Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Om jag räknat rätt och det är 1/8 moa på dotten så täcker den ca 11 mm så det borde gå fint.

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Jag vet inte vad det är för storlek på dotten, jag tror däremot att den är större än 1/8. på bänkskytte tavlorna för jk1 (200m tavlan) så täcker doten nästan hela mitten bollen, jag tror att den är runt 22-25mm. jah har ett svagt minne att jag läst någon stanns att leupold har lite udda storlek på sina dottar. Planen är att byta riktmedel innan sommaren till 1/16 dot. men det hjälper som sagt inte nu.

jag får om om annat svar när jag far och testar....i värsta fall får jag skruva över kikaren från 6,5an.(leupold 6-20x40) då borde det ju fungera.

Jo snö har vi fått, 50cm är det nog alla gånger.

Mvh Rikard

Publicerat
Nå tror jag du klarar dig med en rak skena på 300 m ;)

Nepp, det gör jag inte, tror du inte jag testat! :):lol: Jag kommer knappt över 200m, kikaren är en smith u

bender 4-16 som förhoppningsvis byts mot ett NXS. Inget fel på kikaren men lite mer justermån är önskvärt <_<

Publicerat
Nepp, det gör jag inte, tror du inte jag testat! :):lol: Jag kommer knappt över 200m, kikaren är en smith u

bender 4-16 som förhoppningsvis byts mot ett NXS. Inget fel på kikaren men lite mer justermån är önskvärt <_<

Är det så perverst lite justermån på kikaren ;)

Publicerat

ja tydligen! :lol: det är tråkigt för det är en bra kikare annars, men den detaljen stör man sig väldigt på. dessutom e targetrattarna konstruerade så att det endast går att vrida ett varv, så man är lite begränsad där med... :) Optiskt är den dock kanon. Slänger in en bild <_<post-2724-1228494950_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
ja tydligen! :o det är tråkigt för det är en bra kikare annars, men den detaljen stör man sig väldigt på. dessutom e targetrattarna konstruerade så att det endast går att vrida ett varv, så man är lite begränsad där med... :lol: Optiskt är den dock kanon. Slänger in en bild :opost-2724-1228494950_thumb.jpg

Men herre jösses..... även om du bara har ett varvs justermån så borde det ge dig åtminstone 40cm justerutrymme i höjd och sidled på 100m.

Borde rimligtvis räcka till 300m utan några problem.

Måste vara generalknas på din tub :lol:

Vad är det för modell?

/Micke

Publicerat

smith u bender 4-16 varmint, blir orolig när du säger så :lol: jo jag tycker oxå det är konstigt, men jag köpte den av en känd person så jag vet inte riktigt, reklamera?

Publicerat

Låter verkligen skumt att du inte kan justera in för 300 meter. Det kan inte vara nåt knas med nuvarande fästen, att de helt enkelt lutar lite åt fel håll? Justering endast ett varv är inte så konstigt egentligen, justermånen finns där ändå. På en bekants S&B PMII är det också bara justering ett varv, men utväxlingen är gjord så att den funkar ut till 900 meter ändå...

Publicerat
  • Författare
reklamera?

Det är ställt utom allt tvivel att du inte behöver en skena med 20moa lutning för att skjuta mellan 100-300m åtminstone.

Om du knappt träffar där du vill på 200m så är det helt klart läge för en felsökning till att börja med och ev reklamera.

Du har ingen annan studsare du kan testa den på?

/Micke

Publicerat

Verkar helt galet att behöva 20moa skena för att klara 300 måste absolut vara något som är riktigt fel!

Jag skulle börja med att kolla kikaren totala juster mån och sedan vart du ligger när bössan är inskjuten på 100.

Går det att demontera targetrattarna? Kanske dessa sitter tokigt monterade så att det är dem som begränsar kikaren?

Publicerat

um, jag vet inte :D ska kolla med killen jag köpte det av. ringarna tror jag inte är monterade galet, de funkade bra på den andra kikaren jag hade på. Nej nån annan bössa har jag inte som går att prova på tyvärr.

PS. Hur kan man på ett hyffsat smidigt sätt kolla om ringarna sitter på fel plats? det är badger ringar!

Publicerat
dessutom e targetrattarna konstruerade så att det endast går att vrida ett varv, så man är lite begränsad där med...

Ta lös rattarna och se om det inte sitter en stopp i den, kan vara så på en del targetrattar.

Publicerat

JO de e klart att det är ett stop i dem, när jag nollat ratten så har jag 30 cm justermån uppåt. Räcker inte detta skruvar jag loss ratten, och nollar den där 30 var förut. Men jag har nu nått ändläget på kikaren. Hm, kankse är ringarna?

tack för hjälpen hittils! :blink:

Publicerat
um, jag vet inte :unsure: ska kolla med killen jag köpte det av. ringarna tror jag inte är monterade galet, de funkade bra på den andra kikaren jag hade på. Nej nån annan bössa har jag inte som går att prova på tyvärr.

PS. Hur kan man på ett hyffsat smidigt sätt kolla om ringarna sitter på fel plats? det är badger ringar!

