Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat
På 2021-02-07 at 10:10 Outdoorsman sa:

Jo, förstod det. Och delar helt synen att .22 LR är ett av de stora problemen. Vad jag menade var att jag inte tror staten kommer känna ngt ansvar att lösa in vapen och ta en kostnad så länge det finns en möjlighet att använda dem, helt enkelt för att spara pengar. Men visst; man kan vända på det.

Samtidigt är .22 LR så otroligt vanlig att det känns närmast orealistiskt att inte något företag inser marknadspotentialen och lyckas komma fram till något nytt material. Mer ovanliga kalibrar är nog mycket mer i riskzonen, i så fall...

För att komma upp i lagstadgade 150J krävs en för lång alternativmaterialkula för stigningen i de flesta 22or, skulle jag tro. Skulle krävas en sänkning av lagstadgad anslagsenergi för att få det att funka. Frågan är om det är acceptabelt?

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat

FACE samlar in lite data kring hur jägare och skyttar påverkas för att driva frågan i Bryssel. Det görs via världens sämsta enkät som dessutom bara funkar på dator, att göra den via mobilen är lika hjärndött som att köra snorren i en mixer. Men det är väl bra att svara på den ändå. 

Undersökningen genomförs via Webropol: Undersökning av FACE: Socio-ekonomisk påverkan på jägare/jakt i Europa av ett blyförbudFrågeformulär för jägare inom EES (samt Storbritannien).Undersökningen fungerar inte vid användning av mobiltelefoner (webropolsurveys.com) 

Publicerat

Vår klass indelningen är så uråldrig så behöver ses över.

Måste gå att hitta någe i 22lr sen behövs det verkligen 150 joule för klass4? UK ramlar kaniner för mängder av Elley Subsonic ca 130 joule vid mynningen.

Publicerat
2 minutes ago hs_merkel sa:

Vår klass indelningen är så uråldrig så behöver ses över.

Måste gå att hitta någe i 22lr sen behövs det verkligen 150 joule för klass4? UK ramlar kaniner för mängder av Elley Subsonic ca 130 joule vid mynningen.

Eller för den delen 16J luftgevär på 5,5mm.

Frågan är hur de blir med luftgevär? Inte sätt någon tillfredsställande luftgevärskula som inte är av bly? Tänkte då för såna som är på skyddsjakt?

Publicerat

Dagens mest bortkastade tid.. fyllde i FACE enkäten.. sicket trams, som om det skulle spela ngn roll? Japp, vet.. foliehatt delux men EU har redan bestämt detta så vad man kan göra nu är att sprattla lite påvägen liksom. 

Publicerat
2 minutes ago Hipshot sa:

Dagens mest bortkastade tid.. fyllde i FACE enkäten.. sicket trams, som om det skulle spela ngn roll? Japp, vet.. foliehatt delux men EU har redan bestämt detta så vad man kan göra nu är att sprattla lite påvägen liksom. 

Jag fick precis samma känsla när jag fyllde i den. Som att de skickat ut den för att vi ska "känna oss lyssnade på" ?

Publicerat
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Eller för den delen 16J luftgevär på 5,5mm.

Frågan är hur de blir med luftgevär? Inte sätt någon tillfredsställande luftgevärskula som inte är av bly? Tänkte då för såna som är på skyddsjakt?

De behöver man inte bry sig om man får ju inte jaga med luftgevär?

Publicerat
26 minutes ago hs_merkel sa:

De behöver man inte bry sig om man får ju inte jaga med luftgevär?

Jag ser det som ett allvarligt problem. Jag använder luftgevär till jakt

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

För att komma upp i lagstadgade 150J krävs en för lång alternativmaterialkula för stigningen i de flesta 22or, skulle jag tro. Skulle krävas en sänkning av lagstadgad anslagsenergi för att få det att funka. Frågan är om det är acceptabelt?

En mer komplett översyn var just anledningen man uppgav för att inte ändra kraven för klass 1 härom året. 

Publicerat

Gjorde enkäten och fick samma känsla som andra.  Om jag inte har ett centralantänt vapen <= 6.5 mm, kommer jag då att sluta jaga med det? Jag har inte något luftvapen för jakt. Kommer jag att sluta jaga med det? 

Enkäten är antingen upplagd av någon extremt klantig eller så gjord för att man ska kunna tolka resultaten ganska fritt.
Vet inte vad som är värst....

Publicerat

Jag mailade i måndags NVV och frågade om det finns några planer att revidera klassindelningen för kulvapen just med tanke på rapporten om blyfritt i 6,5x55 och fick detta svar:

Hej

Ja, det finns sådana planer. Under sommaren kommer troligtvis mer information från oss kring detta.

MVH Daniel

Bra sätt att undvika enkel uppföljning att svara med bara förnamn från en delad adress (kundtjanst@naturvardsverket.se). ?

Om någon vill leva rövare och slåss mot väderkvarnar i framtiden och hänvisa till detta svar är ärendenumret 2021NV12388.

Publicerat

Har det publicerats några mätvärden på hur mycket bly vi har vi våra sjöar och älvar mm?

Det bör ju vara ganska mycket eftersom man vill införa detta förbud och det borde väl vara bra om man kan följa upp förbudet med hur mycket bättre det faktiskt blev?

