Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tjohoo, idag fick jag hem mitt efterlängtade VV N160, nu ska tas fram en laddning som heter duga (ska bara jaga älg i helgen, men sen får ni se upp)

Ja tack :lol:

Det är bra om så många som möjligt skjuter tidigt denna månad...då har jag något att gå på när jag får tillbaks min bössa från smeden i slutet av månaden :D:D

/Micke

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
Snyggt jobbat eskimå! Har väntat på dig och väntar fortfarande på sajmon :P

När basen och ringarna från Seekins precision har anlänt så kommer jag att montera min Helia med en max förstoring på hela 6 ggr, och göra ett försök med orginalpipan i 6.5X55. Beware ;)

Publicerat

Hej.

Jag var på banan idag och skjöt lite på 200m med 6.5:an laddad med norma golden target och det

resultatet blev bra, 46p, 43p och en fyrskottare på 26p men hade tyvärr bara 14 patroner att disponera denna dag,skall försöka få tag på en ask så skall jag göra mitt bästa. (100m en given 50p som det verkar nu :lol: )

300m blir dock spännande har alldrig testat på det avståndet tidigare.

//Hjalle

Publicerat

Det va då f... vad det blåser..... B)

Det blir nog till att skjuta i morgon i vilket fall , går det dåligt i points så vinner man nog i avdrift :D

Publicerat

Hej

Jag kan inte skylla på blåsten heller :P för det var relativt lungt där jag skjöt .

100m :D:D

Kul att man hade skjutit på en nötskrika på 220m och BOMAT och sedan GLÖMDE att nollställa på 100 m sedan när jag skulle skjuta .

Ja nu är man väl diskad föresten när man har skjutit ett skott samma dag som tävlingen men man hotar väl ingen i toppskiktet med dessa points anyhow ... :lol:

200m

Det är då fa... va noga det är med allting , minsta fel i anläggning syns direkt , hade kolven lite upp på nyckelbenskanten märkte jag när rekylen kom och nog syndes det på tavlan...

Publicerat

Ser ju inte så illa ut om jag får säga min mening.

Jag själv skall skjuta på söndag om allt går enligt plan.

100 och 200 meter med mauser och diopter.

Sedan 100-200 och ev 300 med min .222:a bara den har blitt klar.

Har jag tur så är 300 meters banan öppen ännu.

/Lasse

Publicerat

Ja då va 300 m skjutet .....

Jag tror att jag har knäckt koden nu för hur jag skall klara sido spridningen till det bättre än på tävlingstavlan , jag tror att det var en kombination av dåliga avfyrningar och en uppfattning av av vad "hard hold" är ... :o

Efter att jag gjorde den nya kolven med KSP krokgrepp så har det inte gått riktigt bra som jag tycker att det gick med den andra kolven och det pga att jag trott att man skulle bara trycka kolven bakåt med bara vänsterhandens KSP grepp och ha avfyrnings handens grepp löst , med dålig avfyrnings koll som följd och okontrollerad rekyl upptagning .

Efter denna serie och en del likadana efter så blev jag förbannad och tänkte att det här funkar FA... inte bra... :D

och försökte komma ihåg hur det kändes med den andra kolven , och genom att den inte hade någon KSP krok så måste man hålla i riktigt med högern , så jag provade det och hade i princip KSP greppet som korrigering av riktpunkt och höll i ordentligt med högern och var noga med att kolven låg riktigt i "fickan" nedanför nyckelbenet.

Nu ... hände det grejor :P träffbildena krömp ihop på brädden och blev skapligt runda .

Det känndes direkt att det blev rätt när man ser korset resa sig sakta uppåt ur målet bildligt sagt istället för att det skrammlar till och man måste rikta om helt efter varje skott plus att rekylen upplevdes mer hanterbar .

Det tog ca 40 skotts testande på 300m innan jag blev nöjd , men hellre det än att man ser en "skammad" tupp vingla iväg på stela vingar mellan träden .

Vad säger ni ?

Hur håller ni ?

