Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

En anledning till att man utvecklas är just projektttådar. När man lägger ut sina mer eller mindre begåvade funderingar och planer blir man hårt och brutalt men kärleksfullt förmanad in på ett bättre spår. Det blir väldigt uppenbart när man läser sin egen tråd. Denna har varit igång i snart två år. Det har hänt mycket på vägen.

• Svar 592
  • Visningar 83,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Mackan.

Glöm inte bort att utvärdering av nya pipor gör man tidigast efter det gått 100 skott genom dom.

Fundera inte för mycket just nu således,ser riktigt bra ut.

Skjut och njut!

/Mike

Inte glömt det ;-) jag kanske överanalyserar dessa första skott, men det är ju så förbannat kul :-D
Publicerat
  • Författare

Rangereport 2:

Inte många timmars ljus ute, stressade som en tok och fick en dryg halvtimme på banan. Inte alls optimalt men vad gör man...

Några få plusgrader och regn, blåsigt och jävligt. Inget trevligt väder alls att ligga och skjuta i.

post-2426-0-81935700-1417799596_thumb.jp

CleanColdBoreShot, CCBS till vänster, något högt höger. Andra skottet till höger, något lågt. Detta räknade jag som sighter.

post-2426-0-36177600-1417799643_thumb.jp

Tredje skottet, kungamord :wink: Jag höll i överkanten.

Jag sköt totalt 15 smällar liggande varav de första 10 med broms, sedan 5 med dämparen. Miragen blev redan tydlig och svårt att se de små tuschkryssen tydligt. Mycket svårt för att inte säga omöjligt att jaga träffbilder under de förutsättningarna. De sista två femskottarna blev 22 respektive 34mm.

Nu klev jag upp i skjutbänken, skruvade av dämparen och lät allt kallna några minuter.

post-2426-0-50470900-1417799673_thumb.jp

Sköt på en större tavla, lättare att sikta på än ett litet kryss. Fem smällar med CC17mm. Träffläget 5cm lågt och 2cm vänster med dämpare jämfört med broms.

Totalt nu 40 smällar genom pipan och visst kan den skjuta. Jag ska börja finlira snart med laddstegar och nya hylsor.

Publicerat
  • Författare

Nää nu måste jag skärpa mig, träffläget är ju något lågt med bromsen också, det skiljer knappt 4 cm. Men så var det där med att inte överanalysera innan pipan är inskjuten :wallbash:

Jag har inte bemödat mig med att finjustera inskjutningen av siktet, det är knappast intressant i nuläget. När jag hittat en bra laddning så är det fort gjort.

Jag försökte vara lite mer inkännande på rekylen denna gång. Det är helt klart så att bromsen dämpar rekylen mer än dämparen. Det fysiska trycket bakåt gör det dock i stort sett omöjligt att inte blinka i skottet. Men bössan ligger kvar fint i skottet så det är inte mycket man behöver justera in för att vara på målet igen, bara gnucka runt baksäcken lite.

Lite trögt att öppna slutstycket, det gillar jag inget vidare. Det ska inte vara något särskilt het laddning.

Publicerat

Blinkandet vid avfyrningen borde man kunna träna bort. När jag skjuter mina första skott efter ett längre uppehåll så tror jag att jag blinkar men efter någon serie brukar det försvinna.

40 skott borde väl ha skjutit in pipan vid det här laget så nu är det bara att hitta rätt laddning och sen är det bara att skjuta hål i hål som gäller! :)

Du har inte möjlighet att filma när du skjuter med LRD dämparen så man får se effekten?

Publicerat
  • Författare

Hmmm, som att hål i hål är "bara". Jag ska försöka filma skytte med broms/dämp för att utvärdera skillnaden. När det gäller blinkande så upplever jag med broms att det en fysisk "vindpuff" som gör det mycket svårt att låta bli.

Publicerat

Jo blåser det till i ansiktet så blir det ju en reflex att fightas med... Men blinka behöver ju inte betyda att det blir något sämre resultat. Det bara påverkar andra skottet, och på skjutbanan har man liksom god tid på sig för att skjuta nästa skott!

