Publicerat Februari 10, 20251 yr Avseende underlag för beslut så finns ju soppan kring Ruger Mini 14 att googla förmodar jag efter Breivik.. Har för mej att det inte var skitenkelt för polisen men med oändliga resurser så löser de frågan oavsett.
Publicerat Februari 10, 20251 yr 12 minutes ago sexfemåtta sa: Det var inte hennes enda problematiska inlägg direkt. Bara att ställa frågan "vadå varför behöver jägare dem?" visar på total och komplett okunnighet och förstånd, samt visar att hon totalt skiter i vad hennes parti lovat sina väljare. Och försvarade jag inlägg som jag inte läst? Nej, jag kommenterade bara inlägget som flera här (medvetet?) valde att missförstå i sin ilska fast det var relativt enkelt att tolka korrekt. Även "vadå varför behöver jägare dem?" är allmänt en väldigt lätt fråga att förstå från mindre insatta. (Här har jag inte läst just denna persons inlägg och kommenterar inte just hennes). Halvautomater och modern ergonomi kan vara av nytta till jägare, framförallt om man har fysiska nedsättningar, men det folk ser framför sig med AR är "högeldhastighetsvapen kombinerat med lösttagbara högkapacitetsmagasin" och det senare är av absolut noll nytta till jakt. Får ju inte ens användas så den funktionaliteten i ett jaktvapen är rätt rejält onödig.
Publicerat Februari 10, 20251 yr 3 minutes ago, Malx said: Och försvarade jag inlägg som jag inte läst? Nej, jag kommenterade bara inlägget som flera här (medvetet?) valde att missförstå i sin ilska fast det var relativt enkelt att tolka korrekt. Även "vadå varför behöver jägare dem?" är allmänt en väldigt lätt fråga att förstå från mindre insatta. (Här har jag inte läst just denna persons inlägg och kommenterar inte just hennes). Halvautomater och modern ergonomi kan vara av nytta till jägare, framförallt om man har fysiska nedsättningar, men det folk ser framför sig med AR är "högeldhastighetsvapen kombinerat med lösttagbara högkapacitetsmagasin" och det senare är av absolut noll nytta till jakt. Får ju inte ens användas så den funktionaliteten i ett jaktvapen är rätt rejält onödig. Åtminstone jag har inte menat att du har försvarat nått alls. Men eftersom du svarade på mitt inlägg så spann jag vidare. Och jag förstod nu att du tolkade hennes inlägg på ett vis, som många andra inte gjorde på samma vis. Även med den välvilliga tolkningen är uttalandet befängt. Det innebär då i princip "vi ska se till att genomdriva ett ogenomtänkt förbud snabbt som attan så fler inte hinner köpa och bli fråntagna saker utan någon som helst vettiga skäl". Wow, vilken bra politik.. Jag tycker inte det är det minsta förståeligt att en högt uppsatt politiker, i ett parti som säger sig stå för vapenrättigheter, uttalar sig så. Mao hon ska inte vara "mindre insatt" alls, och är hon trots allt det så ska hon inte uttala sig alls. Angående hennes fråga så finns det inget att svara anser jag. Det är inget som ska försvaras att man kan ha en halvauto med svart plastkolv (aka "militärt utseende"), särskilt inte för en oinsatt politiker som flörtar med tanken att förbjuda saker hejvilt. Kanske kan man passa på och ställa motfrågan då bara att "varför behöver hon kunna yttra sig online? Kan man kanske inte ta och förbjuda det?".
