Publicerat December 26, 200718 yr det är alltid TBs fel! ;D vad det än gäller. nejmen åter till frågan. vi har satsat bra på rävjakt här hemma de senaste åren och i grannlaget jagar ju TB så en hel del rävar har fått stryka på foten, inte alltför många men runt 25 per år i kanske 4 år. jag vet inte riktigt hur det såg ut innan dess för det börjades nog strax innan jag började härja på riktigt men de senaste åren kan jag inte säga att det har minskat på räv nå mycket, liten minskning tycker jag mig skönja. men framförallt bara sen förra året är det mycket tätare mellan harspåren! ;D stövarjägare som man är så värmer ju det gott. verkar som lite fler rådjurskid klarat sommaren också faktiskt, väldigt trevligt. men rävspår ser jag ungefär lika mycket som tidigare år.
Publicerat December 28, 200718 yr Hallå alla rävjägare! Nu ska jag försöka börja jaga räv så mycket jag kan. har en hel del rävar här. 3st har jag skjutit den hära säsongen. just nu behöver jag tips på vart jag ska lägga åtel någonstans. Alltenativ 1= en vakkoja som ligger i en lada. vakojan är på nedervåningen. bakom ladan finns hus så det finns människo lukt där. det är åkrar runt ladan, från kojan bort är det 40 meter plöje, sen kommer det en vall, sen ca.120 m så kommer det en bäck. 50 m höger om ladan så är det kohage.om det blir åtel här kommer den vara ute på plöjet 20-25 m bort. Altenativ 2= en vakoja som ligger uppe på en höskulle. under vakojan nere i ladgården finns det några kor. utanför kojan till vänster så håller dom på att bygga en maskinhall. och dom har blivit klara med stommen och taket är klart. sen har dom gytit en ny dyngplatta för några veckor sedan, så det finns bara lite koskit/hästskit på dyngplattan. höger om vakkojan så är det hästhage, det är stora åkrar runt ladan här med. ca 70 m så rinner det en bäck. om det blir åtel här så kommer den ligga ca 15m från den nya maskinhallen. sen vill jag ha åteln på ca 20-25m håll. vill helst skjuta med hagel. det som jag är rädd för med den hära åteln är att det kommer hända nya saker runt maskinhallen hela tiden tills den blir klar, (maskinhallen kommer inte bli klar på ett tag, iallafall inte i januari). och händer det nya saker runt maskinhallen så Kanske den skrämmer rävarna?? om jag skulle välja Alltenativ 2, för där finns ju en liten dynghög+ där slänger vi nu ,matrester. Men jag är ju rädd för att den nya stora maskinhallen ska skrämma rävarna, för dom kommer ju hålla på att bygga väggar och sånt på den efter nyår. och jag vill helt skjuta med hagel. Så den STora frågan är Vilket alltenativ ska jag ta????? Mvh
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Svårt å svara!! Eftersom rävarna kan skygga för förändringar så låter ju alternativ 1 bättre! Att sedan alternativ 1 är nära människor och människodoft tycker jag inte gör saken sämre! Jag skulle ha valt alternativ 1 !! //"TB"
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Mickel! Nu vet jag hur det känns att inte ha någon snö :-[!! Förstår hur du känner dig! Kanske jag också skulle ta och åka utomlands! :-* //"TB"
Publicerat December 28, 200718 yr Om 14timmar sitter jag på grand canaria och driker nån lokal öl. Ger rävarna en vecka att vila upp sig. 8) Ha de gött , de ska jag iaf. 8) :-*
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Skulle inte ha tvekat en sekund att åka så som det ser ut ute nu! Får väl försöka komma åt någon räv ändå. hur nu det ska gå till ???! Trevlig resa Vakjägaren!! //"TB"
Publicerat December 28, 200718 yr Svårt å svara!!Eftersom rävarna kan skygga för förändringar så låter ju alternativ 1 bättre! Att sedan alternativ 1 är nära människor och människodoft tycker jag inte gör saken sämre! Jag skulle ha valt alternativ 1 !! //"TB" tackar för svaret . vakplatserna altenativ 1 och 2 ligger i samma by, dom är circka 200 meter ifrån varandra. så jag kan ju kombinera vakplatserna annars. sitta kanske ena natten där och ena där?. eller jag kanske ska göra en åtel på varje ställe???. men jag ska allafall göra en åtel så den kommer hammna vid alltenativ1, mvh
Publicerat December 28, 200718 yr Definitivt inte särskilt svårt anser jag. Helt klart läge nr 2 på skullen och jag skulle inte ens tänka tanken att göra alternativ nr 1 om jag var som dig. Rävarna bryr sig inte det minsta om förändringar som görs på en gård. Dom är van med både människovittring samt alla ljud som förekommer så du kan lugnt räkna med att få skjuta från skullen. Sen tycker jag inte att du ska ha två åtlar för nära varandra, du riskerar bara att räven går på den åtel du ej har under bevakning just det vakpasset. Höskullar med djur i ladugården under är i särklass den bästa vakplatsen (förutom boningshus) Lycka till!
