Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
Jag använder stålull för att få mina halsar blanka :lol::P

fan exabit!! att du inte kunnat klämma ut det tidigare.....nu har jag ju suttit och svarvat en hel kväll i onödan... <_<:D

Mvh Rikard

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
Just nu laddar jag smk 140gr mest beroende på att det är dom jag har hemma. jag har inte fått dom att gå riktigt så bra som jag skulle ha viljat i min bössa......

kulorna som jag skjutit överlägset bäst med är smk 120gr.

6,5 an har legat lite i malpåse sen 308an kom in i vapenskåpet. nu försöker jag hitta en laddning som går ok då jag lovat en kompis att låna den till nästa topcup i sävar.

Mvh Rikard

Suck..... jag skulle aldrig frågat :lol: Nu tvingar DU mig att köpa 120grainare också <_<

Det MÅSTE ju provas :D

Hur mycket krut och vilken sort har du fått bäst precision med i din 6,5a? Jag har hittils bara provat URP 42,0Gr. och det verkar funka ok, men det är ju kul om man kan krympa träffbilderna ytterligare, problemet är att jag är osäker på om jag är man nog till att hålla i ordentligt :P

Publicerat

Jag har fått bäst prec. i min bössa med norma MRP. Jag hadde gärna skjutit nått snabbare krut men jag har inte fått till det. URP är faktiskt ett av kruten jag inte testat

till 120gr kulorna har jag 49,5gr mrp med cci 250 hatt. det är en normal laddning men starta lite under om ni vill testa, jag tar inget ansvar för den laddningen.

så här såg min laddstage ut

post-1299-1232552178_thumb.jpg

så här ser 5x5 skott ut på 100m. mer än godtjänt i min bössa

post-1299-1232552237_thumb.jpg

Mvh Rikard

Publicerat

Med Kari Lindström-brytning: "Du har höjdspridning och måste gå hårdare in i bommarna" :blush:

Skämt åsido ser det ju fint ut! :D

Publicerat

Man kan väl alltid skylla på laddningen o vapnet när inte träffbilderna ser ut så :blush:

Ser riktigt bra ut.

/Lasse

Publicerat
Man kan väl alltid skylla på laddningen o vapnet när inte träffbilderna ser ut så :D

Ser riktigt bra ut.

/Lasse

Klart att vi måste ha något att skylla på du och jag :D:blush:

Publicerat

När ni ändå ska testa kulor kan ni prova Lapuas 123 grainare! Går riktigt bra i min 260.

Publicerat
Hihi....... mitt inlägg fick önskad reaktioner, Ähhh Robban den ursäkten går jag inte på som "gammal" svetsare veta jag att man botar det med några liter mjölk ;)

Vafalls!!!.. Mjölk?!..... :blush: Gammal var ordet, svetsare.... Ok! :D:D:D

Publicerat
Klart att vi måste ha något att skylla på du och jag :lol::D

Oja vi vanliga dödliga måste ha någon form av handikapp.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Buhuu.. det är så jävla synd om dej, inte ett öga torrt ;):D

Mvh!

Visst är det!!

Och för att ni ska tycka ännu mer synd om mig så har jag precis tvingat ner en portion vildsvinskotletter :D:D

/Micke

Publicerat
Kul Lars! då får vi se vad Br:en går för i sävar då?

Mvh Rikard

Det är nog inte otroligt för idag har jag passat in systemet i stocken då den fått en fetar rekylklack sedan har jag även dragit 5 smällar :D Jag har inte tålamodet att göra någon egentlig break-in men gjorde en budget variant idag på jobbet med tre enkel skott och sedan en dubbel smäll pipan mantlade rätt lite redan efter två skott, nu återstår bara att se om den skjuter <_< ska montera kikare i kväll och sedan är jag ledig mån-tis då blir det väl att hitta lämplig laddning och kula. Tanken är att testa Scenar 90 och 105gr. jag börjar väl med 105or då jag räknar med hård vind i Sävar nästa helg :P

Publicerat

Man kanske ska lägga ett bud på denna så manhar något kul att tävla med ;)

sniper

/Lasse

Publicerat
Man kanske ska lägga ett bud på denna så manhar något kul att tävla med ;)

sniper

/Lasse

Klart du ska köpa den ;)

Publicerat

Håller du i spettet på 200 meter så blir du farlig den här månaden Robban! ;)

Publicerat
Håller du i spettet på 200 meter så blir du farlig den här månaden Robban! ;)

