Publicerat December 9, 200718 yr Grattis tövabo! Blodad tand nu va ??? ??? ??? ;D Har haft blodad tand rätt länge nu. Har varit nära några ggr men idag stämde det. En ganska händelserik dag ,förutom tuppen såg jag järvspår,en älgtjur,4 orrar samt en örn ,så här skulle det vara jämt! /M.
Publicerat December 9, 200718 yr Grattis Tövabo riktigt fin tupp med!Var själv på en endagars tur med enkel väg 22mil Lyckades peta hål på 7 orrtuppar med min nya 7br. den skjuter som en dröm! Dock är den i motsats till 22-250 lite för snäll fick göra eftersök på 2 men båda hittades ;D Härligt Lars, Grattis !...7br?....nu blev jag intresserad!...vad snackar vi för hylsa här?...uppneckad 6br? /Fredde
Publicerat December 9, 200718 yr Härligt Lars, Grattis !...7br?....nu blev jag intresserad!...vad snackar vi för hylsa här?...uppneckad 6br?/Fredde Exakt den är tänkt till hundjakten då laddad med Sakos 5,1 grams så blir den rätt identisk med 7x33,men när den nu skjuter extremt bra och jag inte kom riktigt överens med 22-250 så får den hänga med på toppjakten i vinter då laddad med 130 grains Sierra MK. till 770m/s måste erkänna att jag saknar kulbanan från 22-250 men slipper dunpuffarna nu det värderar jag högre och med avståndsmätare funkar det trots kass kulbana väldigt bra Bössan är byggd på en Reminton titan och väger ren 2,3kilo har nu Swarren och ljuddämparen monterad så den skall ligga lite stadigare
Publicerat December 9, 200718 yr Grattis till fågeln. I morgon bitti ska jag ut och försöka hitta min tjäder som gäckat mig nu hela hösten. jag vet var han har sitt revir och jag ska nu göra allt jag kan för att jag ska överlista honom denna gång och inte han mig.
Publicerat December 10, 200718 yr Har haft blodad tand rätt länge nu.Har varit nära några ggr men idag stämde det. En ganska händelserik dag ,förutom tuppen såg jag järvspår,en älgtjur,4 orrar samt en örn ,så här skulle det vara jämt! /M. Jag kan tänka mig det. Det brukar bli så ibland. Kul när man får se så mycket vilt på en dag också.
Publicerat December 10, 200718 yr Författare 130 grains Sierra MK. till 770m/s Hm, det låter intressant. Så du har bara positivt att säga om den kulan? Hade funderingar på att ladda upp en toppjaktskula till Ruger 1:an som backupbössa och har bara tittat på Normas och S&B FMJ men Sierras hålspets kanske är ett bättre alternativ. Frågan är väl bara om den fungerar lika bra i hastigheter upp mot 850 m/s eller om den spränger för mycket då?
Publicerat December 10, 200718 yr Hm, det låter intressant. Så du har bara positivt att säga om den kulan? Hade funderingar på att ladda upp en toppjaktskula till Ruger 1:an som backupbössa och har bara tittat på Normas och S&B FMJ men Sierras hålspets kanske är ett bättre alternativ. Frågan är väl bara om den fungerar lika bra i hastigheter upp mot 850 m/s eller om den spränger för mycket då? Tja den visar inga tecken på sönderskjutningar i den farten snarare lite för dålig effekt. Har skjutit ett 20tal fåglar med den och 5-6 har flygit trots hyfsade träffar och ingen har fått skottskador så lite fart till tål den säkert. Edit: har skjutit en orre på 30 meter även den fick jag söka för att hitta något hål så jag tror den kulan klarar 850m/s utan problem
Publicerat December 10, 200718 yr Författare Bra, då kanske man ska göra en beställning då. Ska bli kul att se vilken hastighet man kan få ur 7x57:an. Siktet är väl inte optimalt kanske men som backupbössa fungerar det ju.
Publicerat December 10, 200718 yr Jag håller på att vela om en 6br. pipa till min 22-250, tänker använda Scenar men kan inte riktigt bestämma mig om jag skall välja en pipa med 8" för att kunna skjuta 105grains då jag är rädd att 90grains kan bli lite stygg mot fåglarna om man drar på max laddning i en br. Visst använder du 90grainaren till PPC hur fungerar den och har du testat den i högre fart?
Publicerat December 10, 200718 yr Författare Är det någon direkt nackdel att gå på en snabbare räffelstigning? Jag förmodar att du kommer att använda pipan i främst jaktsammanhang och då är det väl ändå mest kulor från 80gr och uppåt som är intressant. Jodå, jag har skjutit med Scenar 90gr i 1½ säsong nu. Fick rota fram de sista kulorna ur asken när jag laddade i helgen så det har fallit några fåglar med den och den har fungerat bra för mig. Det var ju någon som klagade bittert när han sköt den i sin 6BR men jag vet inte om det var fabriksladdat i 950 m/s? Jag laddar upp den i runt 850 m/s och då spränger den marginellt men ändå är det ytterst ovanligt med rena "skärträffar". Tog reda på 7 tuppar igår och av dessa var det bara en som jag fick städa lite på ena filén, alla andra filéer var helt oskadda. Tycker inte den skadar mer än Hornady, dock sköt jag den fabriks i 243:an. Har för mig att den ligger runt 950 m/s så den är ju i och för sig betydligt hårdare laddad men ändå. Jag tackar gudarna för att jag var så förståndig så att jag "bytte upp mig" från en 243:a till PPC...
