Publicerat Augusti 16, 200718 yr Hade klockan på 03.00 imorse, efter att ha suttit och tröskat hela kvällen och kommit i säng sent var det något tungt att stiga upp men vad gör man inte på premiärmorgonen. Vakade sedan i 2 timmar utan att något hände, smygjagade sedan av marken och en get med bock gick undan framför mig in på grannmarken, där hade jag sedan 20 meter till bocken efter en ansmygning men utan att han ville komma över linjan. Nu ikväll skulle jag ej gå ut då frun var bortbjuden och jag hemma med barn, men så kom jag på den geniala idén att ordna barnvakt. Sagt och gjort så kom barnvakten och jag for till skogs. När jag kom till passet gick det en get 150 meter framför. Hon var orolig och jag anade att en bock var i närheten. Provade med buttolon några ggr och bocken lät sig ej vänta utan dök upp snart, på 150 meter drog jag dit en smäll och han blev på plats. En fin fyrtaggare.
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Kika efter dubbel backspegel på passagerarsidan. En nere och en uppe. ;D jo då...det har jag full koll på 8)...har smitit från en sådan....med moppe. man kan köra lagligt också ;D ICKE! .... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Åter till trådens ämne. Min bockpremiär kan man sumera med ett ord....ösregn :'(...var ute kl.1800 och satt till 21:15 ungefär....då hade droppandet från keps-skärmen övergått från just droppande till rinnande...och jag var blöt ner till kroppen...så då tyckte jag att det var dags att fara hem....såg typ 4 duvor, det var allt. Grattis alla som lyckats idag!! /Fredde
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Grattis alla ni som skjutit och ni som varit ute och tittat efter bockar,själv har jag i kväll spikat panel på ett förråd som jag håller på att bygga (måste ju in med allt vilt ju ;D)..he he !! Närå behöver skjul till annat Dock enligt mobilen som ringt sej varm ikväll har de flesta jag känner som jagat lyckats bra nu ikväll En del har skjutit sexor andra fyror,kan glatt meddela att jag ännu inte hört om nån fulskjutning.. Måste ut i morgon kväll i alla fall,då lördag blir kräftfiske 8) Förexten..jag har ju semester...kan ju jaga söndag,måndag ,tisdag,onsdag....osv ;D ;D ;D Grattis alla :D
Publicerat Augusti 16, 200718 yr var ut idag på morgonen, vid 04.50 såg jag en bock 30 meter in på grannens, han jäktade fortfarande en get och brydde sig inte ett dugg om min buttolo........sen kom regnet...stack hem sov ett par timmar, kompisen sköt sitt livs första vilt på den andra markerna, en sexa på retur med ganska slitna skogshorn! Grattis fidde! satt på den marken han sköt ikväll började vräka ner regn och det gav inte sig, vi avbröt ganska tidigt....... skall ut imorgon igen och locka på den där bocken jag såg på grannens.........kanske kanske kan man få lite flyt ???
Publicerat Augusti 16, 200718 yr Min bockjakt kan sumeras på ett sätt.. Hög som ett hus ;D > Fick tandvärk i morse, hade inte planerat att jaga då så det spelade mindre roll. Problemet var att den inbokade tandläkartiden i förmiddags ställdes in då tandläkaren var sjuk. Och tandjäveln passade givetvis på att ställa till ett helvete för mej!! Nu sitter jag här efter att ha tagit mer Ipren sedan i eftermiddags än vad som är att rekomendera under ett dygn, läskigt nära maxdosen för Alvedon och 10 mg Ketogan i kroppen (morfinpreparat). Har dessutom smörjt in tandköttet med Xylocain och nu först har den blivit snäll > Inte en chans i helvetet att jaga ikväll som Mrs P och jag tänkt oss. Edit: Fan, glömde, supergrattis till alla bockjägare! Smått förundrad dock över att Mr Mauser inte "levererat"? Mvh!
Publicerat Augusti 16, 200718 yr jag fick mig en ful returbock 21:15 igårkväll, var egentligen ute efter en annan JÄTTEreturbock som jag lyckades skrämma iväg... smög sen en omväg till bilen över lite fina ängar och fick syn på get och denna returarn, smög längs lite stenmurar och kom in på 30m. dock är jag inte nöjd med skottet, tog i ryggraden på han, men han gick i backen direkt och det är ju det som är viktigast....dock var han bara förlamad så jag fick avfånga han med ett halsskott....men, hellre köttförstöring och att han blir på plats än att behöva spåra skadade djur i mörkret. jag har bara sett denna bock en gång innan i år, i somras så han har hållt sig osynlig ett tag..totalt har jag sett fem olika djur idag, 3 hondjur å 2 bockar....jag skall göra nåra försök till på den andra returarn med, men ingen brådska, har ju semester till 10 september...kort finns men orkar inte leta sladdar nu, kommer kanske imorn...Natti Natti vänner!
