Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
japp Fick hjälp av bättre vetande på forumet för att det ska bli rätt.

Har fått för mig att Redding är bra grejjor, har inte laddat själv innan men vill inte köpa skit.

/Lasse

Har bara provat Reddings verktyg men är pressen av samma kvalitet lär du inte bli besviken.

Det märks att det är jaktsäsong då få har tid att skjuta B)

Anders Ö vinnare på 121

eskimå 1 runner upp på 117

Nya tag denna månad då jag garanterat är med!

/Micke

När kommer min silvermedalj :D

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare
När kommer min silvermedalj ;)

Tada!

FMvplSM.jpg

/Micke

Publicerat

Fint. ;)

Publicerat

Man tackar o bockar :D

Publicerat

Hejsan.

Jag har inte srivit mycket på detta forum men jag har besökt det ganska regelbundet och läst trådar. Denna "tävling" har jag följt med stort intresse då det är ett jäkligt kul upplägg där alla kan vara med och skjuta.

Idag blev älgjakten inställd så jag satt och slösurfa då tanken slog mig att jag kunde fara och skjuta lite samt testa om det finns nått bett i bössan.

Bössan är ny för mig och är inhandlad för att skjuta bänkskytte JK1. nu har jag inte hunnit testa då den anlänt till mig mitt i jakten så den har stått i vapenskåpet i väntan på nästa säsong.

Jag hadde ett par askar scenar 167gr liggande så jag ladda upp 10 skott med 73,5 click (ca 42,5-43gr) vv140. med lätt bomkontakt.

Nu är det här med liggande skytte med benstöd en relativ ny företeelse för mig. det jag har pysslat med tidigare är som sagt bänkskytte.

På banan var det -11grader 7cm snö knallblå himmel och ingen kännbar vind.

börja på 100m, träffläget satt lite till höger men förvånansvärt nära mitten, Jag brydde mig inte om att skruva in siktet då jag först och främst var intreserad av om laddningen sköt bra. 4 skott satt tätt men det 5de drog iväg åt vänster, vad det beror på vet jag inte men jag gissar att dålig rekylmotagning eller slarvig avfyring ligger bakom.

Backa till 200m som förövrigt är det längsta jag kan skjuta på där. skruva upp sikte och la mig ner och sköt. till min förvåning så ser jag inte kulhålen i kikaren, det var endel mirage samt vitt bakom tavlan så det är kanske det som spöka. jag sköt 3 skott och gick fram och titta, fortsatt högerläge då jag glömde justera i sida... :huh:

till baka och skruva vänster och sköt dom två sista skotten.

jag kan konstatera att det bössans förra ägare sa att "den skjuter med det mesta" ser ut att stämma. träffbilden på 200 är jag riktigt nöjd med. gissningsvis är det en hel del tur inblandat nu så det återstår att se hur "medel träffbilderna" ser ut när man får skjuta lit mer.

Nu ska jag testa lite mer och skjuta in mig så jag vet hur mycket det måste skruvas mellan avstånden sen ska jag göra ett seriöst försök till nästa månads tävling. då blir det att skjuta 300m också.

Bössan är en Tikka lsa-55 sporter

krieger pipa i 308w med 1/14 stigning

kikare leupold fx-III fast 12a med target dot.

Protector baksäck

Mvh Rikard

Publicerat

Härliga serier Rikard, du ner ju ut att vara ett stort hot mot de övriga om topp placeringarna.

200m serien gick inte av för hackor, om jag skjutit den skulle jag inte ha slutat att jubla än ;):D

/Lasse

Publicerat

Trevligt med ännu ett nytt namn Rikard ;) 200 serien visar att det verkar finnas grym potential i den bössan :P

Känns som att det kan ta riktigt fart i denna tråd nu när många jaktformer börjar närma sig sitt slut. Själv ska jag lämna min 22-250 till smeden nästa vecka så ska han fixa lådan så det är rakt och fint när pipan anländer om några veckor så kanske man skjuter med en ny bössa nästa månad <_<

Publicerat

Hej och tack!

Att bössan skjuter viste jag när jag köppte den, den är byggd för jk1 skytte, den har skjutit under det gällande svenska rekordet på 5x5 skott på 100m på tävling.

Nu krävs det mycket mer än en bössa som skjuter, den viktigaste delen är nog ändå personen bakom kolven...där har jag mycket kvar att lära.

visst ser 200m serien fin ut, men en serie är ingen serie så det återstår att se hur dom ser ut i snitt när man skjutit fler, sen kommer det ju vind att ta hänsyn till också.

