Publicerat Augusti 17, 200719 yr Stort grattis och slaktboden set jätte fin, praktisk och hygienisk ut.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Bara att gratulera till alla skyttar!! ...Här uppe i norr har det spöregnat nu 1,5 dagar.....samt att få se en bock på öppen äng här är bara att glömma....ska man få tag i nå´n måste man lyckas smyga sig på en i skogen, eller lyckas locka in en i en skogsglänta el. dyl!
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Författare Måste säga att Mausers 223 orgie imponerar, påminner om gamla tider när man kunde skjuta ett par stycken om dagen. Grattis
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Vill börja med att grattulera alla skyttar!! Själv blev det en liten spetsbock igårkväll kl 21.00. Min svåger hade på morgonen sett den men lyvkades inte komma till skott. Vi var tre stycken som jagade så vi lottade pass. Min lott föll på "marlon", platsen där lillbocken varit synlig. Jag kom till täkten vid 19 snåret och valde noga pass (vilket skulle visa sig vara ett idiotiskt val). Jag placerade mig i täktkanten, bakom några enbuskar men med en skutgata ut på täkten där jag förväntade mig att bocken skulle komma. Rensade backen där jag skulle sitta från allt ris som låg där efter en röjning. Programenligt dök bocken upp runt åtta, han stod och betade i kanten på täkten och gick sakta längs densamma. Nu är det bara att vara kall och vänta tänkte jag.Tids nog kommer han utio min skjutgata. Men så ville han inte vara med längre utan gick in i skogen. Hmm....han kommer väl ut igen. Mycket riktigt, 15 min senare var han ute och tog samma runda i täktkanten. Sitter jag fel månne? Tankarna var många. Jo, men jag ska nog sätta mig så jag får skottchans om han dyker upp på samma ställe igen. Försöker så gott det går att smyga runt i björkriset, dock känner jag mig inte speciellt smidig. Letar till slut upp en plats och är "i steget" när han dyker upp igen. Stilla! Nu tar han några språng rakt emot mig och verkar intresserad, han stannar dock mitt på tänkten och verkar börja beta. Nu steg pulsen, försöker att få ut benstöden så tyst det går för att komma i position. Mitt i denna operation tar han dock och gör en omfattning till höger om mig. Vad i hel_te! Jag vrider mig och förljer honom med blicken, han hoppar in i skogen på min sida och kommer upp på 20 m och stirrar på mig. Jag står och darrar (hade ett rätts så schysst adrenalinpåslag just nu) med benstöden ute mitt i björkriset och känner mig inte som världens bästa jägare direkt, nu är det kört, nu får han vind av mig och sticker tänkte jag. Det var för mig omöjligt att skjuta pga av en björk som var mellan mig och bocken, även om tanken slog mig att en oryx, 30-06 borde gå igenom, nä, det är dumt att chansa, jag avstod från att skjuta. Bocken hoppar efter 15 sek iväg igen.....jaha, där var den jakten slut tänkte jag. Stod ett tag och försökte lyssna på den men hörde inget. Tittar återigen ut på täkten och vad ser jag, jo lillbocken! Han står där och betar som om inget har hänt! Va falls....är han knäpp eller, va f_n sticker han inte för, han borde ha kännt doften av herr erik. Jaja, då gör vi ett nytt försök tänkte jag, krälade ut ut riset och försökte desperat att komma i position. Men det var otroligt svårt att göra detta utan röja mig, avståndet var max 100 m och jag behöve ridån av enarna för att kunna röra mig. Bocken hör dock mitt krålande och verkar nyfiken. Den avancerar mot mig och spejar mellan tuggorna. Till slut har han 50 meter kvar till mig och 10 meter till dess att han kommer ut i en skutlucka. Vad händer då, jo en annan bock börjar skälla 300 m längre bort varpå denna krabat blir en smula orolig och sticker tillbaka till skogen. Nu börjar det bli komiskt, jag har haft en bock inom 100 m i 30 minuter utan att komma till skott. Nä, nu skiter jag i ridårn tänkte jag och avandcerade fram till kanten av tänkten. Kommer han fram igen ska