Publicerat December 5, 20169 yr Hö/halm går bort tyvärr.. åtlar småbitar på en nysådd veteåker där jag vill vaka..En åtel har vetestubb men där blir det dimma pga fukten i marken...men den borde funka vid frost för då slipper jag dimman..
Publicerat December 5, 20169 yr 1 hour ago vildmark sa: Kan du köra ner några lass med snö så det täcker en åker? Vore fint.. Tidningarna lovade ju rekordkall vinter och mycket snö i höstas..och rönnbär fanns det gott om.... här är det varmt som en turistort.. Undrar om det funkar att strö några påsar vetemjöl på åteln?... räven lär väl inte bry sig om det? Annars kan du ta flyttlasset norr ut.
Publicerat December 8, 20169 yr Detta är en populär post. Här på ön så är det precis lika dåligt med snö , 3 åtlar går för högtryck och på 2 av dem står kojor som eldas kontinuerligt för att vänja in räven. Så fort det får för sig att snöa eller kanske tom att det räcker att det blir månljus så hoppas jag att det ska trilla rävar.. Men så länge det inte vill sig så har jag min numera gamla trotjänare till Värmländsk tunnelfälla som bara står och levererar räv Denna gynnaren satt där imorse så jag tror att det är 8:de räven för säsongen så det tuggar på Viktklass som den förra och fin i pälsen. Inga spår av skabb öht i år
Publicerat December 8, 20169 yr Det är ju bra att du har en fälla som gör arbetet åt dig Tjörnbon! Grattis!
Publicerat December 8, 20169 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Jamen! Jagar när jag sover!! Det är fint det!
Publicerat December 8, 20169 yr 9 minutes ago Tjörnbon sa: Latmans jakt! Oh yes! Du kan ligga hemma o titta på tv/sova medans fällan jagar åt dig.
Publicerat December 8, 20169 yr Månen börjar bli halv nu!!! Kanske kan jag se något på åteln möjligen ett helgprojekt annars!!! Efter att jag varit i Dalsland på Grisjakt då alltså..
Publicerat December 8, 20169 yr Samma måne som här då, då den också är snart 1/2. Ja, det är väl bara att du ger dig ut o provar så får du se om du ser någon mickel.
Publicerat December 12, 20169 yr Detta är en populär post. Igår kväll tog jag mig ut på lite rävjakt i månskenet Månen är snudd på full så ljus finnes men ett lite gäckande molntäcke som täcker himlen till hälften begränsar sikten en hel del. Jag börjar med att traska med till kojan och tänder i kaminen och knatar sedan iväg till första passet för lockpipan klockan är runt 22:30. När jag smyger ut i dalen som är tänkt som startpass så stöter jag 2 rådjur som brötar runt bland slyet i kanterna innan de till slut tystnar, jag smyger vidare och tycker att jag hör något som mycket väl kan vara en räv till vänster om mig,stegen i eklöven känns bekanta. Jag sätter mig ner vid en gärdesgård och har blicken på en mindre ängsbit på 100m2 och då passar rådjuren på att börja skälla, kanske är det räven som blir utskälld men mig gillade de inte.. några minuter in i passet så tutar jag lite fågelångest och 2 min senare dyker en skugga upp 3 m från mig den har inget tillhörande ljud så jag vrider huvudet lite slött för att se nästa rörelse då den ställer sig med framtassarna på gärdesgården för att sedan upptäcka mig och vända tillbaka ner i ängen med lite för högt gräs. chansen är borta men adrenalinet pumpar Efter några tillsynes tomma pass så travar jag de knappa 2km tillbaka till kojan och smyger in och sätter mig i värmen av den fortfarande sprakande kaminen, klockan är runt 23:15. Månljuset gör det drägligt att se åteln men jag hade gillat ett snötäcke nu,, den vanliga väntan och vakmyset infinner sig och vid 00:30 så står räven på åteln och blir där. suget efter att knäppa en till gör att jag sitter vidare och det lite dåliga ljuset spelar mer än ett spratt med fiktiva rävar. inte så att jag har svårt att se räven när den är på åteln , det är alla låtsas rävar däremellan som är svåra att urskilja klockan hinner bli 02:00 innan jag hunnit i säng. En fin hanräv i Skaplig storlek.
