så det ska jag skicka några nu. Om jag är lite taggad?
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Hur går det ? =) Säg det.... Kanske dags att ringa och tjata på smén?
Publicerat November 7, 201411 yr Författare Statusuppdatering från smeden, låda och slutstycke riktat. Pipan påbörjas nästa vecka.
Publicerat November 12, 201411 yr Författare Vaken kille du Christian Beskedet var dessvärre slutet av det som nu är denna veckan. Om det hinner bli klart denna vecka vet jag inte heller. Det ska inte bara slås en gänga för dämparen, LRDbromsen ska gängas också, samt justering av pipprofilen. Det är en heavy varmint profil som ska ner lite bara, så det är inget jättejobb.
Publicerat November 14, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Ujuj, det drar ihop sig (sa kärringen som satte sig i ättika) Det ser ut som att bössan blir klar på måndag med lite tur. Jag hoppas att det kan bli en liten utflykt för att hämta den nästa vecka.
Publicerat November 16, 201411 yr Författare Kikare är ett lika delar spännande, underhållande, frustrerande och dyrt kapitel. Drömmen är ett Hensholdt 4-16 men det finns inga som helst utsikter att jag kan klara av så länge jag inte vinner på lotto. En glugg jag kikade på när George från AstroSweden visade pryttlar på Remmene i våras var denna: http://natur.astrosweden.se/bushnell-elite-tactical-35-21x-50mm-g2dmr/20969-0 Den kändes rejäl och trevlig på många sätt, jag har goda erfarenheter av Bushnell tidigare. Det känns som ett sikte med klar tonvikt på skytte men som också borde vara kurant vid bockvak och rävlock. Lite söndagsfunderingar i väntan på att få klartecken att hämta bössan.
Publicerat November 17, 201411 yr Författare Precis pratat med smén som stod vid svarven och gängade min LRD-broms. Allt blir nog klart på torsdag. Det känns som ett rejält kliv upp i noggrannhet (och nördighet ) när patronläget skurits efter en viss kula, kalibreringeverktyget justerats efter patronläget och allt är riktat och justerat i hundradelar. Det finns tydligen lite bilder på jobbet också, det ska bli kul. Kvar till mig att göra blir att fräsa upp pipkanalen lite till närmast lådan. Och skjuta en herrans massa förstås Jag hoppas det kan bli en möjlighet att vara med på Stålboda någon gång när jag hunnit bli lite kompis med bössan.
Publicerat November 17, 201411 yr Låter som ett gediget arbeta som lär märkas på tavlan Vem är Smén? Den kikaren är säkert funkis men inte direkt gratis heller, med lite tur/tålamod hittar du en begagnad "värsting" för den slanten
Publicerat November 17, 201411 yr Jag delar Lars tanke om att ha, btw jag har en Hennie 4-16, vill fröken låna? /Christian
Publicerat November 17, 201411 yr Författare Jag är blott allt för medveten om att mäster C har finkikaren jag drömmer om i svaga stunder. Visst kan det löna sig med tålamod för att leta top of the line kikare, men det är inte ofta de finns beggat. Det kommer relativt ofta ut mellanprispryttlar när någon vill byta upp sig, men till vad skulle man byta upp sig till från ett hensholdt? Jag kommer att börja med mitt lilla Bushnell 10x40. Det är mekaniskt stabilt och förstoringen räcker för att träffa. Problemet är att det inte har justerbar parallax, vilket smyger in ett element av osäkerhet som jag ogillar. Christer i Skövde gör jobbet. Jag har i min iver laddat upp en del redan. Det kan nu bli problem då patronläget i gammelpipan var ganska rymligt och kalibreringsverktyget nu är justerat ned 0,2mm för ett tajtare patronläge så kanske jag inte kan kamra de jag laddat. Det märks nog fort iofs.
Publicerat November 17, 201411 yr Då är bössan i trygga händer! Är det typ-s verktyg han justerat så funkar det fint att bumpa laddad ammo utan inmat i verktyget