Publicerat December 10, 200718 yr Är det någon direkt nackdel att gå på en snabbare räffelstigning?Jag förmodar att du kommer att använda pipan i främst jaktsammanhang och då är det väl ändå mest kulor från 80gr och uppåt som är intressant. Nja det är det jag velar om 10 eller 8" dem som kan detta säger att pipan mantlar mera med 8" och att lättare kulor kan skjuta lite sämre men rent jaktligt tror jag inte det spelar någon roll.Ska till smeden i eftermiddag ska då passa på att diskutera detta
Publicerat December 10, 200718 yr Bra, då kanske man ska göra en beställning då.Ska bli kul att se vilken hastighet man kan få ur 7x57:an. Siktet är väl inte optimalt kanske men som backupbössa fungerar det ju. Annars så funkar S&B FMJBT mycket bra i 7x57, bra skottverkan och väldigt liten köttförstöring.
Publicerat December 10, 200718 yr Bössan är byggd på en Reminton titan och väger ren 2,3kilo har nu Swarren och ljuddämparen monterad så den skall ligga lite stadigare Lars, nu vill vi ha bilder på bössan du pratar om
Publicerat December 10, 200718 yr Lars, nu vill vi ha bilder på bössan du pratar om Jaja! Fotat med mobilen måste nog köpa en riktig kamera snart :-[ Slänger med inskjutnings tavlan 3skott 100meter med samma stöd som på jakten, synd att det blev en stänkare
Publicerat December 10, 200718 yr Fick tag i en över 5 kilo häromdagen faktiskt, kul, det är inte så ofta!
Publicerat December 10, 200718 yr Nu har ja fått tag i en kille me en nyinjagad "liden rö" som tydligen e helt klockren. Så kanske lyckan kan le mot mig i år. :D
Publicerat December 11, 200718 yr Jaha då hat man varit ut igen och försökt att hitta "viggo" (döpt av arbetskamrat) men utan att lyckas igen... :- Jag vet att jag borde söka efter andra fåglar men...Dagen började faktiskt med några orrar som jag sköt bom på, sedan hittade jag en till och BOM... > Jag som ändå anser mig vara en hyffsad kulskytt. Jag kontrollskjuter vapnet och kulan går 3,5cm åt höger och 2 cm högt!!! Inte undra på att orrarna skrattade åt mig då de flög vidare. Väl ute på myren kan jag konstatera att föret var det bästa tänkbara, skare, 5cm pudersnö och en strålande sol. Jag åkte ca. en mil, jag hittade en tjädertupp som satt mitt i en tall på baksidan av en liten dunge. Tyvärr såg jag inte den först utan den lyfte och flög lååååångt bort. Nåja jag är nöjd över min underbara skidtur i detta väder. Jag hoppas att eran lycka har varit bättre.
Publicerat December 11, 200718 yr Jaha då hat man varit ut igen och försökt att hitta "viggo" (döpt av arbetskamrat) men utan att lyckas igen... :- Jag vet att jag borde söka efter andra fåglar men...Dagen började faktiskt med några orrar som jag sköt bom på, sedan hittade jag en till och BOM... > Jag som ändå anser mig vara en hyffsad kulskytt. Jag kontrollskjuter vapnet och kulan går 3,5cm åt höger och 2 cm högt!!! Inte undra på att orrarna skrattade åt mig då de flög vidare.Väl ute på myren kan jag konstatera att föret var det bästa tänkbara, skare, 5cm pudersnö och en strålande sol. Jag åkte ca. en mil, jag hittade en tjädertupp som satt mitt i en tall på baksidan av en liten dunge. Tyvärr såg jag inte den först utan den lyfte och flög lååååångt bort. Nåja jag är nöjd över min underbara skidtur i detta väder. Jag hoppas att eran lycka har varit bättre. Har du nå märke på tuppen så du vet att det är rätt eller? Verkar vara en trevlig tur du fick iaf. Men det bet i lite idag eller, såg ut på vädret som att det skulle vara relativt kallt ???
Publicerat December 11, 200718 yr Nja det var nog inte "min tupp viggo" som jag såg. Den här tuppen var en bra bit bortom viggo.
Publicerat December 11, 200718 yr Aha, någon som vet om det går att köpa DL kulorna lösa så man kan ladda själv? Har fått veta att DL = Berger LTB 105gr
Publicerat December 11, 200718 yr Har fått veta att DL = Berger LTB 105gr Var det inte 6,5x55 du undrade över det är väl normas egen kula eller var det 6br och xc för där är det Berger LTB 105gr
Publicerat December 11, 200718 yr Jag fick då skjuta mig årets första orre i topp i söndags....Var kanske inte tanken med den jaktturen då trädskällaren skulle få stå i fokus sista dagen denna "hundjaktsäsong"! Efter 4 timmars fågelkontakt och bara skygga orrkullar som flög undan hunden omvartannat.....så bestämde husse att det fick vara nog ;D....fick syn på en orrtupp i topp ute på en myr..kom in på ca 100 m och bestämde mig för att skjuta i forskningssyfte ( för egen del)....provade på fri hand och tuppen gick i backen som ett "smäck".... ;D.....Kändes fruktansvärt kul, men ändå fruktansvärt hemskt att det inte var för hunden jag sköt....Nåja...det är ju faktiskt kul att skjuta.. ;D :
Publicerat December 11, 200718 yr Nja det var nog inte "min tupp viggo" som jag såg. Den här tuppen var en bra bit bortom viggo. Jag förstod nästan det. Men jag tänkte på din tupp "viggo", hur känner du igen honom? Eller är det bara en viss känsla mellan er ;D ;D