Jag skulle nolla kikaren och sedan kolla vart skotten sitter då!

Bästa sättet är att lossa kikaren så att den går att vrida och skruva så att korset ligger stilla när du vrider, annars brukar det stämma rätt bra att bara räkna antalet klick och ställa den på mitten.

PS: Själv har jag aldrig haft några problem med mina fästen till Remington, men då har jag kostat på mig riktiga fästen för runt 500spänn också ;)

Publicerat

hm, ja badger kostar ju lite mer än 500*host* ;)

Jag får ta och kolla detta, just nu är kikaren inskjuten med varmint ammon men sedan när jag byter till topp ammon så ska jag ta mig en titt på det där. Men finns det någon risk att ringarna sitter fel? de är väl likadana? :unsure:

Publicerat

Nu har jag skjutit 200 och 300. första gången i mitt liv jag skjuter på 300m. jag frågade tidigare i tråden om det gick att skjuta med min kikare på 300m och nu fick jag svaret att det går utmärkt. vad jag måste ha om det är kallt är ett mirage skydd till pipan. 5 skotts grupper och -24grader fick tavlan att dansa samba i kikaren.

roligt var det då och nu finns ju möjligheten att förbättra mitt resultat kommande omgångar.

jag ser ut att vara ensammen i december hitills att skjuta, så jag leder!! :rolleyes:

Ut och skjut gubbar.

Mvh Rikard

Publicerat

Mycket bra premiär skytte Rikard!

Ännu en välskjutande bössa att tampas med såg att du tänkt dig till Sävar med så jag tycker inte du ska träna och trimma skruvningen på kikaren mera :lol::rolleyes:

Publicerat

jo då, tanken är att åka ner till sävar, nått mer tränande blir det inte då krutet är på upphällning, det går nog att skrapa ihop till pluggen till sävar men mycket mer än så är de inte.... :lol:

Jag har sett ditt stabila skytte så du behöver nog inte känna flåset i nacken från mig iaf. men hur somhällst ska det bli kul att komma ner och skjuta och träffa skytte bröder.

synd bara att umeå ligger så avsides.....hadde varit lättare att komma ner lite oftare annars... :rolleyes:

Mvh Rikard

Publicerat

Vad använder du för krut är det problem att köpa så kanske det finns i avsidiga Umeå

Publicerat

jag ska ha vv 140. gärna i 3,5kg dunk. Att beställa blir från dom flesta ställen snuskdyrt iom. "faligt gods" frakt. Jag brukar försöka handla när jag är över till finland.

vet du om nån handlare där neröver ligger hemma med det? du kan skicka ett pm i så fall så kanske jag får använda dig till att "köpa ut"... :rolleyes:

Mvh Rikard

• 3 weeks later...
Publicerat

så här i efterhand så skulle jag nog gjort som lars och tagit resultatet från sävar till denna tävlig....

Jag måste säga att det här är riktigt roligt skytte och det här upplägget så att alla som vill kan vara med och skjuta är ju klockrent. Ni som inte har skjutit ännu hinner ju ut en sväng i mellandagarna och göra era resultat.

Tack för hjälpen med krutet Lars och jag hoppas att jag har möjlihet att åka ner på nästa tävling också.

Ut och skjut gubbs!

God Jul önskar Rikard

Publicerat

Börjar väl med att önska alla God fortsättning!

Visst borde du tagit resultatet från Sävar Rikard för det var mycket fint skytte! Den bössan verkar riktigt bra återstår väl "bara" att läsa vindflaggor så blir du giftig i jägarklass. Krutet var inga problem men priset tror jag inte du lyckas få lika bra om det blir fler gånger :angry:

Måste erkänna att det kändes lite skönt att se att även Henrik är mänsklig fast nog borde 132 räcka för "pallen" denna månad då du ligger 1a och fyra dagar återstår av detta år :angry:

Själv räknar jag med att skjuta 6br. nästa cup för låset ligger klart och väntar på pipan som skall komma 10jan. Blir intressant och se hur den kommer att skjuta min förhoppning är att det skall fungera bättre på åtminstone 300. Sedan borde väl den byssan vara lite trevligare för ändamålet hoppas jag, får se om den fungerar direkt eller om man åker på att bädda det skall göras men förhoppningsvis fungerar den hjälpligt utan så att jag hinner testa den på jakten :wacko:

Publicerat
  • Författare
Måste erkänna att det kändes lite skönt att se att även Henrik är mänsklig fast nog borde 132 räcka för "pallen" denna månad då du ligger 1a och fyra dagar återstår av detta år ;)

Imorgon är det hög tid för mig att kliva in i matchen igen :P

Var dock så länge sedan jag sköt så jag har mina funderingar på kylans effekt och träffläget-får se om jag har räknat rätt.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Resultat december.

Henrik 46-47-39=132.

Lars 49-45-36=130.

Rikard 50-38-36=124.

Mr Mauser 48-45-30=123.

/Micke

Publicerat

Nytt år nya tävlingar o laddningar :D

/Lasse