Publicerat Januari 3, 20197 yr Bondade premiumkulor upplever jag att alla djur går längre sträcka med.
Publicerat Januari 3, 20197 yr 32 minutes ago karelsk blandning sa: Är det 338wm du också använt, isf vilka kulor har du använt? 338-06Ai, Mest TTSX185gr i 900 m/s, den spränger väl mycket och hastigheten är mer än man behöver, har gått över till TTSX225gr i 780m/s nu men har inte skjutit något vilt med den än. Jag har skjutit några rådjur med SST225gr i 845m/s men det blir så grisigt...
Publicerat Januari 3, 20197 yr Vill man ha bra penetration och riktigt, riktigt bra urblödning är det fyra blad och 30 gram pil till bågen som gäller!
Publicerat Januari 3, 20197 yr 3 minutes ago MarkusR sa: 338-06Ai, Mest TTSX185gr i 900 m/s, den spränger väl mycket och hastigheten är mer än man behöver, har gått över till TTSX225gr i 780m/s nu men har inte skjutit något vilt med den än. Jag har skjutit några rådjur med SST225gr i 845m/s men det blir så grisigt... Köpte 225gr ttsx men tyckte kulan blev väl lång och bytte dom mot 210gr men inte använt dom spec mycket sen jag fick interbond att skjuta bra. En kula jag tror skulle fungera riktigt bra till 338a är nort fork som jag troligen kommer testa efter vad jag sett i 9,3. Sen en kula som är perfekt på korta håll är woodleigh rn 250gr och 300gr i 338a, ligger oftast en sån högst upp i magasinet när jag går med hunden oavsett om jag använder 338an eller 9,3an för dagen. Den kulan har fungerat riktigt bra fast det kan ha varit lite risigt ibland.
Publicerat Januari 3, 20197 yr 5 hours ago Dahla sa: Men inte så laglig på älg i Sverige dessvärre Vem har pratat om älg? Rubriken lyder: hundförare, vilken kaliber. Men du har rätt vad gäller det lagliga. Som tur är så kan inte djuren lagen.
Publicerat Januari 3, 20197 yr 34 minutes ago kkjon sa: Vem har pratat om älg? Rubriken lyder: hundförare, vilken kaliber. Men du har rätt vad gäller det lagliga. Som tur är så kan inte djuren lagen. Han skriver "Älg och Vildsvin" i sitt inlägg.
Publicerat Januari 3, 20197 yr 3 minutes ago Sako_Finnbear sa: Han skriver "Älg och Vildsvin" i sitt inlägg. Men va fan, måste man läsa inläggen nu med?? Ber ödmjukast om ursäkt.
Publicerat Januari 3, 20197 yr .358win, 8x57 js, 9x57, 9,3x57, 9,3x62, 45-70 mfl funkar alldeles ypperligt. Själv har jag använt 9,3x62, samt 9,3x74R med stor framgång, hade inget att klaga på 9,3x62 men hittade en otroligt trevlig bössa som ledde till att jag bytte in min 9,3 mot .375 HoH som hundförarbössa. Bara bössan passar dig så är du i hamn samt övning. Men jag skulle nog säga att lite grövre rör och tyngre kula med moderat hastighet funkar bäst. MEN kalibern och bössan får inte vara så kraftig att du känner obehag för att slänga upp bössan och dra en smäll på rena instinkter. Min 375HoH är snällare att skjuta med än min gamla 9,3x62 då nuvarande bössa är ngt tyngre än tidigare bössa, men något sävligare i svingen mot tidigare som nästan var hysterisk. Och nej, jag tycker inte att 6,5x55 eller .308win gör jobbet i taskiga lägen då ris och annat kan stöka. De funkar alldeles utmärkt för passkyttar men inte i de lägen som hundförare kan hamna i.
Publicerat Januari 5, 20197 yr På 2019-01-03 at 15:55 Dahla sa: Bondade premiumkulor upplever jag att alla djur går längre sträcka med. Men med en woodleigh eller nort fork i 9,3 blir kulan så stor med expansion så effekten kan bli liknande utan att det släpper massa bly splitter. Som hunförar vapen som tråden handlar om så rekommenderar jag en 9,3x62 med dämpare och en 250gr kula om man inte skjuter bra med dom tyngre kulorna för annars är dom väldigt effektiva på korta håll typ en 320gr woodleigh. Själv finns det funderingar att testa en 458wm och försöka ladda subsonic till klass ett.
Publicerat Januari 5, 20197 yr Det handlar mer om att bössan verkligen ska passa, man ska verkligen trivas med den. Men just kalibervalet fungerar det mesta, kalibrar över 8mm är att föredra. Jag tycker även att kalibern inte ska ge onödigt mycket rekyl så ett snabbt 2-3 skott kan avlossas. Men allt är självklart träning och åter träning. Själv har jag nu en smidig .358 Winchester.