Lars

du verkar ju ha koll på rekylupptagningen B)

Publicerat

Spånar på en rekylbroms som ska monteras, efter den e tillverkad då. Åsså e nya Harris stöd på väg från staterna. Har skjutit med Versa pod o dom är allt annat än stadiga. Så i November då j****r :o

Publicerat

Nu har mina harris landat, måste bara köpa nya remfästen, skickar bud med en kompis till Torsbo idag ;)

Sköt 200 förra helgen, spred som en elvisp. dåligt stöd ioförsig, ingen ursäkt, bli till o köra nov istället.

/Lasse

Publicerat

Vad har du för baksäck? Är det det som är problemet med "vispen"?

Publicerat

Och jag har fått hem Pod-Loc till benstöden, "anti cant device" (kikarmonterad libell), samt kombinerad skjutmatta/vapenfodral, så jag har färre skäl än nånsin att inte ligga på 300 meter och nöta ;)

Publicerat
Vad har du för baksäck? Är det det som är problemet med "vispen"?

Har ingen, de andra gångerna som jag skjutit har jag haft en sandsäck bak och typ en hoprullad filt fram under framstocken, nu hade jag bara ett liggunderlag som jag vek ihop och ingen baksäck ;)

Fick ingen kontroll alls.

Tror jag fick ihop 30p eller så.

/Lasse

Publicerat

Var osäker om jag skulle köpa Pod-loc eller inte. Du kan väl säga vad du tycker när du provat. Vart handlade du pryttlarna?

Publicerat
Har ingen, de andra gångerna som jag skjutit har jag haft en sandsäck bak och typ en hoprullad filt fram under framstocken, nu hade jag bara ett liggunderlag som jag vek ihop och ingen baksäck ;)

Fick ingen kontroll alls.

Tror jag fick ihop 30p eller så.

/Lasse

Ja då behöver du inte felsöka så mycket :lol:

Publicerat
Ja då behöver du inte felsöka så mycket ;)

Nej jag är ganska klar över var felet ligger :lol:

Får se om jag kommit så långt till nästa månad att jag kan skjuta med min 7X64 som jag tror håller ihop träfffbilderna bättre sam har bättre precition på 200+ meter.

Men för att det ska kunna hända måste jag köpa laddpaket, (som inte ligger så långt borta) och ha laddat fram en laddning som funkar.

Gisses vilken tidsoptimist jag är :P:D

/Lasse

Publicerat
Var osäker om jag skulle köpa Pod-loc eller inte. Du kan väl säga vad du tycker när du provat. Vart handlade du pryttlarna?

Pod-Loc och libell från Sinclair. Skjutmattan från opsgear.com Det råkade även slinka ner en "BUSHRAG Rifle Rag Kit - Woodland" till 223:an, så det kommer vara en löjligt välkamouflerad rävlocksjägare härjande häromkring framöver ;)

Publicerat
Och jag har fått hem Pod-Loc till benstöden, "anti cant device" (kikarmonterad libell), samt kombinerad skjutmatta/vapenfodral, så jag har färre skäl än nånsin att inte ligga på 300 meter och nöta ;)

Det ska bli spännande att se träffbilderna på 300m med R93 an och 9,3/62 :lol:

/Lasse

Publicerat

Intressant, vilka laddprylar ska du köpa och vart ifrån?

Publicerat
Intressant, vilka laddprylar ska du köpa och vart ifrån?

Det kommer att bli Redding, varifrån är jag inte säker på, ev sinclair. ;)

/Lasse

Publicerat
Ja då va 300 m skjutet .....

Jag tror att jag har knäckt koden nu för hur jag skall klara sido spridningen till det bättre än på tävlingstavlan , jag tror att det var en kombination av dåliga avfyrningar och en uppfattning av av vad "hard hold" är ... ;)

Efter att jag gjorde den nya kolven med KSP krokgrepp så har det inte gått riktigt bra som jag tycker att det gick med den andra kolven och det pga att jag trott att man skulle bara trycka kolven bakåt med bara vänsterhandens KSP grepp och ha avfyrnings handens grepp löst , med dålig avfyrnings koll som följd och okontrollerad rekyl upptagning .

