Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Grattis till er som haft bra toppjakter! Och till Hallen: kämpa på, du får den säkert till slut!

Hade en skärare idag men det gick bra, hittade den en bit bort till slut. Och ännu ingen procentsänkning.

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Och ännu ingen procentsänkning.

Jag måste nog TITTA lite på dina kikarrattar om vi träffas framöver så du blir mänsklig ;D

Grymt imponerad av ditt skyttet

Publicerat

Det är inte alla som jagar så mkt att de måste ta "semester" från jakten  ;D

Publicerat
[Eller är det bara en viss känsla mellan er /quote]

Jag vet då jag ser han.  :)

Publicerat

Kan vi inte ha en "gissningstävling"?

Vem vinner vinterkriget - Hallen vs Viggo!

Detta är ju naturligvis en direkt uppmaning till olaglig spelverksamhet! ;D

P.s. ......jag tror på Viggo...d.s.

Publicerat

;D hehe

Då satsar jag emot och tror på Hallen :D

Publicerat

Var i  "Hallen" land och jagade igår, men ingen viggo i sikte  ;)

Kanonväder och riktigt vackert ute, men som vanligt var det nästan fågelfritt.

Efter många om och men och otaliga km på skidorna, sitter det plötsligt en orrtupp i en tall ca 200 m bort.

Sakon gör intet misstag och orren faller handlöst till backen.

Frågan är var f-n tjädrarna är, hyffsat med fågel på hösten, men nu är dom som bortblåsta.

Säkerligen har dom flockat ihop sig ( utom viggo ) och rör sig på begränsade ytor.

Så det är bara att söka vidare....

Tog drygt 150 bilder, här är en

post-3-1197453319_thumb.jpg

Publicerat

Fin bild Seger!

Kan ge ett litet tips om var tjädrarna är, vet inte om det är likadant hos er, men iallafall: Mycket ungtuppar efter bra föryngring håller sig ofta inte på dom traditionella vinterlanden utan i mer "hönaktig" terräng, (var en annan forumist som sa mig detta och det var ju huvudet på spiken efter vad jag själv sett). Flockarna verkar ännu hålla sig i höstlanden och ganska låg terräng. Har inte hittat bra med tjäder en enda gång i vinter på de vanliga höglänta toppjaktsmyrarna utan fått leta på helt andra platser. Kanske krävs mer snö eller mer kyla eller nåt annat för att dom ska inta vinterlanden? Kanske har dom gjort det på andra platser? Vet inte men det kan ju vara ett tips att offra en dag till att leta på lite okonventionella platser.

Publicerat
Kan vi inte ha en "gissningstävling"?

Vem vinner vinterkriget - Hallen vs Viggo!

Detta är ju naturligvis en direkt uppmaning till olaglig spelverksamhet! ;D

P.s. ......jag tror på Viggo...d.s.

Trevligt påhitt!

Då satsar jag på att Seger kniper Viggo framför näsan på Hallen

Publicerat

Snyggt foto Seger! :D Det är inte alltid som det lyckas tyvärr. :(

Publicerat

Då gissar jag på det mest otroliga: Hallen får läge men avstår! Han tar av hatten för sin ärketupp och önskar honom ett långt liv!

Det kan vara nog så bra, önskar att jag gjort detta med en av mina gamla ärketuppar i fjol.. Kändes fruktansvärt vemodigt på något vis när han låg där under sin favorittall på sin kulle. Det var legor överallt, spår från hans bete sedan hela vintern. Det var på något vis hans plats, han hörde hemma där och kullen han höll till på blev fattigare. Kändes inte ett dugg bra, skämdes som fan när jag stod där på kullen och tog honom därifrån, kändes nästan som träden och skogen runt om anklagade mig för att ha gjort något väldigt fel.  :-[

Publicerat

Jaha...nu har viggo blivit en angelägenhet för hela Sverige.  ::) Nu måste jag ju bara ut efter honom, jag som hade tänkt att byta mark i helgen...

