Publicerat Augusti 19, 200718 yr Sälv bommade jag på en bock igår på 100 meters håll :-[Vette fan vad jag pysslade med. Var på banan idag och bössan går precis som den ska gå. Vi letade fögäves i 3 timmar med hund efter blod, djur, hår men inget. Själv misstänker jag att jag skjöt för högt. Så synd en fin bock som kom rakt emot mig och sen ställde bredsida på 100 meter. Solen rakt på bocken. Fan fan fan va man våndas. Nåväl man lär sig. Hoppas den visar sig ikväll med 8) Sorry dptrapper! Det är sådant som händer någon/några gånger i livet! >
Publicerat Augusti 19, 200718 yr Först och främst grattis till er alla som rönt framgång i Bockjakten,själv har jag och farsgubben suttit ett antal timmar utan resultat...dock en Get med dubbla Kid och vila ögonen på och senare kom en räv ;D Men nu är semestern slut och lite dumt schema denna vecka men hoppas orka ut nån morgon på en annan mark iallafall
Publicerat Augusti 19, 200718 yr Var och vakade bock ikväll. Jag såg en på runt 150 meter som var inne i en skogsglänta. Jag väntade på att den skulle komma ut på hygget och emot mig. Men den vände rumpan till och makade sig långsamt ut i skogen igen. Jag tror dock att det var en get. Sedan när det började skymma lite och jag tänkte ge det en 20 minuter till så ställde jag mig vid ett träd för att lätta på trycket lite. DÅ hör jag hur det brakar till 50 meter bort och bort springer ett rådjur. Jag hinner inte se vad det var för kön. Ett älgbröl i skogen och sedan är det dags att packa ihop. 5 trevliga timmar i skogen men utan resultat.
Publicerat Augusti 19, 200718 yr Var och vakade bock ikväll.Jag såg en på runt 150 meter som var inne i en skogsglänta. Jag väntade på att den skulle komma ut på hygget och emot mig. Men den vände rumpan till och makade sig långsamt ut i skogen igen. Jag tror sock att det var en get. Sendan när det började skymma lite och jag tänkte ge det en 20 minuter till så ställde jag mig vid ett träd för att lätta på trycket lite. DÅ hör jag hur det brakar 50 meter bort och bort springer ett rådjur. Jag hinner inte se vade det var för kön. Ett älgbröl i skogen och sedan är det dags att packa ihop. 5 trevliga timmar i skogen men utan resultat. Sorry kompis, men Du fick ju lite naturupplevelse iaf! :
Publicerat Augusti 19, 200718 yr tänkte jag skulle få skjuta mitt första vilt i år denna kväll, men det uteblev. bryr mig inte så mycket är egentligen bara ute efter en större bock så ala småbockar får vara. smög omkring på den 100 hektar stora marken mellan 18.00-21.10 såg två olika getekipage me varis kid, en sparvhök och en ormvråk. en trevlig kväll trots allt på arrendemarken sköt tjejens morfar sig en bock idag på morgonen så nu får bockarna där vara ifred, skall dräpa alla rävar som springer där........måste ta itu med dem. vi har sett alldeles för många nu men på för långa håll och bommat totalt 3 stycken grattis alla ni som lyckats!
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Hej alla bockjägare!! Måste få dela med mig lite av mina lyckokänslor Men innan jag gör det vill jag bara förmedla att jag är en jägare som jagat aktivt i drygt 15 års tid nu och att jag är en stark förespråkare för att avvakta med osäkra skott och tålmodigt invänta säkra skottillfällen. I alla fall... i våras köpte jag mig ett drömvapen som jag verkligen sett fram imot att få jaga med. Jag köpte en sako 75 (III) med rostfri varmintpipa och laminatstock, kaliber .243 win. Till denna köpte jag Zeiss Victory Diarange 3-12 x 56 med inställningsbar "avståndsratt". Till sist monterade jag även på ett lågt Harris benstöd. (Se foton nedan) Jag har skjutit på bana med vpnet i sommrs och den skjuter hål i hål på 100m - underbart med precision. Igår var jag äntligen ute på jakt och jag vaktade på en äng. Jag befann mig på ett litet berg strax över fältet. Problemet var att gräset var nära axelhögt (ca 1,5m) över hela fältet. Efter ca 30 minuter så ser jag något röra sig ute på fältet, tittar i kikare och visst, jag kan se två öron och ett horn. Men det var allt gräset var för högt för att se mer. Ligger och kikar på djuret i ca 20 minuter (periodvis gick det inte att se djuret över huvudtaget utan man såg bara hur gräset rörde på sig). Sedan försvann bocken bara, jag antog att han hade lagt sig ner ute på ängen. Tiden gick och efter ca 1,5 timme senare ser jag honom åter, ungefär på samma plats som han försvann på. Tyvärr helt omöjligt att få till ett skott pga det höga gräset. Efter ytterliggare ca 15 minuter så helt appropå sträcker sig bocken uppåt och stelnar till med öronen spända och riktade åt höger från mig sett. Nu kunde jag för första gången se hela huvudet klart och tydligt. Jag lasrar honom med min kikare - 93 m. Inom loppet av 1 