Publicerat December 16, 200718 yr Den gamle sitter nog kvar på sitt berg för snöförhållanden tillät ingen tur där idag. För mkt sly som e nerhuggen o stenigt me djupa hål att bryta benen i :- Vill ha djup snö där innan jag ska traska upp. Såg inte ett enda spår efter tjäder. Hitta ett par nattlegor efter orre. Lyran syntes avtryckt i snön då han hoppat upp. Men inget i topp. Jycken ställde en fågel i ungskog som jag lät han avancera upp på avstånd. Trodde i min enfald att den skulle välja att flyga neråt så ja kunde plocka den där, MEN ICKE!!! På vägen hem fick ja se en mkt ståtlig/uppblåst Järpe sitta uppe i en björk. De va de enda av hönsasläktet ja såg idag.
Publicerat December 16, 200718 yr Valla skidorna!!! Nja det brukar vara bra om det varit rejält kallt eller blåsigt en period och sedan slår om då sitter fåglarna gärna uppe hela dagarna/ Lycka till! Dom är intjärade och redo . Bara hålla tummarna då....
Publicerat December 16, 200718 yr Fick också skjuta mig en orrtupp idag och hade läge på en till.. Men den satt mitt i solen så jag kunde inte bestämma om det var en höna eller en orre förrän han flög. Han satt på ca 80m så det hade nog inte varit något problem.. Nu fick jag för att jag sålde toppfågelkikaren pga utlandsresa :-[ Måste bara säga att FAN vad fågel det finns! Varit ute nu 8ggr och haft fågelkontakt alla gånger. Stötte 3 olika orrflockar idag + att jag hittade ett område med hårt betade tallar. Känns som att man kan hitta sig en tjäder där vad det lider
Publicerat December 16, 200718 yr Fick också skjuta mig en orrtupp idag och hade läge på en till.. Men den satt mitt i solen så jag kunde inte bestämma om det var en höna eller en orre förrän han flög. Han satt på ca 80m så det hade nog inte varit något problem.. Nu fick jag för att jag sålde toppfågelkikaren pga utlandsresa :-[Måste bara säga att FAN vad fågel det finns! Varit ute nu 8ggr och haft fågelkontakt alla gånger. Stötte 3 olika orrflockar idag + att jag hittade ett område med hårt betade tallar. Känns som att man kan hitta sig en tjäder där vad det lider Grattis!
Publicerat December 16, 200718 yr Grattis grabbar! Måste bara hålla med dig Pitepalt!...fan vad fågel det är....var ut igår....fick inget med mig hem, årets första bom var ett faktum, ett skitenkelt läge på korthåll som sket sig kapitalt....men iaf, när skottet gick startade det mellan 50-70st (!) orrar från träden....såg 5 som satt i en björk, den som satt högst upp sköt jag på, så jag hade totalt missat all annan fågel som måste ha suttit i tallarna vid kanten av hygget :-....men trodde inte mina ögon, himlen var full av orre Jävligt onödig bom dock :-[....for omedelbart till skjutbanan, skotten satt ca 5cm till vänster på 100m ...vette fan vad som har hänt, men nu är det justerat och klart.....inte så konstigt att det var en bom iofs när det är en sån "enorm" (för ändamålet) träffbildsförflyttning...jävligt tråkigt, man grämer sig än.... nya tag nästa helg. ps. Pitepalt, han du uppfatta att det var jag som hälsade på dig i veckan som var när du var ute med vovven och gick efter västergatan ds. /Fredde
Publicerat December 16, 200718 yr Som alla beskriver de, me massor av fågel, hade ja de förra året. Har haft normalt bestånd av toppande orrar även dåliga år. Men i år e de katastrof! Undra om mina fåglar flyttat västerut. :'( :'( :'( Bara inse att de e bil o många mil som gäller om man ska få tag i nå fågel i år. Som de e nu har man bara sett Järpe. En helg till o sen ger ja upp hemmamarken för i år. (kanske) :
Publicerat December 16, 200718 yr ps. Pitepalt, han du uppfatta att det var jag som hälsade på dig i veckan som var när du var ute med vovven och gick efter västergatan ds. Jodå! Fick tänka efter en sekund men den firmabilen tar man inte miste på :D Nu blir det nya tag på tisdag och då ska jag få mig en tjäder var det tänkt
Publicerat December 16, 200718 yr Jag har jobbat hela helgen och har nu ledigt en vecka tänkte hård jaga men vädret ser ut att bli lite kasst. Jaja jag åker nog imorgon och jagar tills vädret sätter stopp. PS: vad har ni för skräp bössor grabbar som inte håller träffläget
