Publicerat Mars 7, 20224 yr 16 minutes ago MrT. sa: Tackar för förtydligandet, men låt mig påpeka att jag skrev "neutralt" och inte neutralt. En liten men inte obetydlig skillnad. Fast nu är Ukraina ännu inte (mig veterligen) med i EU, ännu !? Sedan kan jag inte låta bli att fundera på denna formulering; Innebär inte neutralitet att man inte blandar sig i endera stridande parter i en väpnad konflikt !? För mig framstår vapenleverans till endera stridande part i en väpnad konflikt att man tar ställning i konflikten och då är man ju inte neutral eller i praktiken alliansfri heller, i o m ett aktivt deltagande i konflikten, även om det sker på distans. Inte lätt det här, men skit samma, låt det regna (kärn) vapen över Sverige så går vi också under men med flaggan i topp, så blir alla glada och nöjda, och samtidigt avslutas en (lång och tråkig) sammanhängande period av fred på över 200 år. Jo, det är vad neutralitet innebär, men Sverige valde sida iom att de först lät Tyskland använda svensk järnväg, sen sålde järnmalm till dom, deporterade judar tillbaka till Tyskland. Visst, det räddade Sverige från kriget, men neutralt är det INTE. när tyskarna sedermera stod som klara att förlora kriget hjälpte vi de allierade. Knappast neutralt någotdera och ingen skillnad mot nu. Ja, det finns en pytteliten risk för krig, risken för kärnvapenkrig ännu mindre. Men att bara stå brevid och se på hela tiden och sen om någon skulle anfalla oss, förvänta sig hjälp, det är bara fegt. Jag vill inte ha krig, jag har 2 små barn, det är deras framtid på spel, men deras framtid är att endera leva fria eller leva under förtryck, det är valet vi gör nu åt dom. Jag väljer den pyttelilla risken för krig och att sända vapen till Ukraina som en bättre väg än att de ska leva under hot och förtryck.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 12 minutes ago Finskavapen sa: men Sverige valde sida iom att de först lät Tyskland använda svensk järnväg, sen sålde järnmalm till dom, deporterade judar tillbaka till Tyskland. Helt enig ! Men det är svårt att göra något av det som inträffat historiskt, nu. Däremot kan man dra lärdom av det. Men, minnet är kort... 12 minutes ago Finskavapen sa: Men att bara stå brevid och se på hela tiden och sen om någon skulle anfalla oss, förvänta sig hjälp, det är bara fegt. Fast nu står vi inte bara vid sidan om och tittar på. Återigen, Sverige har skickat hjälmar, matransoner och skyddvästar. Dessutom hjälper ju Sverige till med att ta emot flyktingar, något som sannolikt skulle vara omöjligt om vi deltog i en väpnad konflikt. 12 minutes ago Finskavapen sa: Ja, det finns en pytteliten risk för krig, risken för kärnvapenkrig ännu mindre. Men att bara stå brevid och se på hela tiden och sen om någon skulle anfalla oss, förvänta sig hjälp, det är bara fegt. Varför inte ta steget fullt ut och åka ner till Ukraina och kämpa sida vid sida med de Ukrainska soldaterna istället för att sitta bakom tangentbordet för att avvärja ett tänkt scenario där svenskarna får leva under förtryck !?
Publicerat Mars 7, 20224 yr Just now, MrT. said: Varför inte ta steget fullt ut och åka ner till Ukraina och kämpa sida vid sida med de Ukrainska soldaterna istället för att sitta bakom tangentbordet för att avvärja ett tänkt scenario där svenskarna får leva under ett förtryck !? Sett att bland annat Jesper Söder har åkt dit, och flera med honom... https://www.dailymail.co.uk/news/article-10585499/Nearly-20-000-people-joined-Ukraines-foreign-legion-volunteers.html https://www.aa.com.tr/en/europe/soldiers-from-french-army-s-foreign-legion-detained-for-trying-to-flee-to-ukraine/2521556 Så, dom får lite hjälp iaf... och en del, har nog en hel del erfarenhet.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 5 minutes ago lindgren sa: Sett att bland annat Jesper Söder har åkt dit, och flera med honom... https://www.dailymail.co.uk/news/article-10585499/Nearly-20-000-people-joined-Ukraines-foreign-legion-volunteers.html https://www.aa.com.tr/en/europe/soldiers-from-french-army-s-foreign-legion-detained-for-trying-to-flee-to-ukraine/2521556 Så, dom får lite hjälp iaf... och en del, har nog en hel del erfarenhet. Hörde detta på radion, all heder åt dom. Men skulle dom inte behövas hemmavid, i händelse av väpnad konflikt !? Inte lätt, det här... Uppmärksammade du på att soldater i Franska främlingslegionen blev "omhändertagna" (hindrade) att åka till Ukraina för att strida !? "Fourteen legionnaires of Ukrainian origin were arrested March 1 aboard a bus leaving for Poland."
