Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Vilken varmintkula som hels funkar bra men laddar du själv så rekommenderar jag varmt Sierra Varmint. Hade tidigare en 6.5x55:a som jag laddade med den kulan och fick enastående resultat och precision. Fick vid några tillfällen genomskott och då var räven tyvärr helt förstörd men ingen räv lämnade platsen. Håller just nu på att labba fram en laddning till 30 06:an och hoppas att den funkar lika bra. Hornady´s V-Max är inte fyskam den heller...

• Svar 471
  • Visningar 58,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag jagar i Småland och bor i Stockholm. Dock tänker jag alltid på räven när jag är nere och jagar och tar mig alltid tid att försöka skjuta en.

Men när man inte har tid att åtla regelbundet så har jag nu tänkt börja locka istället. Men så tänkte jag på det där med surströmming eller något likande och kan tänka mig att allt som luktar "Sa§$£#"?n!" bör ju få dom att komma och säkert ganska fort också. Så fort dom känner vittringen så lär dom ju komma och vilja undersöka.

Vad tror ni om att köra på det? Öppna en burk och slänga ut på stor yta och sen sätta sig och locka lite försiktigt?

Nästa fråga är väl vad ni säger om att göra detta mitt under bockjakten för att vara berädd på vad som än må komma fram? Tror ni det skulle störa bockarna så man går miste om vad man egentligen var där för?

Publicerat

>bruhner

Strunta i surströmming och allt annat som kan störa rådjuren...räv och rådjur rör rätt mkt på sig nu så skjut första bästa men lämna inte passet eller "klampa omkring", det kommer fler och dom störs inte nämnvärt av en smäll!

Good luck

Publicerat
Jag jagar i Småland och bor i Stockholm. Dock tänker jag alltid på räven när jag är nere och jagar och tar mig alltid tid att försöka skjuta en.

Men när man inte har tid att åtla regelbundet så har jag nu tänkt börja locka istället. Men så tänkte jag på det där med surströmming eller något likande och kan tänka mig att allt som luktar "Sa§$£#"?n!" bör ju få dom att komma och säkert ganska fort också. Så fort dom känner vittringen så lär dom ju komma och vilja undersöka.

Vad tror ni om att köra på det? Öppna en burk och slänga ut på stor yta och sen sätta sig och locka lite försiktigt?

Nästa fråga är väl vad ni säger om att göra detta mitt under bockjakten för att vara berädd på vad som än må komma fram? Tror ni det skulle störa bockarna så man går miste om vad man egentligen var där för?

Inte skall du väl förstöra fin mat va ??? spara surströmmingen till middagen istället ;)

Billigt hundfoder som man sprider ut med jämna mellanrum på samma fläck får rävarna att stanna till lite extra.

Publicerat

;D nu e de nära vänner!.... i morgon vid midnatt smäller de!...  ;D ;D.. jipppyyyy!...  ;D ;D..

hoppas på en klar natt å att månen hjälper till lite!....  ;D ;D ;D

Mvh!...

Publicerat

Ja äntligen  ;D ska bli skit skoj o locka o vaka hos dig tomas  ;D

Mvh.

Publicerat
Ja äntligen  ;D ska bli skit skoj o locka o vaka hos dig tomas  ;D

Mvh.

jepps!.. å fan va ja har längtat!.. känns som dom första tre veckorna på sem bara varit en lååång väntan!... nästa år blir de inte sem förns i aug!... å de verkar juh precis som förra året att nu kommer de braiga vädret osså!...  ;D ;D

MVh..

Publicerat
;D nu e de nära vänner!.... i morgon vid midnatt smäller de!...  ;D ;D.. jipppyyyy!...  ;D ;D..

hoppas på en klar natt å att månen hjälper till lite!....  ;D ;D ;D

Mvh!...

Japp, nu är det riktigt nära.. Någon mer som varit ute och spanat efter räv de närmaste dagarna?? Någon som sett någon? Jag har inte sett någon räv men dock grävling  ;D

//Mårs

Publicerat

Såg en liten ungräv ute på en rapsstubb häromdagen när jag var på duv-span. Vi har mycket vall i omgivningarna och det verkar vara dags att slå dem nu lagom till den 1:a  ;D

/Må

Publicerat
Japp, nu är det riktigt nära.. Någon mer som varit ute och spanat efter räv de närmaste dagarna?? Någon som sett någon? Jag har inte sett någon räv men dock grävling  ;D

//Mårs

sett räv här flera gånger i veckan!... å grannarna ger mej rapporter osså!.. så nog ska de bli något för mej å Flex!...

MVh Thomas

Publicerat
Såg en liten ungräv ute på en rapsstubb häromdagen när jag var på duv-span. Vi har mycket vall i omgivningarna och det verkar vara dags att slå dem nu lagom till den 1:a  ;D

/Må

Perfekt.. Lycka till på premiären  ;D

sett räv här flera gånger i veckan!... å grannarna ger mej rapporter osså!.. så nog ska de bli något för mej å Flex!...

