Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
Mycket snyggt skjutet boys. Bara jag som ligger på latsidan :lol: till mitt försvar så har jag bössan inskjuten med v-max för rävjakten och orkar inte skjuta in på nytt. När 6x45:an är klar så blir 260:n ren banbössa.

Kom igen Mats! Inga bortförklaringar nu. ^_^

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jösses! Vilket deltagarrekord ^_^

Name/Place: 100-200-300=Result

Mr 9,3x62: 49-48-43=140

Lars(6BR):47-46-47=140

Henrik: 48-47-43=138

Rikard: 49-45-43=137

Lars(7BR): 47-45-42=134

Johan H: 49-47-32=130

exabit: 49-41-36=126

Mr Mauser: 48-41-35=124

MarkusR: 47

Skurebo: 47

Börjar likna någonting nu ^_^ Skitkul!

Saknar fortfarande några tunga namn i tävlingen som skyllt på oslagna gräsvallar och oplogade skjutbanor ganska länge nu :D

/Micke

Publicerat

Grattis Robban! :D

Publicerat
Kom igen Mats! Inga bortförklaringar nu. :D

Får väl prova v-maxen i Februari ^_^

Publicerat
Grattis Robban! B)

Tackar. :P

Publicerat
Får väl prova v-maxen i Februari B)

Tycker jag allt att du gör... Höll själv på att få skjuta 200m serien med Speer TNT om det inte var för Exabit som lånade mig lite N140 så jag fick ihop till mina 5 SMK 168:or. :P

Publicerat
Hej Lars

Det ser ju bra ut det här, nu är det så att jag har en liten fråga till dej angående din 6br, jag undrar om du har vägt bössan efter pipbytet, jag undrar för att jag har tänkt köpa en lika dan bössa och pipa om den och då har jag funderingar över vikten. Blev din bössa lättare efter pipbytet eller är vikten oförändrad

Den väger 4,1 ren nu minns inte vikten innan men borde varit något hg. tyngre för pipan är 6cm. kortare nu

Publicerat

Grattis Robban har du legat och tjuvtränat eller är du en natural born shooter :P

Publicerat

Grattis alla duktiga skyttar B)

Jaadu Skurebo, vi håller oss i kön :P

Men det hade ju varit kul att få sällskap därnere, då menar jag att det borde finnas fler som i alla fall kan komma åt en 100metersvall. Man måste ju inte ställa upp i alla avstånd ;)

Publicerat
Grattis alla duktiga skyttar B)

Jaadu Skurebo, vi håller oss i kön :P

Men det hade ju varit kul att få sällskap därnere, då menar jag att det borde finnas fler som i alla fall kan komma åt en 100metersvall. Man måste ju inte ställa upp i alla avstånd ;)

Visst är det skönt långt här nere ingen press till nästa månad som ju börjar idag. Eller hur känns det Robban och Lars:D

Grattis alla till ett bra resultat, kul att så många kom till skott

/Lasse

Publicerat
Grattis Robban har du legat och tjuvtränat eller är du en natural born shooter ;)

Ha ha. :lol: Nä det var ren flax. :blush: Eller så har Stefan K. gjutit in sin själ i bössan... :P

Visst är det skönt långt här nere ingen press till nästa månad som ju börjar idag. Eller hur känns det Robban och Lars:D

Känns riktigt bra, kunde ha vart bättre då jag räds Lars nya pang. B) Verkar som om 63 skott inom en enkrona på 300m helt plötsligt känns verkligt. ;);):D

Publicerat
  • Författare
Tycker jag allt att du gör... Höll själv på att få skjuta 200m serien med Speer TNT om det inte var för Exabit som lånade mig lite N140 så jag fick ihop till mina 5 SMK 168:or. ^_^

Tycker genast exabit ska sluta låna ut krut till dig!! :o;)

Du rockar fett mannen :D

/Micke

Publicerat
  • Författare

Dagens Februaribidrag till månadscupen resulterade i ett längre träningspass istället.

Kan konstatera att jag skjutit för lite i vinter för att ha full koll på vad jag sysslar med.

100m skyttet gick galant,sköt 49p där.

På 200m så gjorde jag nödvändiga ändringar från mina tankar kontra mitt högerträffläge,lägger mig ner och skjuter första skottet långt till vänster ^_^ men vad i helvete!

Vänta nu sa min skyttekompis som även var med igår, du sköt med uppdraget högerben igår sade han och nu låg du med raka ben...jag som skjutit med raka ben hela sommaren och hösten hade alltså lagt mig till med en egenskap helt ovetandes.

Ändrar tillbaks bössan till utgångsläget och skjuter de följande fyra skotten med raka ben-inget högerträffläge!