Publicerat Mars 7, 20224 yr 3 hours ago MrT. sa: Helt enig ! Men det är svårt att göra något av det som inträffat historiskt, nu. Däremot kan man dra lärdom av det. Men, minnet är kort... Fast nu står vi inte bara vid sidan om och tittar på. Återigen, Sverige har skickat hjälmar, matransoner och skyddvästar. Dessutom hjälper ju Sverige till med att ta emot flyktingar, något som sannolikt skulle vara omöjligt om vi deltog i en väpnad konflikt. Varför inte ta steget fullt ut och åka ner till Ukraina och kämpa sida vid sida med de Ukrainska soldaterna istället för att sitta bakom tangentbordet för att avvärja ett tänkt scenario där svenskarna får leva under förtryck !? Whataboutism, direkt. Men ok, jag har min familj här, jag försvarar dom när kriget kommer hit. Tills dess anser jag beslutet att hjälpa Ukraina med vapen är korrekt, det sänder en tydlig signal till Putin att vi själva bestämmer över Sverige och att vi själva väljer vilka allianser vi vill tillhöra, det bestämmer inte Putin. Att låta oss skrämmas till tystnad av honom är att välja att leva under förtryck.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 2 minutes ago Finskavapen sa: Whataboutism, direkt. Men ok, jag har min familj här, jag försvarar dom när kriget kommer hit. Tills dess anser jag beslutet att hjälpa ukraina med vapen är korrekt, det sänder en tydlig signal till Putin att vi själva bestämmer över sverige och att vi själva väljer vilka allianser vi vill tillhöra, det bestämmer inte Putin. Att låta oss skrämmas till tystnad av honom är att välja att öleva under förtryck. Jag respekterar din rätt att ha vilken åsikt du vill i frågan, men jag är inte säker på att jag delar den. Men med det sagt, är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. F ö håller jag med dig om att varken Putin eller någon annan har någon rätt till ett avgörande inflytande i vilka allianser Sverige väljer att ingå.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 minute ago MrT. sa: F ö håller jag med dig om att varken Putin eller någon annan har någon rätt till ett avgörande inflytande i vilka allianser Sverige väljer att ingå. Det är precis det vi talar om för honom iom med vårt agerande. Att bara skicka hjälmar, mat och skyddsvästar hade inte sagt det. För sverige har ju under S deklarerat sedan länge att vi ska vara en humanitär stormakt och hjälpa alla. Dvs med skydd, men inte aktivt.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 2 minutes ago Finskavapen sa: För Sverige har ju under S deklarerat sedan länge att vi ska vara en humanitär stormakt och hjälpa alla. Dvs med skydd, men inte aktivt. 2 minutes ago Finskavapen sa: Att bara skicka hjälmar, mat och skyddsvästar hade inte sagt det. Lite motsägelsefullt kan jag tycka då man (enligt mitt menande) aktivt tar ställning i en väpnad konflikt, om man skickar vapen till den ena stridande parten, men skit samma, jag hoppar av denna diskussionen nu och följer utvecklingen med intresse, (om än på avstånd).
Publicerat Mars 7, 20224 yr Vi hade under finska vinterkriget volontärer som slogs för finnland... Vi hade svenskar som var så säkra på Hittler, att dom åkte dit och slogs för honom.. Vi hade svenskar som hjälpte motståndsrörelsen i norge... och vi hade dom som angv dom som svenska rörelsen hjälpte.. Vi hade svenskar, fler än Söder som stred emot daesh. Jag är djupt tacksam för dom som åker på mission, eller på annat vis deltar aktivt. För mig som tangentbords krigare, kommer jag inte att ta mig längre än sverige. Har barn som behöver mig. Vi får bara hoppas att vi slipper kriget hemma.. Men vi bör vara noga med våra värderingar, och vad VI som nation står för..
Publicerat Mars 7, 20224 yr 32 minutes ago, MrT. said: Hörde detta på radion, all heder åt dom. Men skulle dom inte behövas hemmavid, i händelse av väpnad konflikt !? Inte lätt, det här... Uppmärksammade du på att soldater i Franska främlingslegionen blev "omhändertagna" (hindrade) att åka till Ukraina för att strida !? "Fourteen legionnaires of Ukrainian origin were arrested March 1 aboard a bus leaving for Poland." yup, dom fick juh inte ens egentligen lämna Frankrike, eftersom dom var i FL
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago lsjonsson sa: S-ledningen (Verkställande utskottet) i extrainkallat möte om allvarliga läget. https://www.expressen.se/nyheter/s-ledningen-i-extrainkallat-mote-om-allvarliga-laget/ Kommer Nato-medlemskap upp på agendan? Extra pengar till försvaret, m. m. Man kan ju alltid hoppas på Nato-medlemskap, men när det inte blev något efter finske presidentens möte med Biden och det efterföljande mötet mellan sagda president, vår statsminister och försvarsminister och den finska statsministern och försvarsministern så tror jag tyvärr inte att det blir något den här gången heller.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago KJE81 sa: Man kan ju alltid hoppas på Nato-medlemskap, men när det inte blev något efter finske presidentens möte med Biden och det efterföljande mötet mellan sagda president, vår statsminister och försvarsminister och den finska statsministern och försvarsministern så tror jag tyvärr inte att det blir något den här gången heller. Nej, det gör väl inte jag heller egentligen men våran kära Magda kan ju överraska som sagt vad. Du såg ju vad hon gjorde med mp genom att anta en borgelig budget så fick hon bort dom från regeringen.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago KJE81 sa: Man kan ju alltid hoppas på Nato-medlemskap, men när det inte blev något efter finske presidentens möte med Biden och det efterföljande mötet mellan sagda president, vår statsminister och försvarsminister och den finska statsministern och försvarsministern så tror jag tyvärr inte att det blir något den här gången heller. Fortsättning följer: Du skrattar du men hon har ju levererat mer än vad svestaren gjorde under sina år vid makten. Tre vägar – så skulle ett inträde i Nato kunna se ut. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Glzn2/sa-kan-det-ga-till-om-sverige-gar-med-i-nato
Publicerat Mars 7, 20224 yr 15 minutes ago lsjonsson sa: Fortsättning följer: Du skrattar du men hon har ju levererat mer än vad svestaren gjorde under sina år vid makten. Tre vägar – så skulle ett inträde i Nato kunna se ut. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Glzn2/sa-kan-det-ga-till-om-sverige-gar-med-i-nato Instämmer med Isjanne här! Jag är inte sosse för fem öre men Magda har levererat så sjukt mycket mer på den här korta tiden än vad Löfven någonsin gjort!
Publicerat Mars 7, 20224 yr 50 minutes ago lsjonsson sa: Nej, det gör väl inte jag heller egentligen men våran kära Magda kan ju överraska som sagt vad. Du såg ju vad hon gjorde med mp genom att anta en borgelig budget så fick hon bort dom från regeringen. Ja säger om henne som om Krister petterson " En viss samhällsnytta gjorde hen ändå "
Publicerat Mars 7, 20224 yr 3 minutes ago culot sa: Ja säger om henne som om Krister petterson " En viss samhällsnytta gjorde hen ändå " Absolut!
Publicerat Mars 7, 20224 yr 39 minutes ago Mad Mike sa: Instämmer med Isjanne här! Jag är inte sosse för fem öre men Magda har levererat så sjukt mycket mer på den här korta tiden än vad Löfven någonsin gjort! Ja visst har hon gjort det för hon har inte behövt förhandla med mp på hela tiden.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago lsjonsson sa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Glzn2/sa-kan-det-ga-till-om-sverige-gar-med-i-nato 51% är för ett Natomedlemskap just nu (ökat på grund av Ryssens förehavanden) som det verkar, 20 Januari i år var det 37% som var för och 2017 bara 32%. Det lutar väl åt att vi hamnar där tillslut förr eller senare, även om det i stort sett är halva befolkningen som valt att inte svara ja på frågan om ett medlemskap. Skulle kriget Ryssland-Ukraina mot förmodan få ett hastigt slut så är det nog sannolikt att opinion vänder tillbaka till under 50% igen.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Författare 7 hours ago Mad Mike sa: Tjetjenerna kanske såg videoklippet där en Ukrainare doppade kulor i grisfett innan han tryckte ner dom i magasinet😉 borde funka på syrier också?