sekund så avväger jag kan skjuta honom i skallen. Det är vindstilla, jag vet hållet - 93 m, geväret inskjutet på 100 m, det skjuter hål i hål, jag ligger perfekt ner på berget och benstöden gör vapnet i princip orörligt (med tanke på skakningar) - PANG... Skottet gick av mot tinningen på djuret... Det var märkligt... jag fick känslan av att skottet gick av utan att jag själv bestämde mig för att skjuta egentligen ... I alla fall, djuret försvann i skottet... går fram till skottplatsen och bocken ligger... med skottet rätt in i ena tinningen och ut i det andra. Jag vet att skottet egentligen inte är försvarbart med tanke på riskerna med skadeskjutning med skott mot huvudet men ändå var känslan av lycka fulländad... plötsligt var vapnet och kikaren värt varenda krona som jag betalade Vill bara tillägga att jag ALDRIG hade övervägt skottet med ett annat vapen samt att jag ALDRIG tidigare har valt att skjuta på ett skottillfälle som detta. Bocken har jag tyvärr inget kort på men det var en gammal returbock som bara hade ett slitet horn... Lycka till alla jägare, naturen är fantastisk! Tack för denna gången... Jonsod
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Läckert jonsod! Grattis till bocken och en grymt fin bössa Och ett snyggt skott
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Det var ett trevligt paket jonsod! Och ett väldigt fint skott! Imorse var jag ute igen i dimman,fick syn på vad jag trodde var ett smaldjur och satte mig ner för att vänta på bocken. Efter en liten stund kommer det ut get med kid och genast börjar "smaldjuret" visa intresse för geten.....märkligt. Efter ytterligare en stund så hade dimman lättat en aning,tillräckligt för att jag skulle kunna se knapparna i huvudet på bocken. Fällde ut benstöden och fick ett enkelt skott på ca 80m. /Micke
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Hahaha! Så kan det vara när dimman är för tät till att börja med. ;D Grattis till bocken! ;D
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Jag har en Sako Hunter varmint (pelarbäddad)i kal .223 rem,toppad med en leupold Vari-X III 4,5-14X44Ao. /Micke
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Efter många observationer utan skottchans kom jag till skott i söndagskväll. http://i85.photobucket.com/albums/k56/Kindbo/radjur/bock070819forum.jpg[/img] Bocken är skjuten med en 160gr TSX ur en 7mmRM. Skjutavstånd 223m (mätt med avståndsmätare). Anledningen till det tillsynes lite onödigt långa skjutavståndet är att vi har försökt smyga närmare bocken vid en rad olika tillfällen utan att lyckas. Jag kan även tillägga att skottet gick efter avståndsmätning och med mycket bra stöd. Under en av ansmygningarna på bocken ovan stötte jag en större grupp vildsvin i en havreåker. Då de orsakar stora skador på havren sköt jag en liten kulting för att få dem ur havren ett tag.
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Efter många observationer utan skottchans kom jag till skott i söndagskväll.http://i85.photobucket.com/albums/k56/Kindbo/radjur/bock070819forum.jpg[/img] Bocken är skjuten med en 160gr TSX ur en 7mmRM. Skjutavstånd 223m (mätt med avståndsmätare). Anledningen till det tillsynes lite onödigt långa skjutavståndet är att vi har försökt smyga närmare bocken vid en rad olika tillfällen utan att lyckas. Jag kan även tillägga att skottet gick efter avståndsmätning och med mycket bra stöd. Under en av ansmygningarna på bocken ovan stötte jag en större grupp vildsvin i en havreåker. Då de orsakar stora skador på havren sköt jag en liten kulting för att få dem ur havren ett tag. Grattis till en lyckad dag! Mycket fin bock och lillgrisen blir ju perfekt till en grillkväll i augustivärmen! ;D
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Grattis Grabbar!!! ..fan vad avundsjuk jag är på er som lyckats Fan, har suttit i totalt 17 timmar iår och har inte sett en klöv....ifjol satt jag totalt 4,5 timmar och sköt två bockar...känns tungt....men skam den som ger sig
Publicerat Augusti 21, 200718 yr likadant för mig fredde.....satt också ca 5 timmar och sköt 2 bockar 1 räv ifjol......nu har jag suttit totalt 15 timmar, bommat 1 räv och haft taskiga chanser på iaf 2 bockar > men men nu skall jag låta bockarna vara, de växer ej på träd heller för den delen......ena marken e det gått om rådjur, där placerade jag även min rävfälla men resultat har uteblivit.....skulle satt den på den 350 hektar stora arrendemarken istället....där har vi sett totalt 10 rävar och bommat 3 !!!!!!!!!!!! skall ta itu med rävarna nu när bockarna håller sig till skogen och svamp, träning/högskoleplugg gör att jag heller inte kan ge mig ut så mycket nu i veckan...... kanske att man får sig någon bock i september istället !