Publicerat Februari 10, 20251 yr 51 minutes ago KJE81 sa: Det finns i alla fall reglerat i Vapenförordningen hur en inlösning ska gå till rent praktiskt, men kanske inga paragrafer som reglerar "tvång". 10 kap. Inlösen av skjutvapen, ammunition och vapentillbehör 1 § Länsstyrelsen ska utse en eller flera värderingsmän som ska biträda Polismyndigheten vid värdering av skjutvapen, ammunition, ljuddämpare och vapenmagasin som ska lösas in. Till värderingsman bör den utses som har god kännedom om egendomens marknadsvärde och vapenhandlares pris vid inköp av begagnade skjutvapen. En värderingsman har rätt till ersättning av allmänna medel för sitt uppdrag. Polismyndigheten bör försöka komma överens med ägaren om till vilket värde egendomen ska lösas in. Förordning (2023:376). 2 § Skjutvapen, ammunition, ljuddämpare och vapenmagasin som har tillfallit staten ska skrotas eller säljas. Innan egendomen skrotas eller säljs ska Nationellt forensiskt centrum vid Polismyndigheten erbjudas att få egendomen. Om egendomen överlämnas till försäljning, ska Statens försvarshistoriska museer först erbjudas att köpa den. Förordning (2023:376). I Vapenlagen finns en paragraf om Återkallelse där 1 § c) kanske kan tillämpas för en återkallelse då man kanske kan säga att förutsättningarna inte längre finns i och med att riksdagen hypotetiskt i detta fall då har beslutat om att man inte längre kan få licens för vapentypen. 6 kap. Återkallelse av tillstånd, omhändertagande av vapen och ammunition, m.m. Återkallelse av tillstånd 1 § Ett tillstånd att inneha skjutvapen eller att föra in skjutvapen till Sverige ska återkallas av Polismyndigheten om a) tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen, b) tillståndshavaren utan godtagbar anledning vägrat Polismyndigheten tillträde för att kontrollera att förvaringsbestämmelserna följs, c) förutsättningarna för tillståndet inte längre finns, eller d) det annars finns någon skälig anledning att återkalla tillståndet. Skulle vara 6:1 d som kan vara något för staten att använda sig av, men i efterdyningarna av Breivik 2011-12 lyckades man inte återkalla tillstånd. Frågan är på vilka bevekelsegrunder jaktförordningens regler gäller? Googlade lite snabbt och ser att det finns en dom i Förvaltningsrätten där en person fått jaktlicens på en mini14 efter lagändringen pga PM gjort fel och släppt igenom licensen. Förvaltningsrättens utslag blev i enlighet med principen om att en medborgare ska kunna lite på staten och att ett givet tillstånd ska gälla. Vidare skriver förvaltningsrätten att tillstånd bara kan återkallas om det är fara för människors liv eller om den som sökt tillståndet farit med osanning. Jag har svårt att se att staten kan hävda att det är fara för människors liv i allmänhet gällande halvisar. Men vad vet jag, är bara en glad amatör som läser på lite ibland.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Var det inte Nya Zeeland som gjorde en absurd utrensning av alla " flerskottsvapen " inkl Hagel dito. Jag har sett mardrömsframkallande bilder av containrar fulla med fina hagel halvisar och pumpar. Är väl ett praktexempel hur illa det kan gå. Sedan hoppas jag verkligen inte att Örebro-förövaren mixtrat bort legala magasinsplomberingar på pumphaglet. Sen får man även hoppas att han inte hade en med " vildsvinsplombering " för då kommer det ta hus i helvete ..
Publicerat Februari 10, 20251 yr 25 minutes ago Malx sa: Och försvarade jag inlägg som jag inte läst? Nej, jag kommenterade bara inlägget som flera här (medvetet?) valde att missförstå i sin ilska fast det var relativt enkelt att tolka korrekt. Även "vadå varför behöver jägare dem?" är allmänt en väldigt lätt fråga att förstå från mindre insatta. (Här har jag inte läst just denna persons inlägg och kommenterar inte just hennes). Halvautomater och modern ergonomi kan vara av nytta till jägare, framförallt om man har fysiska nedsättningar, men det folk ser framför sig med AR är "högeldhastighetsvapen kombinerat med lösttagbara högkapacitetsmagasin" och det senare är av absolut noll nytta till jakt. Får ju inte ens användas så den funktionaliteten i ett jaktvapen är rätt rejält onödig. Jag gissar att det kommer att sluta med att man bara kan få licens för en halvautomat om man behöver den på grund av att man inte kan repetera ett "vanligt" vapen på grund av någon form av handikapp. Sannolikt så blir det bara halvautomater som inte har löstagbart magasin som kan bli aktuellt. Gissar också att detta kommer att sluta med att det blir licensplikt på magasin och att man sannolikt inte kan få licens på mer än ett magasin, detta med tanke på att mördaren tydligen hittades med flera magasin liggandes runt sig.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Jag har inte kollat men lyssnade på Ivar Arpi som snackade med Lakomaa.. var visst Henrik Vinge från SD som gjorde bort sig grundligt.. Det hela är en helt bisarr historia... alltså inte div politikers hjärndöda svingande utan att det öht sker..