Publicerat Mars 7, 20224 yr Författare Vapen och vapen. CG 86 är ett defensivt antitank vapen och skall inte blandas ihop med exempelvis målsökande stingermisiler vars effekt kan skådas längre upp i tråden. Det är ett anfallsvapen även om det förstås går att försvara sig med också. Tror Sverige kan gömma sig bakom ordet "defensiva" retoriskt rätt länge om nu frågan om vem som försåg vem med vad skvalpar upp i denna konflikts kölvatten. Sen kanske Putin skiter i retorik...probably.
Publicerat Mars 7, 20224 yr 1 hour ago Järven sa: 51% är för ett Natomedlemskap just nu (ökat på grund av Ryssens förehavanden) som det verkar, 20 Januari i år var det 37% som var för och 2017 bara 32%. Det lutar väl åt att vi hamnar där tillslut förr eller senare, även om det i stort sett är halva befolkningen som valt att inte svara ja på frågan om ett medlemskap. Skulle kriget Ryssland-Ukraina mot förmodan få ett hastigt slut så är det nog sannolikt att opinion vänder tillbaka till under 50% igen. Ja, det har ökat i rask takt svenskarnas sympatier till NATO. Ja, jag tror det också och det kan gå snabbare än vad vi hade anat. Kriget kan få ett snabbt slut: Rysslands krav för att stoppa invasionen: "Upphör på ett ögonblick" Kremls talesperson Dmitry Peskov säger i en intevju med Reuters att Ryssland stoppar invasionen omedelbart om Ukraina går med ett antal krav. Enligt Peskov kräver Ryssland att Ukraina lägger ner sina vapen, ändrar sin konstitution för att garantera neutralitet, erkänner Krimhalvön som ryskt territorium samt erkänner utbrytarrepublikerna Donetsk och Luhansk som självständiga och oberoende stater. - Vi kommer avsluta demilitariseringen av Ukraina. Men huvudsaken är att Ukraina avslutar sin militära aktion. Om de lägger ner sina vapen kommer ingen att bli skjuten, säger Dmitry Peskov till Reuters. Enligt Peskov har Ryssland informerat Ukraina om att de militära anfallen upphör "på ett ögonblick" om de möter villkoren. - De har underrättats om att allt det här kan upphöra på ett ögonblick, säger han till Reuters. Uttalandet görs inför de samtal som ska hållas i Belarus mellan delegationer från Ryssland och Ukraina på måndagen. Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage Hörde du vilka fria flyktvägar som flyktingarna skulle få från Ukraina. Dom skulle få fri lejd till Ryssland o Belarus och då hade Putin kunnat visat upp dom som flyktingar och dkterat vad som fick skrivas i pressen. Ukrainarna tackade nej till den vägen.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Dessvärre är nog Ivans bud ett rätt bra alternativ i ett större perspektiv. Hur bäskt det än må smaka.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Medlemmar i Kongressen i USA pressar Biden på att skicka NATO-plan till Ukraina. "Medlemmar i den amerikanska kongressen pressar president Joe Biden att skicka stridsflygplan till Ukraina från Nato, rapporterar Reuters. President Volodomir Zelenskyj har tidigare vädjat till omvärlden att utöka stödet till Ukraina." Vad tror ni om det? Kommer det att braka lös då i så fall??? Källa: Aftobladets webbupplaga. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Publicerat Mars 7, 20224 yr Opopulär åsikt men: För vanligt folk är detta inte det sämsta som kan hända. Det kan mycket väl bli extremt mycket värre än såhär. Om det nu är en seriös, möjlig väg att gå. Edit: Oj, såg nu att ni postat det ovan också. My bad.
Publicerat Mars 7, 20224 yr Detta är en populär post. 1 hour ago MagnusN sa: Dessvärre är nog Ivans bud ett rätt bra alternativ i ett större perspektiv. Hur bäskt det än må smaka. Håller inte alls med dig om att det är ett bra bud. Det vore som är Ryssland skulle bestämma över våran utrikespolitik. Och att vi skulle få släppa ifrån oss Gotland och Öland.