Publicerat Augusti 25, 201510 yr ................ Sen spelar det ingen roll huruvida man kör IMAP eller POP3 så finns mailen kvar lokalt på alla datorer där man har läst dessa mail - om man inte medvetet raderar varenda mail på samtliga datorer och sedan tömmer eventuell trashcan i mailklienten - samt att IMAP serverns hårddiskar skruvas ur och destrueras med thermite eller liknande... Nej, jag tror också detta bara är humbug och när man dessutom har en susning om hur infrastruktur och hårdvara fungerar så blir det bara än mer tydligt åt vilket håll det barkar. .......... Du kan spåra dina mail långt utanför mailservrarna och mailklienterna med, om du bara vill. Men man vill inte. Det ger en viss igenkänningsfaktor kring licenshanteringen i övrigt - vi skiter i det, ljuger och hoppas att det blåser över. .................. När dom dessutom får hjälp av en organisation som jag i min enfald trodde var en företrädare för jägarnas intressen så gick jag ur SJF och kommer att fortsätta engagera mig i denna fråga där jag kan--även om det hittills inte har drabbat mig personligen. ............... Det drabbar inte mig heller personligen - än. Men med tanke på att de gav sig på rullblockarna med så är det väl bara en tidsfråga...... Men om jag nu ska drabbas av ett avslag någon gång så förväntar jag mig att det avslaget ska motiveras på något som i alla fall liknar sanningen, lite grann i alla fall. Jag må nu vara en nörd av rang och en freak på teknikhistoria men mig veterligen är det inget som anses suspekt eller negativt sett till den personliga lämpligheten att få inneha vapen. En sak kan jag säga - det är lögnerna och de tramsigt inkompetenta motiveringarna som gör mig mest förbannad. Arg blir jag mycket sällan, men när jag väl blir det släpper jag inte taget i brådrasket. Så - jo, jag har ett alldeles utmärkt liv i det civila samhället. Men om NÅGON inbillar sig att jag kommer att släppa det här tror de väldigt väldigt fel. Intill dess att förbundet gör bot och bättring kommer i alla fall inte jag att sluta sparka på det. Och förbundet har inte ens sett början på vad vi kan göra....... /T
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Med tanke på förbundets svar via Ola här på forumet idag så skulle jag inte hålla andan i väntan på en förändring. Personligen har jag också helt släppt hoppet om att personerna som företräder förbundet har någon som helst förmåga att ta till sig kritik eller ny information som inte faller dem i smaken. De beter sig som att inget har hänt och bara rycker på axlarna. Som vatten på en gås.
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Med tanke på förbundets svar via Ola här på forumet idag så skulle jag inte hålla andan i väntan på en förändring. Personligen har jag också helt släppt hoppet om att personerna som företräder förbundet har någon som helst förmåga att ta till sig kritik eller ny information som inte faller dem i smaken. De beter sig som att inget har hänt och bara rycker på axlarna. Som vatten på en gås. Det tror inte jag heller att de kommer att göra i brådrasket - ett förbund med lite självaktning ger inte efter för skräniga protester så enkelt. Men med tiden som vi att tvinga dem att göra det. Problemet är bara hur mycket mer ska man förbjuda med lögner och felaktigheter under den tiden. /T
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Detta är en populär post. PMT - du och andra snackar en väldig massa skit om mig som person och jag har ingen aning om vad ni pratar om. Den här sörjan i den här tråden har lyckligvis gått mig förbi hittills men nu får det vara nog. Hur tror ni att man ska kunna bemöta något som man inte har en aning om framförs? När man tar till personangrepp och svepande påhopp på SJF ligger det nära till hands att anta att personen ifråga inte har torrt på fötterna i sakfrågan. Man ägnar sig åt att kritisera den som har en annan åsikt bara för att man inte lyckas övertyga den andra om sin egen åsikt. Det tycker jag är osmakligt! Lika skrämmande att se är hur den minoritet här som inte stämmer in i hyllningskören till hata-SJF-kampanjen direkt hoppas på å det grövsta och idiotförklaras av en högstämmig kör. Senast jag kollade hade vi såväl yttrandefrihet som föreningsfrihet i Sverige. PMT- ta nu och var en man och lyft händerna från tangentbordet och slå mig en signal på en vanlig hederlig telefon (0155 246273) så kan du berätta för mig direkt var problemet ligger så ska jag ge dig min syn på saken. Jag har inget att dölja och skulle jag komma fram till att någon förtalat mig någonstans så kommer jag inte att dra mig för att göra en polisanmälan. Detta gäller även alla andra - ring eller maila mig direkt om ni har kritik mot mig personligen. Jag har funnits på jaktsidan nästan sedan den startades och det tycker jag att jag förtjänat. Har ni synpunkter på Svenska Jägareförbundet och vill ha svar så kan ni ta det i SJF:s area på denna sida. I annat fall finns ingen anledning att lyssna på er eller ens bemöta er.