Publicerat Februari 10, 20251 yr 1 minute ago KJE81 sa: Jag gissar att det kommer att sluta med att man bara kan få licens för en halvautomat om man behöver den på grund av att man inte kan repetera ett "vanligt" vapen på grund av någon form av handikapp. Sannolikt så blir det bara halvautomater som inte har löstagbart magasin som kan bli aktuellt. Gissar också att detta kommer att sluta med att det blir licensplikt på magasin och att man sannolikt inte kan få licens på mer än ett magasin, detta med tanke på att mördaren tydligen hittades med flera magasin liggandes runt sig. Det låter inte helt orimligt.. och den stora vinsten med detta är typ obefintlig. Detta kommer att kosta en hel del röster för ett flertal partier..
Publicerat Februari 10, 20251 yr 19 minutes ago culot sa: Var det inte Nya Zeeland som gjorde en absurd utrensning av alla " flerskottsvapen " inkl Hagel dito. Jag har sett mardrömsframkallande bilder av containrar fulla med fina hagel halvisar och pumpar. Är väl ett praktexempel hur illa det kan gå. Sedan hoppas jag verkligen inte att Örebro-förövaren mixtrat bort legala magasinsplomberingar på pumphaglet. Sen får man även hoppas att han inte hade en med " vildsvinsplombering " för då kommer det ta hus i helvete .. Jo det var Nya Zeeland: https://www.npr.org/2019/12/21/790466492/new-zealanders-hand-in-more-than-50-000-weapons-as-the-countrys-buyback-program- Tyvärr finns det åtskilliga halvautomater kvar både hos laglydiga vapenägare (ren och skär trots) och kriminella, som köpt vapen billigt. Detta har varit möjligt pga att vapenregistrering saknats (registrering skulle startat ett halvår efter buy-back men tog ett antal år att genomföra: https://www.police.govt.nz/advice-services/firearms-safety-fsa#price) Raggarö
Publicerat Februari 10, 20251 yr Detta är en populär post. 14 hours ago Järven sa: I teorin. I verkligheten så röstar nog jägare och sportskyttar åt både höger, mitten och vänster. Sen skulle inte förvåna mig ett dugg om inte till och med Miljöpartiet har fått röster från någon någon som avlagt jägarexamen.......på riktigt. 🤕 Faktum är, om ni orkar lyssna er igenom podden med Erik Lakomaa, att jakt och jägare är hyggligt opolitiskt. Finns jägare i alla politiska hemvister styrkt av forskningen som jag förstod det. 14 hours ago 700LTR sa: Vill också passa på att tacka admin och moderatorer på detta forum att denna viktiga fråga faktiskt får diskuteras här och nu och inte som på grannkanalen där det skall vara nån munkavle. Varför inte liksom? Men som Exabit skrev så beror det på att folk sköter sig och då fungerar det. Sköter man sig inte så åker man ut, enkelt
Publicerat Februari 10, 20251 yr 37 minutes ago KJE81 sa: Jag gissar att det kommer att sluta med att man bara kan få licens för en halvautomat om man behöver den på grund av att man inte kan repetera ett "vanligt" vapen på grund av någon form av handikapp. Sannolikt så blir det bara halvautomater som inte har löstagbart magasin som kan bli aktuellt. Gissar också att detta kommer att sluta med att det blir licensplikt på magasin och att man sannolikt inte kan få licens på mer än ett magasin, detta med tanke på att mördaren tydligen hittades med flera magasin liggandes runt sig. Vi har licens plikt på magasin. Men de kan komma att ändra på reglerna, de kan bli striktare. Vänligen Christian
Publicerat Februari 10, 20251 yr 2 hours ago dptrapper sa: AFS kanske går framåt i nästa val med avhoppade SD:are? Finns snart inga andra aaternativ att slänga sin röst på APK?
Publicerat Februari 10, 20251 yr 1 hour ago dptrapper sa: Vad är en vildsvinsplombering? Där en lång pinne är fäst i magasinförlängern som utan pinne gör den till en 10-11 skottbössa , jag bråkade satan med två herrar på skjutbanan som inte begrep att tog man bort förlängaren och skaffade en orginal mossberg magasin mutter hade man vips " bara " 5+6 skott kapacitet, och det var omöjligt att förstå för dem att de skulle sitta med svarte petter om de skulle bli synade.. Ja ! båda vapnen var för jakt ..
