Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Kul att du kom me Skuris :D började känna mej ensam.

Visst är vind ett klurigt kapitel.

Vilken bössa sköt du med?

//Blyström

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Kul att du kom me Skuris :D började känna mej ensam.

Visst är vind ett klurigt kapitel.

Vilken bössa sköt du med?

//Blyström

Jag sköt med min lilla .222a, vilket väl inte förenklar vindavdriften precis men vem har sagt att det ska vara lätt.. ;)

Jag hoppas det blirr lite skytte idag med eftersom polarn åker till Afrika den 19e o han ville öva lite mer innan.

//

• 4 weeks later...
Publicerat

Lars,

Stabilt skytte som vanligt.

Träffbilden på 300 med 6BR skojar man inte bort :D

//Blyström

Publicerat

+1 ! :wub:

Publicerat

Ska nog ta och få tummen ur och haka på den här tävlingen jag med, även om man ligger långt under dom flesta av er rent skyttemässigt. Men, en anledning att träna är ju aldrig dåligt.

Lägger in ett bidrag för maj inom nån vecka!

Publicerat

Ska nog ta och få tummen ur och haka på den här tävlingen jag med, även om man ligger långt under dom flesta av er rent skyttemässigt. Men, en anledning att träna är ju aldrig dåligt.

Lägger in ett bidrag för maj inom nån vecka!

Någon ska ju vara sist o det kunde ju vara kul om jag fick lite konkurrens om den platsen :lol:

Jag tycker att detta är en jättebra grej för oss som vill skjuta på lite längre håll.

Ut o skjut bara o rapportera resultatet.

//

Publicerat

Lars,

Stabilt skytte som vanligt.

Träffbilden på 300 med 6BR skojar man inte bort :D

//Blyström

Med bra bössa duglig skytt och rejält med tur kan det bli en sådan serier ;)

Som synes är spridningen den samma på 200 och 300 med br;en så visst är det slumpens skörd att den blev så liten :blush:

Publicerat

Någon ska ju vara sist o det kunde ju vara kul om jag fick lite konkurrens om den platsen :lol:

Jag tycker att detta är en jättebra grej för oss som vill skjuta på lite längre håll.

Ut o skjut bara o rapportera resultatet.

//

Haha jo vi får tävla om det istället. Kan tyvärr inte vara med på 300m skyttet då vi inte har någon bana i närheten som tillåter sånt längre :wacko:

Publicerat

Skoj med ännu ett nytt namn Robert.M och riktigt bra skjutet,tror vi träffats på fältskytte :unsure:

Perfekt träning/tävlig detta man skärper sig lite extra.

Publicerat

Byig vind, uppskattningsvis 0 - 5 m/s, kanske lite mer men banan ligger ganska skyddat nere i storskogen så vinden vred sig åt alla hål och gjorde det omöjligt få mig att beräkna. Jag sket helt enkelt i att skruva någonting för vinden. 100 meter, där blev det som vanligt två avfyrningar som inte kändes bra, en gick upp och en ner.200 meter där spred det helt enkelt massor. 300 meter låg jag helt plötsligt 1 MOA högt och till höger, spridningen ska vi inte tala om :ph34r:

Jag redovisar helt enkelt min bristande kompetens när det gäller att hantera svårare vindförhållanden :blush:

Publicerat

Jaha....

100m Där borde du gjort bättre ifrån dig <_<:lol:

200m skulle jag varit nöjd med, klart godkänt.

300m skulle jag nästan varit nöjd med.

Du är ju ute o skjuter Markus, övning ger färdighet och man måste misslyckas för att lära sig vad som blir fel.

Bra jobbat även om du misströstar lite :wub:

//

Publicerat

Jag fick i present, tillsammans med alla skyttekompisar, kraftiga begränsningar i skyttet ungefär samtidigt som byssen blev klar.

Miljönissarna begränsade skyttedagarna till knappt 70dygn/år o då ska militär/hemvärn o skytteklubben dela på dessa.

Har faktiskt inte orkat sätta min fot där, pga av det, sen mitt sista inlägg.

Men nu gör de nästan ont att inte fått skjuta på länge o se alla nya inlägg här.

Får kolla hur de gått med överklagandet <_< o sen måste de skjutas ngr serier.

Byssen kan damma igen annars :blush:

Publicerat

Skoj med ännu ett nytt namn Robert.M och riktigt bra skjutet,tror vi träffats på fältskytte :unsure:

Perfekt träning/tävlig detta man skärper sig lite extra.

Hej, Lars!

Jo, det stämmer nog att vi träffades på påskrallyt. Är lite lat med mina inlägg men ska försöka skärpa till mig för att elda på skyttetråden som jag verkligen gillar. Kanon att kunna "tävla" lite med andra skyttar, ger lite tävlingskänsla trots att man ofta är ensam på banan.

/Robert.M

Publicerat
  • Författare

45,1 grain ger 869m/s med n160 enligt VV. Vet du vad du pysslar med? För din egen skull bara!!!

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56

Markus laddning stämmer rätt bra med quickload,inget övertryck.

Vihtavuoris laddata kan jag inte säga det samma om....tex har dom en laddning med 540krut bakom en 150grains Lockbase i 308 som ska ge 901m/s.....du kommer inte upp i den hastigheten hur du än bär dig åt utan att spränga bössan.

