Publicerat Augusti 15, 200718 yr Nej, tyvärr! Däremot såg jag att civil polisbil var i farten. Grå Volvo V 70 tror jag att det var. ;D Den hade stoppat en bil mellan Kalix centrum - Kalix Kyrka på E4:an. ;D oj då!...satan vicken tur jag hade att den inte var kvar.....körkortet hade inte varit kvar om polisbilen varit kvar... jaja, nu laddar man inför morgondagen...återstår att se om man orkar upp :-...har jobbat från 07:00 till 20:00 endast med lunch och en snabb middagsrast både måndag och tisdag...idag jobbade jag bara till 16:00 med en snabblunchför att få komma hem i någorlunda human tid :-...känns i kroppen om man säger så :-....sen har man Torsdag och fradag kvar att jobba, men då på hemmaplan, tack å lov ;D /Fredde
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Skitjakt på er i morron. Själv ligger man gott kvar i sängen, jakt utan hund är inget för mig ;) ha det.
Publicerat Augusti 15, 200718 yr Möjligen att man släpar sig ut i morgon kväll.. lutar dock åt att man passar gris, det lockar så otroligt mycket mer ;D Mvh!
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Inget regn här, lite blåsigt. Får vänta ett litet tag till så jag kan skjuta när jag går utanför dörren om det behövs. ;D GLÖM EJ KAMRAN!
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Vaknade 02.49... VAFAN: Ljusna nu var det första jag tänkte... Det var bestämt sedan tidigare att jag skulle med en god vän till mig, Per heter han förresten... Ut på hans mark och hjälpa han skuta en bock.. . Klockan 04.30 kom han, vi skulle gå ut direkt... Halvägs framme från bilen, så kom han på att han glömt sina hörselkåpor... Vi vänder... Går tillbaka, och går igen... Vi skall sitta uppe på en liten kulle, 40 meter från en skogsrid, mitt på en åker... Vi traskar så sakterliga, Då händer det... Något rusar upp 15 meter från sidan om oss, va fan är det? Det är inte så ljut att jag kan se det med bara ögat ännu... Vi står blick stilla, ljuset kommer så sakterliga... Det vi trodde var en hare visade sig vara en get... Fan, är vi för sent ute? Vi går mot kullen där vi skall sitta då geten försvunnit ur synfältet, då skäller bocken på oss, och med vilka skall sen! FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN Dom springer in i skogen... Där missade vi den chansen.... Det börjar regna lite lätt... Jag lägger mig på kullen... Per sitter 15 meter brevid mig... Tiden går... Tick tack... 30 minuter går... MEN VAD SKÅDAR MITT ÖGA? Bocken kommer ut, 250 - 300 meter längre bort... Jag säger till per att jag skall försöka smyga... Bocken ser mig, men ser inte vad jag är för något... Han rusar lite mot mig, så han är på en cirka 150 meter... men jag ligger ner på en åker och kan inte skjuta... Då "skäller" mnin kamrat... Och bocken blir ursinnig, tvärrusar mot mig, stannar upp på 35 meter, varvid jag får ett fint skotttillfälle, dock i halsen då jag inte ser något annat... PANG. Han lägger sig ner och det är klart. En grann returbock med 3 / 5 taggar avslagna...
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Författare Grattis Bastard, Knep själv en ful pinnbock fören dryg timme sedan. Det var inte den jag satt där för men kunde inte låta bli. Tar någon bild på "trofen" när vi slaktar nu. MVH
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Grattis till alla som lyckas! : ) jag har vart ute med sajmon men vi har inte haft någor djur ute uppdaterar dagboken senare!
