Publicerat December 19, 200718 yr En tjäder skjuten på toppjakt, det är högvilt det, för en gammel västgöte...Vad bra ni har det, gubbar.... :'( Norrland är stort, du ryms du me'
Publicerat December 20, 200718 yr Var ut några timmar trots +5 och snålblåst. Enda jag hittade var ett parti med drygt 10 uppätna tallar. Jävlar vad dom hade betat. Topparna var kala och skit i drivor under ;D.. I fågelväg var det skralt. 1 st tjäderhöna som jag stötte framför mig inte mindre än 3 ggr. Hon flög bara 100m och satte sig på backen igen. Vägrade sätta sig i träden av någon anledning. Såg även 1 orre av obestämt kön swischa förbi. Blir det bara vindstilla imorgon så då ska jag ut igen
Publicerat December 21, 200718 yr Köpte mig själv lite julklappar idag ;DDet blev Crispi Stetind och Rottefella manual Köpte själv Crispi Stetind och Rottefella magnum bindningar. Komforten är bra men hållbarheten får tiden utvisa. Ett tips se till att smöja kängorna, lädret på mina var väldigt repkänliga innan jag smorde in dem med Meindl sportwax.
Publicerat December 21, 200718 yr Ok. tack för tipset ska smörja dem för efter jul måste man väl ut och testa klapparna ;D
Publicerat December 22, 200718 yr blev en tjäder idag 70m med 6,5x55 Jaktmatch. såg bra mycket tjäder idag, ca 20 obs. av tjäder och 10 obs. av Orre. // Gabbe
Publicerat December 22, 200718 yr Grattis Gubbril !! hmm...börjar suga i toppjaktstarmen nu....men det är så trist före i markerna....skare om mycket lite snö :-...och inge snö alls i träden... hoppas på ett snöoväder snart.....40cm + över en natt vore rena himmelriktet ;D
Publicerat December 22, 200718 yr blev en tjäder idag 70m med 6,5x55 Jaktmatch. såg bra mycket tjäder idag, ca 20 obs. av tjäder och 10 obs. av Orre. // Gabbe Snyggt,själv såg jag inte en fjäder på 3 timmars skidande. /M.
Publicerat December 23, 200718 yr Fick skjuta en orrtupp idag men det blev tyvärr bara köttfärs kvar. Såg ut som att jag hade kastat en granat på den. Gick inte att ta reda på något tyvärr. :- :-... Skjuten på 80m med hornadys 80grains FMJ. Lur om att det tog i nån kvist innan. Annars är skidföret katastrof. Låter ju som en isbrytare när man åker
Publicerat December 23, 200718 yr Ser ni Orren? Jag å brorsan var och körde snöskoter idag...lyckades se denna orrtupp innan den flög ...kortet är väl inte det bästa, taget med mobilen...den sitter högst upp i en tall ganska mitt i bilden. /Fredde
Publicerat December 23, 200718 yr efter många bedrövelser så släppte det i dag för mej ;D ;D ;D nu har jag hittat dom , men det började inte bra för mej . när jag skjöt på första fågeln så vart det en prakt bom avstånd ca: 150m, jag vart väldigt förvånad att fågeln flög men tänkte att jag gjorde nåt fel men när det hände med 2:dra, 3:dje och fjärde så vart det en ny inskjutning i skogen och det visade sig att den slog 6cm högt och 5cm höger på 100m efter inställning så började jag gå åt bilen men hann bara ca;150m så såg jag en tupp i topp så jag smög in på 100m och skjöt den kulan visste vart den tog, tuppen rasade rakt ner och låg under trädet så jag hämtade den och kände att förtroende höjas och jag gick 2km till bilen och hade bara hygget kvar att passera, stanade och tände en cig då komm en tupp och slog ca: 150m från bilen jag hade bara att sätta mej ner och ta stöd av en 1m hög tall och skottet var en bekräftelse på att det funkar igen ;D det vart 2st tjäder tuppar GOD JUL alla forumister från samme
Publicerat December 23, 200718 yr Gratulerar Samme! Börjar själv få abstinens nu, över en vecka sen jag var ut och då blir man ju lite sugen av det du skriver!
Publicerat December 23, 200718 yr Jaa Jakob, du borde skämmas lite. Tjädertupparna ska du ju spara till lill-Stalo, mycket roligare ju:) Snudd på olagligt att fälla tjäder utan hund.Hoppas du blivit brun nu:) Nu ska du inte vara sån! Förreste så dräptes just den tuppen på ditt favoritställe, en riktig gammal kämpe som säkert snuvat dig och hunden några gånger..
