Publicerat Januari 8, 201511 yr Ballistisk koefficient räknas ut med en formel med tre ingående värden: vikt, diameter och formfaktor (i1 eller i7 beroende på om man använder G1 eller G7). Om man bara höjer vikten på en befintlig projektil så ökar även bc. Det kan man intuitivt begripa eftersom en kula gjord av balsaträ bromsas in snabbare av luftmotståndet än en i bly. Inte lika intuitivt är att om man skalar upp en kula i storlek (diameter) så ökar bc enbart pga detta. Hornady A-Max 750 grains i kaliber .50 har en aviserad bc på 1.050 (det är en vanlig missuppfattning att bc inte kan vara större än 1,0. BC kan tvärtom vara hur stor som helst), och artilleriprojektiler ska vi bara inte tala om. Där har man en tydlig skalningsfaktor. Sist men inte minst: formfaktorn. En jämförelse mellan den aktuella projektilen och den standardiserade (för G1 och G7 ser standardprojektilerna olika ut). Här ger lägre värden högre bc. En kula formad som ett oljefat har hög formfaktor medan en kula formad som en dartpil har låg formfaktor vilket ger hög ballistisk koefficient. Den tyngsta kulan av A-Max i varje kaliber brukar ha en formfaktor och bc som är väsenligt högre än de andra. Titta exempelvis på kaliber 30 där 155, 168 och 178 grains A-Max inte är särskilt märkvärdiga, medan 208-grainaren sticker iväg rejält i formfaktor och bc. Det går att se med blotta ögat om en kula har god formfaktor eller ej. A-Max:en i Markus bild ovan är "slank och fin" och det är precis det som ger låg formfaktor och hög bc. Lapuakulan jämte är trubbigare och det ger också högre formfaktor och lägre bc. Avlånga fina spetsar är fördelaktigt, liksom en lagom lång boattail med lutning på 7-8 grader. Kombinerar man Lapuans boattail med A-Maxens framdel så borde man få nåt riktigt trevligt. Tack!
Publicerat Januari 8, 201511 yr Men om kulan inte färdas vertikalt mot sitt rotationscentrum, tå blir det väl annorlunda?
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Nu ska jag ta mig tid att svara. Intrigen tätnar, tack för input Det du så utomordentligt välformulerat beskriver Rikard, stämmer väl överens med hur jag uppfattat tingens tillstånd när det gäller ytterballistik och BC utan att jag är på länga vägar lika väl påläst som du. Kulan jag tog bild på bredvid A-max skulle enligt säljaren vara den Lapuakula jag angivit. Då jag läst en del om att Lapua ska vara nogranna med sina uppgifter och deras dopplerradarmätningar exakta så tog jag för givet att det var tal om denna kula och att det fanns faktorer som jag ännu hade kvar att lära om när det gäller detta. (vilket det förvisso finns, massor) Kulan på bilden var en av 1000st i bulk ,med endast handskrivna uppgifter om kultyp och vikt. Till detta följde tre oöppnade askar om 100 kulor märkta från fabrik med samma uppgifter. Då jag började ana att detta luktar fisk så öppnade jag en av dessa askar, och voilá så uppenbarade sig en kula som visade sig vara något helt annat, mycket mer lik A-max i ogival och längd men fortfarande något längre boattail. Utan Rikards välvilliga generositet med sin kunskap hade jag sannolikt laddat dessa kulor i god tro och fått ett antal gråa hår i processen med att verifiera kulbana. Jag skulle tro att det är en äldre typ av matchkula, som säkert är alldeles utmärkt på håll upp till 500 meter och den något bulkigare spetsen gör sig nog bra till toppfågel. Det motsvarar dock inte mina förväntningar på en kula för skotthåll på 1000meter Jag låter nu dessa 1000 kulor vandra vidare till nya ägare och nöjer mig med de 300 kulor som faktiskt ser ut att vara modernare, bättre ägnade åt det skytte jag vill ha min förbättrade halvsjua till. EDIT: Jag vill med detta inte alls hänga ut säljaren, det kan bli fel av många helt oskyldiga anledningar.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Fmj kulor är svåra att göra och att göra en med hög bc. Ännu svårare om det inte handlar om solida
Publicerat Januari 8, 201511 yr Ja, varför ska man göra det enkelt för sig. A-Max som är en så bra kula. Du är rolig du. Nu till något tråkigt. Det blir ingen varg jakt.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare A-max är en bra kula, men inte så himla lätt att få tag i. När det gäller bra BC och helmantel så ser det ut som att Lapua gör en i alla fall.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Författare Snubblade över denna länken på grannkanalen. Jag blev ytterligare stärkt i min tro på att Bushnellgluggen jag är sugen på (nr 9 i testen) verkligen ger bra bang/buck och är fullt kompatibel med mina behov. http://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary/
Publicerat Januari 11, 201511 yr Snubblade över denna länken på grannkanalen. Jag blev ytterligare stärkt i min tro på att Bushnellgluggen jag är sugen på (nr 9 i testen) verkligen ger bra bang/buck och är fullt kompatibel med mina behov. http://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary/ Intressant! Kan man få det billigare från USA är det verkligen ett klipp. Tror det ligger på 12 lax här hemma vilket är samma som deltas taktiska sikten, tål att jämföras?