Jag har tittat på en del filmsnuttar från olika tillverkare av rekylbromsar men jag brukar ta sådana "reklamfilmer" med en nypa salt. Inget slår en ärlig analys av en skytt som köpt prylarna!

Publicerat
  • Författare

Jag ser blinkandet som ett problem i förhållande till att markera egna skott. Detta blir naturligtvis beroende på avstånd, när man kommer upp mot 300 meter och mer så hinner man se plåten dingla innan man hör ljudet även om man blinkar till. Jag vill kunna se var på plåten jag träffar. Jag har skytteglasögon jag bara testat någon gång, intrycket då var att glasögonramen kom in i synfältet, men jag ska kanske testa lite mer och se om det går att hitta en avslappnad skjutställning med glasögon.

Jag ska försöka få en stund på skjutbanan under helgen och filma men kan inte lova något då hustrun jobbar och jag måste övertala dottern om att skjutbanebesök är skitkul.... :pinch:

Publicerat
  • Författare

Publicerat
  • Författare

Sista klippet ville inte bäddas in :dry:

Om man ser koncentrerat på mynningen när skottet går ser man hur lite det faktiskt rör sig. särskilt med bromsen, grymt effektiv. Det man också ser tydligt är hur mycket det blåser i duken på väggen bakom. :wink:

Två av döttrarna var med men den yngsta var inte helt beredd på smällen, det är hon som skriker :wink:

Äldsta riggade kameran, det blev inte helt rakt.

Publicerat

Jag är imponerad av LRD bromsen utan tvekan men inte blinkar du? Jag ser en liten reflex i ögat men du verkar inte stänga ögat helt så du kanske har tränat bort det mesta?

Jag skall beställa med LRD broms jag också och testa med gjutna pluggar och se om det räcker, annars får man komplettera med kåpor.

Slipper man då mirage och kan fixa pipan med ett mirageband så vore det guld för de dagar man skjuter många serier :)

Tack för att du tog dig tid och filmade!!!

Publicerat
  • Författare

Inte för att förminska ditt ego, men jag filmade mest för att jag själv vill kunna utvärdera min teknik och utrustning :wink:

Tittar man på själva avfyrningssekvensen i slowmotion så visst blinkar jag, men det ser inte ut som att jag rycker med hela huvudet i alla fall, mer än den lilla skakning som kommer av rekylen.

Publicerat
  • Författare

Skyttet då?

CBS 15 mm högt, med broms. Som tidigare. Skott nr 2 bra i höjd. Det återstår att utröna om det är pipan eller skytten.

Skruvade på dämparen och sköt totalt 7 skott med den. Upp och ner i ställning tre gånger på de skotten. Lågt och vänster som tidigare, träffbild cc 17mm.

post-2426-1418580360578_thumb.jpg

Publicerat

Trevligt, du ska se att med denna bössa är det enkelt att skjuta bra :)

Jag tycker man ska använda både proppar och kraftiga kåpor till allt skytte och i synnerhet med broms, så att bara köra med gjutna proppar tror jag kommer att skada din hörsel Wiz

Publicerat

Jag lär ju märka hur högt det smäller vid första skottet men jag är rädd om den lilla hörsel jag har kvar och kommer att vara försiktig i resten av mitt liv.

Publicerat
  • Författare

Du lär märka hur lomhörd du blir när du blivit lomhörd, bra plan ;-) var rädd om den hörsel du har.

Jag har visst råkat köpa 1300st lapua 144gr helmantel på forumet. Jag som anpassat throaten för A-max... Men lapuan har grym bc, jag hoppas den kan fås att skjuta bra.

Publicerat

Trevlig tråd att följa dethär. Intressant och se dina framsteg och funderingar!

Publicerat
  • Författare

Jag är imponerad av LRD bromsen utan tvekan men inte blinkar du? Jag ser en liten reflex i ögat men du verkar inte stänga ögat helt så du kanske har tränat bort det mesta?

Jag skall beställa med LRD broms jag också och testa med gjutna pluggar och se om det räcker, annars får man komplettera med kåpor.