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Grattis till Er bockskyttar! ;D jo då...det har jag full koll på 8)...har smitit från en sådan....med moppe.ICKE! .... /Fredde Okej! Nu när dom har jagat EU-moppar så har dom farit runt i halvdan gamla bilar och lite smårisga. Polisen har ju köpt in några sådana för det ändamålet. ;D
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Hade klockan på 03.00 imorse, efter att ha suttit och tröskat hela kvällen och kommit i säng sent var det något tungt att stiga upp men vad gör man inte på premiärmorgonen. Vakade sedan i 2 timmar utan att något hände, smygjagade sedan av marken och en get med bock gick undan framför mig in på grannmarken, där hade jag sedan 20 meter till bocken efter en ansmygning men utan att han ville komma över linjan. Nu ikväll skulle jag ej gå ut då frun var bortbjuden och jag hemma med barn, men så kom jag på den geniala idén att ordna barnvakt. Sagt och gjort så kom barnvakten och jag for till skogs. När jag kom till passet gick det en get 150 meter framför. Hon var orolig och jag anade att en bock var i närheten. Provade med buttolon några ggr och bocken lät sig ej vänta utan dök upp snart, på 150 meter drog jag dit en smäll och han blev på plats. En fin fyrtaggare. F..n va gött för dig mickel o inviga nya bössan för det var väll nr1 med bössan. Grattis till bocken ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Grattis ni som lyckats! Själv hade man en bock i kikaren i går. Det va lite risigt så jag tänkte släppa ut han på de nyslagna. Ingen bra idé visade det sig då han fick vind av mig och skuttade in i skogen igen. Såg inte skymten av honom igen .. Dock get med kiddar och en smalget, så det ser bra ut. Nu sitter man på jobbet igen.... segt Men ikväll då jäklar!
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Edit: Fan, glömde, supergrattis till alla bockjägare! Smått förundrad dock över att Mr Mauser inte "levererat"? Hipshot> Han begriper sig väl inte på nya LTR´en... ;D. Hoppas att värkeländet släpper, sånt är INTE skoj. Åter ämnet
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Mickel, Grattis till bocken! Bra invigning av nya bössan. Sköt en riktig gammelbock i går kväl. Rikt pärlade horn och stor rosenkrans men endå bara korta stånghorn. Den kom ut på vallen i sista skjutljuset. Hållet blev onödigt långt men PPC:n gjorde åter ett bra jobb och han föll i skottet. Har sett honom tidigare i sommar och konstaterat att det är dax för honom att lämna över till yngre förmågor. Lyckad premiärdag. Sköt en räv på morgonen och en bock på kvällen. Jag är helnöjd med min Sako 6 PPC som jag köpte begagnad förra sommaren. Sen första maj har 2 bockar , 6 rävar och två kråkor fallit för den.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Mickel, Grattis till bocken! Bra invigning av nya bössan.Sköt en riktig gammelbock i går kväl. Rikt pärlade horn och stor rosenkrans men endå bara korta stånghorn. Den kom ut på vallen i sista skjutljuset. Hållet blev onödigt långt men PPC:n gjorde åter ett bra jobb och han föll i skottet. Har sett honom tidigare i sommar och konstaterat att det är dax för honom att lämna över till yngre förmågor. Lyckad premiärdag. Sköt en räv på morgonen och en bock på kvällen. Jag är helnöjd med min Sako 6 PPC som jag köpte begagnad förra sommaren. Sen första maj har 2 bockar , 6 rävar och två kråkor fallit för den. Grattis till Bocken å Räven!.... MVh
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Då var revanschen bärgad Har jagat en och samma bock i över 4 år, och igår kväll fick jag änteligen min revansch! Jag har bommat på honom, jag har sett honom komma ut på åkern för att gå rakt ifrån mig med en stöddig blick bakåt. Men ikväll, och med ny bössa som jag har tränat flitigt med så kom han inte undan! Det gick snabbt också ovanpå allt, men så spännande har jag nog aldrig hafft på en jakt tror jag. Det började med att jag och mamma satt inne och skjulade regnet som öste ner utanför fönstret. Klockan 17.50 så blev det ett snabbt uppehåll och jag sa till mamma att nu får vi allt ge oss ut. Sagt och gjort, vi gav oss ut och när vi stog vid uppfarten till huset så pekar mamma bortåt mot en vall cirka 150 meter bort, och längst bort i kanten på vallen står det ett rådjur. Ut med benstöden, ner på marken i liggande ställning och kollade. Jodå visst var det han, dock något mindre i hornen nu då han började gå på retur. Två RIKTIGT grova stänger rakt upp, med andra ord var alla taggar borta. Men det är väll när dom är på retur och såpass här gammla som denna som man ska ta dom? Jag ansåg det i alla fall efter 4års