I min bössa hade jag höga tryck vid 860-870m/s med det krutet.

Finns flera "bevis" på att VV/Lapua skriver upp sina egna produkters värden och ner konkurrenternas.

/Mike

Publicerat

Det var i all välmening jag skrev. Finns de som kollat fel förr.

Bra att de finns de som bättre koll här!

Vågar man ens lita på tillverkarnas laddata då??? :unsure:

QL funkar inte på min nya dator!

Publicerat

Jag skulle vilja säga att tillverkarnas data ligger nog på den säkra sidan när det gäller tryck, däremot så undrar man vad de han använt för pipa för att få de hastigheterna de anger. 75 cm teflonbelagd pipa, finns det?:huh:

Sorry OT i tävlingstråden :blush:

Publicerat

Får samma resultat i QL med Markus laddning. Visst är den nära max, men inte "farlig". Enligt QL alltså.

Publicerat

45,1 grain ger 869m/s med n160 enligt VV. Vet du vad du pysslar med? För din egen skull bara!!!

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56

Markus laddning stämmer rätt bra med quickload,inget övertryck.

Vihtavuoris laddata kan jag inte säga det samma om....tex har dom en laddning med 540krut bakom en 150grains Lockbase i 308 som ska ge 901m/s.....du kommer inte upp i den hastigheten hur du än bär dig åt utan att spränga bössan.

I min bössa hade jag höga tryck vid 860-870m/s med det krutet.

Finns flera "bevis" på att VV/Lapua skriver upp sina egna produkters värden och ner konkurrenternas.

/Mike

Det var i all välmening jag skrev. Finns de som kollat fel förr.

Bra att de finns de som bättre koll här!

Vågar man ens lita på tillverkarnas laddata då??? :unsure:

QL funkar inte på min nya dator!

Jag skulle vilja säga att tillverkarnas data ligger nog på den säkra sidan när det gäller tryck, däremot så undrar man vad de han använt för pipa för att få de hastigheterna de anger. 75 cm teflonbelagd pipa, finns det?:huh:

Sorry OT i tävlingstråden :blush:

Får samma resultat i QL med Markus laddning. Visst är den nära max, men inte "farlig". Enligt QL alltså.

Körde i gång gamdatorn och såg nu i QL att min laddning med vv n160 45,5grain o Scenar 123grain bara ger 820m/s i min bysse o med mitt sättdjup.

Men de gillar den iof :D

Kan man lita på QL ang tryck e då nästa fråga?

Skulle kunna tänka mig ngt hetare laddningar för att kompensera fartförlusten med ljuddämpare monterad.

Måste de till kronograf för att någotsånär lita på farten eller e QL pålitlig med rätt data inlagd?

Publicerat

Blyström,

stabilt på 200 meter, jo då helt klart att ditt skytte utvecklas, men det går långsammare framåt, det är naturligt men tråkigt.

Betänk att du är 100% på ett rå på 300 meter även om du är missnöjd med dig själv.

/Christian

Publicerat

Precis det är lätt att bli fartblind på 300 när man skjuter på denna tavla.

Men visst verkar det vara något som strular på 300 kollar man på 100 och 200 så borde du ligga runt 80-100mm. det är rätt svårt att sikta på denna tavla på 300 och då kan man börja fuska med avfyringen bara för att man ska sikta extra noga.

Testa att skjut på fältmål eller en rund svart cirkel som är 20cm lägg fokus på avfyring avslappning samt rekylupptagning och låt bara ögat sköta centreringen av riktmedlet utan att försöka sikta på en liten fläck.

Och förresten är 124 ett rätt bra resultat skjutet med en standard .308a

Publicerat

Jag vore skitnöjd Blyström.

Toppen resultat på 100 och 200 sen alla på tavlan på 300 vilket jag är glad över varje gång.

Som Chris skriver så tar du ett Rådjur varje gång på 300 vilket inte gäller för alla :blush:

//

Publicerat

Chris, Skuris & Lars,

Toppen med folk som ger feedback.

Det är klart att jag kanske har skruvat upp förväntningarna på utvecklingen lite högt samtidigt som det har varit lite väl lite RANGE TIME :( .

Jag ska lägga mej i helgen och bara skjuta 300. Samtidigt maler det i bakhuvet att det kan vara något annat som spökar.

Parallaxfel är det ena, måste verifiera det. Det andra är att 300 är inbyggt, ingen vind som rensar väck miragen :wacko: .

Mera Range Time för Blyström :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Stabilt skytte exabit!

Synd att du hamnade lite fel på 300 annars hade det blivit riktigt höga poäng ska bli intressant att se hur det fungerar utan molly, skjuter säkert lika bra mest nyfiken om du får ut samma Vo och om den håller sig lika jämn.

Publicerat

Synd att du hamnade lite fel på 300 annars hade det blivit riktigt höga poäng ska bli intressant att se hur det fungerar utan molly, skjuter säkert lika bra mest nyfiken om du får ut samma Vo och om den håller sig lika jämn.

Har du nån teori om V0 och jämnhet? Kan det rentav vara dumt att frångå moly? :unsure: