Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv 2016-2017

Featured Replies

Publicerat

Tror du har bra chans att få räven utanför grytet, om de har sprungit där så mycket tidigare.. 

Frågan är om du kan sitta så tyst i kylan utanför :)

• Svar 891
  • Visningar 57,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Japp!  5 st hängde jag upp förra veckan Blev en kortsittning i Tisdags som resulterade i en räv och sen avslutade jag med 4 st i Fredags. 204:an skjuter fortfarande rakt 

• Plötsligt händer det! Triss

• Städat 

Posted Images

Publicerat

Löpet är i full uppstart här nu.. 

Kom hem från lussande med dottern och fick höra 4 rävar inom 500m från huset. 

Där finns mao fler :)

Publicerat
6 hours ago 6.5x55SM sa:

Omöjligt att avgöra, han har sprungit in och ut en del sedan snön föll för några dagar sedan. :D Skytteltrafik upp och ner för en och samma slänt 30m därifrån. :D 

Polarn skulle se om han kunde skramla fram en grythund! Kan han inte det måste det väl bli vakning.

Är det lagligt att köra in en lövblås och röka i insuget på den med en sån biodlarrökare?

Ja, det kan vara svårt att att avgöra! 

Publicerat

Grattis Vildmark :)

Då löper de hos dig med då!!

Publicerat
9 hours ago Tjörnbon sa:

Tror du har bra chans att få räven utanför grytet, om de har sprungit där så mycket tidigare.. 

Frågan är om du kan sitta så tyst i kylan utanför :)

Vi får la se :D

Publicerat

Grattis vildmark!:)

Publicerat

Blir vaka ikväll. Strött ut kötthack och hundmatskulor igen under gatubelysningen, 5 meter från vart räven gick bananas igår natt och plockade upp varenda smula jag kastat ut.

Klipper nog min första räv inatt, känner det inom mig, eller om det bara är för att jag ätit gluten ikväll :D Skiter väl ner mig i vedboden sen. Hur som är jag svårt biten av rävjakt, smått besatt faktiskt. Frugan tyckte jag skulle få min Asperger på papper så det fanns officiell förklaring till mina mentala låsningar. Vad vet väl hon om förhållandet mellan målmedvetenhet, hängivenhet, frenesi och resultat? Jag kommer bli Finnmarkens hipshot bara jag fått till strategierna helt.

Gått i skogen ett par timmar om dagen nu i tre dagar och kollat spår, dom har en del slumpmässiga födosök men springer jävligt mycket längs särskilda små stigar, viltväxlar.

Jag funderar på att strategiskt mata på, och från, dessa frekventerade stigar till bra skjutplatser istället för att hoppas på att dom går till en plats jag valt ut. Jag har många platser jag kan vaka från så möjligheterna är enorma. Det är spår överallt, hoppas dom är många individer och inte bara ett par aktiva som springer mkt.

Publicerat

Du har Ju också möjligheten att göra släpspår till ett ställe för att ha fler ställen för nära varandra gör att du kanske sitter på fel plats istället.

Jag har i första hand 2 åtlar för 2 olika vindriktningar så man alltid kan ha vinden i ansiktet. 

Skitjakt ikväll :)

Publicerat
4 hours ago 6.5x55SM sa:

Jag kommer bli Finnmarkens hipshot bara jag fått till strategierna helt.

Får inte isär dessa muppiga citat efter uppgraderingen.. Men jag vill framhålla att jag känner mej en smula smickrad och håller en tumme för herrn ikväll!

42 minutes ago Tjörnbon sa:

Du har Ju också möjligheten att göra släpspår till ett ställe för att ha fler ställen för nära varandra gör att du kanske sitter på fel plats istället.

Jag har i första hand 2 åtlar för 2 olika vindriktningar så man alltid kan ha vinden i ansiktet. 

Skitjakt ikväll :)

Hos oss verkar de inte bry sig så mycket om vind.. Vi sitter rätt högt i kojan och de en av de tre vanligaste vindriktningarna är rätt in  smeten men trots det lägger vi mängder med räv. Tror det beror på att vi sitter lite högre och hyggligt tät koja eller något..

Publicerat

Satans vilken stor räv som kom upp på vägen kring 00.00! Precis utom hagelhåll. Så gick den tillbaka in i skogen efter att den vädrat lite med nosen i luften. Så nära det var, jag hann sikta på den några sekunder iaf, tillräckligt för att få lite puls! :D gick ut och satte mig vid 20.40 och bröt vid 01.00. Fick sjuklig träsmak i arselet, måste skaffa bättre stol. Satt på en träpall ikväll.