inte enen vara ivägen iaf. Sagt och gjort så sätter jag mig tillrätta intill en tall och fäller ut benstäöden och anpassar höjden. Väntar och väntar, ingen bock. Hinner tänka att han nu har gjort en större omfattning och kommer säkerligen att dyka upp bakom mig, då jag sitter på ändan som ett fån och glor på honom. Ska jag byta position igen? Nä, nu får det vara nog. Nu sitter jag kvar. Punkt. Efter 10 minuter kommer han ut, ett 50 tal meter längre bort. Ett lungt skott på 120 m avslutar en fantastiskt spännande jaktkväll. Bocken föll trots en klantig jägare som nu var några erfarenhet rikare. Hade tyvärr ingen kamera med mig.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Härligt Micke ;D...men det vet du ju redan att jag tycker...antar att jag visste resultatet först av alla här iaf ;D....man känner igen sig på några av bilderna ...riktigt vackra marker!... Själv trampar jag lixom i sirap...igår - spöregn....idag blåser det som f*n....har lugnat sig liite dock, men då är man hundvakt åt morsan som skaffat en valp istället :-....men klockan ringer imorrn strax före 03:00 ;D /Fredde :-*
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Tack alla :-* hjord. lilla slaktboden är riktigt bra faktiskt,det största lyftet blev när jag monterade in kylaggregat och fläkt(kylrummet är innanför dörren som kan anas till höger i bild) köttkvaliten blir vansinnigt mycket bättre när kropparna kan hänga flera dygn istället för ett som är det normala i augustivärme. MKJ. Ja om det är någonting jag önskar mig i födelsedagspresent och julklapp de närmaste 20 åren, så är det att aldrig behöva få se ett lospår på mina marker..... Fredde. Hur dags ljusnar det hos er? Min klocka kommer att ringa 04:15 imorgon. Byter bössa imorgon till kombin,tänkte jag skulle smyga i skogen och låta åkrarna vila några dagar. /Micke
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Fredde.Hur dags ljusnar det hos er? Min klocka kommer att ringa 04:15 imorgon. Byter bössa imorgon till kombin,tänkte jag skulle smyga i skogen och låta åkrarna vila några dagar. /Micke Vet inte riktigt :-...har inte varit uppe så tidigt än...har varit midnattsol fram till för bara nån vecka sedan...men jag ställer väckaren på 03:00 bara för att vara på den säkra sidan ;D...skulle tro jag är på plats runt 04:00...tänkte sitta där vars storbocken (som du fick bilder på) håller till ;D....hoppas hoppas hoppas ;D
Publicerat Augusti 17, 200719 yr vart ute ikväll också, har ej skjutit någon bock ännu.........åkte ensam till min farbrors marker för att smyg runt i storskogen.......det förta som hände var att det rusade över en grann 6:a 30 m framför bilen när jag skulle perkera........han försvann över ett hygge........parkerade bilen och lockade med buttolo utan resultat......smög sedan runt i skogen i 1,5 timme och såg en väldans massa fejningar och markeringar........när jag kom tillbaka stod det get med två kid på samma ställe som bocken vart innan.......glor på dem ett tag och smyger vidare..........sedan vid ungefär 20.55 ser jag en bock lååååångt bort på ett stort hygge, tar av mig så mycket onödig utrustning som väska och annat och börjar smyga, går fin fint till en början och jag lägger/häver mig över en rotvälta, ser bocken men dryga 170 m bort...........nära till grannmarken går han också den rackaren.....jag lockar men han reagerar ej.........han har väll get i närheten denna fan också tänkte jag.........rejäl puls när jag sedan ser de fina hornen ganska ljusa och höga....en bock jag sett tidigare i sommar 8) men fn mörkret tilltar och bocken försvinner spårlöst........jag söker mig ännu närmare där han betar och get och kid hoppar iväg till höger, hon skäller som fan! nu är det för mörkt att skjuta och då hör jag även bocken skälla inne i skogen..........jag la ner och åkte hem....... men nu vet jag vart han finns...........kusinen dräpte den fina sextaggaren förra året.......blir det min tur i år?
