Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat

Valparna har nog börjat med lite större utsvävningar nu,sen är de väl kanske inte full så grytbundna längre.

Men vid sämre väder springer de nog in eller håller sig nära.

//Roggman66

• Svar 471
  • Visningar 58,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Mårs: Jomenvisst! Ska ut snart för att reka mera, ska inte ge mig än. Jag ska f*n hitta grytet, kan ju vara bra att veta av vid eventuella rävjakter i vinter oxså... ;)

Tikka M65 6,5*55 med en Zeiss 2,5-10*48, laddad med oryx 10,1g. Fungerar utmärkt! Har provat en hel del olika kulor, har funnit att de allra flesta duger bra, förutom helmantel, där de kan gå undan en bit. Vill helst att de ska falla på plats så att man kan forsätta vaka hela natten, man vill undvika att spåra mitt i natten...  Jo just de, har skjutit en del vakrävar med min 22 win magnum oxså, med hålspetskula. Vid en bra träff så dör de som de skulle bli träffad av blixten, men tar de lite "taskit" så har du mindre "marginaler" än i jämnförelse med sexochenhalvan, du förstår säkert vad jag menar. ;) När jag inte själv tänker på skinnets kvalitet efter ett skott (tyvärr) så värderar jag att "hälsningen" ska bära fram ordentligt... 8)

Roggman66: Jo jag föstår att valparna börjar göra egna utsvävningar nu, men om du skulle uppskattningsvis gissa, hur långt från grytet? 500m eller mer? Vet att de är en svår fråga....Där jag var och letade i går så var de ingen riktigt grytterräng, mestadels lite små blöt mark, typ myr. Inget bra ställe precis för ett gryt, men en ihop rasad gammal lada stod där men där var de lungt. Har du något tips att komma med när man letar gryt ??? 

Publicerat

Det beror nog på terrängen hur långt ifrån de går. Men jag skulle tro att det är nog mer är 500m i alla fall.

Har du hund?

Jag brukar söka av misstänkt terräng med min hund och på det viset har vi hittat en hel del gryt.

//Roggman66

Publicerat

Oskke: Är väl inne på att köpa mig ett nytt kikarsikte i framtiden. Är du nöjd med ditt Zeiss? Har tittat runt lite och tycker själv att Zeiss sikten ser väldigt fina och prisvärda ut. Vad tycker du?

Jag använder mig också utav Oryx men dock 11,7 gram när jag vakar räv. Inga som helst problem har uppstått när jag skjutit med den kulan. Annat är det när jag suttit med helmantel. En gång har kulan inte satt sig där det var tänkt och då gick räven långt. Fick gå efter med min beagle som spårade räven långt och till slut så kom vi ikapp den och kunde avsluta det hela.

Eftersom jag är en rävjägare som gärna vill ha kvar och spara skinnen så har jag haft lite bekymmer av val av kula men jag tycker som sagt att Oryx fungerar bra.

/Mårs

Publicerat

Roggman66: Visst är de så, visst är de så. Har ju letat runt om där valpen var synlig, å jag har ju letat mer än 500 meter runt om men inte sett någon som visat att en rävkull skulle uppehålla sig i området. Men de kan hända att man har missat nått...  :(

Visst har jag hund, men de är av "fel" ras när de gäller räv...har en jämthundstik. ;) Jo jag förstår att de kan vara rätt metod för att söka av heta grytställen.

Mårs:Nöjd med zeiss? Absolut är jag nöjd! Av den erfarenheten jag har av optik så gäller en tumregel: Du får de du betalar för...köper du ett kvalitetsikte så kostar de ju en slant, men sen så är de upp till jägaren i fråga om man är beredd att betala tusentals kronor för ett kikarsikte ??? Jag tycker att Zeissen är värd varenda krona! Sen beror de ju på vad man ska använda siktet till, om man alltid behöver ha ett "supersikte". En älgjägare som min far t.ex behöver ingen Zeiss enligt min mening. Han skjuter ett par älgar/år, på pass, i bra dagsljus, stora träffområden, offta inom 100 meter osv. Men jägare som vi som t.ex jagar mycket i skymmning/natt kan behöva ett bättre sikte med bra kvalitet. JAG REKOMENDERAR ZEISS! ;) ;D