Min 6,5a kommer imorrn förhoppningsvis och då blir det vaka med kula istället för hagel och DÅ kommer räven äta hemladdad v-max, dess favorit, har jag hört.

Publicerat

Suck... Kollade ut genom köksfönstret innan jag skulle lägga mig och visst fan var den jävla rävjäveln VÄL INOM HAGELHÅLL FRÅN GLUGGEN och sprang.

Jag sprang in, hämtade bössan igen, laddade, smög ut och kom till hörnet på sista byggnaden, då ålade jag i snön fram till gärdsgården men det var för långt håll!!!!

Han sprang runt där, 40-45 meter bort och mumsade i sig rådjursbitar och hundmat! Satans helvete också. Jävlar va less jag blir! Hade jag suttit på en vettig stol hade jag hållit ut till 02 säkert!!

Men imorgon, tro mig, med eller utan 6,5a, så ska han dö!

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Hos oss verkar de inte bry sig så mycket om vind.. Vi sitter rätt högt i kojan och de en av de tre vanligaste vindriktningarna är rätt in  smeten men trots det lägger vi mängder med räv. Tror det beror på att vi sitter lite högre och hyggligt tät koja eller något..

Det kan ju vara delvis för att du skjuter på 200m mitt i natten också:P

Publicerat
5 hours ago 6.5x55SM sa:

Suck... Kollade ut genom köksfönstret innan jag skulle lägga mig och visst fan var den jävla rävjäveln VÄL INOM HAGELHÅLL FRÅN GLUGGEN och sprang.

Jag sprang in, hämtade bössan igen, laddade, smög ut och kom till hörnet på sista byggnaden, då ålade jag i snön fram till gärdsgården men det var för långt håll!!!!

Han sprang runt där, 40-45 meter bort och mumsade i sig rådjursbitar och hundmat! Satans helvete också. Jävlar va less jag blir! Hade jag suttit på en vettig stol hade jag hållit ut till 02 säkert!!

Men imorgon, tro mig, med eller utan 6,5a, så ska han dö!

Du provade inte att musa in den då?

Publicerat
1 hour ago Tjörnbon sa:

Du provade inte att musa in den då?

Musa in? Jag har en bratwürst ffs!

Publicerat

Plåster på såren.. Fick påhälsning i grävlingsfällan inatt.

image.jpeg

Publicerat

Oj! Det där tycker jag är en värre predator än räven, snyggt!

Publicerat

En Mård alltså :thumbsup: snyggt! 

Publicerat
19 minutes ago 6.5x55SM sa:

Musa in? Jag har en bratwürst ffs!

???

Håll gylfen stängd och musa istället. 

Det där kan bli farligt :rolleyes:

Publicerat

Grattis 6,5x55SM!:) Snyggt jobbat!:thumbsup:

Publicerat

Tackar :D Otrevligt djur. Stank kattpiss och så försökte hon attackera mig heheh

Publicerat

Varsågod!:thumbsup: Ja visst är det det! Lätt inne i stålburen???:rolleyes:

Publicerat

Den högg min polare i stöveln genom gallret när han puttade på buren för att den skulle vrida sig och erbjuda nackskott. Kom man för nära hoppade den o högg i gallret. Vildsint djur. Läst att rävar brukar krypa ihop o skygga, det gjorde inte den här :D

Publicerat

Rävar lever fan i fällan och gräver och gnager i virket men är väldigt lugna och avvaktande när man är på plats.

Grävlingen ligger inte sällan och sover när man kommer fram till fällan så länge de inte ser någon möjlig utväg.

Mård har jag ännu aldrig lyckats med men eftersom de finns i området så lär det väl vara en tidsfråga bara..

Publicerat
1 hour ago Tjörnbon sa:

Rävar lever fan i fällan och gräver och gnager i virket men är väldigt lugna och avvaktande när man är på plats.

Grävlingen ligger inte sällan och sover när man kommer fram till fällan så länge de inte ser någon möjlig utväg.

Mård har jag ännu aldrig lyckats med men eftersom de finns i området så lär det väl vara en tidsfråga bara..

Stoppa i hönsägg och äggskal. Det tog två nätter innan den åkte fast. Kastade skal först på åteln och direkt blev det spår i snön, den tog bara skal med sig, inget rådjur var ens rört. Då bestämde jag mig för att testa fällan och hade sönder äggen lite så det luktade.

Laddade den nyss igen, se om det finns fler, det borde det göra. Om inte dess pisslukt skrämmer o varnar de andra så borde det bli fler.

Hon vägde 1520 gram.