Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När ryssen kommer...är ni redo?

Featured Replies

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

Vad tror ni om det? Kommer det att braka lös då i så fall???

Ja, mycket hög risk vad jag befarar.

• Svar 1k
  • Visningar 69,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

• För egen del är jag inte så orolig, gott om konserver, frysen full, hyfsat med diesel, en jaktbil som är utrustad för överlevnad en kortare tid i busken, eget spannmål, egna kritter, egen ved, gott om

• Jag sticker ut till min ö i skärgårn när jag ätit upp alla Veganer  som springer i stockholm och yrar i panik att dom inte kan köpa en latte på nätet längre..   / P 

Posted Images

Publicerat

Får en känsla, en spaning.. kastar ut frågan: Det känns som det går för trögt i Ukraina för Puttin.. kan det vara så att han skickar in massas stackars värnpliktiga/motsvarande för att göra jobbet medans han håller på sina mer kvalificerade resurser i händelse av att ngt västland skulle bråka för mycket? Inte kan detta vara det bästa de har att skicka? 

Tror hans nästa steg är att börja kraftsamla vid östra gränsen mot baltstaterna och Finland bara för att visa flaggan eller något.

Publicerat
20 minutes ago Hipshot sa:

Får en känsla, en spaning.. kastar ut frågan: Det känns som det går för trögt i Ukraina för Puttin.. kan det vara så att han skickar in massas stackars värnpliktiga/motsvarande för att göra jobbet medans han håller på sina mer kvalificerade resurser i händelse av att ngt västland skulle bråka för mycket? Inte kan detta vara det bästa de har att skicka? 

Tror hans nästa steg är att börja kraftsamla vid östra gränsen mot baltstaterna och Finland bara för att visa flaggan eller något.

Diktator Putins soldater har stött på hårdare motstånd än vad dom hade räknat med. Det var i ett repotage om det i morgonstudien i svt idag på morgonen strax efter 6-tiden. Det var en överstelöjtnant som uttalade sig om det.

https://www.svtplay.se/video/34162650/morgonstudion/morgonstudion-8-mars-06-00-2

Man ser på kartorna som visas upp att dom ryska styrkorna rör inte på sig mycket. Nu är 2 ryska generalmajorer döda på 1 vecka, och det lär nog svida hos Putin.

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-har-dodat-ryske-toppmilitaren/

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Puttin skiter nog ett stort stycke i om det går åt ngr tusen soldater.. Han har sitt på det torra oavsett. Se bara hur han behandlar civilbefolkningen som uttrycker sitt missnöje med kriget.. 

Ja, det gör han säkert! Några tusen hit eller dit märks knappt med en befolkning på ca 140 milj invånare. Det är skrämmande hur han behandlar sina invånare som protesterar och även journalister som berättar sanningen för dom riskerar upp till 15 års fängelse var det väl om jag inte minns fel. SVT:s Bert Sundström kan visst inte återvända till Ryssland för han har sagt sanningen.

Publicerat

Sommaren 1939 ska ha varit en fin sommar, men med en konstig "spänning". Ett tungt moln låg över Europa.
Folk badade, njöt solen, odlade sina trädgårdsland, målade fönster och passade sina arbeten.
Och väntade, och höll andan, och var oroliga: vad nu?
Första september skickade den Böhmiska Korpralen sina trupper in i Polen under förevänding att "dom sköt först" och anföll med full styrka.
Han hade annekterat flera landområden tidigare, men här satte andra länder ned foten...
Och sen bröt helvetet lös.
Folk i andra länder höll andan och tänkte på vad som skulle hända härnäst, passade sina arbeten och höll andan.
Och alla som ännu inte vart angripna av den lilla fåntratten med Napoleonkomplex gick och hade ont i magen och tänkte "vad händer nu" och, "nej- han kan väl ändå inte"
Men det kunde han.
Den 9:e april 1940 tog han "mitt"  gamla land
Jag föreställer mig hur mina föräldrar måste ha känt som ungdomar innan och under detta helvetet.
Jag föreställer mig den obehagliga tryckande ängslan och oro som folk hade i slutet av trettitalet, och jämför med hur vi hade det här i somras med bad, krusbär, solsken och glass- men hoppet om att "han kan väl ändå inte"

Men det kunde han: Det var en ny flintskallig rödmosig lite rysk gnom med Napoleonkomplex beredd som kunde ställa till det.

Ja, jag är orolig, och har en djup obehagskänsla i maggropen

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

https://www.svd.se/ryskt-hot-om-att-strypa-gasflodet-till-eu

Äntligen får vi riktiga resultat!

Nu får bland annat Tyskland bekänna färg.  Vilket vi får se om dom vågar.

Om man bortser med problemen som det medför för framförallt Tyskland och Italien så är det väl mest så att Ryssland om dom gör detta kapar bort ytterligare en stor del av sin ekonomi, och den här gången helt på egen hand...

Publicerat
30 minutes ago, KJE81 said:

Om man bortser med problemen som det medför för framförallt Tyskland och Italien så är det väl mest så att Ryssland om dom gör detta kapar bort ytterligare en stor del av sin ekonomi, och den här gången helt på egen hand...