Helmantel är förkassligt... ;) 

Vad ska man göra med alla rävskinn ???Jag har några trofe' skinn på väggen och några till i frysen, vad gör man med resten...bra fråga ???Ingen bra affär att sälja dem heller... :( Men de känns alltid kul och etiskt att ta till vara på de vilt man fäller, allt från älg till kråkfåglar! // Oskar 

Publicerat

Blir mer och mer sugen på att skaffa mig en Zeiss men denna säsong blir det nog inte något köp men till säsongen därpå kanske det blir ett nytt kikarsikte..  ;D

Sparar skinnen just för att jag tycker att det är etiskt riktigt att kunna ta tillvara och fixa lite själv på allt vilt man fäller, allt från älg till mindre småvilt. Sedan är det ju roliga minnen man kan tänka tillbaka på då man håller i sina vackra rävpälsar  ;D ;D Och det riktiga jaktsuget efter en vacker vinternatt vid rävgluggen blir ju inte mindre då man kan kika på sina rävskinn/trofeér som man tidigare nedlagt  :P

//Mårs

Publicerat

Ja gör de du kommer inte att ångra dig! :)

Håller fullständigt med dig att det är kul och etiskt att ta till vara på de vilt man fäller, tycker till och med att de borde vara en plikt som alla jägare borde känna. Jag kan tänka mig några rävskinn på väggen, men nu efter man har vakat några säsonger med hyffsade resultat kan man ju inte ta vara på alla skinn...då skulle jag kunnat tappetsera väggarna med rävskinn  ;) ;D

*var inte menat som skryt*  ::)

//oskar

Publicerat

vad har ni för tips ang surströmmingen nästa onsdag den 1 aug? ska man åka dit några timmar innan och dra hagelsmällen i burken eller göra detta först när man sätter sig?

har burken bra effekt även kvällen/kvällarna efter?  ???

Publicerat
Ja gör de du kommer inte att ångra dig! :)

Håller fullständigt med dig att det är kul och etiskt att ta till vara på de vilt man fäller, tycker till och med att de borde vara en plikt som alla jägare borde känna. Jag kan tänka mig några rävskinn på väggen, men nu efter man har vakat några säsonger med hyffsade resultat kan man ju inte ta vara på alla skinn...då skulle jag kunnat tappetsera väggarna med rävskinn  ;) ;D

*var inte menat som skryt*  ::)

//oskar

Skulle inte det vara vackert med en hel vägg täckt med rävskinn??  ;D Nejdå, om man tar reda på alla skinn kan det lätt bli för mycket på väggen  ;D ;D

Håller med dig om att varje jägare som bedriver rävjakt i alla fall bör känna till hur man går till väga med ett skinn.. Hur man flår, tanar osv

//Mårs

Publicerat
vad har ni för tips ang surströmmingen nästa onsdag den 1 aug? ska man åka dit några timmar innan och dra hagelsmällen i burken eller göra detta först när man sätter sig?

har burken bra effekt även kvällen/kvällarna efter?  ???

He-he lita på det ;) Vräkte in en burk i rävfällan före midsommar, det stinker fruktansvärt där än. Men klart får du skjuta en eller två i anslutning till den så skulle jag nog försöka flytta den tilll ny plats.

MVH

Publicerat

Hemkommen från Fäviken med en film om hur man lockar räv.

Där rekommenderar de att man använder en varmintkula för att få räven på plats.

Jag har en Husqvarna 30.06, och då undrar jag vad det samlade forumet rekommenderar

för specialare till den bössan.

Vänligen

Publicerat

Har du sett filmen? Var de någon kille som heter P-A Åhlen som medverkade? Var filmen bra då?

Publicerat

Jodå, filmen tyckte jag var bra. Jag är ju trots allt fortfarande nybörjare så det var intressant att se.

Och Åhlen var med... Det var han jag köptefilmen av.

Även Ulf Lindroth medverkar och han höll i en miniföreläsning om rävlock på Fäviken.

Även det spännande...

Intressant att se hur de kommer rävarna, och hur man ska sitta i vind...