Publicerat December 12, 20169 yr Se där ja! Du klarar dig bra utan snön som du egentligen längtar efter. Grattis!
Publicerat December 13, 20169 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Nu blev det en räv till nr 10 Grattis! Jag satt ute 2,5 timme med hagelbössan och kikade ut genom en glugg i vedboden ner mot sjön, stranden, där jag kastat kötthack men ledsnade och gick o lade mig. Imorgon skjuter jag in 6,5an och hoppas på samma underbara månsken som ikväll, då blir det nog locka över sjön. Det var så ljust ute att jag kunde se till andra sidan sjön! Såg över hela kalhygget också! Aldrig varit med nåt liknande. Månen är som en skarp lampa! Men är det bara jag eller blir man bubblig i magen, måste pruppa, får klåda, börjar snora och får retningar i halsen, hickar, rapar, börjar värka i arslet och knäna så man måste gnessa runt på stolen osv ganska direkt man satt sig för att vaka? Undra om man gör sådär mkt jobbiga ljud i vardagen också bara det att man inte tänker på dem då
Publicerat December 14, 20169 yr 6 hours ago 6.5x55SM sa: Grattis! Jag satt ute 2,5 timme med hagelbössan och kikade ut genom en glugg i vedboden ner mot sjön, stranden, där jag kastat kötthack men ledsnade och gick o lade mig. Imorgon skjuter jag in 6,5an och hoppas på samma underbara månsken som ikväll, då blir det nog locka över sjön. Det var så ljust ute att jag kunde se till andra sidan sjön! Såg över hela kalhygget också! Aldrig varit med nåt liknande. Månen är som en skarp lampa! Men är det bara jag eller blir man bubblig i magen, måste pruppa, får klåda, börjar snora och får retningar i halsen, hickar, rapar, börjar värka i arslet och knäna så man måste gnessa runt på stolen osv ganska direkt man satt sig för att vaka? Undra om man gör sådär mkt jobbiga ljud i vardagen också bara det att man inte tänker på dem då Låter som bläckallergi.
Publicerat December 14, 20169 yr 7 hours ago 6.5x55SM sa: Grattis! Jag satt ute 2,5 timme med hagelbössan och kikade ut genom en glugg i vedboden ner mot sjön, stranden, där jag kastat kötthack men ledsnade och gick o lade mig. Imorgon skjuter jag in 6,5an och hoppas på samma underbara månsken som ikväll, då blir det nog locka över sjön. Det var så ljust ute att jag kunde se till andra sidan sjön! Såg över hela kalhygget också! Aldrig varit med nåt liknande. Månen är som en skarp lampa! Men är det bara jag eller blir man bubblig i magen, måste pruppa, får klåda, börjar snora och får retningar i halsen, hickar, rapar, börjar värka i arslet och knäna så man måste gnessa runt på stolen osv ganska direkt man satt sig för att vaka? Undra om man gör sådär mkt jobbiga ljud i vardagen också bara det att man inte tänker på dem då Tackar! ochJodå allt det där gör sig påmint på vakpasset! Oftast så försvinner det när man kommit in i vaklugnet och det kommer snabbare ju oftare man sitter. Ett tips är att sitta med en snäcka i örat och lyssna på lite radio, det tar udden av alla småljud man gör och då försvinner tvånget att göra fler
Publicerat December 14, 20169 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Grattis tjörnbon! Tackar! Det går skapligt nu..
Publicerat December 14, 20169 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Tackar! Det går skapligt nu.. Ja, det gör det va! Flyter på rätt bra nu.