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Detta är en populär post. Ola så då är det inte sant då att du har haft och eventuellt fortlöpande har direkt kontakt, icke motiverad av arbetet, med Peter Thorsell, tidigare RPS och numera Enheten för Förvaltningsrätt och att du i dessa e-brev bland annat har tipsat Peter Thorsell om avgöranden och rättsfall som rör andra tillståndsfrågor än där förbundet har ett befogat intresse? Anledningen till att jag frågar är att det tydligen har cirkulerat utdrag från sådana e-brev över FB, jag har inte FB och har således inte sett dem men jag har fått den återgivna för mig. För egen del tycker jag att det är ytterst bra att du/ni förefaller svara på frågor, men för klarhetens skull är det ju som så att det är fler än Tobias som gärna ser förklaringar på detta, ni är trots allt tjänstemän, så detta kan inte vara personligt för er, det är ju inte er person som angrips, det är ju enbart er tjänsteutövning som ifrågasätts. I ljuset av just detta med tjänsteutövning med mera blir det då inte bara lite fel då att först spela ut man-kortet och sedan pocka på en personlig kontakt? /Christian
Publicerat Augusti 25, 201510 yr ................... PMT- ta nu och var en man och lyft händerna från tangentbordet och slå mig en signal på en vanlig hederlig telefon (0155 246273) så kan du berätta för mig direkt var problemet ligger så ska jag ge dig min syn på saken. Jag har inget att dölja och skulle jag komma fram till att någon förtalat mig någonstans så kommer jag inte att dra mig för att göra en polisanmälan. ................... Det har inte jag heller (något att dölja alltså), och därför ser jag långt hellre att vi tar den diskussionen öppet för alla att se. Visst, jag kan spela in samtalet och lägga upp det här efteråt men varför ta den omvägen? Om inte annat så slipper du ju därmed upprepa dig..... Vi kan börja med rullblockarna. Exakt VAD var det som var fel på dem? VEM var det som inte gillade att det jagades med dem? Att ni backat efter att ni fick på nöten i rätten fattar jag med - som du själv skrev "vi anpassade oss efter det (rättsfallet)" men ni bytte förmodligen inte åsikten i sig. Att man inte kan montera kikare på dem är fel. Liksom att kalibern som sådan inte duger. Om förbundets medlemmar ska kunna bedriva sitt demokratiska inflytande inom förbundet måste de ju få veta VAD, VARFÖR och VEM som låg bakom den soppan. För att jag ska acceptera förbundets agerande så kräver jag en förklaring jag kan begripa. Det är inget personangrepp - det är normal hyfs och helt normalt i en demokratisk organisation. Efter det kan vi ta alla de andra grodorna - en och en. Där är ju en lista att beta av om vi säger som så....... /Tobias Hassel, Dalby - man i alla åtta könen vi har numera men utan "vanlig hederlig telefon" ety jag endast har mobil numera
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Att hota med polisanmälan istället för att ta debatten är så sjuuukt lågt. Ditt inlägg säger absolut ingenting i sak Ola förutom att du är kränkt..... /Mike
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Att hota med polisanmälan istället för att ta debatten är så sjuuukt lågt. Ditt inlägg säger absolut ingenting i sak Ola förutom att du är kränkt..... /Mike Så så - nu ska vi inte sänka tråden..... Nu låter vi Ola i lugn och ro formulera sitt svar och förklaring. Han har all rätt i att få bemöta kritiken - så länge den är saklig. Hur han sedan väljer att göra det är hans - och förbundets - val. /T
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Jag tycker Ola var tydlig. Antingen ringer man/Mailar honom eller så skriver man i SJF:s area. Att svara på inlägg i denna tråd låg inte i hans intresse. Någon som har tolkat det på annat sätt?
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Jag tolkar Olas önskan på samma sätt. Att ringa eller maila honom är att dölja ärendet för andra forumister. Skriver man i förbundsarean har förbundets tjänstemän möjlighet att låsa tråden "efter eget behag". Jag gör som pmt, jag väntar in Olas svar... Raggarö
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Det blir många timmar telefon om alla i den "lilla skaran" undrande skall ringa och få svar på alla frågor.
Publicerat Augusti 25, 201510 yr Detta är en populär post. Jag tycker Ola var tydlig. Antingen ringer man/Mailar honom eller så skriver man i SJF:s area. Att svara på inlägg i denna tråd låg inte i hans intresse. Någon som har tolkat det på annat sätt? Nej - jag gör samma tolkning som du. Men då det lär vara fler än jag som vill vara med i en dialog med förbundet så ser jag liksom ingen vett och sans i att göra det över telefon. Jag kommer att ringa honom om han inte svarar här - det lovar jag - men i en dialog ska man ge och ta, just nu ger jag Ola chansen att svara här - publikt. Vill han inte det så är det med helt ok för min del. Det kommer inte att bli mindre publikt för den sakens skull - bara lite rörigare och fördröjt. För jag tror på öppenhet och att människor både kan och vill ta ansvar. Kan vi få till en dialog med förbundet så är det faktiskt ett enormt steg framåt. Även om vi inte får som vi vill fullt ut. /T
Publicerat Augusti 25, 201510 yr följer tråden med än större intresse bättre ställe än här är svårt att få för en dialog
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Det blir många timmar telefon om alla i den "lilla skaran" undrande skall ringa och få svar på alla frågor. Ingen risk Kommer inte vara någon som har stake nog att ringa Lättare med en tuff attityd här Men gäller det på riktigt så backar dom ur
Publicerat Augusti 26, 201510 yr V A R F Ö R ska det köras mano y mano istället för öppet så alla kan ta del direkt ?
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Detta är en populär post. Det blir många timmar telefon om alla i den "lilla skaran" undrande skall ringa och få svar på alla frågor. Ingen risk Kommer inte vara någon som har stake nog att ringa Lättare med en tuff attityd här Men gäller det på riktigt så backar dom ur Ska vi slå vad? Om du tycker jag har en tuff attityd bakom ett tangentbord kan du ju prova en debatt F2F med mig så ska du få uppleva vad jag är kapabell till. T i PMT står inte för tyst, timid och stillsam...... Jag kommer att boka en tid med Ola nästa vecka eller senare när det passar honom. Han kommer att i god tid innan få en agenda eller frågor som jag vill diskutera med honom (och få svar på). Om nu någon önskar få med en fråga på agendan så går det bra - jag avser tala för oss alla som anser att förbundet gör fel, jag kommer dock inte att fila allt för mycket på smådetaljer eftersom det är ganska meningslösa diskussioner som garanterat inte kommer att leda någon som helst vart. Resultatet av samtalet kommer att redovisas här. Frågor på det? /T - en välutrustad man
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Vad skulle vi andra kunna tillföra som du redan inte har koll på? tummen upp
Publicerat Augusti 26, 201510 yr V A R F Ö R ska det köras mano y mano istället för öppet så alla kan ta del direkt ? Det kan man ju fråga sig...... Men handsken är kastad och jag har tagit upp den. /T
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Polisen har förlorat i domstol minst 16 gånger på grund av detta. Gång på gång har myndighetens felaktiga argumentation underkänts av rätten. Polisen har försökt hitta på egna krav som inte återfinns i vapenlagen. Där uppställs krav på godkänt ändamål, personlig lämplighet och korrekt förvaring. Det är fullt tillräckligt. Myndigheten har argumenterat för att vapnet i sig inte är lämpligt för ändamålet, vilket i sig är en märklig invändning då merparten av de dynamiska sportskyttarna använder just den vapentypen. Initialt fanns en förhoppning om att Polisens agerande var ett resultat av att myndigheten saknade adekvat kunskap om vapnet. De argument som framförts pekade onekligen mot detta. Mängden domstolsärenden i sig samt att agerandet inte synes upphöra talar dock för att myndigheten driver en egen agenda i strid med befintlig lagstiftning. Avser iofs AR15 och dynamiskt skytte men tendensen känns igen. http://www.vt.se/opinion/utred-ny-myndighet-for-vapenlicenser-8435310.aspx
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Resultatet av samtalet kommer att redovisas här. Frågor på det? /T - en välutrustad man Kommer samtalet skrivas ner eller via audiodump?