Det här var ju på gränsen att falla in under att frivilligt gisslan...  Och igenom det inte våga bita den hand som fyller ens gasledningen. 

Men, det kommer bli en tuff period.. även för Europa 

Publicerat
23 minutes ago lindgren sa:

Det här var ju på gränsen att falla in under att frivilligt gisslan...  Och igenom det inte våga bita den hand som fyller ens gasledningen. 

Men, det kommer bli en tuff period.. även för Europa 

Fast tyskarna har ju bitit ganska hårt i gas-handen då dom gått med på att använda swift som sanktion och även rusta upp väldigt ordentligt samt skicka flera tusen pansarvärnsvapen och stinger-missiler till Ukraina :)

Publicerat
1 hour ago fubar sa:

Jag betalar gladeligen 30kr/litern för bensin om det svälter ut aset i Ryssland.

Men nog kunde staten lätta på åtminstone 5kr/litern i skatt på dyngan.

Det stämmer jag in på, Det som stör mig satan är att Maggan passar på att sko sig och det är inte charmigt alls 

Bara för att jag har råd att pröjsa så finns det andra som fan går på knäna, och det är inte juste dock jävligt Sossemässigt.

Publicerat

Screenshot_20220308-092648_Facebook.jpg

Publicerat

Tycker denna summerar läget

FUBAR…

F45D4901-E47D-46BA-9187-E868528FAB7F.jpeg

Publicerat

Nu är det snart samma kostnad att åka bil som det var 2012 för min del:

Då åkte jag Grand Vitara XL7 som drog dubbelt så mycket bensin som lilla Vitaran jag har nu.

Dessutom var väg skatten 7 gånger så hög då som nu.

Screenshot_20220308-194758_Samsung Internet.jpg

Publicerat

Jag får nog ställa av diesel Doris ett tag... Och hålla mig till bensinare ett tag ... Eller cykel ..

Skämt å sido... Villaolja är billigt...

Publicerat

Nu är det förvisso inte regeringen som bestämmer utan riksdagen så allt ovett mot regering kanske är en aningens onyanserat, men jag kan kanske ändå känna att ett "förslag" om skattesänkning på bränsle borde kunna komma även därifrån.

Menar fingertoppskänslan om vad som kanske borde/måste göras för inte skapa/ge fler och eskalerande problem längre fram med dessa skyhöga bränslepriser.

Tyckte man att det var lämpligt med bidrag till elen så borde rimligen detta bränslepriset leda fram till insikten att något måste göras, men man kan kanske tycka att en skattesänkning är mer träffsäker än bidrag den här gången.

Ger lättnad för den som har längst att åka eller transportera så det är i min bok rättvist OM man bara ser till ekonomi i det här läget..... Men i långa loppet för vår Tellus och allas vår överlevnad är det en ohållbar strategi att "sponsra" fossila bränslen.

Publicerat
22 hours ago Dansken sa:

Sommaren 1939 ska ha varit en fin sommar, men med en konstig "spänning". Ett tungt moln låg över Europa.
Folk badade, njöt solen, odlade sina trädgårdsland, målade fönster och passade sina arbeten.
Och väntade, och höll andan, och var oroliga: vad nu?
Första september skickade den Böhmisk Korpralen sina trupper in i Polen under förevänding att "dom sköt först" och anföll med full styrka.
Han hade annekterat flera landområden tidigare, men här satte andra länder ned foten...
Och sen bröt helvetet lös.
Folk i andra länder höll andan och tänkte på vad som skulle hända härnäst, passade sina arbeten och höll andan.
Och alla som ännu inte vart angripna av den lilla fåntratten med Napoleonkomplex gick och hade ont i magen och tänkte "vad händer nu" och, "nej- han kan väl ändå inte"
Men det kunde han.
Den 9:e april 1940 tog han "mitt"  gamla land
Jag föreställer mig hur mina föräldrar måste ha känt som ungdomar innan och under detta helvetet.
Jag föreställer mig den obehagliga tryckande ängslan och oro som folk hade i slutet av trettitalet, och jämför med hur vi hade det här i somras med bad, krusbär, solsken och glass- men hoppet om att "han kan väl ändå inte"

Men det kunde han: Det var en ny flintskallig rödmosig lite rysk gnom med Napoleonkomplex beredd som kunde ställa till det.

Ja, jag är orolig, och har en djup obehagskänsla i maggropen

Skillnaden idag och det med stort SKILLNAD stavas kärnvapen.

Utan dom hade med största sannolikhet 3:e varit igång nu, men kan ju på sätt och vis diskuteras om så inte redan är fallet om än inte i direkta sammandrabbningar mellan Nato och Ryssland eller ja det är väll också en hår fin balansgång på knivseggen, men inte direkta drabbningar soldat Nato soldat Ryssland än och ve och fasa om så inträffar.

Men alliansfrihet my ass, och vore en skam om vi beter oss som under andra världskriget, är vi måna om vår frihet och demokrati ska vi förbanne mig stå på den sida som värnar fred och är en åtminstone på papperet  "Försvars allians"

Vi ska strida och stå upp för våra ideal, ideologi, fred och demokrati inte låta andra ta våra strider!