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Var ute 03:00. Såg bara småfågel och mygg. På väg till Hallen ser jag en räv på vägen Faan vad trött jag är nu (sitter på jobbet och vill bara sova :-
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Vaknade av ett SMS i morse från Dard att han hade skjutit en liten 6:a.......... ;D ;D Jag är inge avundsjuk när jag sitter här på jobbet. :'( :'( :'(
Publicerat Augusti 16, 200718 yr ;D Grattis på er killar!.... ;D ;D.. sj får ja vänta tills i kväller å i natt!... e fortfarande på jobbet i Sthlm åker hem i em!.. ;D ;D Mvh
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Jaha och i morse var det då nästintill premiär för iår, har bara varit ute en gång innan Smile Historien blev som lyder Smile 04:00 var det uppstigning, jag skulle möta upp KEDBECK här på forumet klockan 04:40 på min mammas mark där vi tänkt att sitta, denna marken ligger cirka 5mil hemifrån, så det blir en liten sträcka att köra Smile Vi är framme på marken och börjar att traska mot våra pass runt 05:00. Jag är uppe i tornet runt 05:03 och sitter och kllar på björktrastar, ormvråkar m.m. Till historien hör också att jag hade en tandläkartid idag klockan 07:30, dålig tid enligt mig, men jag hade inget val (rotfyllning). klockan 06:00 stiger en rävvalp fram på åkern, avståndet är cirka 70meter, han går och sätter sig ner om vart annat. Mitt på åkern så är det ett "surhål" och när dom "slår" gräset så vägrar bonden köra ner där. Då kanske ni kan se framför er hur högt gräset där är? Räven traskar imot gräset och jag snabbar mig att lägga hårkorset i bogen och följer med när han går. 2 meter innan det höga gräset så smeker jag avtryckaren på min 6mmBR och räven gör en sjuhelsikes rusning rakt in i det höga gräset (såg det ut som) Jag gick fram för att kolla om den hade lagt sig, och visst låg den, cirka 5meter från där jag sköt den och precis i gränsen mellan högt och låg gräs. Skottet satt perfekt, lite långt bak, men detta var bara bra då den hade sprungit/joggat lite snett så utgångshålet var precis bakom bogen på vänster sida. Bild kommer, men jag har precis skaffat ny mobil och har inte sladd till datorn ännu så kan inte lägga in bilder ännu. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Grattis alla bockdräpare !! ;D Själva har vi valt att på vår mark ta det lite lugnt med bockjakten. Vi har på senare år märkt att kvaliten på de bockar som rör sig på marken håller väldigt låg kvalite. Mestadels unga spetsbockar så dessutom rör sig väldigt tätt även i dessa tider. Kommer att under ngr år att försöka spara de bockar som vi anser ha bra anlag för att nå en högre ålder på de bockar som skall förlusta sig med getterna. Detta är väl igentligen logiskt tänkande för all bockjakt men vi har inte skjutit ngr stora bockar överhuvudtaget utan har lagt krutet på de mindre samt returbockar. Det vore kanoninteressant att höra erfarenheter från ngn av er om hur ni tänker i er selektiva jakt på bock. Målet för oss är ju inte att ha massor med rådjur utan helt enkelt öka kvaliten på de djuren som rör sig på marken.
Publicerat Augusti 16, 200718 yr oj då!...satan vicken tur jag hade att den inte var kvar.....körkortet hade inte varit kvar om polisbilen varit kvar...jaja, nu laddar man inför morgondagen...återstår att se om man orkar upp :-...har jobbat från 07:00 till 20:00 endast med lunch och en snabb middagsrast både måndag och tisdag...idag jobbade jag bara till 16:00 med en snabblunchför att få komma hem i någorlunda human tid :-...känns i kroppen om man säger så :-....sen har man Torsdag och fradag kvar att jobba, men då på hemmaplan, tack å lov ;D /Fredde Nej, knappast! > Då kan dom överväga vapenlicenser också om man inte kan vara laglydig på vägen är det sista jag har hört. Har ej sett det nedskrivet någonstans ännu.> Dom står vid kyrkan el. ligger med en civilbil efter E4:an. En vit SAAB 9-3 kombi också. Kika efter dubbel backspegel på passagerarsidan. En nere och en uppe. ;D
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Kul att det går bra för er! Själv sitter man i Uppsala och läser till Skogligt basår inför Skinnskatteberg 2008. Min kompis sköt en sexa på marken brevid min ikväll, förra året sköt han en guldbock där med. Hemma i Skåne givetvis. Man blir ju onekligen lite sugen. Jag fick även ställa in älg/björnjakten i år pga. studier. På marken där vi skulle jagat i september rör det sig jättemycket björn. Vågar knappt ringa o höra hur det gick sen. Själv får jag nöja mig med gåsjakt jul/nyår. Min säsong i år! :- Ang. fortkörning. Det finns ju mycket rolig teknik som underlättar körningen. :
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Kul att det går bra för er!Själv sitter man i Uppsala och läser till Skogligt basår inför Skinnskatteberg 2008. Min kompis sköt en sexa på marken brevid min ikväll, förra året sköt han en guldbock där med. Hemma i Skåne givetvis. Man blir ju onekligen lite sugen. Jag fick även ställa in älg/björnjakten i år pga. studier. På marken där vi skulle jagat i september rör det sig jättemycket björn. Vågar knappt ringa o höra hur det gick sen. Själv får jag nöja mig med gåsjakt jul/nyår. Min säsong i år! :- Ang. fortkörning. Det finns ju mycket rolig teknik som underlättar körningen. : Ibland får man offra något för jaktens skull tyvärr. Javisst gör det det!