2000st 168gr sierra mk är på ingående samt 600 berger 150gr FB ligger i laddrumet och väntar. Berger kulorna hoppas jag ska gå riktigt bra men det återstår att se. sierrorna vet jag att dom skjuter så dom blir backupp om bergerkulorna trillskas.

scenar kulorna jag sköt idag med testades mest för att dom fanns hemma samt jag ville se om dom kanske skulle gå att använda till toppjakten....helt omöjligt ser det ju inte ut.

Det ska bli roligt att testa på 300m vallen då jag aldrig skjutit på 300m tidigare.

Vad är möjligt att hoppas på för träffbilder? Jag har som mål att komma undet 100mm CC, få se om jag når dit

Publicerat
Trevligt med ännu ett nytt namn Rikard ;) 200 serien visar att det verkar finnas grym potential i den bössan :P

Känns som att det kan ta riktigt fart i denna tråd nu när många jaktformer börjar närma sig sitt slut. Själv ska jag lämna min 22-250 till smeden nästa vecka så ska han fixa lådan så det är rakt och fint när pipan anländer om några veckor så kanske man skjuter med en ny bössa nästa månad <_<

Låter spännande Lars! Är det Stefan som kommer göra jobbet? vad blir det för kaliber?

Mvh Rikard

Publicerat
2000st 168gr sierra mk är på ingående samt 600 berger 150gr FB ligger i laddrumet och väntar. Berger kulorna hoppas jag ska gå riktigt bra men det återstår att se. sierrorna vet jag att dom skjuter så dom blir backupp om bergerkulorna trillskas.

scenar kulorna jag sköt idag med testades mest för att dom fanns hemma samt jag ville se om dom kanske skulle gå att använda till toppjakten....helt omöjligt ser det ju inte ut.

Vad är möjligt att hoppas på för träffbilder? Jag har som mål att komma undet 100mm CC, få se om jag når dit

2000 kulor i backup :P det var inte dåligt. Skjuter själv Scenar i 260:n å dom verkar gå löjligt bra. Sköt hyfsat första omgången, måste bara lära mig att skruva rätt på kikaren ;) Du borde komma ner till 60 mm om du håller i påken rätt, kanske tätare. Skruva rätt bara :P

Publicerat

;):P tja, back upp var kanske lite fel utryckt. jag kommer använda dom som träningskulor då jag vet att bössan gillar dom, dom ligger under halva priset mot bergern.

Så dom blir träningskulor som jag vet fungerar även till tävling om det skulle visa sig att bergerna inte skjuter, där av mit lite klumpiga utryck "Back upp"

Mvh Rikard

Publicerat
Låter spännande Lars! Är det Stefan som kommer göra jobbet? vad blir det för kaliber?

Mvh Rikard

Jo det är Stefan som fixar den och kalibern blir 6br. Inga hokuspokus utan bara en riktning och en LW. pipa med 8" till min Remington VSSF II. Det är en bössa tänkt för toppjakt och allmänt övningsskytte tanken är att skjuta med 90 eller 105gr. Scenar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Satan Henrik vilket skytte, man får grattulera till den fina sviten. Måste nog köpa en 22:a själv så man kan träna på gården, det verkar vara det som e hemligheten :)

Publicerat

Grattis Henrik, det var ett par riktigt fina serier :)

Jag hade verit nöjd med din första sreie på 127 p

49p på 200 meter helt otroligt, ska köpa 22lr skott med en gång, o öva hemma från balkongen hela vinter :)

/Lasse

Publicerat

God morgon,

när jag som småbarnsförälder "mitt i karriären" fick allt svårare att åka iväg till skjutbanan så som jag ville så var jag tvungen att fundera ut en annan lösning. Jag satte då upp ett ordentligt kulfång på vedbodsväggen samt satte upp ett par ordentliga bygglampor för att kunna skjuta även på kvällstid. Genom att byta skjutplats kan jag öva på avstånd upp till 110m.

I motsats till en del andra som pysslar med skytte på lite längre håll så vill jag nog påstå att nyckeln till ett bra långhållskytte inte ligger i att skaffa de allra värsta prylarna utan i en träning som innehåller en mängdträning med hög kvalité. Under de senaste 3 åren så har 90% av min träning skett med 22LR och jag har inte sett att mina resultat blivit sämre jämfört med när jag bara tränade med klass 1 utan snarare tvärtom. Idag skjuter jag med min 22:a minst en gång per vecka året om och det har gett goda resultat.