Som jag tolkar detta så hade det alltså med min rekylupptagning att göra men inte med vinterkläderna utan med min skjutställning.

Kan detta stämma Henrik?

Blir garanterat minst ett skjutpass nästa helg också!

/Micke

post-240-1233482578_thumb.jpg

Publicerat
Jösses! Vilket deltagarrekord B)

Name/Place: 100-200-300=Result

Mr 9,3x62: 49-48-43=140

Lars(6BR):47-46-47=140

Henrik: 48-47-43=138

Rikard: 49-45-43=137

Lars(7BR): 47-45-42=134

Johan H: 49-47-32=130

exabit: 49-41-36=126

Mr Mauser: 48-41-35=124

MarkusR: 47

Skurebo: 47

Börjar likna någonting nu :( Skitkul!

Saknar fortfarande några tunga namn i tävlingen som skyllt på oslagna gräsvallar och oplogade skjutbanor ganska länge nu :)

/Micke

Bra jobbat allihopa!

Jag lovar bättring inför Februari och sedan ska det nog kunna dra på. Ska köpa mig en vindmätare och en avståndsmätare. Det känns lite trisst att höffta avstånden och då blir det inte heller rättvist i tävlinshänseende.

Men det hade ju varit kul att få sällskap därnere, då menar jag att det borde finnas fler som i alla fall kan komma åt en 100metersvall. Man måste ju inte ställa upp i alla avstånd.

Du har så rätt. Man borde ta och skjuta 100 i alla fall om inget annat bjuds :blink:

Lovar bättring.

MVH/Jocke

Publicerat
Dagens Februaribidrag till månadscupen resulterade i ett längre träningspass istället.

Kan konstatera att jag skjutit för lite i vinter för att ha full koll på vad jag sysslar med.

100m skyttet gick galant,sköt 49p där.

På 200m så gjorde jag nödvändiga ändringar från mina tankar kontra mitt högerträffläge,lägger mig ner och skjuter första skottet långt till vänster :blink: men vad i helvete!

Vänta nu sa min skyttekompis som även var med igår, du sköt med uppdraget högerben igår sade han och nu låg du med raka ben...jag som skjutit med raka ben hela sommaren och hösten hade alltså lagt mig till med en egenskap helt ovetandes.

Ändrar tillbaks bössan till utgångsläget och skjuter de följande fyra skotten med raka ben-inget högerträffläge!

Som jag tolkar detta så hade det alltså med min rekylupptagning att göra men inte med vinterkläderna utan med min skjutställning.

Kan detta stämma Henrik?

Blir garanterat minst ett skjutpass nästa helg också!

/Micke

Det kan säkert stämma. Det borde ju rimligtvis till och med bli så då kroppen fångar upp rekylkrafterna på ett helt annat vis om du ändrar på armar, ben ,huvud m.m

Ungefär som med Robbans kindstöd som gjorde att träffbilderna drar till höger. Några mm i justering så satt dom bra.

MVH/Jocke

Publicerat

Nu är jag förvisso novis så det skriker om det men bara efter dom 6-7ggr som jag skjutit liggandes med bipod så har jag märkt att minsta förändring kan ge skillnad. För min del har först å främst anläggningen mot kindstödet visat otroliga skillnader. Kolven som jag har anpassat för liggande skytte ger mig den fördelen att jag kan tulla på en hel del förutom just kolvkammen.

Märkte även att jag hade svullnat vid kindbenet en gång då jag testat laddningar i 44:an vilket gjorde att träffarna inte låg där dom skulle i bänk med 308:an...

Kanske är uppenbara saker men ändå, bara ett par tankar som slått mig. :rolleyes:

Publicerat

Micke,

visst är det så att alla förändringar i skjutsställningen kan leda till träfflägesförändringar.

Benställningen är bara en parameter som kan ställa till det, att skjuta med uppdraget högerben (för högerskyttar) är ett arv från tiden när man sköt med remstöd och det är en skjutställning som fortfarande används med gott resultat inom FSR. Anledningen till att den används är dels att det gör det möjligt att placera vänsterarmen direkt under bössan, vilket är den korrekta positionen när man använder remstöd.

När man skjuter med benstöd ser det emellertid lite annorlunda ut, det gäller då att positionera kroppen så rakt bakom kolven som möjligt. Det optimala är att rekylkraften går rakt bak och rakt igenom kroppens tyngdpunkt.

Det är lite lurigt att förklara i teorin men rent praktiskt kommer du att märka att riktmedlet efter avlossat skott hamnar till höger om riktpunkten, det optimala är att riktmedlet efter avlossat skott åter ligger på målet. Om så inte är fallet måste skjutställningen korrigeras. Grova fel märker du till och med om du gör ett par stycken torrklickningar..