långt letande och provande. Jag låg en bra stund och kollade på honom, då han vägrade att vrida upp bredsidan. Men runt 18.15 så vrider han upp bredsidan och jag kramar avtryckaren. På 170meter behövs det inte så himla mycket vickande förens det blir fel skottplacering. PANG! skottet smäller, bocken går ner för att efter ett par sekunder resa sig upp igen och med uppskjuten rygg stappla sig mot stenmuren i bakgrunden av vallen. När han kommer till stenmuren orkar han inte hålla uppe bakbenen så han tar framklövarna och asar sig över muren. Jag anar att skottet sitter antingen för högt eller för långt bak, och tänker att ifall jag springer bort mot bocken så borde jag hinna ifatt honom innan han asar sig in i skogen. Men det han jag inte. Bocken var försvunnen jag jag stod där som ett fån. Tankarna for, "nä kan jag bommat igen?!" Men nä bom var det ju inte, då hade han inte bettet sig på detta sättet, så jag gick över stenmuren och började gå i "zick-zack" genom granarna som låg täta där. Och rätt som det var såg jag honom, då hade han asat sig runt 15meter in från stenmuren och låg under en gran Lyckan blev total och jag tror aldrig jag varit såhär glad! Första "riktiga" bocken var äntligen skjuten! (förut hade bara blivit en "kiddabock", alltså inget horn på väggen ännu. Skottplaseringen, ja den var inte den bästa. Men som jag sa innan så minsta vickning på 170meter kan bli väldigt stor. Och skottet satt cirka 5 - 10cm för långt bak, alltså i buken. Denna bocken var som sagt var extremt eftertraktad av mig och jag skakade av glädje då jag sett honom år ut och år in, men han har lurat mig alla år. Jag har till och med skjutit efter honom, men inte heller det gick. Nu är han flådd och jag har flått honom och förberett för bogmontage då det får bli ett sådant på en sådan klippsk herre. Riktigt grova horn, det grövsta jag någonsin sett tror jag. Har sett ett antal bronsbockar som facktiskt hafft smalare horn, tänk om det hade varit 2 taggar till på var horn, då är jag säker på att han hade fått någon valör. Åren innan vet jag att han varit ändå större i hornen, och då har han också hafft alla taggarna. Bild ligger på min mobil, och på mammas mobil. och kommer att läggas in här på sidan så fort jag bara hinner och så fort jag köpt en datasladd till min mobil. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Smått förundrad dock över att Mr Mauser inte "levererat"? Här kommer en liten rapport. Sköt en spets igår morse 06.15,ganska odramatiskt. Smög efter en åkerkant, upp spratt bocken ca 50m ut,ner på knä sjönk Mauser och pang. Såg totalt 9 olika individer igår varav tre bockar,svårjagat då gräset är väldigt högt i år vilket ger problem med att få rena skottfält. /Micke
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Imorse föll denna herre 05:50 efter en ganska svettig förflyttning på alla fyra för att komma upp i skogen och kunna skjuta över gräset. Avstånd Ca 140-150m,bocken sprang uppskattningsvis 20-30m efter skottet. Såg två spetsar och get med två kid på samma område. En bild på mina "höga" klöverängar
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Efter passningen av bocken var klar så fortsatte jag smygandet. Fick syn på två djur ute i ett halvt igenvuxen hagmark. Fick göra en mycket försiktig och tidskrävande ansmygning genom skog då skott inte var möjligt på något annat sätt,när jag är 20m från skogskanten så ser jag öronen på geten....dom har lagt sig ner. Hur jag än tittar genom kikaren så hittar jag ingen bock hmmm. Sätter mig tillrätta vid en glugg rakt mot geten,tar fram lockpipan och trycker en gång. Då reser sig bocken upp två meter till vänster om geten...pang. Denna bock är säkert den sexan som jag aldrig lyckades överlista förra året,han hadde en värre hornuppsättning då,snittade mungipan och kunde konstatera att tänderna var ganska slitna,säkert 6-7 år. /Micke
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Som grädde på moset så tänkte jag ta mig förbi "min" sten innan jag åkte hem, ett väldigt säkert pass där många bockar fällts genom åren. Och visst var där rådjur,en ful spets som jag sett tidigare och genast satt på "to shoot list" dock började klockan bli mycket nu så han var på väg in i skogen. Småhukande sprang jag i skydd bakom min sten medans jag fällde ut benstöden,samtidigt som jag fiskade upp lockpipan ur fickan. Kom fram till stenen lade upp bössan-anlägg-tryckte en gång på pipan. Då stannar han på ca 90m med en klöv upp i skogskanten,jag har dålig vinkel på kroppen men kanonläge på halsen. På bild nr ett ligger bocken precis vid udden. En bild på min nyrenoverade slaktbod. /Micke