Publicerat Mars 7, 20224 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Vad tror ni om det? Kommer det att braka lös då i så fall??? Ja, mycket hög risk vad jag befarar.
Publicerat Mars 8, 20224 yr Sveriges säkerhetspolitiska linje ligger fast, enl. expressen så ingen ansökan till NATO ännu. https://www.expressen.se/nyheter/beskedet-efter-krismotet--inte-andrat-uppfattning/
Publicerat Mars 8, 20224 yr Får en känsla, en spaning.. kastar ut frågan: Det känns som det går för trögt i Ukraina för Puttin.. kan det vara så att han skickar in massas stackars värnpliktiga/motsvarande för att göra jobbet medans han håller på sina mer kvalificerade resurser i händelse av att ngt västland skulle bråka för mycket? Inte kan detta vara det bästa de har att skicka? Tror hans nästa steg är att börja kraftsamla vid östra gränsen mot baltstaterna och Finland bara för att visa flaggan eller något.
Publicerat Mars 8, 20224 yr 20 minutes ago Hipshot sa: Får en känsla, en spaning.. kastar ut frågan: Det känns som det går för trögt i Ukraina för Puttin.. kan det vara så att han skickar in massas stackars värnpliktiga/motsvarande för att göra jobbet medans han håller på sina mer kvalificerade resurser i händelse av att ngt västland skulle bråka för mycket? Inte kan detta vara det bästa de har att skicka? Tror hans nästa steg är att börja kraftsamla vid östra gränsen mot baltstaterna och Finland bara för att visa flaggan eller något. Diktator Putins soldater har stött på hårdare motstånd än vad dom hade räknat med. Det var i ett repotage om det i morgonstudien i svt idag på morgonen strax efter 6-tiden. Det var en överstelöjtnant som uttalade sig om det. https://www.svtplay.se/video/34162650/morgonstudion/morgonstudion-8-mars-06-00-2 Man ser på kartorna som visas upp att dom ryska styrkorna rör inte på sig mycket. Nu är 2 ryska generalmajorer döda på 1 vecka, och det lär nog svida hos Putin. https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-har-dodat-ryske-toppmilitaren/
Publicerat Mars 8, 20224 yr Detta är en populär post. Puttin skiter nog ett stort stycke i om det går åt ngr tusen soldater.. Han har sitt på det torra oavsett. Se bara hur han behandlar civilbefolkningen som uttrycker sitt missnöje med kriget..
Publicerat Mars 8, 20224 yr 1 minute ago Hipshot sa: Puttin skiter nog ett stort stycke i om det går åt ngr tusen soldater.. Han har sitt på det torra oavsett. Se bara hur han behandlar civilbefolkningen som uttrycker sitt missnöje med kriget.. Ja, det gör han säkert! Några tusen hit eller dit märks knappt med en befolkning på ca 140 milj invånare. Det är skrämmande hur han behandlar sina invånare som protesterar och även journalister som berättar sanningen för dom riskerar upp till 15 års fängelse var det väl om jag inte minns fel. SVT:s Bert Sundström kan visst inte återvända till Ryssland för han har sagt sanningen.
