Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten säsongen 2007

Featured Replies

Publicerat

Ikväll skall jag bege mig ut för att pyrscha på råbock. Har försökt att lura en bock inte långt från gården men den är allt för listig och har klarat sig trots många ansmygningar så nu provar jag lyckan ute i skogen istället  :D

Planerar att sitta vid ett hygge där det hunnit växa upp en del ätbart där jag tror rådjuren gillar att gå ut. Jag hoppas på det i alla fall  ;D

Har sedan tidigare sett en del fejningar i närheten av hygget så jag vet att det håller till minst en bock där..

Jag lämnar rapport senare ikväll om hur jakten gick..  8)

Mvh

• Svar 676
  • Visningar 46k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Kan det vara så att MKJ´s lodjur flyttat till "mina" marker  :'(  :'(  :'(

//Roggman66

Väl bekomme, du får gärna behålla dem i så fall ;)

Säkert kan det vara nån som seglat förbi, det kan vara annat om en vecka igen.

MVH

Publicerat

Det som är lattjo är att jag ALLTID när jag varit där, sporadiskt under ca 15 års tid oavsett årstid sett minst 2-3 rådjur (som mest 22 på 2 hagar/fält).

Nu såg jag varken räv,grävling eller annat fyrfota djur, och det under sammanlagt ca 9-10 timmar vak  :o

//Roggman66

Publicerat
Det som är lattjo är att jag ALLTID när jag varit där, sporadiskt under ca 15 års tid oavsett årstid sett minst 2-3 rådjur (som mest 22 på 2 hagar/fält).

Nu såg jag varken räv,grävling eller annat fyrfota djur, och det under sammanlagt ca 9-10 timmar vak  :o

//Roggman66

Det är inte meningen att Du ska få skjuta något när Du är där. ;) ;D

Publicerat

Hemma ifrån kvällens jakt!!

Kom ut till det tilltänkta passet som var beläget på en höjd framför ett hygge.. Det var lite blåst i luften men ändå en härlig kväll med solsken.. Runt hygget på dess vänstra sida var det ungskog och på den högra sidan var det gammal granskog där det varit mycket fejningar så jag visste att det gick minst en bock i närheten..  ;)

Efter en stund med kikarspaning över hygget började jag locka lite lätt. Inga tecken på inkommande djur så efter ett tag lockade jag igen.

Solen sänkte sig snabbt och vinden avtog och jag lockade vidare. När inget hände och det började bli för mörkt så packade jag ihop och begav mig hemåt. På vägen hem såg jag en bock ute på en åker inte så långt ifrån "mitt pass", två getter med ett kid vardera och en get med två kid..  :) Alltid trevligt att se rådjur på markerna  :D

Mvh

Publicerat

//Roggman66

Roggman..Här har det blåst mycket dom senaste dagarna,rådjuren gillar inte för mycket blåst,säkerligen för att dom inte har kollen då om dom kliver ut på ett fält.

Blåste det mycket på din mark medans du satt och vakade ?????

Bara en tanke`????? 8)

Publicerat
Hemma ifrån kvällens jakt!!

Kom ut till det tilltänkta passet som var beläget på en höjd framför ett hygge.. Det var lite blåst i luften men ändå en härlig kväll med solsken.. Runt hygget på dess vänstra sida var det ungskog och på den högra sidan var det gammal granskog där det varit mycket fejningar så jag visste att det gick minst en bock i närheten..  ;)

Efter en stund med kikarspaning över hygget började jag locka lite lätt. Inga tecken på inkommande djur så efter ett tag lockade jag igen.

Solen sänkte sig snabbt och vinden avtog och jag lockade vidare. När inget hände och det började bli för mörkt så packade jag ihop och begav mig hemåt. På vägen hem såg jag en bock ute på en åker inte så långt ifrån "mitt pass", två getter med ett kid vardera och en get med två kid..   :) Alltid trevligt att se rådjur på markerna  :D

Mvh

Det är inte alltid det blir ett byte fällt tyvärr. :( Dom är fina att titta på också,;D för då vet man att dom finns kvar. ;D

Publicerat
Det är inte alltid det blir ett byte fällt tyvärr. :( Dom är fina att titta på också,;D för då vet man att dom finns kvar. ;D

Du har så rätt så rätt..

Publicerat

imorse 06:20 föll en hyffsad sextaggare efter en kortare ansmygning,fick perfekt skjutstöd på en klipphylla.De senaste fem åren har jag använt mig av benstöd på bockjakten och för varje djur jag skjuter så undrar jag.....hur faan lyckades jag få något skjutet överhuvudtaget under de första femton åren utan benstöd?????

Fick jag bara välja ett enda tillbehör att ta med på jakten idag så blev det tveklöst benstöden,allt annat kan jag klara mig utan.

Bocken gick längs upp i högra hörnet på den första bilden.

Sista bilden visar vad det blir kvar av en Sako 3,6grams gamehead i kal .223 med ett V0 om 1000ms när den har gjort sitt jobb.

/Micke

post-240-1187512380_thumb.jpg

post-50-1187512380_thumb.jpg

post-50-1187512381_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till en vacker råbock Mr Mauser!!  :D

Mvh

Publicerat
imorse 06:20 föll en hyffsad sextaggare efter en kortare ansmygning,fick perfekt skjutstöd på en klipphylla.De senaste fem åren har jag använt mig av benstöd på bockjakten och för varje djur jag skjuter så undrar jag.....hur faan lyckades jag få något skjutet överhuvudtaget under de första femton åren utan benstöd?????

