Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Jo det hände förra veckan när det var HELT vindstilla dag, såg hålen genom siktet men trodde inte det var sant innan jag såg det på plats. Målen var av plåt, så det är inget konkret rekord, eller tänkt så heller. Grupperna brukar ligga på max 60mm på det avståndet. Jag skjuter mycket(minst 1gg/vecka), ibland blir det lite bättre(eller, plötsligt händer det.. :))

60mm är det svenska rekordet i 500m bänkskytte så jag tycker helt klart du ska ta chansen och åka på nästa 500m tävling.

det är synd att det är så få nu för tiden men jag hörde rykten om att det kan bli en tävling i år.

http://www.benchrest.se/wp-content/uploads/2011/08/rekord-2011-08-08.pdf

• Svar 1,1k
  • Visningar 142,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Tycker också att det börjar vara läge att köra någon långhålls tävling snart, intresset verkar helt klart vara uppåtgående :D

Bänkskytte rekorden är 10skottare så 60mm är verkligen bra men det har inte skjutits många tävlingar så visst går det att slå. Vi har talat om att köra något i Sävar men har inte blivit av ännu men är inga problem att ordna en enkelt tävling där är väl den banan och någon till i landet som har 500 med ett antal bänkar.

När det gäller rekord så håller jag inte ens reda på mina bästa serier tycker dem är helt ointressant för det handlar väldigt mycket om tur när man får till dessa liggande utan vindflaggor, klarar man att oftast hålla sig under 100mm med femskottare på 500 har man en bra bössa och är en bra skytt.

Publicerat

Tycker också att det börjar vara läge att köra någon långhålls tävling snart, intresset verkar helt klart vara uppåtgående :D

Bänkskytte rekorden är 10skottare så 60mm är verkligen bra men det har inte skjutits många tävlingar så visst går det att slå. Vi har talat om att köra något i Sävar men har inte blivit av ännu men är inga problem att ordna en enkelt tävling där är väl den banan och någon till i landet som har 500 med ett antal bänkar.

När det gäller rekord så håller jag inte ens reda på mina bästa serier tycker dem är helt ointressant för det handlar väldigt mycket om tur när man får till dessa liggande utan vindflaggor, klarar man att oftast hålla sig under 100mm med femskottare på 500 har man en bra bössa och är en bra skytt.

Jag kan nog som sagt ordna 500m.. säkert längre med, skjutit 820m en del 30x30plåt(osäker om man får tillgång där för fler skyttar..)men nu pratar vi fältmässigt inte nån bänkbana med uppvärmda säten.

Lite bilder på 500m, dock 3skottare på dessa.. sista bilden ser man sträckan och platsen(röd pil)där skyttet sker, observera gipsblocket på pinnen, CBS på den och gipsblocket ramlade inte ens av trots balanserad på pinnen,otroligt att anslagsenergin inte hinner slå ner målet.

post-8319-0-45051800-1322033713_thumb.jp

post-8319-0-74023900-1322034199_thumb.jp

post-8319-0-44686000-1322034444_thumb.jp

Publicerat

Aha det var treskottare du menade.

Publicerat

Aha det var treskottare du menade.

I detta fall, ja. Pers har jag inga bilder på, det var 2x5skott under 30mm(28/25mm)mätt med vanlig tumstock då det bara var skoj-skytte. Samma ställe som bilderna, dock andra mål.

Publicerat

var någonstans skulle vi kunna ha en 500m tävling så att många kan komma, jag sitter ju i luleå sedan har vi umeå, sundsvall?? vi kan ju inte nå hela sverige.

Förslag?

/Tobbe

Publicerat

Tobbe- att ni inte kan nå hela Sverige är jag personligen rätt glad för, ;)

som du skjuter hade jag inte känt mig helt säker någonstans.

Men det är klart, du har ju omdöme att inte poffa utan att känna målet och terrängen bakom .

/Christian

Publicerat

var någonstans skulle vi kunna ha en 500m tävling så att många kan komma, jag sitter ju i luleå sedan har vi umeå, sundsvall?? vi kan ju inte nå hela sverige.