Publicerat Mars 8, 20224 yr Sommaren 1939 ska ha varit en fin sommar, men med en konstig "spänning". Ett tungt moln låg över Europa. Folk badade, njöt solen, odlade sina trädgårdsland, målade fönster och passade sina arbeten. Och väntade, och höll andan, och var oroliga: vad nu? Första september skickade den Böhmiska Korpralen sina trupper in i Polen under förevänding att "dom sköt först" och anföll med full styrka. Han hade annekterat flera landområden tidigare, men här satte andra länder ned foten... Och sen bröt helvetet lös. Folk i andra länder höll andan och tänkte på vad som skulle hända härnäst, passade sina arbeten och höll andan. Och alla som ännu inte vart angripna av den lilla fåntratten med Napoleonkomplex gick och hade ont i magen och tänkte "vad händer nu" och, "nej- han kan väl ändå inte" Men det kunde han. Den 9:e april 1940 tog han "mitt" gamla land Jag föreställer mig hur mina föräldrar måste ha känt som ungdomar innan och under detta helvetet. Jag föreställer mig den obehagliga tryckande ängslan och oro som folk hade i slutet av trettitalet, och jämför med hur vi hade det här i somras med bad, krusbär, solsken och glass- men hoppet om att "han kan väl ändå inte" Men det kunde han: Det var en ny flintskallig rödmosig lite rysk gnom med Napoleonkomplex beredd som kunde ställa till det. Ja, jag är orolig, och har en djup obehagskänsla i maggropen
Publicerat Mars 8, 20224 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Hipshot sa: Får en känsla, en spaning.. kastar ut frågan: Det känns som det går för trögt i Ukraina för Puttin.. kan det vara så att han skickar in massas stackars värnpliktiga/motsvarande för att göra jobbet medans han håller på sina mer kvalificerade resurser i händelse av att ngt västland skulle bråka för mycket? Inte kan detta vara det bästa de har att skicka? Tror hans nästa steg är att börja kraftsamla vid östra gränsen mot baltstaterna och Finland bara för att visa flaggan eller något. En herre på Facebook vid namn Henrik Brändén skrev detta intressanta stycke: 1. Vänner som begriper sig på det militära och på Ryssland har länge sagt att den kraftiga upprustning och modernisering av det ryska försvaret vi sett under de senaste femton åren främst berört en begränsad del av det ryska försvaret, så att det finns en mindre del av krigsmakten som förmodats vara i mycket gott skick, medan huvudddelen fortsatt vara så som det framstått från berättelser från vänner som gjorde värnplikjt i den gamla sovjetstaten eller de då unga efterföljarstaterna: officerare som är fulla redan på morgonen, material som räknas men rostat önder, och resten av materialet hålls användbart med tuggummi och ståltråd. 2. Medan vi såg Rysslands uppladdning vid ukrainska gränserna under december och januari var det många som påpekade att det Ryssland förde fram dit var de delar av krigsmakten som satts i gott skick, och det Ukraina hade att vänta var att krossas av en tekniskt avancerad och vältränad krigsmaskin. 3. Detta det bästa den ryska krigsmakten haft har nu på tio dagar i betydande utsträckning malts sönder av det ukrainska försvaret. De ryska framryckningarna har stoppats, och på några ställen trängts tillbaka. I öster, i Donbas har de stora ryska trupper som dragits ihop inte klarat av att avancera alls. Inringningen av Charkiv är hävd, och utanför Kyjiv har ryssarna pressats tillbaka norrut, både öster och väster om Dnjipr. På de flesta ställen behärskar inte ryssarna marken bakom den "front" de etablerat en bit in i landet, och på många håll har försörjningslinjerna kollapsat. Enorma mängder lastbilar, pansarvagnar mm har övergivits och förstörts. Det enda område där ryssarna kommit i alla fall en bit på väg mot sina krigsmål är i söder, där Cherson fallit och Mariopol inringats. 4. Den ryska terrorbombningen mot civila mål är värd allt fördömande och fasansfull för dem som träffas. Men tittar man på den med ett "helikopterperspektiv" är det uppenbart att ryssarna bara klarar av att ge begränsade nålstick. Det som sker är något helt annat än de bombmattor som lades över hela städer under andra världskriget och Vietnamkriget. Av allt att döma har ryssarna inte särskilt många robotar och avfyringsramper kvar, eller så klarar de inte av att få fram de robotar de har. Trovärdiga uppgifter säger att de ekonomiska sanktionerna gör det omöjligt för den ryska försvarsindustrin att tillverka fler. De inledande uppgifterna att ryssarna skulle ha luftherravälde och slagit ut det ukrainska luftvärnet var helt och hållet fel. De ryska plan som flyger in över Ukraina löper stor risk att skjutas ner av mobilt ukrainskt luftvärn. 5. Vad vi nu hör rapporteras från Ryssland är INTE att nye enheter av förband med modern utrustning skickas i riktning mot Ukraina. Det är att gamla stridsvagnar som stått placerade i Sibirien eller funnits i centralasiatiska republiker lastats på tåg. Att civila lastbilar står på järnvägsvagnar som far västerut. Att värnpliktiga kallas in. För mig och alla andra som marinerats i rapporter om Rysslands enorma militära överlägsenhet är det svårt att ta in, men det är faktiskt uppenbart att det Rysssland haft av väl fungerande militär i betydande utsträckning krossats, och att man bara har betydligt mindre stridsdugliga saker att ersätta dem med. 6. Samtidigt har USA etablerat en luftbro för modern krigsmateriel som man inte sett motstycke till sedan Yom Kippur-kriget 1973. Många tiotals stora transportplan landar varje dag i västra Ukraina och förser ukrainska försvaret med bland mycket annat de allra modernaste och effektivaste antitank- och luftvärnssystemen. Det är bara en fråga om dagar innan USA och Polen har rett ut hur USA ska förse Polen med nya moderna stridsflygplan, så att Polen kan ge sin flotta med äldre MIG-plan till Ukraina - vilka har fördelen att vara sådana som de ukrainska piloterna vet hur de ska använda i skarpt läge från dag ett och inte behöver tränas upp på. 7. Då har jag ändå bara pekat på ett litet hörn av vad de ekonomiska sanktionerna kommer betyda för Rysslands förmåga att fylla på förråden med militär utrustning. Och helt utelämnat vad de kommer att betyda för den ryska ekonomiska elitens lojalitet mot självhärskaren, och dennes förmåga att behålla ett visst folkligt stöd. Det har inte sipprat in i svensk Public Services rapportering än, men läser man vad analytiker säger i internationell press står Ryssland inför (eller mitt i) ett förödmjukande och förkrossande militärt nederlag. Som jag föreställer mig kommer få nederlaget mot Japan 1905 att framstå som en småsak.