Efter denna serie och en del likadana efter så blev jag förbannad och tänkte att det här funkar FA... inte bra... ;)

och försökte komma ihåg hur det kändes med den andra kolven , och genom att den inte hade någon KSP krok så måste man hålla i riktigt med högern , så jag provade det och hade i princip KSP greppet som korrigering av riktpunkt och höll i ordentligt med högern och var noga med att kolven låg riktigt i "fickan" nedanför nyckelbenet.

Nu ... hände det grejor :wub: träffbildena krömp ihop på brädden och blev skapligt runda .

Det känndes direkt att det blev rätt när man ser korset resa sig sakta uppåt ur målet bildligt sagt istället för att det skrammlar till och man måste rikta om helt efter varje skott plus att rekylen upplevdes mer hanterbar .

Det tog ca 40 skotts testande på 300m innan jag blev nöjd , men hellre det än att man ser en "skammad" tupp vingla iväg på stela vingar mellan träden .

Vad säger ni ?

Hur håller ni ?

Lars

du verkar ju ha koll på rekylupptagningen :D

Jag tycker du är helt rätt ute!

Det är inte så viktigt hur man gör utan huvudsaken är att det fungerar jag håller empiriska tester överlägset alla teorier :ph34r:

Jag är allergisk mot rekyl och ljuddämparen har gjort mitt skytte mycket bättre. Jag håller bössan med ganska hård axelkontakt men ändå väldigt löst grepp med vänsterhanden är noga att inte ta någon rekyl med tummen (är vänsterskytt) att detta fungerar bäst för mig gissar jag beror på att axelkontakten till största del kommer från benstöden då pressas dessa automatiskt något framåt vilket verkar vara bra. Sedan håller inget med höger handen vid banskyttet utan då får bössan bara vila i baksäcken. När det gäller jaktskyttet så hålls högerhanden under kolven om men inte lyckats bädda säcken perfekt

Publicerat

Tack Lars nu känns det ännu bättre ;)

Du skulle ha knäckt mig om du hade sagt att du skjuter med fri rekyl och "pinsettgrepp"runt avtryckare och varbygel :D

Hoppas att man är på rätt väg så att det inte blir blajblaj nästa gång :D

Publicerat
Pod-Loc och libell från Sinclair. Skjutmattan från opsgear.com Det råkade även slinka ner en "BUSHRAG Rifle Rag Kit - Woodland" till 223:an, så det kommer vara en löjligt välkamouflerad rävlocksjägare härjande häromkring framöver B)

Har också tänkt beställa bl a skjutmatta/vapenfodral från OPSGEAR, eller rättare sagt jag har försökt. Problemet blir att jag får felmeddelande när jag ska lägga ordern för att jag inte fyllt i rätt "county", så ordern skickas inte. Däremot dras pengar från mitt kort ändå, lagom kul...pengarna kommer tillbaka efter ca en vecka. Har kontaktat dom och påtalat problemet och dom säger att jag ska fylla i min stad även i "county", men jag har försökt det och allt annat också utan att lyckas. Hur gjorde du?

Nä nu får man ta nya tag i november och bättra sitt tidigare resultat. Ska också försöka hålla bättre, har gjort om baksäcken och fyllt den med plastgranulat för att förhoppningsvis minska höjdspridningen. Sen vetetusan om jag inte ska skjuta med Scenar nästa omgång... Anders Ö kommer i alla fall att bli riktigt farlig! Han försöker dessutom prångla ut tvivelaktiga laddkomponenter till medtävlarna ;)

Publicerat

japp Fick hjälp av bättre vetande på forumet för att det ska bli rätt.

Har fått för mig att Redding är bra grejjor, har inte laddat själv innan men vill inte köpa skit.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Det märks att det är jaktsäsong då få har tid att skjuta B)

Anders Ö vinnare på 121

eskimå 1 runner upp på 117

Nya tag denna månad då jag garanterat är med!

/Micke