Publicerat December 28, 200718 yr tack för svaret mickel. jo altenativ 1 har ju redan lite dragningskraft på rävarna, för det är ju en liten dynghög där. sen sitter man ju ovaför en ladgård med några kor som ger ifrån sig lukt så det är bra. sen är det ju närmare bäcken också. bara det kommer Snö så jag kan se vart spåren är mvh
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Håller med Mickel där om att inte åtla på båda platserna! Satsa stenhårt på en av platserna istället! //"TB"
Publicerat December 28, 200718 yr mm får göra det. men jag ska nog satsa på nr 2 då, har ju redan en lite "åtel" där som består utan dynghögen och lite matrester. mvh
Publicerat December 29, 200718 yr Håller med dom andra jag åtla inte på 2 ställen samtidigt.. kör hårt på ena så ska du nog se att du får skjuta räv från åteln jag skulle helt klart ta altenatin 2
Publicerat Januari 3, 200818 yr ;D ;D ;D då har man dragit ifrån! sturjägarn leder över TB! vakjägaren också tror ja? rävarna nummer 8 och 9 föll igår. snön är tillbaka, fan va skönt! tänkte sitta 03-06 och skulle jaga rådjur imorse. men jag kunde inte sova då jag lade mig klockan 12, så klockan 1 var jag på plats i gluggen, tänkte sitta till 4. 02.52 hoppar en räv fram nere i myrekanten, det ligger ett para döda rådjur där, den vill inte upp till fisken på åkern utan försvinner in i en stor buske, när den kommer ut är den påväg bortåt så jag musar fast och klämmer till, avståndet var i längsta laget cirka 120 meter men den rusade 10 meter och sedan blev den stilla. 03.30 kommer en räv ifrån vänster vid ett vedskjul, den har nog gått genom byn, den vet vart den ska och när den småspringandes kommer in i gluggen ligger 1900an stadigt i bogen, följer med Pang! död. är jävligt nöjd kan jag säga! endast 15timmars vak hittils och 6 rävar! dessutom är jag nöjd med hur Nosler BST i 6,5an uppförde sig! trots träff lite långt bak på första räven så dog den ganska omgående ändå, med oryx i 308an brukar trillar de men ligger och snor ett bra tag efteråt efter liknande träff. fick dessutom inviga HELIAN som jag nyss införskaffat begagnad av en forist. imorse när jag hämtade rävarna var där fler färskare spår, ser lovande ut.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Fan va härligt, grattis. Jo snön har kommit här hos oss med nu, men finns ingen ljuskälla för mig så det lär inte bli ngt föräns nästa nymåne:-
Publicerat Januari 3, 200818 yr ;D ;D ;Ddå har man dragit ifrån! sturjägarn leder över TB! vakjägaren också tror ja? rävarna nummer 8 och 9 föll igår. snön är tillbaka, fan va skönt! tänkte sitta 03-06 och skulle jaga rådjur imorse. men jag kunde inte sova då jag lade mig klockan 12, så klockan 1 var jag på plats i gluggen, tänkte sitta till 4. 02.52 hoppar en räv fram nere i myrekanten, det ligger ett para döda rådjur där, den vill inte upp till fisken på åkern utan försvinner in i en stor buske, när den kommer ut är den påväg bortåt så jag musar fast och klämmer till, avståndet var i längsta laget cirka 120 meter men den rusade 10 meter och sedan blev den stilla. 03.30 kommer en räv ifrån vänster vid ett vedskjul, den har nog gått genom byn, den vet vart den ska och när den småspringandes kommer in i gluggen ligger 1900an stadigt i bogen, följer med Pang! död. är jävligt nöjd kan jag säga! endast 15timmars vak hittils och 6 rävar! dessutom är jag nöjd med hur Nosler BST i 6,5an uppförde sig! trots träff lite långt bak på första räven så dog den ganska omgående ändå, med oryx i 308an brukar trillar de men ligger och snor ett bra tag efteråt efter liknande träff. fick dessutom inviga HELIAN som jag nyss införskaffat begagnad av en forist. imorse när jag hämtade rävarna var där fler färskare spår, ser lovande ut. Grattis till rävarna !! ;D
Publicerat Januari 4, 200818 yr Författare Ni får ju inte tro att TB ska hamna efter nu ! Satt mig i kojan 00:00 inatt. Efter en hård dag i skogen så fick jag lov att dricka kaffe för att hålla mig vaken. Klockan 00:55 kom den mörka skuggan flytandes på snön. Raka vägen in mot åteln. Fick upp luckan och 1900an åkte ut. Räven var nu på ca 45 m så jag vred ner förstoringen på 6ggr. Klockan 01:00 stannade han fint för att äta sin sista köttbit. Tyska 4an låg klockrent i bogen och Oryxen lämnade loppet med en smäll. Räven blev på plats och Sturjägarn JR börjar snart få panik!! :-* //"TB"
Publicerat Januari 4, 200818 yr Ni får ju inte tro att TB ska hamna efter nu ! Satt mig i kojan 00:00 inatt. Efter en hård dag i skogen så fick jag lov att dricka kaffe för att hålla mig vaken. Klockan 00:55 kom den mörka skuggan flytandes på snön. Raka vägen in mot åteln. Fick upp luckan och 1900an åkte ut. Räven var nu på ca 45 m så jag vred ner förstoringen på 6ggr. Klockan 01:00 stannade han fint för att äta sin sista köttbit. Tyska 4an låg klockrent i bogen och Oryxen lämnade loppet med en smäll. Räven blev på plats och Sturjägarn JR börjar snart få panik!! :-* //"TB" Klockrent grattis ;D Mvh.