Publicerat November 26, 201411 yr Författare Lugna dig :-) Det är ett sabla meck att slå ut kula, tömma krut, trycka tillbaka hylsbröstet 0,2 mm i kalibreringsverktyget och sätta tillbaka kulan med samma krut bakom. Jag har gjort 20 patroner hittills.
Publicerat November 26, 201411 yr Författare Jajaja.... Glömde nämna, 6,7kg med lillbushnellen monterad. Skulle gärna kapat ett kg på piprofilen, men det får vara som det är nu. Den ligger stadigt i alla fall ;-)
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Dragremmar önskas eller? /C Nää det är lugnt, jag lånar en pirra på jobbet....
Publicerat November 27, 201411 yr En kanotvagn skulle vara perfekt, en sådan där med två hjul och spännband
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Ingen brist på geniala förslag och glada tillrop här i tråden :-D ni är allt riktiga vänner ni <3 <3
Publicerat November 27, 201411 yr Är det bara jag som tycker att 6.7 kg inte är så mycket för en rigg? Kommer inte ihåg vad min förra gjorde för avtryck på badrumsvågen men nog var det närmare 7 kg och det tyckte inte jag var några problem... Nej, det funkade inte så bra med stående skytte och den var heller inte tänkt för älgjakten, men den låg still när man sköt - framförallt med dämpare - och det var det viktigaste. Vid planerat skytte på skjutbana och liknande så kan man ju köra bil nästan ända ut på skjutvallen och då spelar ju vikten föga roll
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Visst är det så, jag vill minnas att sauern jag lånade på Remmene väger drygt 8kg. Det är en riktig best.
Publicerat November 27, 201411 yr Är det en ren skyttebössa är 6,7kg rätt optimalt tycker jag. Sedan är det så att den vikten knappast gör den till annat än skyttebössa för att släpa en lång 7kg bössa på jakt lessnar man kvickt på Ut och stämpla tavlor nu bulkladda får du gör då rätt laddning är funnen!
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Tog ett par bilder med riktig kamera ute på gräsmattan. Mobilkamera i all ära, men det är inte samma sak.
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Blev bra det där :-)Det återstår att se, men det är en lovande början. :-)
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Jag återkommer med rapport, men det ser mycket lovande ut :-D
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Jahapp, dags för rangereport nr 1 Efter att ha släppt av mellandottern på badhuset var jag på plats innan det blev ljust, riggade och njöt stillheten med en kopp kaffe och väntade in dagsljuset. Bilden ljuger lite, jag avslutade med ett foto, skyttet var redan klart här. Efter 5 skott för att skruva in mig till centrum sköt jag denna 5skottaren. En flyer som öppnar upp men de fyra som jag inte fuckade upp ligger prydligt med CC13mm. Skjutet utan förbelastade benstöd. Med förbelastade benstöd sjönk träffläget ca 2cm CC17mm, hyfsat prydlig träffbild Nu bytte jag från broms till dämpare, träfflägesförändring ytterligare 3 cm söderut och något åt vänster. En låg flyer och de fyra i grupp CC19mm. höjdspridning på de fyra CC9mm. Rekylen var en behaglig upplevelse. Bromsen smällde såklart en del men lindrade nog den fysiska rekylen något bättre än dämparen. Med dämp är såklart skyttet en totalt sett trevligare upplevelse, men Mirage blir fort ett problem. Idag var det nollgradigt och vindstilla vilket inte gör problemet mindre. Detta var några första intryck. Bössan ser helt klart ut att ha potential om jag sköter mig. Alla dessa flyers måste jag försöka träna bort, det är helt enkelt inte bra nog. Nu ligger pipan med Forrestskum och väntar på en riktigt anal rengöring. över och ut.
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Glömde.... Kronografen betedde sig helskumt, jag fick bara ett par mätvärden som verkade vara sanningsenliga, runt 870m/s. Jag försökte med och utan plastskenorna över, olika höjd över sensorerna och olika avstånd framför pipan. De första värdena jag fick, på 165m/s kändes inte så tillförlitliga
Publicerat November 29, 201411 yr Är det en likadan kronograf som jag har? Den kan också få fnatt ibland så det är nog så med den modellen...