Det blev ett ganska kort svar men eftersom jag har ett par utsvultna telningar att utfordra hinner jag inte med en djupare utläggning för tillfället.

Henrik

Publicerat
Det blev ett ganska kort svar men eftersom jag har ett par utsvultna telningar att utforda hinner jag inte med en djupare utläggning för tillfället.

Henrik

Tyckte det var glasklart svar, man tackar. Nu har man lite mer å tänka på nästa gång. Skjuter nämligen med uppdraget högerben.

Publicerat
  • Författare

Då mitt ljuddämpar värmeskydd inte skickats from USA än så drog jag iväg ett mail till rifles only för att se om det är möjligt att adda min order med en Tac ball på ett enkelt sätt.

Någon som skjuter med en sådan här eller liknande, fått för mig att jag ska prova något annat än bara skjuta med bakstocksmonopod?

http://www.riflesonly.com/store/TACREADY/t...y_tac_ball.html

/Micke

Publicerat
  • Författare

Handsken är kastad för en shopping spree! får se om exabit tar upp den ;)

/Mike

Publicerat
Handsken är kastad för en shopping spree! får se om exabit tar upp den B)

Not this time Mike. I already spent my dough on bullets 'n shit this month (again)....

Vad gäller ditt mirageskydd så kan jag rapportera att t.o.m. min ultrabiffiga pipa på 6,5x47:an spökar en del i detta avseende. Igår när jag sköt i nära nog vindstilla (det var byar snett bakifrån på 1 m/s som mest) så ser jag mirage i siktet efter kanske 4-5 skott när det är så kallt. Det är kanske ingen hit att ha en såpass bred pipa som täcker en stor del av siktbilden när värmen börjar ånga på. Inget stort problem iof sig, men efter 10 skott är det det.

Publicerat
  • Författare

Vi får hoppas på några sekundmeter den 14! alt skjuter jag utan dämpare om inte skyddet kommit.

/Mike

Publicerat
Vi får hoppas på några sekundmeter den 14! alt skjuter jag utan dämpare om inte skyddet kommit.

/Mike

Visst blir dämparen varm men inte så jäkligt att det börjar brinna så borde det inte funka med bomullstyg där man limmat fast alufolie på insidan? Tänkte bara som en nödlösning...

Hör med Flex, han e ju jävlig med nålen vetja. ;)

Med stor risk för att det kommer en fet smäll tillbaks vid vettigt tillfälle börjar jag springa redan nu och ropar lite vackert.... Du behöver ju all hjälp du kan få nu när grabbarna från Kungsbacka kommer på besök. :D;)

Skämt å sido, ett försök är ju ett försök eller... Ja menar, hade självt testat vad som helst för att det skulle funka.

/Robban

P.S. Bli nu inte förvånad om jag kommer sist på Hackisskjutningen brukar liksom bli så när jag jäklats lite. Då skall 230% tillägg på skämtet/jäkelskapet flyga tillbaks i ansiktet på mig, men jag tål. B);):angry: D.S.

Publicerat

Grattis till robban till segern!

Jag hadde tänkt ta resultatet från toppcupen igår till februari tävlingen för min del....nu blir det inte så pga riktigt dåligt 300m skytte. Av nån anledning stämde inte justeringen på höjden till 300m. tokhöga träffar. så nu blir de att fara till banan och skjuta ett bidrag senare under månaden....så syyynd.. :rolleyes:

mina +29klick har fungerat klockrent under hela vintern så det blir kul att se om skyttet i sävar var nån tillfällighet. Den enda skillnaden jag kunde konstatera var att jag var tvungen köra benstöden på maxhöjd på 300m vallen i sävar vilket jag inte behöver på hemma banan.

Kanske kan det bidragit till det höga träffläget, vad vet jag. svaret får jag vid nästa skjuttillfälle.

Det blir nog sista månads bidraget med 308an då det blir hårdträning i bänkteknik för den framöver.

30-06 pipan till sakolåset ska få bekänna färg till månadscupen framöver.

Mvh Rikard

Publicerat
Grattis till robban till segern!

Jag hadde tänkt ta resultatet från toppcupen igår till februari tävlingen för min del....nu blir det inte så pga riktigt dåligt 300m skytte. Av nån anledning stämde inte justeringen på höjden till 300m. tokhöga träffar. så nu blir de att fara till banan och skjuta ett bidrag senare under månaden....så syyynd.. :P

Tack så mycket. :D

PM:ade Stefan K som gav en fullgod beskrivning av toppcupen, verkar som ni har jäkligt kul där uppe. B)

Mvh. Robban