Publicerat Augusti 12, 200718 yr Måttligt intresserad om jag ska vara ärlig.. får jag ordning på grejerna (ska riva siktet från studsaren och skicka in det på service samt montera ett litet varipoint så länge) så kanske jag tittar ut lite. Vi har en plats som är spännade att sitta på och där lär nog Mrs P parkera misstänker jag, hon är betydligt mer sugen på augustibock än jag. Själv funderar jag på att sätta mej på grisfoderplatsen.. inte för att det varit ngt tryck där men det kanske hinner bli.. LIgger 6 sopsäckar med nu säkerligen mögligt bröd och så ska jag köra ut fallfrukt från trädgården. Tassar det ut en bock där så kanske.. Iövrigt så är det mest ett stort mörker på vår mark. Runt 300 ha djungel typ. Finns ngr hyggen men de är nu dessvärre för gamla så jag tvivlar på att man ser en älg ens i soppan där. Annars bara skog.. Säkert därför man totalat tappat intresset för bockjakten.. Läste Mr Mausers inlägg.. har en ungefärlig uppfattning om hur markerna ser ut, måste vara ungefär samma lika som MKJs marker typ.. Givet de förutsättningarna så skulle nog bockjakten vara roligare! Mvh! Eftersom du skriver som du gör så måste jag inflika...jag ser bockjakten som ett sätt att få en köttbit i frysen då min egentliga jakt börjar veckan senare. Innan denna tid börjar läs,fågel och stövarjakten så har jag min chans att skjuta mej ett rådjur hemmavid samt ett annat på den arrenderade marken. Sen blir det inte så mycket mer bockjakt,lämpligen har jag från och med idag semester fram till 1 september !!! Jippi !!!!! Har för övrigt mycket goda jaktkamrater med fina rådjurshundar som jag brukar hänga med ibland,men även om jag skjuter ett eller flera rådjur så tillfaller dom ju inte mej.... Så mitt sätt att få kött i frysen är att jaga bock denna vecka som snart kommer,sen är det lixom över för min del. Förr kunde jag inte sova natten innan premiär morgonen,jag hade också varsamt innan plockat bort allt bråte som pinnar och dyligt vägen fram till passet...he he !!! Tror även att jag var så pass galen ett par år så att jag tom.krattade stigen fram ;D Därför förstår jag allas intresse och önskar med hela min själ alla som gillar denna jaktform en god jaktlycka och därmed en sk. "skitjakt"
Publicerat Augusti 12, 200718 yr 04:30 sätter jag mig i bilen torsdag morgon Har varit runt och tittat på markerna,gott om fejningar på alla klassiska storbocksreviren. Har sett ett par spetsar också. Alla gafflar med bra anlag är fredade,sextaggare och spetsar/dåliga gafflar blir det som skjuts. Har efter några års provande kommit fram till att min mark bär en årlig avskjutning på 5-6bockar och 10 kid,skjuter inga hondjur alls. /Micke Tjaba broder! Är det den marken där vi jagade hjort? Själv vette tusan :-, ska jobba i Haparanda tills på Onsdag enligt chefen...och han haft fel förr s.a.s, han skickade mig i våras till sundsvall i "bara den här veckan", men jag var där två veckor :-...så chansen finns att jag blir kvar längre i Haparanda (som från Piteå sett är långt åt helvete, åt fel håll dessutom)...känns lite ovisst....stress sköt in .243an idag för att överhuvudtaget ha nått att skjuta med om jag mot förmodan skulle ta mig hem lagom till Bockpremiären....sköt med en laddning jag INTE alls är nöjd med....visst den duger, men är jag inte nöjd känns det inte lika roligt att skjuta mot ett levande vilt....upp till 100m litar jag på att det tar där jag vill, men spridningen laddningen visade på banan idag så ligger gränsen just där (100m)....spridningen idag är godkännd om den är skjuten på 200m....men tiden finns inte att experimentera fram en laddning jag är nöjd med :'( Inte för att chansen att få skjuta en Bock på premiären är överhängande....men skulle gärna vilja fälla killen som jag skickade bilder på till dig i våras ....hade varit skojj med de hornen hängades på trofé väggen ;D /Fredde