Men misstänker att det är som med de enskilda avloppen, det ska bara göras om, att mäta och verifiera kan man inte göra, men bättre blir det. Sen att kommunala avlopp får släppa ut utan restriktioner spelar tydligen inte så stor roll

Publicerat
4 hours ago LGH sa:

Jag mailade i måndags NVV och frågade om det finns några planer att revidera klassindelningen för kulvapen just med tanke på rapporten om blyfritt i 6,5x55 och fick detta svar:

Bra sätt att undvika enkel uppföljning att svara med bara förnamn från en delad adress (kundtjanst@naturvardsverket.se). ?

Om någon vill leva rövare och slåss mot väderkvarnar i framtiden och hänvisa till detta svar är ärendenumret 2021NV12388.

Jo, det är väl anmärkningsvärt att våra myndigheter ska agera på ett sätt som man möter hos Tele2:s kundtjänst kan man tycka.   :(

Publicerat
4 hours ago LGH sa:

Det är väl där universitets och högskoleexamen kommer in som är ett krav för att söka tjänst på NVV...

Skulle jag som inte har den utbildningen svara så från min tjänstemannamail (Jag planerar att ploga snö under vintern men mer information kommer senare?)skulle jag sannolikt bli inkallad för enskilt samtal med chefen.

Mike

Publicerat
6 hours ago LGH sa:

Allt idag tycks handla om att primärt hålla ryggen fri, därefter försöka lösa problemen. 

Publicerat
3 hours ago Sverre sa:

Har det publicerats några mätvärden på hur mycket bly vi har vi våra sjöar och älvar mm?

Det bör ju vara ganska mycket eftersom man vill införa detta förbud och det borde väl vara bra om man kan följa upp förbudet med hur mycket bättre det faktiskt blev?

Men misstänker att det är som med de enskilda avloppen, det ska bara göras om, att mäta och verifiera kan man inte göra, men bättre blir det. Sen att kommunala avlopp får släppa ut utan restriktioner spelar tydligen inte så stor roll

https://www.sgu.se/grundvatten/trender-i-grundvattenkemi/trender-for-bly/

Här finns lite, finns även lite länkar längre ner. Bör även att kunna använda SGUs kartvisare. Möjligen har även SGI (inte svensk gummi industri, utan statens geotekniska institut) någon publikation i ämnet.

För skjutbanor blir ju riktvärden för jord intressant. Vanliga halter i jord på skjutbanan går  säkert att hitta referensmaterial på någonstans, med rätt sökord dyker konsultrapporter och exjobb upp. NVV beräkningsmodell för riktvärden för jord med avseende för risk på människors hälsa och miljö är tillgängligt som excel-dokument, bara att leka fritt. Där finns ett antal skyddsobjekt, exponeringsvägar samt envägskoncentrationer och halter. Finns ett gäng tillhörande rapporter också för den som är intresserad.

Men nu är det ju från NVV, så det är säkert inte tillförlitligt ?

Att kommunala avlopp får släppa ut utan restriktioner är också lite en sanning med modifikation. Inte minst onödigt att plöja ner en inte oansenlig summa i reningsverk om det ändå bara ska ut igen.

Publicerat

Det finns massor med rapporter och forskningsartiklar. Kortfattat så är effekterna inom banor ofta tydliga, med förhöjda blyhalter i allt från växter, hoppstjärtar nere i jorden till fåglar och hjortdjur. En del djur flyttar sig förstås ut från banområden, men bidrar litet till några problem. Massor med bly löser ut över tid, men komplexbinder i jorden/sågspånet/vad det nu finns för organiskt material inom några decimeter och ligger sedan normalt still. Det viktiga är att man inte har rinnande vatten i marken eller på marken som rör sig ut från banan. Bygger man rätt på rätt plats ska det inte ske, men det finns exempel där man misslyckats. Och då kan man få förhöjda blyhalter i fjällbäckar som i ett exempel i Norge, eller i grundvatten som i några exempel i Finland. I normalfallet håller man dock blyet på den plats där man accepterat att blyhalterna är höga. I mina tidigare diskussioner med KEMI så har man helt köpt den analysen, och enbart fokuserat på skytte utanför banorna.

• 1 month later...
Publicerat

Någon som läst förslaget?

Det är ju fler kalibrar som laddas med 6.5mm projektiler än 6.5x55 men jag ser bara att den omnämns specifikt.

Mike

Publicerat
49 minutes ago Mad Mike sa:

Någon som läst förslaget?

Det är ju fler kalibrar som laddas med 6.5mm projektiler än 6.5x55 men jag ser bara att den omnämns specifikt.

Mike

Det står minst 7,7 gram (119 grains) och E100 2000 J vid blyfritt.

Publicerat
12 minutes ago exabit sa:

Det står minst 7,7 gram (119 grains) och E100 2000 J vid blyfritt.

Coolt! Kommer få bra fart med en 120gr kula i min 260.

Mike

Publicerat

Är dem dumma i huvudet på riktigt! Är ju knappt halvklart!

Publicerat

OK... Så klass ett får specifika krav för blyfria kulor men inte andra klasser?
image.thumb.png.f5edd5ad5c8e271267d752276a4a19e5.png