Men nu jäklar måste jag dit, innan min vän (tror jag) Seger är där och nyper den. Men jag kan hålla med om att det skulle nog kännas vemodigt att fälla honom, så kanske det blir några foton på honom i stället.

Publicerat

Nä nää...

Inte skulle jag skjuta Hallens Viggo, skulle däremot ta en massa kort med zoomen och skicka till honom.

Men jag skulle skjuta alla hans bröder och släktingar, utan problem  ::)  8)

Nästa gång blir det på helt nya marker, har studerat kartan noga och funderat på jakobs tips.

Vem vet, kanske jag också hittar mig egen Vuggo  ;D

Publicerat

Seger när ska du ut igen???

Publicerat

Kastar in en bild från idag. Många var dom....

post-1678-1197570741_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till tuppen Shooter!

Riktigt fin lack på stocken oxå. Är det en laminatstock som du har lackat?

Mvh Jocke

Publicerat

Jocke F : Tack.. det stämmer målad laminatkolv är det.

Publicerat

Såg 15 Orrtuppar som satt i en grupp i björktopparna närmast vägen.

Dom flesta lättade när vi passerade, o dom andra ville tydligen inte vara ensamma. För det var som vanligt: Inga fåglar som syns till,

när man har bössan på ryggen.

Har dock åkt skidor i fyra timmar och hunden är trött.

Är avundsjuk på er som hittar fågel!

Trots flera försök har jag inte skjutit ett skott.

Publicerat
Då gissar jag på det mest otroliga: Hallen får läge men avstår! Han tar av hatten för sin ärketupp och önskar honom ett långt liv!

Det kan vara nog så bra, önskar att jag gjort detta med en av mina gamla ärketuppar i fjol.. Kändes fruktansvärt vemodigt på något vis när han låg där under sin favorittall på sin kulle. Det var legor överallt, spår från hans bete sedan hela vintern. Det var på något vis hans plats, han hörde hemma där och kullen han höll till på blev fattigare. Kändes inte ett dugg bra, skämdes som fan när jag stod där på kullen och tog honom därifrån, kändes nästan som träden och skogen runt om anklagade mig för att ha gjort något väldigt fel.  :-[

Jaa Jakob, du borde skämmas lite. Tjädertupparna ska du ju spara till lill-Stalo, mycket roligare ju:) Snudd på olagligt att fälla tjäder utan hund.

Hoppas du blivit brun nu:)

Publicerat
Snudd på olagligt att fälla tjäder utan hund.

Kunde inte sagt det bättre själv;)

Publicerat

Trotsar "lagen" och frågar om toppfågeljakt ;D

På onsdagmorgon beger vi oss ut över marken. Har spanat in vädret lite nu och det har varit hyfsat kallt en period nu, 10-20 minus. Men såklart kommer det att bli plus, 0-5, from onsdag. Ni som har lite mer erfarenhet, hur påverkar ett väderomslag fåglarna? Söker de sig till annan terräng, sitter de i topp en annan tid på dygnet eller kör dom på som vanligt bara 8) ???. Alltså: Är det något vi ska tänka på till veckan om det blir blidväder?

/Erkon

Publicerat
Alltså: Är det något vi ska tänka på till veckan om det blir blidväder?

/Erkon

Valla skidorna!!!

Nja det brukar vara bra om det varit rejält kallt eller blåsigt en period och sedan slår om då sitter fåglarna gärna uppe hela dagarna/ Lycka till!

Publicerat

Imorgon ska ja ta mig en tur o se om ja hittar den gamle, i år me!

Sitter alltid i samma träd, uppe på ett berg o där de e som j...igast att komma fram.

Men de har blivit ett nostalgiskt möte som måste göras varje år.

Publicerat

Blev bara bom idag. Testsköt bössfan och den tog 7 cm lägre än vid inskjutning.... Någon som vill ha en gratis bössa?  >:(

Publicerat

Hej Pitepalt. Har du nån teori varför den gick fel? Har du stött den?

Vad var det för temperatur när du sköt in, hä va ju blida i går.

Har haft en pang som ändrade 8cm på 200m mellan -5 och -20.

Hur kul är det på en skala på ett till tio?  :-