Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare Nu ska du inte sätta griller i huvudet på mig, det räcker som det är. ;-) levererat av Televerket
Publicerat Juni 2, 201412 yr .222 tycker jag du ska skjuta!!! då har jag en chans mot dig på dom långa hållen
Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare Med ny stock har du snart inget mer att skylla på? Du kan ju alltid slarva bort ditt dropchart, det funkar ;-) levererat av Televerket
Publicerat Juni 2, 201412 yr Skillnaden mellan 6.5AI och 6.5x284 är inte så många m/s att den kommer ge någon avgörande skytteteknisk skillnad. Att skjuta på långhåll kommer alltid handla om att behärska de yttre förutsättningarna och inte skillnaden mellan 900m/s vs 930m/s. kan man inte läsa vind-bryr sig inte om temp eller tryck-ja då lär man inte träffa med vad man än laddar med. /Mike
Publicerat Juni 2, 201412 yr Med ny stock har du snart inget mer att skylla på? Du kan ju alltid slarva bort ditt dropchart, det funkar ;-) levererat av Televerket Nä nu har jag inget att skylla på när det gäller bössan, den levererar (kanke att trycket inte är perfekt isf ) och droppcharten lär jag inte glömma nästa ggn
Publicerat Juni 2, 201412 yr Skillnaden mellan 6.5AI och 6.5x284 är inte så många m/s att den kommer ge någon avgörande skytteteknisk skillnad. Att skjuta på långhåll kommer alltid handla om att behärska de yttre förutsättningarna och inte skillnaden mellan 900m/s vs 930m/s. kan man inte läsa vind-bryr sig inte om temp eller tryck-ja då lär man inte träffa med vad man än laddar med. /Mike även om du har helt rätt så var inte syftet med inlägget att ge nytt förslag även om jag nu läser det och inser att det blev felskrivet. jag menar att "om" man vill ha ut 900m/s och det börjar bli lite på gränsen så kan man kliva upp ett hack. Speciellt Markus eftersom han envetet och enträget kämpar vidare med bra utveckling och det ev finns fog för det. så tänkte jag mike
Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare STOPP, SLUTA!!! Jag tror att denna diskurs mellan er är ett uppsåtligt avtalat försök att röra till det gör mig.... Ase Utra SL5 med 18gänga beställd. levererat av Televerket
Publicerat Juni 2, 201412 yr även om du har helt rätt så var inte syftet med inlägget att ge nytt förslag även om jag nu läser det och inser att det blev felskrivet. jag menar att "om" man vill ha ut 900m/s och det börjar bli lite på gränsen så kan man kliva upp ett hack. Speciellt Markus eftersom han envetet och enträget kämpar vidare med bra utveckling och det ev finns fog för det. så tänkte jag mike Men då kan han ju lika gärna kliva upp till 26 Nosler eller 264 Win mag så han får ordentligt ökad prestanda fast han väljer att lägga sig lågt i tryck. vad var det han muttrade om nu... stoppsluta /Mike
Publicerat Juni 2, 201412 yr Men då kan han ju lika gärna kliva upp till 26 Nosler eller 264 Win mag så han får ordentligt ökad prestanda fast han väljer att lägga sig lågt i tryck. vad var det han muttrade om nu... stoppsluta /Mike låter som två väldigt fina kalibrar men det borde finns några fler i det segmentet som levererar hälsningar på längre håll :tongue: förövrigt anser jag att det borde bli fler bilder i tråden
Publicerat Juni 2, 201412 yr Men då kan han ju lika gärna kliva upp till 26 Nosler eller 264 Win mag så han får ordentligt ökad prestanda fast han väljer att lägga sig lågt i tryck. vad var det han muttrade om nu... stoppsluta /Mike det är ett forum, sånt som "stoppsluta jag blir sååå divergerad" hamnar på teflonkostymen men där ligger dessvärre en hel del värde i att slippa jaga höga tryck och ha prestanda ändå. om inte av rent ekonomiska skäl då de andra jävlarna äter pipa! Om jag laddade min 260 på det berömda för att jag behövde det så hade jag nog flyttat upp ett knäpp på skalan vid ompipning, just för att slippa konstant "red line offside". Men i dagsläget så ligger jag sååå sjukt nöjd på moderata tryck med den bössan, men skulle man börja runka till ljudet av långa håll i framtiden hade man direkt lagt i nåt annat som är snabbare och håller farten längre ut än 260n. och detta kommer från en tidigare notorisk prestandapressare på alla plan
Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare Hmmm.... Frågan är om jag verkligen vill ha input eller bara stöd för mina idéer... :-B jag tyckte precis att ja skrev något om att jag ville ha en laddning som funkar bra oavsett om det blir några plusgrader ute. Jag provade Blyströms 260 på Remmene och kan inte påstå det känns så lockande att det är trögt att öppna slutstycket efter varje skott. Mike har helt rätt i att de sista metrarna hastighet är rätt ointressant, tänk själv, 38 eller 40 klick för avstånd när det blåser 10... levererat av Televerket
Publicerat Juni 2, 201412 yr Men blyström hade en remington ju, det r väl alltid segt att öppna dem...?
