Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Har du nån teori om V0 och jämnhet? Kan det rentav vara dumt att frångå moly? :unsure:

Nix ingen teori då jag sällan mäter farten på mina laddningar :blush:

Men magkänslan är att molly ger jämnare fart men det är inget som jag tycker ska hindra dig att frångå molly, själv kör jag enbart molly där det kommer på köpet med Normas kulor annar välje utan mest för att det flesta kulor är just utan.

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Sem: mycket fint där på 100 och 200! Även 300 ser bra ut men på detta avstånd börjar det bli svårt (tycker jag). 300 känns definitivt som mer än bara 50% längre än 200... :rolleyes:

För egen del har jag inte så mycket att tillägga. Jag är otränad, hade bipod jump vänster på 100 meter. Dock har jag inte längre fenomenet att riktmedlet hoppar nån cm. åt vänster på tavlan när jag blindavfyrar. Men jag är samtidigt rädd att jag inte längre ligger rakt bakom bössan :blush:

Publicerat

Tackar Rikard!

Rakt bakom bössan? Det tror jag nog du gör - sist på månadsträffen gick det ju ¨ganska bra ¨ :rolleyes:

Själv är jag nöjd med dagens skytte, i alla fall på 200m - 300m känns som ett svek mot bössan, jävlar anamma, om man sköter sig så skjuter den helt otroligt på längre håll,

kortare håll verkar vara hopplöst - i alla fall för mig.

Ppc? Verkar vara ett tag sen du luftade den? Jag har i alla fall aldrig sett den...... :D

And, You're the master -I'm the servant.

/s

Publicerat

And, You're the master -I'm the servant.

BS! Du klådde ju mig denna gång trots att jag skjutit två gånger med två olika bössor :P

Och jo - din äckelbössa är ju kapabel till äckeläckliga serier på 300 :ph34r:

Kanske tar med PPC:n nästa gång om jag inte orkar släpa på TRG:n... ;)

• 1 month later...
Publicerat

Som de ser ut för stunden kommer jag inte kunna bidra mer i tävlingen pga miljönissarna!

SÅ fruktansvärt deprimerande.

Miljönissarna har sett till att vår bana endast får nyttjas 67dagar om året o eftersom klubben sålt banan till staten för 1 kr mot ett avtal att få nyttja fritt kan ni räkna ut själva hur de gick.

Med restriktioner har vi numer endast tillgång de dagar det varit militära övningar.

Så nu sitter man med en pang som enkom gjorts iordning för kikarskytte.

SÅÅÅÅÅ DEPRIMERANDE.

Var finns närmsta skjutbanor runt Härnösand med minst 300m???

Publicerat

Som de ser ut för stunden kommer jag inte kunna bidra mer i tävlingen pga miljönissarna!

Miljönissarna har sett till att vår bana endast får nyttjas 67dagar om året o eftersom klubben sålt banan till staten för 1 kr mot ett avtal att få nyttja fritt kan ni räkna ut själva hur de gick.

Med restriktioner har vi numer endast tillgång de dagar det varit militära övningar.

SÅÅÅÅÅ DEPRIMERANDE.

Tråkigt att höra :(

Vet inte om skjutbanorna i Sollefteå går att nyttja, eller om dom är nerlagda också, det är tjärnmyrens skjutfält jag tänker på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

SÅÅÅÅÅ DEPRIMERANDE.

Surt!

Har du ingen markägare i närheten eller ev din egen jaktmark där du kan skjuta?

Då kan du ju skjuta när du vill.

/Petter

Publicerat

Jag har bara 1km till skjutbanan, 5mil till jaktmarken och 8mil till Solefteå.

Dessutom, rena skjutövningar där man brassar 50-100skott bör man nog hålla till på en för ändamålet gjord skjutbana.

Vet att de mer aktiva skyttarna kämpar med näbbar o klor o sist pratades det om JO anmälan.

Dock vet jag andra som kämpat för sina skjutbanor men gått ur tvisterna med förlust.

Förstår inte att skyttet stör folk så mkt när hela Sverige sitter o slår sig för bröstet när de haglar in Medaljer i Skidskytte.

Hur ska det kunna fortsätta utan träningsmöjligheter???

Publicerat

Har sett Blyans och Mikes resultat i respektive tråd,

grabbs, nu skjuter så det står härliga till. Blyström förstår exakt hur bra det känns när lyftet kommer så där, jämnare, bättre skytte, grattis.

Fint, detta sporrar mig att fara ut o skjuta lite.