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Avser iofs AR15 och dynamiskt skytte men tendensen känns igen. http://www.vt.se/opinion/utred-ny-myndighet-for-vapenlicenser-8435310.aspx Och just därför ska inte förbundet leka med PM utan hålla en klar distans. NVVs regelverk gäller. Punkt slut. /T
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Kommer samtalet skrivas ner eller via audiodump? Om tekniken funkar kommer det att spelas in automagiskt. Jag spelar by default in alla mina samtal numera...... Det är fenomenalt fantastiskt när man har med telefonförsäljare att göra. /T
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Vi kan skippa detta med server krascher, förstörda e-post etc... det är bara skrönor och påhitt att sådan här e-post konversation m.m har ägt rum. Bara titta in på senaste svaret så är det tydligt att man samarbetar och hjälper varandra inom jakt och sportskytte ABSOLUT inte stjälper, SvJF:s policy verkar solklar på denna punkt http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51838-revidering-vapenpolicy-del-2/#entry881207 När det gäller andra förbund så har vi en kontinuerlig och bra dialog med samtliga större och en del mindre aktiva organisationer, såväl skytte- liksom jaktorganisation(er). Vi värnar dock om jakten och vårt skytte och lägger oss inte i vad andra gör. Vi stödjer dem dock aktivt - liksom alla andra stödjer oss - när det gäller gemensamma frågor och ingen motarbetar någon annans verksamhet. Vi har haft avstämningar med JRF och yrkesjägarföreningen när vi skrev vår nuvarande vapenpolicy 2012 men övriga organisationer som inte har med jakt att göra har egentligen inget att tillföra när det gäller jaktvapen - lika lite som vi ska påverka deras skyttereglementen.
Publicerat Augusti 26, 201510 yr Vi kan skippa detta med server krascher, förstörda e-post etc... det är bara skrönor och påhitt att sådan här e-post konversation m.m har ägt rum. Bara titta in på senaste svaret så är det tydligt att man samarbetar och hjälper varandra inom jakt och sportskytte ABSOLUT inte stjälper. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51838-revidering-vapenpolicy-del-2/#entry881207 Nu kanske du är ironisk eller sarkastisk, jag vet inte. Men jag svarar utifrån att du inte är det. Ja, det finns ett samarbete och det uppskattas. Exempelvis skrevs det en bra debattartikel för drygt ett år sedan som var bra, den signerades gemensamt av SvSF, SPSF samt SJF. Mer sånt borde det vara. http://dn.se/debatt/dags-diskutera-vapen-med-sportskyttarna-och-jagarna/ Det gör det hela än mer olustigt när någon sedan begär ut offentliga handlingar i form av mail från SJF till Maria Thulin och Peter Thorsell, där det snarare är raka motsatsen till samarbete med sportskyttar som framgår. Detta hände 2013 så det är gammalt. Det som nu är aktuellt, och som mycket väl kan vara en "skröna" är mail i nutid. Om det förekommer eller inte vet vi inte, men det vi vet, säkert, är att polisen inte följer lagen och har dröjt med att lämna ut begärda mail, vilket man skyller på kraschade hårddiskar. Just denna händelse är JO-anmäld och polisen fick kritik av JO. Då det hänt tidigare, och då det är högst osannolikt att en myndighet kan slarva bort handlingar som bör vara diarieförda, gör att en gissning inte är så långt borta för folk. Så att det enbart är skrönor stämmer inte riktigt.