Publicerat Augusti 12, 200718 yr Tjaba broder!Är det den marken där vi jagade hjort? Inte för att chansen att få skjuta en Bock på premiären är överhängande....men skulle gärna vilja fälla killen som jag skickade bilder på till dig i våras ....hade varit skojj med de hornen hängades på trofé väggen ;D På hjortmarken finns nästan inga rådjur,åker aldrig dit under bockjakten. Den marken vi var på kvällen innan hjortjakten där kommer jag vara,den åkern du satt vid kommer jag börja med. Den bocken du skickade bilder på är nästan värd en sjukskrivning om inget annat funkar :-* /Micke
Publicerat Augusti 13, 200718 yr På hjortmarken finns nästan inga rådjur,åker aldrig dit under bockjakten.Den marken vi var på kvällen innan hjortjakten där kommer jag vara,den åkern du satt vid kommer jag börja med. Den bocken du skickade bilder på är nästan värd en sjukskrivning om inget annat funkar :-* /Micke ahhh...OK ....Då vet jag exakt var du ska vara ...Riktigt fint pass Skitjakt på dig Haparanda, here i come (åker om en halvtimme :'() /Fredde
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Författare Läste Mr Mausers inlägg.. har en ungefärlig uppfattning om hur markerna ser ut, måste vara ungefär samma lika som MKJs marker typ.. Givet de förutsättningarna så skulle nog bockjakten vara roligare!Mvh! Mja, MKJ har också LO på sina marker, det var bättre förr som gamlingarna säger. Mina finingar kan vara kattmat redan, vad vet jag?
Publicerat Augusti 13, 200718 yr Bah!! Fick just reda på att frun ska på kurs Torsdagen den 16é! > Får försöka pallra mig ut på morgonen innan tröskan ska igång. Hoppas för övrigt på hällregn hela torsdag, fredag samt uppsprickande fredag kväll ;D
Publicerat Augusti 14, 200718 yr surt de mickel.....hehe men så e de....... vart ute idag på morgonen vid ca 05.00 satte mig o skjutstegen för att eventuellt se någon bock runt om på den mkt lilla mark där jag har jakten, brukar se bockar på detta ställe men denna dimmiga morgon fanns inte det minsta tecken på liv, bara en helvetes massa nötskrikor ;D men men jag hade ju inte någon lockpipa med mig men på torsdag så finns den i fickan och kanske ökar oddset skulle sitta fintfint att få skjuta på premiärdagen även i år!
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Bah!! Fick just reda på att frun ska på kurs Torsdagen den 16é! > Får försöka pallra mig ut på morgonen innan tröskan ska igång.Hoppas för övrigt på hällregn hela torsdag, fredag samt uppsprickande fredag kväll ;D du är så snäll som tänker på oss andra!.. ;D ;D.... MVh
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Jag lever i en jobbig värld... jagar på Ekerö... vi har FASLIGT mycket bock där nu och jag har räknat till över 25 (tjugofem) olika sextaggare på dryga 500HA mark... hur många pinnar och gafflar det är har jag ingen aning om men det är BETYDLIGT många mer där... Vi har dessvärre färre getter och killingar så en riktad avskjutning bör ske men resten av jaktlaget som inte är ute på marken varje dag under sommaren anser att vi har ont om rådjur över lag... Det innebär då att dom anser att vi endast ska skjuta max 12 bockar... tror ni dom kommer skjuta några av dom små bockarna? Själv har jag bestämt mig för att inte skjuta någon bock alls nu vid premiären... jag väntar lite och ser vad de andra i laget säger när dom har suttit några timmar. Det finns ju fortfarande fasligt mycket räv och grävling att ta hand om
Publicerat Augusti 14, 200718 yr Kändes lite jobbigt sist jag var och passade räv....(dvs i helgen)...1 timma innan det var riktigt mörkt ute dök "the one" upp!! > ..Jo, det som inte ska hända....en riktigt fin bock...gick lite demonstrativt framför mig och lade sig sen i trädeskanten framför tornet i 30 min!....dock då på ca 250 m....Finns chansen att han kommer att göra nå´t liknande på torsdag? Eller att han överhuvudtaget kommer att visa sig...troligtvis inte :
Publicerat Augusti 14, 200718 yr På söndag åkar jag ut på bockjakt. Utanför södertälje. Ser verkligen fram emot det.