/Christian

Publicerat

Tyvärr är inte skytte någon högt prioriterad sport här i Ume var vi lovade ett nytt skyttecentra som såg ut att bli toppen fint med allt skytte på samma ställe och en hel drös akustiska 300 banor samt eventuellt någon 1000 yards bana :wub:

Nu har hela paketet strukits från budgeten inte allt för kvalificerad gissning att man kommer att prioritera kulturhuvudstad 2014 istället :angry:

Åter till skyttet bra skjutet av Blyström skoj när nya prylar verkligen hjälper upp skyttet :wub:

Publicerat

Snyggt Blyström, tillika NXS-broder ^_^

Publicerat

Tack grabbar,

Gissa om jag gillar min Nightforce :wub: och i synnerhet sidefocusen som är klockren. Ingen tvekan om när parallaxen är rätt inställd.

Nu skall det bara hittas en laddning med scenar 155 som skjuter.

//Blyström

Publicerat

Snyggt skjutet grabbar.

Fan ni är ju nästan bra på detta ;)

//

Publicerat

Trevligt att det postas bidrag i denna tråd igen tyvärr har jag inte skjutit någon hel serie på dessa tavlor under Juli :blush:

Men roligt att se blyström göra ett mycket fint resultat med en LTR som jag antar är standard stiligt skjutet!

Det är en väldig hysteri att Tikka T3 är den fabriksbössa som skjuter absolut bäst själv sätter jag faktiskt mina slantar på just LTR .308 tror aldrig jag sett en sådan som inte skjutit bra direkt ur kartongen.

Nu är detta inte bara en fråga om utrustningen utan viktigast är att man har koll på sitt skytte för om än det verkar enkelt att skjuta på tre kända avstånd så är det ändå lätt att misslyckas med någon serie konstant träffläge från olika skjutplatser är en mycket bra jaktlig träning.

Nästa månad lovar jag att ställa upp med minst två olika bössor sedan läggs skyttet på pappar på is några månader för att fokusera helt på jakten istället :wub:

Publicerat

Det är en väldig hysteri att Tikka T3 är den fabriksbössa som skjuter absolut bäst

Tack vare en viss skåning :lol:

Publicerat

Skåningen är lätt att räkna ut, har inte råd att kolla vilken bössa som är bäst <_<

Min LTR är standard, den har originalpipa som ger 3,5mm friflykt när jag laddar SMK 168:or efter magasinslängd.

Bössan är helt klart anpassad, ljuddämpare, Jewel trycke och kindstöd.

Övriga förändringar med bolt knob och mag extension är mer bekvämliga.

Nightforcen är som sagt ett riktigt lyft, instant feedback :D

Det är lätt att summera att min förmåga är mer begränsande än utrustningen. ,

Största utvecklingen sker med likasinnade, vem bor i NV Skåne?

More RANGE TIME :angry: en vecka kvar på semestern.

//Blyström

• 2 weeks later...
Publicerat

Skuris, my man.

Vilken bössa skjuter du med, hålen ser stora ut for en "tripple duce"?

//Blyström

Publicerat

Skuris, my man.

Vilken bössa skjuter du med, hålen ser stora ut for en "tripple duce"?

//Blyström

Jag skjuter med 6mmbr i min SAUER 200 STR.

//

Publicerat

jag tycker många börjar skjuta mycket bra nu, om jag kommer ihåg att skriva ut tavlor så ska jag göra ett försök med min gamm sako den nya pipan ska ändå kontrollera mitt teoretiska rangecard.

synd att jag bara är hemma fem dagar dom kommande fyra veckorna men den nya kalibern har väckt min lust att träna lite och piplängden har gjort att den är omöjlig att hantera med remstöd så det är lika bra jag skjuter på vanligt sätt.

vart skriver man ut tavlorna.

Publicerat

Tavlorna hämtar du här.

Gjorde precis iordning tre st, måste försöka hitta ett ställe utan bärplockare så jag kan skjuta en månadstävling. Var alldeles för länge sedan nu...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Man kan ju iskallt konstatera att Nightforcen har höjt dina resultat Blyström B)

300m känns kort nu va :D

/Mike

Publicerat

Man kan ju iskallt konstatera att Nightforcen har höjt dina resultat Blyström B)

300m känns kort nu va :D

/Mike

Japp, gillar min NCX i synnerhet parallaxjusteringen som är klockren.

Måste hitta en längre bana. <_<

//Blyström

Publicerat

Riktigt nice skytte Mr B :wub:

Beundransvärt bra.

//

Publicerat

Tavlorna hämtar du här.

Gjorde precis iordning tre st, måste försöka hitta ett ställe utan bärplockare så jag kan skjuta en månadstävling. Var alldeles för länge sedan nu...

Hittat ställe? LTR:en skulle ha rastats så är du sugen på tripp norut så kan vi köra ett litet battle.

Publicerat

Bara att buga för ditt skytte Blyström, snyggt.

Hittat ställe? LTR:en skulle ha rastats så är du sugen på tripp norut så kan vi köra ett litet battle.

Bärplockartider= ingen skjutplats... :angry:<_<

Ditt förslag låter definitivt lockande, måste bara hitta tiden...jag hör av mig.