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Inga bockar här heller förrutom den jag bommade på förra veckan. De verkar inte komma ut på fälten för att käka. Finns kanske nog med mat i skogen. sen stör nog bönderna lite med allt sitt traktoråkande, huggande, bökande. Har fått fina rapporter om att de verkar springa en del i gryningen så det blir kanske lite morgon smyg/vak under helgen. Saken blir inte bättre av att en jäkla skitunge med cross brölar omkring runt ängarna som en tokig. Jäkla marodör till skitunge må crossfan skära ihop totalt. Fan är det bara jag som hellre åker skidor än skoter, hellre promenerar/cyklar/går än åker runt på en sån där skrikande maskin?? Fan kanske är åldern............. ??? Å VEM I HELXXXETTE har bestämt att det är fullt lagligt att åka omkring som en skoghare med dessa jä=()/?)(/#((=) quads??? Fasen en fyrhjuling ska man på sin höjd ha på älgjakten eller då timmer ska släpas runt. QUAD vilket jäkla påhitt. För några år sedan var det inte ens möjligt att busa runt på en sån efter vägar och ängar men nu jäklar ska det sprutas lera/köras som svin, dessutom med minsta möjliga insats i ljuddämparen, vad inni glödheta ska det vara bra för. Inte bara en gång har mina smyg/vak förstörts av dessa mekaniska monster körandes av flinandes 40 åriga gubbar som tror de är 14. Må de skära ihop. Idag förstördess min jakt av en herre med en lösspringande otroligt energisk skällande hund. Vem fn går runt på ett stort fält med en hund då mörkret börjar falla???????????? ??? Man får inte ens ha lösa hundar i skogen nu, eller får man det. Man kan inte ens lugna sig med en Whisky eller Bud då man ska jobba imorrn, bannat åxå :-
Publicerat Augusti 21, 200718 yr surt trapper.......du verkar upprörd, skulle jag med vart..........tanka i ungarna med whiskyn istället, då kanske deras mödrar inte släpper ut dem på ett tag! ;D och förresten om de inte får utegångsförbud så har du förslagsvis tankat deras quads/crossar med diesel! 8)
Publicerat Augusti 21, 200718 yr ;D dptrapper skit i jakten och köp dig en Quad du oxå, ni kanske kan åka ihop. ;D :D Förövrigt så går inte mina bockar ut på vallarna heller ??? Ska nog gå in i STORskogen i morgon. PS. Glöm inte att ta ut insatsen :-*
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Efter många observationer utan skottchans kom jag till skott i söndagskväll.http://i85.photobucket.com/albums/k56/Kindbo/radjur/bock070819forum.jpg[/img] Bocken är skjuten med en 160gr TSX ur en 7mmRM. Skjutavstånd 223m (mätt med avståndsmätare). Anledningen till det tillsynes lite onödigt långa skjutavståndet är att vi har försökt smyga närmare bocken vid en rad olika tillfällen utan att lyckas. Jag kan även tillägga att skottet gick efter avståndsmätning och med mycket bra stöd. Under en av ansmygningarna på bocken ovan stötte jag en större grupp vildsvin i en havreåker. Då de orsakar stora skador på havren sköt jag en liten kulting för att få dem ur havren ett tag. Avundsjuk!! Vem jag? Fan va ut nån timme ikväll på min mark för första gången sen premiären, en get observrades i sista halvtimmens skjutljus!! Thats it.
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Efter många observationer utan skottchans kom jag till skott i söndagskväll.http://i85.photobucket.com/albums/k56/Kindbo/radjur/bock070819forum.jpg[/img] Bocken är skjuten med en 160gr TSX ur en 7mmRM. Skjutavstånd 223m (mätt med avståndsmätare). Anledningen till det tillsynes lite onödigt långa skjutavståndet är att vi har försökt smyga närmare bocken vid en rad olika tillfällen utan att lyckas. Jag kan även tillägga att skottet gick efter avståndsmätning och med mycket bra stöd. Under en av ansmygningarna på bocken ovan stötte jag en större grupp vildsvin i en havreåker. Då de orsakar stora skador på havren sköt jag en liten kulting för att få dem ur havren ett tag. Grattis kindbo till bocken. Har ett par frågor hur uppförde sig tsxen hur var skott verkan?kött förstöring? hur mycket svampa kulan på det avståndet? Mvh.
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Stort grattis Kindbo!! Helt klart den snyggaste bocken hittils i den här tråden. Fin höjd på hornen! /Micke