Publicerat Februari 10, 20251 yr 21 minutes ago culot sa: Där en lång pinne är fäst i magasinförlängern som utan pinne gör den till en 10-11 skottbössa , jag bråkade satan med två herrar på skjutbanan som inte begrep att tog man bort förlängaren och skaffade en orginal mossberg magasin mutter hade man vips " bara " 5+6 skott kapacitet, och det var omöjligt att förstå för dem att de skulle sitta med svarte petter om de skulle bli synade.. Ja ! båda vapnen var för jakt .. Men culot, är inte det en helt onödig kulle att dö på? Det drabbar bevisligen ingen annan än dessa tomtar själva? Why liksom? Varför inte bara stillsamt förklara att det där är knas och det riskerar att bita dej i rumpan och så lämna det där? Varken du eller klubben har något ansvar därvidlag. I all välmening..
Publicerat Februari 10, 20251 yr Angående förbudet och inlösen av Mini-14 så är väl skillnaden att nu är det själva vapenlagen som skall ändras och det skall skrivas in ett direkt förbud mot "militära halvautomater" för jakt medan när Mini-14 blev förbjuden för jakt så var det pga. att NVV ändrade i sin förordning. Jag antar att det är därför regeringen nu kan komma runt regler som gynnande förvaltningsbeslut. När det blivit ett förbjudet vapen så försvinner också användningsområdet som licensen utfärdats för och då skall licensen återkallas, allt enligt EU:s vapendirektiv.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Detta är en populär post. 5 hours ago Hipshot sa: Jag har inte kollat men lyssnade på Ivar Arpi som snackade med Lakomaa.. var visst Henrik Vinge från SD som gjorde bort sig grundligt.. Det hela är en helt bisarr historia... alltså inte div politikers hjärndöda svingande utan att det öht sker.. Verkar hända saker.
Publicerat Februari 10, 20251 yr 1 hour ago exabit sa: Verkar hända saker. Så även inom moderaterna verkar det som. https://www.svd.se/a/JbX9qX/moderater-ryter-ifran-om-skarpta-vapenlagar
Publicerat Februari 10, 20251 yr Blir intressant att följa detta, högerväljare imponeras inte av partier och förtroendevalda som viker sig för mediadrev, som dom redan konstaterat kan detta allvarligt påverka väljarna inför nästa val beroende på vilken väg dom väljer.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Grejen är att det är en så jävla onödig kulle att dö på för partierna och de måste fan fatta det själva..
Publicerat Februari 10, 20251 yr 13 minutes ago Hipshot sa: Grejen är att det är en så jävla onödig kulle att dö på för partierna och de måste fan fatta det själva.. Strömmer och Kristersson har redan målat in M i ett hörn som jag har svårt att se hur dom ska ta sig ur, återstår att se hur SD och kd hanterar detta.
Publicerat Februari 10, 20251 yr 3 hours ago Mad Mike sa: Strömmer och Kristersson har redan målat in M i ett hörn som jag har svårt att se hur dom ska ta sig ur, återstår att se hur SD och kd hanterar detta. Redan igår i Agenda så tycktes ju M vilja hoppa i säng med S i den här frågan så även om SD och KD klarar att stå upp mot detta drevet så kommer det röstas igenom riksdagen. Hörde vidare att en S-ledamot öppnar för att förbjuda "militära" halvautomater inom sportskyttet också. Intervjuas i Studio Ett på P1. Ca 3:40 in i programmet: https://www.sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-vapenlagarna-i-sverige-skarpas-efter-masskjutningen-i-orebro Så detta är bara början, låter i vissa kanaler som att det kan komma att bli en del andra pålagor för licensinnehavare också som mentaltester mm. frågan är hur det skall gå till, och det gäller att inte träffa på en läkare/psykolog som är jaktmotståndare eller hoplofob.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Richard Jomshof avgår som ordf i justitieutskottet https://www.svt.se/nyheter/inrikes/richard-jomshof-sd-avgar
Publicerat Februari 10, 20251 yr Detta är en populär post. 8 minutes ago lsjonsson sa: Richard Jomshof avgår som ordf i justitieutskottet https://www.svt.se/nyheter/inrikes/richard-jomshof-sd-avgar En sällsynt egenskap idag, han visar att han inte viker ner sig för tidigare utgivna löften och en stark och rak ryggrad.
Publicerat Februari 10, 20251 yr Detta är en populär post. Strömmer är/har blivit ett led-hjon till PM på samma sätt som en del tidigare S ministrar, jag undrar vad det är som gör att man går från att arbeta med allas grundläggande rättigheter, ”centrum för rättvisa” till det som är idag, centrum för riktade ingrepp mot våra rättigheter. /C