Fick jag bara välja ett enda tillbehör att ta med på jakten idag så blev det tveklöst benstöden,allt annat kan jag klara mig utan.

Bocken gick längs upp i högra hörnet på den första bilden.

Sista bilden visar vad det blir kvar av en Sako 3,6grams gamehead i kal .223 med ett V0 om 1000ms när den har gjort sitt jobb.

/Micke

Grattis Mr. Mauser! Det var en fin bock. :D

Publicerat

Man tackar :D

Roliga iaktagelser eller snarare frånvaron av dessa är att jag inte ser några rävar :)

Förutom bocken såg jag 8 olika rådjur idag,bla en till get med dubbelkid.

Tycker jag ser mer rådjur i år än vad jag gjort på flera år.

/Micke

Publicerat

Gratulerar!

Mycket fin bock!

Men en fråga, är alla dina bockar nedlagda på samma mark? Gott om rå verkar du ju ha iallafall.  ;D

Publicerat
Man tackar :D

Roliga iaktagelser eller snarare frånvaron av dessa är att jag inte ser några rävar :)

Förutom bocken såg jag 8 olika rådjur idag,bla en till get med dubbelkid.

Tycker jag ser mer rådjur i år än vad jag gjort på flera år.

/Micke

Det är ju kul när man får observera så många andra djur också och det kanske beror då på ett bra viltvårdsarb. med att hålla räven borta. :D

Publicerat

Grattis Mr Mauser.  :)

Publicerat
Gratulerar!

Mycket fin bock!

Men en fråga, är alla dina bockar nedlagda på samma mark? Gott om rå verkar du ju ha iallafall.  ;D

Tackar.

Alla 5 bockarna är nedlagda på samma mark,dock sköt jag den sista i ett lite mer avsides område än de första fyra som är skjutna i "centrum" av marken.

/Micke

Publicerat

Har du skjutit rävar eller är det grannar...?

Helt klart syns fler småvilt om räven lyser med sin frånvaro

Hur ser har tillgången ut då ?

Publicerat
Det är ju kul när man får observera så många andra djur också och det kanske beror då på ett bra viltvårdsarb. med att hålla räven borta. :D

Jag vill gärna tro det men skabben har nog hjälpt till också.

Några av dom hänger dock och vilar sig i min gillestuga ;D

/Micke

post-240-1187513651_thumb.jpg

Publicerat
Jag vill gärna tro det men skabben har nog hjälpt till också.

Några av dom hänger dock och vilar sig i min gillestuga ;D

/Micke

Ja, skabben skördar sina offer varje år. :D Se där ja! Det var fina skinn och ett fint kronhjortshorn och några granna bockhorn ser jag också. :D

Publicerat
Har du skjutit rävar eller är det grannar...?

Helt klart syns fler småvilt om räven lyser med sin frånvaro

Hur ser har tillgången ut då ?

Hartillgången är ett märklig företeelse som jag inte blir klok på.

Jag ser harar men inga mängder, såg två imorse och brukar se ett par varje morgon.

Sen kommer vintern och så är hararna som bortblåsta,har inte skjutit en enda hare under de senaste två åren.

För tio år sedan kunda man gå ut med studsaren och skjuta sig en 5-6 fältharar en fin morgon på klövervallarna,då hade vi även skogshare på marken.....sista skogsharen jag sköt i huddinge var 1995 har inte sett en enda sedan dess.

/Micke

Publicerat

Sälv bommade jag på en bock igår på 100 meters håll  :-[

Vette fan vad jag pysslade med. Var på banan idag och bössan går precis som

den ska gå.

Vi letade fögäves i 3 timmar med hund efter blod, djur, hår men inget. Själv misstänker jag att jag skjöt

för högt. Så synd en fin bock som kom rakt emot mig och sen ställde bredsida på 100 meter. Solen rakt på bocken.

Fan fan fan va man våndas. Nåväl man lär sig. Hoppas den visar sig ikväll med  8)

Publicerat

Sånt som händer någon gång i livet. Är ju ännu tråkigare om det är en fin bock. Huvudsaken är dock att man i det läget kan konstatera att det är helbom.

Publicerat

;D Grattis på sej Mr Mauser!..

MVh ;D

Publicerat
Hartillgången är ett märklig företeelse som jag inte blir klok på.

Jag ser harar men inga mängder, såg två imorse och brukar se ett par varje morgon.

Sen kommer vintern och så är hararna som bortblåsta,har inte skjutit en enda hare under de senaste två åren.

För tio år sedan kunda man gå ut med studsaren och skjuta sig en 5-6 fältharar en fin morgon på klövervallarna,då hade vi även skogshare på marken.....sista skogsharen jag sköt i huddinge var 1995 har inte sett en enda sedan dess.

/Micke

Har sett flera harungar som ligger döda de har bara ett stort hål i halsen och är renätna  i bröstorgen.

Tror att det är duvhöken som är framme.  >:( >:(

Publicerat

Stort grattis Mr Mauser till bockarna. Bra jobbat! :)