Förslag?

/Tobbe

Herrljunga och Remmenehed 2012? ;)

Publicerat

Förslag?

/Tobbe

mitt i landet ska tävlingen gå såklart. :D

Publicerat

Mitt i landet demografiskt vore smidigare ;) ;)

Publicerat

Mitt i landet demografiskt vore smidigare ;) ;)

folk får anmäla sig sen får vi se vart deltagarna finns demografiskt.

litar på att en drös av skyttar från umeå drar nya gränser vart folket finns. :D

Publicerat

folk får anmäla sig sen får vi se vart deltagarna finns demografiskt.

litar på att en drös av skyttar från umeå drar nya gränser vart folket finns. :D

Jag gjorde ett halvhjärtat försök i att få igång en lista på vart folk bor så att man kan dra "halvvägslinjen" :) Jag kan tänka mig att åka max 40-50mil om det blir en potetiellt rolig och folkrik träff.

Publicerat

Jag gjorde ett halvhjärtat försök i att få igång en lista på vart folk bor så att man kan dra "halvvägslinjen" :) Jag kan tänka mig att åka max 40-50mil om det blir en potetiellt rolig och folkrik träff.

det går väl en fälttävling nära dig nästa helg.

Publicerat

det går väl en fälttävling nära dig nästa helg.

På söndag med. sen i norrskedika helgen efter. Jag ska skjuta båda, var med i hemmaskytte i helgen som var med. Så om det blir ren 500m är det "utöver". :)

Publicerat

Blir det kikarklass eller diopter

Publicerat

Blir det kikarklass eller diopter

Kikare i frötuna, sen vet jag inte, kanske tar dioptern till norrskedika. Skulle vara kul om det vart lite drag i X-klassen... Tänkte hålla mig till bana liggande 300m med dioptern, kanske blir fält med.

Publicerat

Jag dras själv mellan kikare och diopter i fält men sedan jag började skjuta med rem i kikarklassen så fastnade jag för det. Men som du säger så är diopter i bana såklart att föredra.

Publicerat

Christian N - Jag har för tillfället problem med mig själv, bössan eller båda, felsöker just nu. Känner mig inte speciellt vass för tillfället... :(

Har varit ganska stabil ett tag men nu vill det sig inte längre.

Låter ju vettigt att ha en tävling mitt i landet så det blir lagom långt för alla.

/Tobbe

Publicerat

Gillar att du väljer att skjuta under svåra förutsättningar ungefär som att längdåkarna även tränar uppför ;)

Vad skjuter du med för bössa nu?

Publicerat

ja jag skjuter ju helst på djur så man får ta tillfällena i akt.

jag skjuter med vetterns gamla moose. slår jämnt och fint och är lätt nog att jaga med men lite svårskjuten för tillället pga att det inte går at montera us optics kikaren vettigt.

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2294496

Publicerat

kollade precis och det ser ut som bara jag skjutit denna månad. en vinst på 126 poäng är skandal kom igen och skjut om ni har tid.

Publicerat

kollade precis och det ser ut som bara jag skjutit denna månad. en vinst på 126 poäng är skandal kom igen och skjut om ni har tid.

Men va fan!

Jobbar natt och hinner knappast skjuta innan det är mörkt, men 126 borde man klara med en ficklampa lysande på tavlan :lol:

Att man skjuter avstånden olika dagar ser jag inga problem med det blir väl bara svårare då man trots allt har lite chans att korrigera om allt skjuts samma gång.

• 1 month later...
Publicerat

Fredrik - 48 poäng på 300 meter???? :o Get the fuck out of here!! :wub:

Publicerat

Som dom säger, en gång är ingen gång. Så nu gäller det att göra om det.

Sen skall det ju skjutas på dom andra avstånden också, helst lika bra också.

Och det är ju då det blir lite knivigt. Nu ska det laddas och skjutas, vänta ni bara!!!

• 1 month later...
Publicerat

Fint skytte där Lars!!

Blev lite inspirerad så jag beställde hem ett gäng ScenarL som förhoppningsvis levererar.

/R