Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Ja nu jäklar gossar....

Håller på att finslipa en ny vinnarladdning med SMK 168:an som jag testade lite lätt igår när vi ändå var igång.

Kula: Sierra MatchKing 168gn

Hylsa: Lapua

COL: 73,9mm (bomkontakt är givet)

Knall: Federal std 210

Krut: Vv N150

Laddvikt 1: 44,5gn (gav 850m/s)

Laddvikt 2: 45,0gn (gav 860m/s)

Laddvikt 3: 45,5gn (gav 870m/s) :lol:

OBS! Rekomenderar inte dessa laddningar i annan bössa.

Enligt Vihtavuoris laddata så är 44,5gn N150 MAX för denna kula men vid mätning av hylsbottenexpansionen så visade sig inga som helst negativa trycktecken, endast lite lätt tillplattade hattar.

Skall kronografa och testa dom tre 5-skotts laddningarna på Lördag i samband med 200m skyttet.

Fick även hem 100st Palma Match 155:or som jag fick till ett generöst pris utav vår käre "Solna-Christian". Denna kula tror jag kan leverera 900+ i min pipa med N150.

Mvh. Robban

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
Rikard och Robban det verkar som att ni börjar få ordning på bössorna era fina serier B)

Såg först nu att du lämnat in dina serier för månadscuppen. :lol: Det var det jävligaste, du smiskade mig rätt bra på 300m... å jag som var så stolt. ;)

Publicerat

Kanske detta borde vara en tråd under handladdning men jag kör vidare här så länge.

post-857-1233058128_thumb.jpg

Dagens test var:

3: Scenar 105gr. 30,5 Norma 203B

4. Scenar 90gr. 30,5 N140

10 SMK 70gr. 31,5 Norma 201

3.Det verkar inte som Scenar 105 vill skjuta riktigt tätt på 100 måste göra fler tester på 300 för att se om gårdagens serie var enbart tur eller om det är en utpräglad långhålls kula. Hade krongrafen idag dessa tre skott fick 847,852,849 börjar nog närma sig max men visar inga trycktecken ännu

4. Det börjar se rätt trevligt ut nu kryper 3skottarna under 10 ska testa denna på 300 och se vad det ger där. Finns nog mer fart att hämta här dessa tre gav 859,860,858

10. Hade några skott från min gamla 6PPC liggande laddade med denna kula som jag knackade ur bara för att denna brukar slå tätt på 100. Verkar som även lätta kulor skjuter i denna 8" stigning vilket tydligen är rätt vanligt farten för dessa 936,928,925

Träffläget är fantastiskt stabilt kommer nog inte att måsta jobba ihjäl mig med någon OWC :D Känns som att Scenar 90gr. kan bli kula jag väljer om den skjuter fint även på längre håll, sedan är den även rätt väl beprövad på fågel och skall fungera väl åtminstone i det lägre hastighets registret

Publicerat

Riktigt bra skjutet Lars! Är grymmt imponerad!

41mm på 300meter inger viss respekt :D

MVH/Jocke

Publicerat

Bra skjutet Henrik.....att få 47p på 200m med en träffbild på 22m! är imponerande.. B)B)

sorry....kunde bara inte låta bli.

Imorgon åker jag på banan och skjuter mitt bidrag, även 6,5an åker med för Klick kontroll på olika avstånd inför helgen.

Mvh Rikard -som hoppas han skjuter minder än 22m.... :o -

Publicerat

Rikard,

det är bara att bjuda på den :P

Henrik

Publicerat

Henrik!

Riktigt bra på 200meter! keep on the good work!

MVH/Jocke

Publicerat

Bra skjutit Rikard!

Jag vet inte ifall jag hinner att både varifiera mitt Rangecard och åka och skjuta. Annars blir det garanterat nästa månad. Då ska jag ta igen allt :huh:

MVH/Jocke

Publicerat

Väl skjutet Rikard!

I den här cupen vinner man inte på halvdana insatser har jag märkt. Det är ju KNALLHÅRT i toppen! :blush:

Publicerat

Fint skjutet mr.mauser! Jag har också höger läge så fort jag skjuter på längre avstånd, 1klick på 200 och 2-3 på 300. Jag tror som dig att det är rekylupptagningen som spökar.

men så länge det är konstant så gillar jag bara läget och klickar i stället för att fundera.

Kan rotationen på kulan han nått med saken att göra? för mig känns det som att det inte borde gör så mycket på dom temligen kort avstånden.

Nån som har nån teori?

Mvh Rikard

Publicerat
Fint skjutet mr.mauser!

45 mm på 300 m är ju respekt <_<

Publicerat

Inte klokt så fina serier ni presterar. Mycket kvar för en annan att lära. ^_^

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Fint skjutet mr.mauser! Jag har också höger läge så fort jag skjuter på längre avstånd, 1klick på 200 och 2-3 på 300. Jag tror som dig att det är rekylupptagningen som spökar.

men så länge det är konstant så gillar jag bara läget och klickar i stället för att fundera.

Kan rotationen på kulan han nått med saken att göra? för mig känns det som att det inte borde gör så mycket på dom temligen kort avstånden.

Jag har inte haft problem med högerträffläge tidigare på dessa avstånd så jag är rätt övertygad att det har med mina tjocka vinterkläder att göra på något sätt.

Ingen annan parameter är ändrad på.

Liksom dig tänker jag inte försöka analysera detta utan är fullt nöjd med att lägga till några klick i loggboken, får förhoppningsvis svar på detta imorgon.