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Nu är det mindre än 24timmar tills man har skjutit sin bock i morgonbitti MVH/Jocke
Publicerat Augusti 15, 200718 yr På söndag åkar jag ut på bockjakt. Utanför södertälje.Ser verkligen fram emot det. Va!!! Skall du hit Vilken mark då ??? Vart jättenyfiken nu ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr skall bli gott att åka ut på jakt, blir jakt både 16 17 morgon kväll och även 18:e på morgonen, men får se hur det går, premiärmorgonen blir på lilla marken vid torpet, brukar kunna locka in dem där blir skjutbanan en sista gång i eftermiddag LYCKA TILL ALLIHOPA!
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Kommer imorgon att fira 30 år som bockjägare, ska sitta på samma ställe som första gången bara för att det är 30 års jubileum, sen kan jag ha sett en stor en också
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Jag kommer att tillbringa morgondagen på BB så premiären missar man i år men förhoppningsvis så föds det en potential bockjägare istället. Det ser ut att kunna bli lite ostadigt väder men jag får lyckönska alla så mycket ändå. Skitjakt på er!
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Jag jobbar imorgon. Skönt , så man slipper sitta ibland alla myggj-ar.Hoppas att ni som ska ut har lite tur och att ni blir rejält bitna av mygg o knott ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Jag kommer att tillbringa morgondagen på BB så premiären missar man i år men förhoppningsvis så föds det en potential bockjägare istället.Det ser ut att kunna bli lite ostadigt väder men jag får lyckönska alla så mycket ändå. Skitjakt på er! En på BB och en annan på slaktbänken på Sunderby sjukhus, Luleå. Skitjakt på Er alla bockjägare! ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr En på BB och en annan på slaktbänken på Sunderby sjukhus, Luleå. Skitjakt på Er alla bockjägare! ;D Tror jag släpar mej de tvåhundra meterna till tornet från denna dator räknat i morgon kväll (kanske) ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Bhaaa bockjakt. Nej då lycka till alla som skall ut i morgon, själv är jag bara avundsjuk då vi ej har en jaktbar rådjurstam längre. SKIT JAKT PÅ ER.
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Ska lösa jaktkort mkt snart, sen så blir det premiärjakten på småvilt efter 7 långa år. Hoppas man får se en stilig bock ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr HA! honey im home!! ;D ;D...lyckades ta mig hem från Haparanda ikväll, så imorrn skall det jagas bock..... lsjonsson: Du hann inte se en vit VW Caddy med AB Rörcentrum dekaler som svischade genom kalix i maxfart (som caddyn går) i kväll ;D ;D
Publicerat Augusti 15, 200718 yr HA! honey im home!! ;D ;D...lyckades ta mig hem från Haparanda ikväll, så imorrn skall det jagas bock.....lsjonsson: Du hann inte se en vit VW Caddy med AB Rörcentrum dekaler som svischade genom kalix i maxfart (som caddyn går) i kväll ;D ;D Nej, tyvärr! Däremot såg jag att civil polisbil var i farten. Grå Volvo V 70 tror jag att det var. ;D Den hade stoppat en bil mellan Kalix centrum - Kalix Kyrka på E4:an. ;D