Publicerat Juni 2, 201412 yr Författare Kör på en std 6,5x55 istället Svennesexånhalvan är det självklara, förnuftiga, mest kostnadseffektiva och lika aptråkiga mellanmjölksalternativet. Jag velade länge mellan dessa innan jag tänkte; nä nu djävlar! och beställde verktyg till den betydligt sexigare improvade sexfemman. Men blyström hade en remington ju, det r väl alltid segt att öppna dem...? Just det ja, tänkte inte på det, det var ju ett exemplar av Winchesters sunkiga lillebror , man ska väl inte förvänta så mycket annat När det gäller just 6,5-284 så får det väl vara gränser för hur mycket Hauglandwannabe man vill erkänna att man är
Publicerat Juni 2, 201412 yr Underbar kaliber. Det går inte att ångra sig om man skaffar en sådan till långhåll.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Författare Underbar kaliber. Det går inte att ångra sig om man skaffar en sådan till långhåll. TACK! Där ser ni WT och Mike, här är en som vet vad han pratar om När man som jag inte vet, får man läsa på, bilda sig en uppfattning och slutligen bestämma sig. Jag är nöjd med mitt beslut om kaliber, sen får väl framtiden utvisa om jag kommer att satsa på annan kaliber när denna pipa är utskjuten men det ligger något år fram i tiden. Därför, och av ett allmänintresse, är det fortfarande intressant med input om kalibrar och dess prestanda. Jag måste komma fram till en laddning med en matchkula också. Den alldeles förträffliga 600metersbanan i Kristinehamn kräver det för den elektroniska markeringen och det är onekligen rätt najs att kunna ligga under tak på 600 meter och få direkt feedback på varje skott. Ett medlemskap där kan nog komma att bli i framtiden. Om jag i huvudsak är inställd på att skjuta med A-max 140Gr, vilken matchkula är närmast i prestanda? Input på det någon?
Publicerat Juni 3, 201412 yr Tycker du skall snegla på Berger 130 grains vld och Norma 130 GT, den ena för "jakt" den andra för tavla, ruggiga BC för båda och den andra är väldigt prisvärd. Christian
Publicerat Juni 3, 201412 yr TACK! Där ser ni WT och Mike, här är en som vet vad han pratar om När man som jag inte vet, får man läsa på, bilda sig en uppfattning och slutligen bestämma sig. Jag är nöjd med mitt beslut om kaliber, sen får väl framtiden utvisa om jag kommer att satsa på annan kaliber när denna pipa är utskjuten men det ligger något år fram i tiden. Därför, och av ett allmänintresse, är det fortfarande intressant med input om kalibrar och dess prestanda. Jag måste komma fram till en laddning med en matchkula också. Den alldeles förträffliga 600metersbanan i Kristinehamn kräver det för den elektroniska markeringen och det är onekligen rätt najs att kunna ligga under tak på 600 meter och få direkt feedback på varje skott. Ett medlemskap där kan nog komma att bli i framtiden. Om jag i huvudsak är inställd på att skjuta med A-max 140Gr, vilken matchkula är närmast i prestanda? Input på det någon? Jag menade 6,5x284.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Författare Jag menade 6,5x284. Nu måste du ha skrivit fel.... @Cris, jag ska titta på detta, tack för tips.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Om jag i huvudsak är inställd på att skjuta med A-max 140Gr, vilken matchkula är närmast i prestanda? Input på det någon? Easy! Hornady BTHP match 140gr. Samma ballistik-samma laddata. /Mike
Publicerat Juni 3, 201412 yr Jag menade 6,5x284. Klart han menade det. En harmonisk precisions kaliber med bra hylsor och stort spann på fungerande laddningar
Publicerat Juni 3, 201412 yr Easy! Hornady BTHP match 140gr. Samma ballistik-samma laddata. /Mike Hur har bthp funkat för dig i vilt i olika kalibrar?
Publicerat Juni 3, 201412 yr Svennesexånhalvan är det självklara, förnuftiga, mest kostnadseffektiva och lika aptråkiga mellanmjölksalternativet. Jag velade länge mellan dessa innan jag tänkte; nä nu djävlar! och beställde verktyg till den betydligt sexigare improvade sexfemman. Just det ja, tänkte inte på det, det var ju ett exemplar av Winchesters sunkiga lillebror , man ska väl inte förvänta så mycket annat När det gäller just 6,5-284 så får det väl vara gränser för hur mycket Hauglandwannabe man vill erkänna att man är Det var här jag läste 6,5x284.