Problemet är bara vilket spett jag skall hålla i... B)

Ja, det har gått väldigt bra. B) Dock får man nog räkna med att det är en hel del flax inbakat. B)

Har sett dina "riktiga" serier då du haft koll på klicken... Vågar inte hoppas på mycket nästa månad. :D

Publicerat
Har sett dina "riktiga" serier då du haft koll på klicken... Vågar inte hoppas på mycket nästa månad. ;)

Så länge jag har min dyra vindmätare för att se "cool" ut, och fortsätter att börja med inskjutningsskott i 4:an på 300 så har du inget att frukta :D

Publicerat
Så länge jag har min dyra vindmätare för att se "cool" ut, och fortsätter att börja med inskjutningsskott i 4:an på 300 så har du inget att frukta B)

Ha ha ha. :P Du måste dock erkänna att den andra 300m serien du skjöt smiskar stjärt rätt bra. :D

Publicerat
Du måste dock erkänna att den andra 300m serien du skjöt smiskar stjärt rätt bra. B)

Den var helt ok, men då var jag ju inskjuten oxå.

Publicerat

Fina serier grabbar B)

Lite synd om mig som inte kommer över någon bana till 200/300meter, inte för det gör så mycket för 222an är hos smén för bäddning.

Kom just på att jag äger ju en vindmätare, det är egentligen en lufthastighetsmätare men det borde ju funka.

/Lasse

Publicerat

Rikard och Robban det verkar som att ni börjar få ordning på bössorna era fina serier :huh:

Själv har jag varit på premiär tur till banan med 6br:en testade Scenar 105 och 90gr. Det ser hoppfullt ut och kanske jag laddar upp 15st 105or och skjuter ett bidrag till direkt :rolleyes:

Såhär blev första testet:

post-857-1232963689_thumb.jpg

1. Scenar 105 laddad med 29,5 203B

2. Scenar 105 laddad med 30,0 203B

8. Scenar 90 laddad med 29,5 N140

9. Scenar 90 laddad med 30,0 N140

Bägge kulorna satta 0,2 in i bommen nya okaliblerade Lapua hysor. Inga direkt super serier men det finns en del kvar att trimma ska bli intressant att se när man bäddat systemet och lite mera trimmade laddningar i skjutna hylsor. Fyra tre skottare är lite att utvärdera men det verkar intressant att stega upp lite till :huh:

Publicerat
Själv har jag varit på premiär tur till banan med 6br:en testade Scenar 105 och 90gr. Det ser hoppfullt ut och kanske jag laddar upp 15st 105or och skjuter ett bidrag till direkt :rolleyes:

Soft! Ska du köra nån ordentlig OCW-test?

Publicerat
Soft! Ska du köra nån ordentlig OCW-test?

Ordentligt blir det väl knappast men nog kommer jag att gör något liknade som jag brukar bara jag har bestämt vilken kula det blir att använda, det hinns inte med nu men kanske nästa månad. Har just laddat 15pila och printat 3tavlor ska bara försöka spåna fram klicken när jag tyvärr glömde krongrafen så vet jag inte hastigheten hm........

Publicerat

nu var det mycket bra skytte! 6,5x47an ser ut att gå som tåget exabit.

Det ser ut att finnas potetial i nya spettet Lars, har gu gängat den för ljuddämpare?

Mvh Rikard - som filar på bra bortförklaringar till sitt resultat -

Publicerat
nu var det mycket bra skytte! 6,5x47an ser ut att gå som tåget exabit.

Det ser ut att finnas potetial i nya spettet Lars, har gu gängat den för ljuddämpare?

Mvh Rikard - som filar på bra bortförklaringar till sitt resultat -

Nej den är inte gängad ännu men tanken är att göra det sedan jag bestämt vilka kulor det skall skjutas. Pipan är nu 60cm. men blir det inte att skjuta kulor över 100gr är tanken att korta den så därför väntar jag med gänga. Sedan är det tveksamt om jag kommer att använda ljuddämpare funderar mest på rekylbroms, fast nu när jag skjutit lite med den känns även det lite onödigt för rekylen är rätt snäll :)

Publicerat

mycket bra skjutet Lars! Roligt att ny bygget fungerar.

Den 300m serien går inte av för hackor, både tätt och väl centrerat.

Nu får jag hoppas att det blåser åtminstone 30m/s på söndag......så era lätt kulor blåser av banan :)

Mvh Rikard