Om jag skall kommentera resulatet så var resulatet på 100m helt OK men ingen rekordserie på något sätt, jag tror att jag haft bättre resultat tidigare månader på detta avstånd?

På 200m är jag mycket nöjd och det ligger en del tur i det resultatet, jag kunde mycket väl haft ett par poäng mindre utan att ha varit besviken. Om jag koncentrerar mig brukar jag få ihop träffbilder på ca 30mm så denna var en av de bättre.

Även på 300m ligger resultatet lite över ett "normalvärde", jag tror att jag snittar runt 6 cm på det avståndet om de yttre förutsättningarna är OK.

Den dan alla serier har marginalerna på sin sida så borde det inte vara omöjligt att få ihop 145 poäng men det har jag aldrig lyckats med (ännu :) ).

Henrik

Publicerat

Riktigt fint skytte Henrik! Att spränga 140 vallen är grymt bra och det säger jag inte bara för att jag ligger sist för tillfället B)

Publicerat
  • Författare

Gammal är äldst heter det ;)

Rejält inspirerande skytte Henrik!

Om vädret så tillåter och andan faller på har jag något att gå på nästa helg :wub:

/Micke

Publicerat

Snyggt skytte, Henrik!!! :huh:

Men vad är detta?

Jag gjorde ett första försök att skjuta mitt bidrag förra helgen men resultatet var inte precis till fredställande, det funkar inte så bra att vila sig i form

Det luktar diskning lång väg :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Fint skjutet Sako B)

Nu har du bättre koll på klicken denna månad och då blir det fortsatt klättring på poäng skalan ;) Själv sköt jag mitt bästa resultat första gången så det känns inte riktigt lika inspirerade. Fast ska jag vara ärlig spelar poängen inte så stor roll för skytte är skoj och i min värld finns bara ett sätt att förkovra sig och det är timmar på banan som gäller :D

Jag måste fortsätta att tjata så fler "vågar" ställa upp här vi hade en liten tävling på grann forumet igår som var ganska exakt samma som denna och av 15st skyttar var högsta resultat 126poäng och det var rätt rutinerade skyttar med bra utrustning som sköt det visar att detta inte är så lätt som man tror och ingen behöver skämmas hur låga poäng det än blir!

Ut och skjut nu så kommer ni bättre förberedda till toppjakten!!

Publicerat
Riktigt fint skytte Henrik! Att spränga 140 vallen är grymt bra och det säger jag inte bara för att jag ligger sist för tillfället :D

140+ är nice, upprepa det så är det respekt. Såg ut på 200 serien att det kommer att hända igen.

Lars! Jag blir nog med i december så då får du chansen att bli åtminstonde näst sist :mellow:

Publicerat
  • Författare

Bra skytte av deltagarna....som vanligt höll jag på att skriva vilket jag också gjorde :D

Har nästan blivit standardiserat nu att skjuta 49 på 100m!

Själv får jag stå vid skampålen då jag uteblev även denna månad....men under julledigheten så LÄR jag skjuta åtminstone en dag!!

Resultat November:

Henrik 49-49-42=141

Lars 49-43-43=135

Sako 49-38-36=123

Rikard 46-44=90

Keep your guns high and your powder dry! för denna månad kommer jag smiska er duktigt :mellow:

/Micke

Publicerat

detta låter kul och man kommer abslout prova, måste bara få hem en skena med 20 MOA . <_< Men till våren så :ph34r:

Publicerat
detta låter kul och man kommer abslout prova, måste bara få hem en skena med 20 MOA . <_< Men till våren så :ph34r:

Nå tror jag du klarar dig med en rak skena på 300 m ^_^

Publicerat

Jag har varit och skjutit 100m resultatet idag, nu när inte 6,5an skjuter som jag hoppats och 308an kommer att användas funderar jag på om jag kommer att kunna skjuta på 300m men min kikare?

Kikaren är en leuopld FX-III 12ggr men riktmedel "leupol dot"

Är det nån som provat en sån kikare med det riktmedlet på 300m? mina funderingar är om doten är för stor och täcker hela tavlan?

Mvh Rikard

Publicerat

Fint skytte Rikard!

Häftiga bilder med riktig vinter såg det ut att vara :) Jag har ingen kikare med dot men är ganska säker att det fungerar bra vad har den för storlek och hur mycket täckte den på 100?