Publicerat Januari 5, 20197 yr Jag rekommenderade 9,3x62 just för att man kan få bössan smidig och lite kortare med den kalibern. Själv förlitar jag mig på min 375H&H om en knepig situation behöver redas ut, men den kunde gärna varit ett par centimeter kortare om man får önska.
Publicerat Januari 5, 20197 yr Detta är en populär post. En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ?
Publicerat Januari 5, 20197 yr 3 hours ago Dr Krall sa: En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ? Nu döda du tråden!?
Publicerat Januari 5, 20197 yr 4 hours ago Dr Krall sa: En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ? När man har den hunden som arbetar aktivt och nära så vill man minimera risken med vinkling av kulan. Älgen dör av alla kalibrar men många gånger så är det tätt där dom ställer sig så det händer att kulan träffar nånting före ibland och då vill iaf jag förbättra chansen. Har du fått testat 338an?
Publicerat Januari 5, 20197 yr På 2019-01-03 at 15:55 Dahla sa: Bondade premiumkulor upplever jag att alla djur går längre sträcka med. Tycker Oryx ger bra knall och fall. Eller i alla fall korta flyktsträckor.
Publicerat Januari 5, 20197 yr 1 minute ago Sako_Finnbear sa: Tycker Oryx ger bra knall och fall. Eller i alla fall korta flyktsträckor. Ja, jag har väl inte haft några större problem med just oryx men på 30 meter stannar dom inte i djuret.
Publicerat Januari 5, 20197 yr 1 hour ago karelsk blandning sa: Har du fått testat 338an? Nä, tyvärr inte. Gått med hunn hela hösten, och då har jag en smidig 358 win. Den har fått sjunga ett par gånger däremot ?
Publicerat Januari 5, 20197 yr 44 minutes ago Dahla sa: Ja, jag har väl inte haft några större problem med just oryx men på 30 meter stannar dom inte i djuret. Nej det har du ju rätt i.
Publicerat Januari 5, 20197 yr 11 minutes ago Dr Krall sa: Nä, tyvärr inte. Gått med hunn hela hösten, och då har jag en smidig 358 win. Den har fått sjunga ett par gånger däremot ? Brukar det bli genomslag för dig och vilken kula skjuter du med?
Publicerat Januari 5, 20197 yr Jag törs aldrig lita på att en kula stannar i djuret. Har inte lyckats hitta nån konsekvens där under 35 års jaktande, och med diverse kalibrar och otaliga kulsorter (6,5x55, 308 win, 30-06, 9,3x62, 358 win).
Publicerat Januari 5, 20197 yr 11 minutes ago karelsk blandning sa: Brukar det bli genomslag för dig och vilken kula skjuter du med? Oryx 250 grain. Har gått igenom allt jag skjutit från sidan. Den verkar vara 'ett lok' i Vo 700 m/s. Går rakt och fint genom djuren. En älg jag sköt i stickhålet på ca 15 m blev det dock inte genomslag på...duh! (kanske det skulle blivit med 338an ?). Dock hittade jag inte kulan. Låg nog i våmmen och skramlade skulle jag tro.
Publicerat Januari 5, 20197 yr Om jag skulle gå hundförare så skulle jag välja 45-70 med rödpunktsikte. Inga långa avstånd, tung kula och smidig bössa för ändamålet.
Publicerat Januari 5, 20197 yr 3 hours ago Dr Krall sa: Oryx 250 grain. Har gått igenom allt jag skjutit från sidan. Den verkar vara 'ett lok' i Vo 700 m/s. Går rakt och fint genom djuren. En älg jag sköt i stickhålet på ca 15 m blev det dock inte genomslag på...duh! (kanske det skulle blivit med 338an ?). Dock hittade jag inte kulan. Låg nog i våmmen och skramlade skulle jag tro. Jag har hittat igen någon kula som är skjuten framifrån men ofta så har det gått genom ändå. Fick igen en 300gr woodleigh som jag sköt rakt framifrån på en mindre älg men den hade först gått genom en gran som var mellan 10-15cm i diameter och sen genom älgen och satt mot skinnet i steken. Kulan hade tagit mitt i granen och jag vet ännu inte hur jag kunde missa att se den eller vad som hände. Var snö den gången och det var först när jag såg massa bark bitar på snön som jag såg att det var hål i granen, hunden hade skällt den älgen halva dagen och jag hade sett den ganska länge innan jag sköt. Jag räknar alltid med genomskott när jag skjuter och för mig får det gärna bli genomslag fast det är kul att hitta igen nån kula ibland.
Publicerat Januari 6, 20197 yr 1 hour ago Dansken sa: Bra tänkt ? Undrar om man tyckt tabeller var lika kul om det varit 308?