Publicerat November 17, 201411 yr Jag har tagit bort ca:0.20mm på verktyget pga av att det verkar som det skiljer mellan tillverkarna på just imp verktyg. När jag stoppar go tolken i verktyget så skiljde det mellan mitt och Marcus ca:0.20mm?? Jag har själve ett rcbs verktyg och det har jag inte behövt svarva på? ändå för just att det verkar skilja på verktyg så gör jag imp patronläget ca:5-6 hundradelar över noll( tollerans 0.09mm). En liten förklaring till varför jag tagit bort på kalibrerings verktyget. Den gamla pipan var det kört ett imp patronläge på utan att backa pipan!!!! mvh christer
Publicerat November 17, 201411 yr Författare Hej Christer, kul att du hittat hit! Bra att du förtydligar lite tekniska detaljer som jag har dålig koll på. Jag kommer inte ihåg hur mycket det skiljde på dina och mina hylsor när du mätte.
Publicerat November 21, 201411 yr Författare Testar att länka upp en filmsnutt, Dämparen klockad i svarven efter gängning av pipan. Min Ase Utra SL5 håller acceptabla toleranser. http://vid1179.photobucket.com/albums/x399/christer65/Marcus/marcus%20daumlmpare_zpsl8hlpzdj.mp4
Publicerat November 21, 201411 yr Det dämparen kastar är "normalt" det minsta jag mätt är 0.05mm och det var en dämpare som jag är ägare till. Den första kastade ca:0.80mm, jag skickade en film till tillverkaren varvid han tog tillbaka den o rättade till den. Jag har skickat tillbaka 4-5 st dämpare som kastat för mycket, rekordet var på över 1mm . mvh christer
Publicerat November 23, 201411 yr Sweet! Ser fram emot rapport från banan! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Publicerat November 23, 201411 yr Författare Det är en del jobb innan jag kan börja skjuta, pipkanalen måste tas upp en hel del. Patronläget är tightare än på gammelpipan och kalibreringsverktygen är nu anpassat efter det, jag måste kalibrera om allt jag formskjutit, inklusive det åttiotal jag redan laddat nåväl, det blir bra till slut
Publicerat November 24, 201411 yr Julklappstips till en tarmformad värmlänning, lyftarbälte, dragremmar och knip kalsonger, M, du har inte sparat på pipprofilen direkt. /Christian
Publicerat November 24, 201411 yr Ser fram på fortsättningen på tråden. Hoppas själv på att kommande sl5an sitter fint på Jon p pipan utan krångel. Skriv gärna lite om det där bushnell taktical om det blir affär. Det verkar vara mycket funktioner och egenskaper,exkl zerostop då, för pengarna
Publicerat November 24, 201411 yr Författare Du är som vanligt mycket vaken och observant Christian ;-) Jag tyckte det var svårt att bilda mig en riktig uppfattning om hur grovt det skulle bli när vi resonerade om det. Jag ser nu att det blev lite häftigare än jag egentligen trodde, det kan bara skyllas min brist på erfarenhet. helt klart är att den lämpar sig dåligt som hundförarpang :-) jag hoppas bara att lådan är stabil nog så att det inte ska bli problem. Självklart blir det en fortsättning och rapporter från skjutbanan :-)
Publicerat November 24, 201411 yr Det att lådor inte orkar bära pipan är nog mest en myt. Kommer garanterat att fungera men smidig blir den inte fördelen med grova pipor är ofta att dem blir harmoniska och skjuter mest allt på samma ställe
Publicerat November 24, 201411 yr Frågan är om du överhuvudtaget kommer att känna någon rekyl alls med den pipan och bromsen? Intresserad av hur du upplever rekylbromsen så jag ser fram mot att höra hur ett första test blev! Mvh, han som också skall ha stuprör på sin nästa rigg för att precis som Lars skriver bli harmonisk och skjuta tätt!
Publicerat November 24, 201411 yr M- det lär skjuta något så där utmärkt superbra bäst och då bryr man sig inte om vikten, i varje fall inte under stationär jakt och skytte. /Christian
Publicerat November 24, 201411 yr Författare Det låter trösterikt Lars. Jag tror som du Wiz, rekylen kommer att vara "hanterbar" ;-) ambitionen är helt klart att kunna markera egna skott, jag får fundera på om andra benstöd än mina Harriskopior hoppar mindre så att jag är tjänt av att byta eller om rekylen blir så försumbar att det kvittar. C- jag klarar nog att bära den ut till skjutvallen och presterar den där som jag hoppas är allt frid och fröjd.
Publicerat November 24, 201411 yr Författare Jag som hade slipat upp stocken med mesiga 25mm. Nu kör jag 32mm avloppsrör. jag tar det grövsta med skölp först. Riktigt Lowtech :-) pipan är 31mm vid lådan och 29 där stocken slutar. EDIT: Tapatalk vände bilden uppåner :-(
Publicerat November 24, 201411 yr Är man inte nördig och önskar thigt utseende är det bara att gröpa ut rejält! Några mm luft runt pipan kyler bara bättre och utesluter risken att barr eller annat skräp kan klämma
Publicerat November 24, 201411 yr Författare Det kommer inte att bli jätteluftigt runt pipan, den är för grov för det. Men visst är det snyggt om det är tight, framförallt symmetriskt och jämnt. Ställde pipan med låda och slutstycke på köksskåpen ;-)
Publicerat November 24, 201411 yr Författare Herrejösses vilket skitjobb, sandpapper och handkraft, men det kommer att bli bra i slutändan. Pipan är grövre än hela förstocken som den var i original Jag ska ta några bilder senare för att visa, om man backar i tråden finns bilder på hur jag byggt upp den nya förstocken, trä korsvis i lager med glasfiberlaminerad epoxi till ytskikt. Det var också som jag misstänkte, de hylsor jag kalibrerat tidigare går inte att kamra men det var inga problem att kalibrera om och trycka tillbaka hylsbrösten de 0,2mm som behövs. Jag har fått en patrondummy av Christer, (döpt till Meierbom, ett bra dummy-namn ) , med COL 79,0mm vilket ger bomkontakt. Lite irriterande att jag inte kan skruva upp justeringen i kulisättarverktyget så mycket och samtidigt ha kontakt mellan hylshållare och verktyg. Jag behöver ha någon form av fast distans för att det ska bli bra, det tål att tänkas på en bra lösning. jaja, allt detta får bli en annan dag.
Publicerat November 25, 201411 yr Författare Slipningen klar, det blev tight och fint. Ett tjockt papper, (luftgevärstavla), går fint under pipan hela vägen, men inte mycket mer. Det är fullt möjligt att jobba mer på det om jag vill senare. Nu har jag bara förseglat det nakna träet med klarlack. På bilderna ser man hur pipkanalen nu är mycket bredare är det som är kvar av den ganska klena originalstocken.
Publicerat November 25, 201411 yr Författare En första bild på hela bössan, utan kikare iofs. Den mäter 135,5cm med dämparen på. Vikten får jag återkomma med, det är väl dryga 5kg, stocken är inte så tung.
Publicerat November 26, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Nu börjar break in, hemma på köksbordet ;-)
Publicerat November 26, 201411 yr Nu börjar break in, hemma på köksbordet ;-) Då kan vi snart förvänta oss en rapport från banan ?