Om jag minns rätt(Henrik har svaret) så krävs det betydligt längre håll innan kulans rotation gör sig gällande.

/Micke

Publicerat
  • Författare
45 mm på 300 m är ju respekt ^_^

Jag är mycket nöjd även om jag tror att detta är vad jag som bäst kan prestera.

Normen är annars runt 60-70mm för mig.

/Micke

Publicerat

Då var alla tre bidragen inskickade, 140P blev som sagt resultatet.

Vill visa lite vad som hände då jag sänkt kolvkammen med 1-2mm... Se skillnaden på dessa laddtester jag gjorde på 100m efter att tävlingsbiten var avklarad.

Jag vet med mig att träffbilder vid laddtestning kan hmna lite varstans men faktum är att i detta fall vet jag med mig att dom hade hamnat till höger om siktespunkten på tavlan.

Siktade i övre vänstra hörnet.

post-1829-1233421771_thumb.jpg

Som ni ser ligger skotten i mitten. Laddningen gick dock 10m/s saktare idag då det var lite kallare samt troligtvis lite fuktigare än sist. Kryddan för hastigheten var 45,0gn N150 bakom mina kära SMK 168:or, 45,5gn hade gett en ännu mindre träffbild (7,7mm) om jag inte slarvat bort ett skott då jag lyckades rycka lite i avtryckaren. 45,5gn gav fö 860m/s istället för 870 som den gav sist.

Mvh. Robban

Publicerat

Snyggt skjutet Robban!!! :lol:

Jag tror att man i branschen säger 3/8 MOA om man skruvar tre klick à 1/8 :lol:

Publicerat
  • Författare

Men Robban är du äcklig eller är du äcklig :lol::lol:

Din 200m serie får mig nästan att lämna vo till den 14!!

Respect :lol:

/Micke

Publicerat

Ha ha, jag menar totalt 20 klick... :lol:

Micke! :lol:

Tack men du kan nog vara lugn, skulle tro att det är en hel del flax inbakad i denna månads skytte. Det kommer nog att visa sig inför nästa månad. :lol:

Publicerat
  • Författare

Eller som vi i branschen som vill att folk ska förstå oss säger...3klick :lol::lol:

/Micke

Publicerat

Ni är ju hemska på att skjuta pojkar :lol:

Det känns oöverstigligt att matcha er men jag ärr villig attt försöka :lol:

Grymma serier från flera av er, mycket imponerande :lol:

Publicerat
Eller som vi i branschen som vill att folk ska förstå oss säger...3klick :lol::lol:

/Micke

Ha ha. :lol:

Publicerat
Ha ha, jag menar totalt 20 klick... :lol:

Tänkte inte på det :lol:

You're on FIRE today baby!!! :lol:

Publicerat
Tänkte inte på det :lol:

You're on FIRE today baby!!! :lol:

Jo det gick bra, har dock sett vad du och din bössa kan prestera när du väl haft koll på "nollningen" :lol: ... Hukar mig inför nästa månad. :lol:

Publicerat
Jag dubblerar denna månad då 6br:en är klar nu ;) ;)

100. första gången jag sköt med benstöd på denna bössa kändes lite ovant vilket kanske är förklaringen till höjd spridningen ;) Höll inte av eller skruvade trots att det var vänsterläge är för nyfiken att se hur bössan skjuter ännu ;)

post-857-1232977024_thumb.jpg

200. Då jag inte visste farten och det är premiär så var det lite chans på skruvningen beräknade på 840m/s och fick 9 klick. Första två var låga nior och nu tog jag ett klick innan sista tre skotten.

post-857-1232977226_thumb.jpg

300. Hade räknat fram 11klick här men då det var lite lågt redan på 200 valde jag 13. Hade svårt att se hålen det märks att dem är en mm. mindre än med 7br:en anade något skott centralt så det blev fem smällar rakt av. Alltid spännande att gå och hämta tavlan och speciellt när det är premiär serien med bössan väl fram blev det :D :D

post-857-1232977479_thumb.jpg

Vädret var svag vind och -3

Bössan: Remington VSSF II med LW. pipa 6br. 8" stigning och 60cm lång, laddad med 105gr. Scenar och 30,5gr Norma 203B

Måste väl slänga med en bild på bössan också där den står på några frysar som är fulla med tjäder ^_^B)

post-857-1232977716_thumb.jpg

Det är väl tidigt att dra några slutsatser men nog verkar det som att även denna kula kommer mer till sin rätt på lite avstånd. Ska testa mera med Scenar 90gr. men har bara köpt en ask av varje för att testa och smeden har lånat 90gr. asken och är och jagar toppfågel. Sedan var skytte upplevelsen med denna trevlig det ligger stabilare och hoppar inte iväg på samma sätt vid skottet som med men tidigare lättviktare

Hej Lars

Det ser ju bra ut det här, nu är det så att jag har en liten fråga till dej angående din 6br, jag undrar om du har vägt bössan efter pipbytet, jag undrar för att jag har tänkt köpa en lika dan bössa och pipa om den och då har jag funderingar över vikten. Blev din bössa lättare efter pipbytet eller är vikten oförändrad

Publicerat

Mycket snyggt skjutet boys. Bara jag som ligger på latsidan :lol: till mitt försvar så har jag bössan inskjuten med v-max för rävjakten och orkar inte skjuta in på nytt. När 6x45:an är klar så blir 260:n ren banbössa.