Publicerat Mars 8, 20224 yr https://www.svd.se/ryskt-hot-om-att-strypa-gasflodet-till-eu Äntligen får vi riktiga resultat! Nu får bland annat Tyskland bekänna färg. Vilket vi får se om dom vågar.
Publicerat Mars 8, 20224 yr 1 hour ago lindgren sa: https://www.svd.se/ryskt-hot-om-att-strypa-gasflodet-till-eu Äntligen får vi riktiga resultat! Nu får bland annat Tyskland bekänna färg. Vilket vi får se om dom vågar. Om man bortser med problemen som det medför för framförallt Tyskland och Italien så är det väl mest så att Ryssland om dom gör detta kapar bort ytterligare en stor del av sin ekonomi, och den här gången helt på egen hand...
Publicerat Mars 8, 20224 yr 30 minutes ago, KJE81 said: Om man bortser med problemen som det medför för framförallt Tyskland och Italien så är det väl mest så att Ryssland om dom gör detta kapar bort ytterligare en stor del av sin ekonomi, och den här gången helt på egen hand... Det här var ju på gränsen att falla in under att frivilligt gisslan... Och igenom det inte våga bita den hand som fyller ens gasledningen. Men, det kommer bli en tuff period.. även för Europa
Publicerat Mars 8, 20224 yr 23 minutes ago lindgren sa: Det här var ju på gränsen att falla in under att frivilligt gisslan... Och igenom det inte våga bita den hand som fyller ens gasledningen. Men, det kommer bli en tuff period.. även för Europa Fast tyskarna har ju bitit ganska hårt i gas-handen då dom gått med på att använda swift som sanktion och även rusta upp väldigt ordentligt samt skicka flera tusen pansarvärnsvapen och stinger-missiler till Ukraina
Publicerat Mars 8, 20224 yr Nu hotar Ryssland med att strypa gasen till Nord stream 1. https://omni.se/ryssland-hotar-kan-stoppa-gasen-genom-nord-stream-1/a/bGBljl
Publicerat Mars 8, 20224 yr Detta är en populär post. Jag betalar gladeligen 30kr/litern för bensin om det svälter ut aset i Ryssland. Men nog kunde staten lätta på åtminstone 5kr/litern i skatt på dyngan.
Publicerat Mars 8, 20224 yr 1 hour ago fubar sa: Jag betalar gladeligen 30kr/litern för bensin om det svälter ut aset i Ryssland. Men nog kunde staten lätta på åtminstone 5kr/litern i skatt på dyngan. Det stämmer jag in på, Det som stör mig satan är att Maggan passar på att sko sig och det är inte charmigt alls Bara för att jag har råd att pröjsa så finns det andra som fan går på knäna, och det är inte juste dock jävligt Sossemässigt.
Publicerat Mars 8, 20224 yr Detta är en populär post. 1 hour ago culot sa: Det stämmer jag in på, Det som stör mig satan är att Maggan passar på att sko sig och det är inte charmigt alls Bara för att jag har råd att pröjsa så finns det andra som fan går på knäna, och det är inte juste dock jävligt Sossemässigt. Dumberg svamlade och lyckades undvika att säga något konkret över huvudtaget idag. Å ena sidan säger han att regeringen ”kommer att agera”, å andra sidan pratar han kom ”potentiellt”. Han undviker noggrant ordet ”skattesänkning”. Och han pratar om luddigheter som att kompensera de som ”behöver bil”. Dumberg ogillar jag ordentligt.