Rekommenderas... i alla fall för nybörjare, men också andra kan ha nytta av filmen.

vänligen

Publicerat

P-A Åhlen den gammla räven ;):D Har jagat en del soptippsjakt samt en makalös gåsjakt med den där herren, en rolig prick! En av mina kompisar filmar en eller ett par sekvenser på rävlocksfilmen. En av sekvenserna är då de lockar sent en eftermiddag i mars, de får skjuta en räv ganska snart efter P-A har börjat locka, vilket blev bra filmat. Sedan han har skjutit första räven så fortsätter han direkt med att fortsätta att blåsa med harskrikan och inte mer än några minuter senare får de skjuta räv nummer två som kom som ett tok på vårskaren! Otrolig häfftigt!! :o Dock så blev räv nr två inte lika "bra" filmat... Ska köpa den där lockpipan/filmen så fort som möjligt. 

Publicerat

Idag har jag grävt ner en låda med fiskrens vid åteln.. Satte ner ett rör som gör att det sipprar ut lagom god lukt  ;D ;D

Kommer locka rävarna på långt håll, hoppas jag   ;D ;)

Har även inrett min vakkoja med gamla trasmattor på väggarna för att det skall isolera och ta bort ljud bra och sedan har jag byggt en bänk som ger maximalt stöd när skottchansen dyker upp  ;D

Bänken blev riktigt snygg när jag la på ett rosa fleecetyg, nu är det bara tavlorna och den röda bordslampan som fattas.. ;D ;D ;):D

//Mårs

post-1496-1185707779_thumb.jpg

post-22-1185707779_thumb.jpg

Publicerat

Säkert en bra lösning med avloppsröret nedgrävt i backen så att det sipprar ut en god doft därifrån. :D Ser ju fin ut kojan inifrån. :D

Publicerat
Säkert en bra lösning med avloppsröret nedgrävt i backen så att det sipprar ut en god doft därifrån. :D Ser ju fin ut kojan inifrån. :D

Ja, jag hoppas att rävarna lockas av den goda doften  ;D ;D Det blev riktigt mysigt där inne  :D :D

//Mårs

Publicerat
Ja, jag hoppas att rävarna lockas av den goda doften  ;D ;D Det blev riktigt mysigt där inne  :D :D

//Mårs

Ja, det gör jag också. Det ser ut så ja. :D

Skitjakt på Dig!

;D

Publicerat

Vad kör ni med för kulor på räv? Helmantel eller samma som till övrigt vilt?

Sköt in 6,5:an i går med helmantel som jag tänkte använda till räven tom. den 15 aug. Men, finns det några anledningar/argument att inte använda helmantel på räv?

Normalt använder jag Lapua Mega till rå och annat, men de hade inga i jaktbutiken när jag skulle fylla på förrådet.

/Må

Publicerat
Vad kör ni med för kulor på räv? Helmantel eller samma som till övrigt vilt?

Sköt in 6,5:an i går med helmantel som jag tänkte använda till räven tom. den 15 aug. Men, finns det några anledningar/argument att inte använda helmantel på räv?

Normalt använder jag Lapua Mega till rå och annat, men de hade inga i jaktbutiken när jag skulle fylla på förrådet.

/Må

Har själv använt helmantel några gånger under vakjakt och vid en dålig träff kan de gå riktigt långt som kan ge ett långt och besvärligt eftersök till följd. Dock om man träffar bra går de oftast bara några meter.. Jag använder själv Oryx 11.7 gram. Den kulan fungerar bra och lämnar rävarna på plats även vid en sämre träff

//Mårs

Publicerat

Ok, så användningen av helmantel är mest en kvarleva från pälsjägartiden!?!?

/Må

Publicerat

Även jag har provat med helmantel (6,5*55) till räv och kan rekomendera att INTE använda den! Har vi ett tillfälle spårat räv upp till 300 meter trots ett genomgående lungskott!!!Tur att det var snö på backen så de gick att spåra. Men nu under barmarks tiden så avråder jag dig att använda helmantel, risken är för stor att tappa bort en dödskjuten räv! Du har förstått varför  ;)

//Oskar

Publicerat
Ok, så användningen av helmantel är mest en kvarleva från pälsjägartiden!?!?

/Må

Det stämmer, jag rekomenderar INTE användning av helmantel

Publicerat

Därav min fråga tidigare i tråden.

Vilken varmintkula i 30-06 rekommenderas??

vänligen

Publicerat

Speer TNT  Eller V.max

Mvh.