Slipper man då mirage och kan fixa pipan med ett mirageband så vore det guld för de dagar man skjuter många serier :)

Kollar du min tubkanal finns det klipp där jag skjuter med LWbroms på 338an också. Det är med 200gr i samma fart som 140gr i 6,5 här om jag inte missminner mig. Om du vill kolla LWbroms också. ;-)
Publicerat
  • Författare

Tog en skärmdump på slowmotionfilmen.

Lite fräckt är det. :smile:

post-2426-0-25743300-1418673884_thumb.jp

Om man ser på rörelseoskärpan som en skugga i ändarna av kikarsiktet, så ser man att rörelsen är väldigt linjär med pipan. Annars hade man sett skuggan snett uppåt eller nedåt. Det blir ett ganska bra kvitto på att rekylupptagningen är rätt ok. Jag har gjort en slowmotionversion av slowmotionfilmen, där en knapp sekund blir utdragen till 40 sekunder. Där ser man hur otroligt kort tid jag faktiskt blundar och hur stor rörelsen blir. Det vore intressant att göra detta med en bättre kamera.

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-83493800-1418715837_thumb.jp

Anal struktur ligger egentligen inte för mig, jag ska dock försöka dokumentera skyttet lite bättre med denna bössa. Mest för att kunna utvärdera naturligtvis. Så här ser det ut hittills. Hur loggar ni andra? Input och bra förslag till förbättringar mottages tacksamt.

Håller på att gnugga pipa nu. Den mantlar tamejtusan ingen koppar alls  :ohmy:

Publicerat

Jag sparar tomma kulaskar och slänger dem när pipan skrotas lagom avancerad metod för mig ;)

Publicerat
  • Författare

Jag sparar tomma kulaskar och slänger dem när pipan skrotas lagom avancerad metod för mig ;)

Lysande :biggrin:  

Jag för ju bok över laddningen som gör det enkelt att följa ungefär totalt antal skott, till exempel 338an där jag har laddat drygt 1300smällar varav ett tiotal kvar i skåpet. Så långt enkelt och bra, men för att ha lite bättre koll på träffbildsförändringar efter rengöring och annat så ska jag försöka logga lite noggrannare.  Jag har aldrig jobbat fram något mer avancerat rangecard heller. Jag har hittlls klarat mig ganska bra med ett enkelt dropchart. 

Publicerat
  • Författare

Jag har suttit nere i laddhörnan och kalibrerat lite hylsor jag formsköt i gammelpipan och kalibrerat med verktygen i original. Nu måste de kalibreras om och pressa tillbaka bröstet de 0,3mm som Christer justerade verktygen. Inga större problem, bara ett extra moment.

Jag granskade också lite noggrannare de 50 hylsor jag skjutit i nya pipan. Det finns en del trycktecken. Det är bokstavligen samma laddningar jag skjutit i gammelpipan utan samma tecken till höga tryck. Patronläget är tightare och det är såklart en annan pipa vilket naturligtvis kan göra skillnad.

Jag reagerade ju redan på banan över att det var något trögt att öppna slutstycket. Nu ser jag att några av tändhattarna har tydliga kratrar från tändstiftshålet och någon enstaka har även en skugga av märke från utstötaren. Jag reagerade inte på detta på banan, men jag granskade inte heller mer än de första hylsorna så noga.

Det gör att jag ställer mig mycket frågande till mätvärdena från kronografen som sa 870m/s. Kronografen spökade ju och gav massor av konstiga värden, de enda som kändes relevanta var tre värden som låg precis runt 870.

70 cm pipa i 6,5X55improved med tecken till höga tryck borde rimligen göra mer än 870 med 140Grainare. Det är var jag blåser upp 200Grain i med 338-06Ai med 65,5cm pipa, även om det också ligger lite på kanten tryckmässigt (jag har gett upp den laddningen nu).

Jag måste helt enkelt se om jag kan få ordning på kronografen.

Annan input på detta, någon?

Publicerat
  • Författare

52865644fcde909a8b396dc97bda76a0.jpg

Nu har jag fått ordning på kronografen :-) hastigheter på 900+ ;-) inga så tydliga trycktecken på hattarna nu.

Publicerat

Jo men så skjuter du i Australien också,härligt att du fått ordning på cronon gillar verkligen dina resultat. Christian