Publicerat December 23, 200718 yr Någon som testat Peltonen metsä skidor? Som vintrarna nu är funderar jag på köpa ett par plast skidor som kan användas då det inte är optimalt med björkskidorna.
Publicerat December 23, 200718 yr Ser ni Orren? Jag å brorsan var och körde snöskoter idag...lyckades se denna orrtupp innan den flög ...kortet är väl inte det bästa, taget med mobilen...den sitter högst upp i en tall ganska mitt i bilden. /Fredde F*n också, Ni har ju mer snö än vad Vi har. > Mindre än 1 dm och det är julafton imorgon. > Här går det inte att bedriva någon toppjakt iaf. Får väl åka uppåt Överkalix kanske.
Publicerat December 23, 200718 yr F*n också, Ni har ju mer snö än vad Vi har. > Mindre än 1 dm och det är julafton imorgon. > Här går det inte att bedriva någon toppjakt iaf. Får väl åka uppåt Överkalix kanske. njaaa ....det är inte här hemma...dedär är strax innan Långträsk (ca 1mil innan långträsk)....dom hade mellan 30-50cm...klockrent skoterföre ....lite för skarpt för att kunna åka tyst med skidorna möjligtvis :-.... Otroligt igentligen att det skiljer så mycket i snömängd bara 30min i bil....här hemma är det bara fläckvis med snö nu :'( /Fredde
Publicerat December 23, 200718 yr Själv är jag uppe och firar jul i gällivare. Tar nog en toppjaktstur i morgon (julafton). Ligger väl ca 30-40 cm snö, men med en hemsk skare, så ljudlös lär man inte vara.
Publicerat December 24, 200718 yr njaaa ....det är inte här hemma...dedär är strax innan Långträsk (ca 1mil innan långträsk)....dom hade mellan 30-50cm...klockrent skoterföre ....lite för skarpt för att kunna åka tyst med skidorna möjligtvis :-....Otroligt igentligen att det skiljer så mycket i snömängd bara 30min i bil....här hemma är det bara fläckvis med snö nu :'( /Fredde Det är som det är här då med andra ord. > Skidor är inget att tänka på. > Vi behöver ju inte gå tillbaka länge i tiden förän då Vi hade -20-30 grader kallt på julafton och gott om snö den här tiden. Det var tider det folk!
Publicerat December 28, 200718 yr Ja det är verkligt bra toppjaktsväder vi har > >....Ena dagen minusgrader.....andra dagen 4 plusgrader.....den lilla snön som hade fastnat i träden är på backen i isform just nu...Känns lagomt mysigt att smyga omkring i skogen nu, låter som man går omkring på hårdbröd! Vad är det som händer??
Publicerat December 28, 200718 yr Ja det är verkligt bra toppjaktsväder vi har > >....Ena dagen minusgrader.....andra dagen 4 plusgrader.....den lilla snön som hade fastnat i träden är på backen i isform just nu...Känns lagomt mysigt att smyga omkring i skogen nu, låter som man går omkring på hårdbröd! Vad är det som händer?? Ja, det kan man verkligen fråga sig. Man kan ju inte släppa hundarna heller så att dom får riva av sig. Knivskarpt. >
Publicerat December 28, 200718 yr Ja, det kan man verkligen fråga sig. Man kan ju inte släppa hundarna heller så att dom får riva av sig. Knivskarpt. >Jag ska ändå prova släppa hunden imorgon ....mest för motions skull, gjorde det förra helgen och ben och tassar höll då den dan...så att jag chansar även nu, jag orkar inte ha honom inomhus annars, håller på att klättra efter väggarna!! Nåt direkt fågelarbete lär det väl inte bli där i orrhögarna....flyger en så flyger ju alla... > Men ändå bra träning inför kommande säsong då han ska testas på jaktprov för första gngen!
Publicerat December 28, 200718 yr Ja vilken skitvinter > Hade tänkt mig ut i morgon och jaga topp, men det blir nog en pimpelsväng istället. Sedan har jag bara några dagar på mig för toppjakt innan jag åker till Thailand och solen. Hoppas bara dessa dagar kan bjuda på fint kallt väder med mycke upplega i träden och en massa fågel i farten
Publicerat December 28, 200718 yr Ja tar jycken o blysprutan me mig till skogs i helgen! Toppbössan får hänga bak ifall att! :- Men nu ska dra i mig vitlök så de står ut genom örona först :P Fasiken va ja hatar förkylningar > > >