Publicerat December 14, 20169 yr Bakspårade sjöräven och fann grytet Sand i snön där spåren gått in och ut. Två, eventuellt tre, hål in i grytet vad jag kan se. I en gammal husgrundsruin i en sänka har han grävt in sig den fan. Vaka eller skramla fram en grythund? Om vaka, när ska man sätta sig? Lär ju bli grymt bra vakljus inatt, inte ett moln och månen var helt full igår. Är inte räven för varsk för att inte se mig i en snödriva 12 - 15 meter från ingången? Min, min dotters och hundens lukt är ju vid ingångarna med. Extra alert då? Vänta någon dag innan jag sätter mig? Kommer den byta gryt för att jag varit där och pillat lite?
Publicerat December 14, 20169 yr 2 hours ago 6.5x55SM sa: Bakspårade sjöräven och fann grytet Sand i snön där spåren gått in och ut. Två, eventuellt tre, hål in i grytet vad jag kan se. I en gammal husgrundsruin i en sänka har han grävt in sig den fan. Vaka eller skramla fram en grythund? Om vaka, när ska man sätta sig? Lär ju bli grymt bra vakljus inatt, inte ett moln och månen var helt full igår. Är inte räven för varsk för att inte se mig i en snödriva 12 - 15 meter från ingången? Min, min dotters och hundens lukt är ju vid ingångarna med. Extra alert då? Vänta någon dag innan jag sätter mig? Kommer den byta gryt för att jag varit där och pillat lite? Bra där! Då är det bara att kalla dit Dynamitharry så får han ladda o hoppas att mickel försvinner där ifrån.
Publicerat December 14, 20169 yr Det är väl inte hugget i sten att de är inne.. men vakar du vid grytet så tror jag det kan bli vinst i alla fall för de frekventerar gryten och håller koll ändå. Jag testade en sväng i em i kojan.. sett färska spår invid kojan när jag varit där typ 20-tiden och hoppades att den räven skulle visa sig.. Det gjorde den men den gillade inte att jag tänt upp gårdsbelysningen.. så den tog en omväg runt mej. Hade lasrat som fan och upptäckt att "pumphuset" var närmare än vad jag trodde.. likaså "stenröset".. så när räven lallade ned vid pumphuset och sen styrde sakta upp emot mej så tänkte jag att vafan.. Sköt garanterat under.. såg när den lämnade. Den kom dessutom tillbaka lite senare Inte så rädd alltså. Den tar vi nästa gång.. jag måste fan skaffa nya skott, klickade igen idag..
Publicerat December 14, 20169 yr 50 minutes ago Hipshot sa: Det är väl inte hugget i sten att de är inne.. men vakar du vid grytet så tror jag det kan bli vinst i alla fall för de frekventerar gryten och håller koll ändå. Jag testade en sväng i em i kojan.. sett färska spår invid kojan när jag varit där typ 20-tiden och hoppades att den räven skulle visa sig.. Det gjorde den men den gillade inte att jag tänt upp gårdsbelysningen.. så den tog en omväg runt mej. Hade lasrat som fan och upptäckt att "pumphuset" var närmare än vad jag trodde.. likaså "stenröset".. så när räven lallade ned vid pumphuset och sen styrde sakta upp emot mej så tänkte jag att vafan.. Sköt garanterat under.. såg när den lämnade. Den kom dessutom tillbaka lite senare Inte så rädd alltså. Den tar vi nästa gång.. jag måste fan skaffa nya skott, klickade igen idag.. Nej, det är det inte men om han ser ingående spår men inte utgående i nysnö så kan det vara en tanke.
Publicerat December 14, 20169 yr 41 minutes ago lsjonsson sa: Nej, det är det inte men om han ser ingående spår men inte utgående i nysnö så kan det vara en tanke. Omöjligt att avgöra, han har sprungit in och ut en del sedan snön föll för några dagar sedan. Skytteltrafik upp och ner för en och samma slänt 30m därifrån. Polarn skulle se om han kunde skramla fram en grythund! Kan han inte det måste det väl bli vakning. Är det lagligt att köra in en lövblås och röka i insuget på den med en sån biodlarrökare?