MVh Thomas

Det låter fint. Lycka till på premiären  ;D

Publicerat

Thomas då kan vi kolla lite gryt på lördagen, då ser vi ju också vilke det kan löna sig att vaka grävling vid också  ;D

Publicerat
Thomas då kan vi kolla lite gryt på lördagen, då ser vi ju också vilke det kan löna sig att vaka grävling vid också  ;D

låter som ett lysande förslag!... vet ett par ställen de finns gryt på nu iaf!.. har inte varit till gryten å kollat!.. men enligt grannarna så har de varit gott om rävar runt den såten!...

mvh

Publicerat

var ute på arendemarkerna igår och såg 2 ungrävar på det pass som antingen jag eller Fidde skall sitta på...... ;D

Publicerat

Jaha halvtimman innan de sparkar igång ;) Regnar som rackarn just nu, men enligt smhi ska de bli uppehåll på senare delen av natten och morgonen... ;D

Ska nu ta å skynada mig ner i vakkojan och invänta bättre väder plus tolvslaget :) Har slängt ut fiskrens på åteln i eftermiddags så vi får ser hur de kommer att sluta...Ska iaf iväg med jonnegone här på forumet på grytjakt med siktet inställt på främst herr Grimbart i morgon! Nu ÄNTLIGEN börjar de man har längtat så länge efter...nej nu måste jag kila ner till kojan, klockan är ju snart slagen  :o 

//Oskar 

Publicerat

Avundas er som har möjlighet att sitta ute så här på premiären. Själv e jag på jobbet och slutar inte förren kl 06:00 :-[ :-[ :-[. Har relativt nyss flyttat men har hunnit med att fixa en åtel och inrett en liten vakekoja i en av ladorna men tyvärr får jag vänta tills helgen innan min premiär går av stapeln.

Publicerat

Få höra nu!!! Någon som skjutit något??  ::) ;D

Publicerat
Få höra nu!!! Någon som skjutit något??  ::) ;D

För min del blev det inget. Jag gick ut vid 04.00 men någon räv eller grävling syntes inte till.

Jag lockade med både muspip och harskrik vid några åkrar utan resultat. Men jag ger inte upp, sticker snart ut igen  ;D ;D

//Mårs

Publicerat

inget i fällan ännu.......jäst blod och en morkulla i gillret borde snart göra susen ;D

såg 2 ungrävar i förrgår.....skall slåss med jaktkamraterna om detta pass ikväll......

vi är 3 stycken på pass ute på arendemarkerna ikväll så oddsen att ialla fall få syn på något är väll hyffsat stor!

Publicerat

Låter bra Jagerstranden! Hoppas att du får en räv i fällan snart  :)

Lycka till med vakjakten ikväll också  ;D :)

//Mårs

Publicerat

Vakjakten  kunde slutat bättre........efter ca 1 timme på pass med perfekt vind och allt började jag pipa lite med läpparna.....70 meter fram hoppar en ungräv upp på en sten, jag väntar tills den snurrat runt lite och jag har bredsida.......tycker jag har bra stöd och skjuter men direkt efter skottet känner jag hur dåligt det kändes, det blir inte bättre av att räven efter en rusning stannar upp och tittar omkring....sedan är den puts väck....undersöker säkert skottplatsen 1,5 timme utan att hitta minsta lilla tecken på en träff/skadeskjutning....vart massor av stenar och sprickor och inget blod eller hår.....

räven friskförklarades vid 21.45

Nu sitter man här och mår inte särskilt bra,  :-[ självförtroendet har fått sig en törn samtidigt som man är glad att räven klarade sig fint.

vad skall man säga? Bomma är aldrig roligt........... *suck* BARA ATT TA LÄRDOM!

Publicerat

Detta har varit ett LÅÅNGT dygn, på både ont men mest gott! ;) Inledde premiärdygnet med vakjakt på rävåteln ifrån min vakkoja, vilket visade sig vara ett smart drag... ;D

Till en början så ville regnet aldrig ge sig, men jag tror det var vid kl 01.30 som de gav sig och de började bli lite ljusare ute. Somnade i kojan strax därefter och när sedan radion spelade någon sorts klassisk musik a`bethowen i lurarna så trodde jag inte mina öron, nånting har startat rörelsevakten! Slängde ett öga genom "tittfönstret" och såg först ingenting, men det tog dock inte många sekunder innan en räv visade sig! :o Pulsen steg som brukligt, försiktigt försiktigt satte jag mig tillrätta i stolen vid gluggen, pillrade på mig hörselskydden, osäkrade bössan och slutligen justerade jag in skjutstödet i rätt höjd. Ett litet gniselljud bröt den skarpa tystnaden när jag rattade in skjutstödet, vilket räven också uppmärksammade! Räven stelnade till i steget ställd snett emot mig, med blicken stirrande mot kojan och mot gluggen! De fåtal sekunderna räven var i "fryst" läge räckte för mig, hårkorset låg stilla och smällen kom som på beställning. Efter ett par kullerbytor och svansvifftningar så låg säsongens 1:a rödpäls i backen! Den friska tiken som var fullt utvuxen saknade två tänder och vägde ynka 4,8 kg.

Dagen fortsatte med grytjakt med några vänner,  bla jonnegone här på forumet. Ett x-antal gryt "vittjades" och i ett av dem hade vi kontakt (tom synkontakt) med grävling. För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att de var en väldig svår uppgifft vi hade med denna grimbart, som valt att ligga mitt under en lada full med skrot, ensilagebalsplast och allt möjligt mojjs. Men vi hade EN chans men vi lyckades inte förvalta den på ett korrekt sett, aja grimart vann denna match, men fler kommer de bli, MÅNGA fler...

// Oskar

Publicerat

;D så killar å tjejer!.. vår första räv e fälld!... Flex tog den!.. mer om de i min dagbok!...

Mvh...

post-1257-1186049905_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Flex ;D

Publicerat

Grattis en gång till då Flex! :D