Publicerat Mars 8, 20224 yr Nu är det snart samma kostnad att åka bil som det var 2012 för min del: Då åkte jag Grand Vitara XL7 som drog dubbelt så mycket bensin som lilla Vitaran jag har nu. Dessutom var väg skatten 7 gånger så hög då som nu.
Publicerat Mars 8, 20224 yr Riksbanken krislista. Ärtsoppa, varmkorv o makrill. https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-riksbankens-krislista--artsoppa-korv-och-makrill/
Publicerat Mars 8, 20224 yr Jag får nog ställa av diesel Doris ett tag... Och hålla mig till bensinare ett tag ... Eller cykel .. Skämt å sido... Villaolja är billigt...
Publicerat Mars 8, 20224 yr Trasiga leksaker: Attack On Europe: Documenting Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)
Publicerat Mars 9, 20224 yr Nu är det förvisso inte regeringen som bestämmer utan riksdagen så allt ovett mot regering kanske är en aningens onyanserat, men jag kan kanske ändå känna att ett "förslag" om skattesänkning på bränsle borde kunna komma även därifrån. Menar fingertoppskänslan om vad som kanske borde/måste göras för inte skapa/ge fler och eskalerande problem längre fram med dessa skyhöga bränslepriser. Tyckte man att det var lämpligt med bidrag till elen så borde rimligen detta bränslepriset leda fram till insikten att något måste göras, men man kan kanske tycka att en skattesänkning är mer träffsäker än bidrag den här gången. Ger lättnad för den som har längst att åka eller transportera så det är i min bok rättvist OM man bara ser till ekonomi i det här läget..... Men i långa loppet för vår Tellus och allas vår överlevnad är det en ohållbar strategi att "sponsra" fossila bränslen.
Publicerat Mars 9, 20224 yr 22 hours ago Dansken sa: Sommaren 1939 ska ha varit en fin sommar, men med en konstig "spänning". Ett tungt moln låg över Europa. Folk badade, njöt solen, odlade sina trädgårdsland, målade fönster och passade sina arbeten. Och väntade, och höll andan, och var oroliga: vad nu? Första september skickade den Böhmisk Korpralen sina trupper in i Polen under förevänding att "dom sköt först" och anföll med full styrka. Han hade annekterat flera landområden tidigare, men här satte andra länder ned foten... Och sen bröt helvetet lös. Folk i andra länder höll andan och tänkte på vad som skulle hända härnäst, passade sina arbeten och höll andan. Och alla som ännu inte vart angripna av den lilla fåntratten med Napoleonkomplex gick och hade ont i magen och tänkte "vad händer nu" och, "nej- han kan väl ändå inte" Men det kunde han. Den 9:e april 1940 tog han "mitt" gamla land Jag föreställer mig hur mina föräldrar måste ha känt som ungdomar innan och under detta helvetet. Jag föreställer mig den obehagliga tryckande ängslan och oro som folk hade i slutet av trettitalet, och jämför med hur vi hade det här i somras med bad, krusbär, solsken och glass- men hoppet om att "han kan väl ändå inte" Men det kunde han: Det var en ny flintskallig rödmosig lite rysk gnom med Napoleonkomplex beredd som kunde ställa till det. Ja, jag är orolig, och har en djup obehagskänsla i maggropen Skillnaden idag och det med stort SKILLNAD stavas kärnvapen. Utan dom hade med största sannolikhet 3:e varit igång nu, men kan ju på sätt och vis diskuteras om så inte redan är fallet om än inte i direkta sammandrabbningar mellan Nato och Ryssland eller ja det är väll också en hår fin balansgång på knivseggen, men inte direkta drabbningar soldat Nato soldat Ryssland än och ve och fasa om så inträffar. Men alliansfrihet my ass, och vore en skam om vi beter oss som under andra världskriget, är vi måna om vår frihet och demokrati ska vi förbanne mig stå på den sida som värnar fred och är en åtminstone på papperet "Försvars allians" Vi ska strida och stå upp för våra ideal, ideologi, fred och demokrati inte låta andra ta våra strider!