Publicerat December 16, 200718 yr Jag har jobbat hela helgen och har nu ledigt en vecka tänkte hård jaga men vädret ser ut att bli lite kasst. Jaja jag åker nog imorgon och jagar tills vädret sätter stopp. PS: vad har ni för skräp bössor grabbar som inte håller träffläget hehe....det är dessa finska vapen :-X ;D tror jag har kommit fram till varför min bettede sig så.....var och tränade på 300m vallen förra helgen....vill dra mig till minnes att jag var tvungen att justera lite i sida för att kompensera för vinden....antar att jag glömde att justera tillbaka :....förödande......vinden som var hade varken gjort av eller till på 100-150m....men när jag stansade tavla på 300m så hade den stor inverkan verkar det som.....en riktig tabbe. /Fredde
Publicerat December 16, 200718 yr hehe....det är dessa finska vapen :-X ;D/Fredde Just det amerikanskt grovsmide skare´va
Publicerat December 16, 200718 yr Drömförhållanden och nästan 3mil på skidor, en tjäder som drog utanför synfältet var det enda på 2 dagar. Orrar som man alltid brukar se till var som bortblåsta inte ens en sträckande fågel vid horisonten gick att skymta... Misstänkter att dom kanske satt på backen då det var rätt så upptinat under vissa trän och rejäl skare som borde göra det trivsamt för dom att spatsera på marken och äta från små träd? Eller att dom sökt sig upp på bergen. Men vindstilla och +2 till -5 borde man ju sett nån oavsett vart.
Publicerat December 17, 200718 yr Grattis alla skyttar! The shooter börjar jag syna nu, det är ju i pincip samma bild varje dag
Publicerat December 17, 200718 yr Imorgon hoppas jag på kalasväder för då ska bror följa med på första toppfågeljakten. Hoppas han får möjlighet att skjuta något så han fastnar .. Han har ju jägarexamen men det har liksom aldrig blivit
Publicerat December 17, 200718 yr Grattis alla skyttar! The shooter börjar jag syna nu, det är ju i pincip samma bild varje dag Har också tänkt på de ;D ;D
Publicerat December 18, 200718 yr BAH!! Vilket skitväder! Hade ju lovat brorsan en sväng så det var bara bege sig ut. Sköt in 243an med hornadys 80 grains FMJ istället för scenar så nu har jag tro på bössan igen. Det medförde dock att vi var sent ute och hann bara en sväng på dryga 3 timmar. Orrarna var som bortblåsta(dubbel bemärkelse).
Publicerat December 18, 200718 yr Det blev bara 2dagars jakt sedan satte vädret käppar i hjulet > Slet hårt på utrustningen denna jakt igår gick min favorit ryggsäck sönder och idag skidbindningen :'( Jaja det blev ett gäng orrar men ingen tjäder ska nog köpa mig nya Rottefella Magnum samt några bra pjäxor någon som har några bra tips?
Publicerat December 18, 200718 yr Jaja det blev ett gäng orrar men ingen tjäder ska nog köpa mig nya Rottefella Magnum samt några bra pjäxor någon som har några bra tips? Jag kör med Alpinas turpjäxa i rent skinn, BC 1600, med thinsulatefodring. Klockrent för den som behöver en rymlig pjäxa. Enda som passade min fot åtm.
Publicerat December 18, 200718 yr Den är ju av skinn! Dvs ingen gummistövvel. Jag har hittills aldrig blivit våt genom skon. Annars har ju "Crispi" (tror ja de hette) en gortexvariant för några tusenlappar dyrare. Kändes trång på min fot.
Publicerat December 19, 200718 yr Köpte mig själv lite julklappar idag ;D Det blev Crispi Stetind och Rottefella manual
Publicerat December 19, 200718 yr Författare Köpte mig själv lite julklappar idag ;DDet blev Crispi Stetind och Rottefella manual Grattis, klart man måste unna sig något ibland! Återkom med ett utlåtande när du har hunnit prova dem. Pjäxan ser onekligen fin ut men kostar en hel del också. Jag använder Lundhags X-pro men tycker att de är för "täta" och sedan så köpte jag dem något för små också så det bli kallt om tårna vid temperaturer under -20. Vid sista turen ifjol (-32) så tog det 45 minuter innan jag började få upp temperaturen i tårna.
Publicerat December 19, 200718 yr En sådan här tråd får en bara till att drömma... En tjäder skjuten på toppjakt, det är högvilt det, för en gammel västgöte... Vad bra ni har det, gubbar.... :'(