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Jag misstänker att ljusförhållanden, väder och vind spelar in och ställer till det för kronografen.
Publicerat November 29, 201411 yr Jahapp, dags för rangereport nr 1 Efter att ha släppt av mellandottern på badhuset var jag på plats innan det blev ljust, riggade och njöt stillheten med en kopp kaffe och väntade in dagsljuset. IMG_8722.JPG Bilden ljuger lite, jag avslutade med ett foto, skyttet var redan klart här. IMG_8724.JPG Efter 5 skott för att skruva in mig till centrum sköt jag denna 5skottaren. En flyer som öppnar upp men de fyra som jag inte fuckade upp ligger prydligt med CC13mm. Skjutet utan förbelastade benstöd. IMG_8725.JPG Med förbelastade benstöd sjönk träffläget ca 2cm CC17mm, hyfsat prydlig träffbild IMG_8726.JPG Nu bytte jag från broms till dämpare, träfflägesförändring ytterligare 3 cm söderut och något åt vänster. En låg flyer och de fyra i grupp CC19mm. höjdspridning på de fyra CC9mm. Rekylen var en behaglig upplevelse. Bromsen smällde såklart en del men lindrade nog den fysiska rekylen något bättre än dämparen. Med dämp är såklart skyttet en totalt sett trevligare upplevelse, men Mirage blir fort ett problem. Idag var det nollgradigt och vindstilla vilket inte gör problemet mindre. Detta var några första intryck. Bössan ser helt klart ut att ha potential om jag sköter mig. Alla dessa flyers måste jag försöka träna bort, det är helt enkelt inte bra nog. Nu ligger pipan med Forrestskum och väntar på en riktigt anal rengöring. över och ut. Du skjuter jävligt bra mackan. Bössan är helt klart cool och även om stocken ät hemmabygge så är det funkis ju! Måste vara rätt mys att bygga som du gjort och så lirar det direkt.
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Tack, du är allt för snäll Kalle. Det beror helt på vad/vem man jämför med. Man är iofs som bekant sin egen största kritiker. Jag stör mig bara så infernaliskt på den där förbannade flyern som smyger sig in i nästan varje femskottare. Men du har helt rätt i att det är en rätt go tillfredsställelse att en fulmoddad stock funkar så pass bra. Mycket av förtjänsten ligger såklart i ett väl utfört hantverk av smeden som riktat och skruvar ihop grejerna. Nu ska jag försöka finlira lite och hitta en laddning med lite mera fart som skjuter bra. Sedan ska det verifieras på olika avstånd och göras dropchart etc. En del jobb men trevligt. Innan Remmene i våras gjorde jag det iofs väldigt enkelt med ett helt basic dropchart och verifierade bara på några få avstånd, allt på en vecka med lånad bössa. Det gick som bekant ganska bra så man måste kanske inte krångla till det för mycket heller. Då klarade jag mig med ett V0 på 830.
Publicerat November 29, 201411 yr Ja men man läser ju dina projekt och ser att du höjer nivån hela tiden. Det är rätt coolt att läsa faktiskt och just nu så när jag själv sviktar på området så bockar man gärna på nacken för att någon håller stilen. Flyern vet både du och jag att den inte existerar när någon annan utifrån ställer kraven. Det är de fyra som visar och den femte som lockar fram envetenheten... Jag kan ju inte släppa min bössa för jag vet ju att det blir den jag plockar med mig då allt annat strular Dom här löjligt roliga och petiga byggena blir så rackarns bra. Kul att läsa, du får hålla stilen med foton och funderingar
Publicerat November 29, 201411 yr Mackan. Glöm inte bort att utvärdering av nya pipor gör man tidigast efter det gått 100 skott genom dom. Fundera inte för mycket just nu således,ser riktigt bra ut. Skjut och njut! /Mike