Publicerat Januari 11, 201511 yr Författare Listpris är 15k tror jag, Astro säljer dem för 12.5k nu. Import från staterna blir nog värre då exporttillstånd för taktiska kikare inte är varken enkelt eller billigt. Deltas kikare kan jag inte.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Författare Jag hittade denna sidan som omtalar Lapua fmjbt 144 gr och anger ett G7 BC .275 http://www.sadefensejournal.com/wp/?p=2414
Publicerat Januari 12, 201511 yr Författare Det var väl själve fan vad svårt det ska vara, men det är inga astronomiska skillnader, problemet är ju att jag vill ut till 800+, det är väl där man kan se den lilla skillnaden. Å andra sidan finns andra betydligt större felkällor vid skytte på de hållen... sopan bakom skaftet exempelvis.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Båda värdena stämmer säkert ganska bra. Bara att testa i Verkligheten Ska bli grymt intressant att se hur du och riggen presterar på längre håll
Publicerat Januari 12, 201511 yr Författare Jag har kollat ut ett ställe på jaktmarken där jag kan skjuta upp på en udde som är rätt otillgänglig, drygt 700 meter får jag ut där över viken. Inga problem att låta en 20x20plåt hänga kvar. Lite halvbesvärligt att gå 1,5km för att hänga upp det om man skjuter av ett fäste bara... Det blir tävling i Kristinehamn i februari, upp till 800 meter. Remmene får vi se, det finns nog önskemål från familjen att åka till Norge då över påsk
Publicerat Januari 14, 201511 yr Författare Nu ska jag köra en liten fältskyttetävling på söndag. Jag hinner inte finlira med laddningar så det blir lite halvtaskigt förberett, men jag har bestämt mig för att köra ändå. Jag prioriterar träningen för att jobba på att bli kompis med grejerna, sen får träffprocenten bli som den blir.
Publicerat Januari 14, 201511 yr Klokt val! Träning att skjuta långhåll gör man bäst med fältskytte att skjuta på olika avstånd i olika terräng och vind är det som gett mig absolut bästa träningen Ligga på banan och nöta är bra för att befästa skjutställning mm. men vindläsning som oftast är det som avgör på långa skott är nästan omöjlig att träna på bana utan där är fältskyttet ett utmärkt tillfälle att "träna"
Publicerat Januari 15, 201511 yr Författare Hemma med dottern idag, lyckades lura med henne under förevändning att "vi kan gå en tur med hundarna på I2skogen, så ska pappa bara skjuta ett par skott där först" Inte världens bästa förutsättningar, stressigt med en otålig 15åring och två hundar. Rätt sur blötsnö på skjutvallen och 5-6m/s byig vind med snöblandat i luften.. Vindriktning kl 7-9. Började på 100 meter, höjden var ok redan från början, det ostabila underlaget och andra förutsättningar gjorde att det inte blev några mimimala serier. Kronografen gjorde dock sitt och gav mig ett snitt på 865m/s på fem skott. Jag matade in dessa data i Shooter för kulan med ett angivet G7 BC på 0.275. Flyttade ut till 300 meter och fortsatte skjuta. Brydde mig inte om vindkorrigering alls, höll samma riktpunkt. Snön var lite bättre här så jag låg något mer avslappnat. Kronografen kom här bara en knapp meter framför dämparen och gav mig lite högre värden på 876m/s. Korrigeringen i höjd stämde mycket bra, och vinden syns tydligt på träffarna. Detta är vad jag kommer att hinna med innan fältskyttetävlingen på söndag. Inget som helst finlir med laddstegar men det funkar säkert för de 36 smällarna på söndag.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Författare Hittade ett ryskt test av AseUtradämpare på tuben, fattar ingeting men det var en cool illustration av hur dämparen är uppbyggd Skärmdump:
Publicerat Januari 17, 201511 yr Författare Jag måste ta ur pipkanalen mer, jag hade på känn att det krävdes redan från början men nu är jag säker. Det får bli efter fältskyttet i morgon.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Författare Lugn o fin nu, jag går med en patrull för att se hur det går till. Går ut efter kl 11.00
Publicerat Januari 18, 201511 yr Författare Ja jösses, detta gick inte som förväntat. Att jag klantade till det med vinden är en sak, men jag låg närmare halvmetern högt på 600 meter, det undrar jag varför. Det blir att göra om och göra rätt med noggrannare laddningar och verifiera på fler avstånd. Men det är roligt när det smäller
Publicerat Januari 18, 201511 yr Låter som att det gick bra under rådande omständigheter. Du hann ju bara med minimalt med testande innan tävlingen Gav det mersmak?
Publicerat Januari 18, 201511 yr Författare Mersmak? Självklart. på 300 meter där jag faktiskt visste vad jag gjorde satt smällarna inom 7-8cm mitt i målet. Skriver lite mer utförligt om skyttet i dagboken då det inte har så mycket med bössprojektet att göra.