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Den nyckfulla jakten ;D bara o ta nya tag Jagerstranden det går fler tåg ;D Mvh.
Publicerat Augusti 17, 200719 yr Författare Blev 2 i afton efter lite motstånd, skrev och visade lite i dagboken om det.
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Sorry Jagerstranden! Det är inte alltid den vill som en annan vill. Blev 2 i afton efter lite motstånd, skrev och visade lite i dagboken om det. Grattis Mkj! Här flyter det på ser jag. ;D
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Jag och brorsan skulle ut nu på morgonen. När vi står och tar en kopp kaffe tilsammans vid bilarna så knallar det ut en rådjur på en liten teg som vi aldrig jagar på. Den är inklämd mellan en skogsbacke med en del hus i, järnvägen och väg. Upp med kikaren och ser att det är en bock. Ganska snart stannar han upp och får vind i från oss. "-Ja ja," säger vi samtidigt med kaffe i munnen". Kanske han fortsätter fram till fältet där brorsan ska passa. När han studsar iväg och förvinner in bakom en liten holme ser vi att han haltar rejält på nåt framben. Det var inte så mycket att fundera på, det var bara att ladda och knalla fram längs vägen som en bit fram går över järnvägen. När vägen börjar gå uppför mot bron ser vi att han står i kanten av holmen. Tar stöd på brorsans axel och skjuter. Han slår ihop i skottet. Lite snopet att skjuta en fin bock från en asfaltsväg men det känns bra att jag fick han . Höger fram var brutet en dm över klöven och sen var hans ena öga grått(?!?!) Fina horn tycker jag. /Må
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Grattis. Fin bock.Skönt att ni kunde avsluta hans förmodligen plågsamma tillvaro
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Jag och brorsan skulle ut nu på morgonen. När vi står och tar en kopp kaffe tilsammans vid bilarna så knallar det ut en rådjur på en liten teg som vi aldrig jagar på. Den är inklämd mellan en skogsbacke med en del hus i, järnvägen och väg. Upp med kikaren och ser att det är en bock. Ganska snart stannar han upp och får vind i från oss. "-Ja ja," säger vi samtidigt med kaffe i munnen". Kanske han fortsätter fram till fältet där brorsan ska passa.När han studsar iväg och förvinner in bakom en liten holme ser vi att han haltar rejält på nåt framben. Det var inte så mycket att fundera på, det var bara att ladda och knalla fram längs vägen som en bit fram går över järnvägen. När vägen börjar gå uppför mot bron ser vi att han står i kanten av holmen. Tar stöd på brorsans axel och skjuter. Han slår ihop i skottet. Lite snopet att skjuta en fin bock från en asfaltsväg men det känns bra att jag fick han . Höger fram var brutet en dm över klöven och sen var hans ena öga grått(?!?!) Fina horn tycker jag. /Må Grattis! Det var bra gjort! Kan ha fått gråstarr? För visst kan djur också få starr?
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Grattis! Det var bra gjort! Kan ha fått gråstarr? För visst kan djur också få starr? Jo det kan dom säkert få. Kan vara en stångningsskada oxå.
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Jo det kan dom säkert få. Kan vara en stångningsskada oxå. Det kan det också vara.
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Såg en halt get igår, hoppas hon repar sig annars får man väll göra en insats. :-[
Publicerat Augusti 18, 200719 yr Grattis till alla som lyckats ;D Själv kom jag till "min" plätt igår vid 14 tiden och satte mig på pass ända fram till 22 (Jag vet att tiden för bock är förbi vid den tiden). % timmar vak och inte ett enda vilt Snett till höger har jag ett gärde som är 965m långt och ca 500m brett och inte ett enda djur framme. I morse likadant ute från strax efter 04 fram till 8 och inte ett enda djur Jag gick ock släppte hunden innan jag skulle hem (ungarna ville fira mig ). Hur som hunden hittade inte heller nåt djur > Vete fan vad som hänt?? Tidigare såg man alltid djur där ??? Kan det vara så att MKJ´s lodjur flyttat till "mina" marker :'( :'( :'( //Roggman66