Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
Blev riktigt sugen att testa fältskyttet frågan är bara hur man klarar tiden utan fungerande magasin och spaken på fel sida :lol:

Är det 90 eller 120 sekunder som gäller för 6 skott (vilket det verkar vara av andra trådar jag läst att döma) så ska det inte vara några som helst problem med enpetare B)

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Djävlar vad snyggt skjutet Lars B)

Du lär som sagt inte ha några problem med tiden!

Jag såg precis i grannkanalen att det är en ny fältskyttetävling på gång här nere 1april med avstånd upp mot 600m-kan jag komma till dig på träningsläger? :P

Surt detta med att hitta en skjutbana med lite avstånd i stockholmsregionen,även jag skulle behöva verifiera mitt rangecard på lite längre håll.

/Micke

Publicerat
Djävlar vad snyggt skjutet Lars B)

Du lär som sagt inte ha några problem med tiden!

Jag såg precis i grannkanalen att det är en ny fältskyttetävling på gång här nere 1april med avstånd upp mot 600m-kan jag komma till dig på träningsläger? ;)

Surt detta med att hitta en skjutbana med lite avstånd i stockholmsregionen,även jag skulle behöva verifiera mitt rangecard på lite längre håll.

/Micke

Jag är ändå lite skeptisk att skjuta som jag nu gör då jag även är vänsterskytt vilket visserligen inte stör så mycket då jag repeterar med högerhand. Att jag hinner få iväg skotten är nog inga problem, men det skulle vara betydligt bättre ätt kunna läsa vind och skjuta snabbt när det är läge istället för att behöva fokusera på att ladda ;)

Jo skyttet var klart godkänt men det var en ovanlig dag helt utan vind........

Visst är du välkommen hit men det är några mil även hit ;) Sedan har min närmsta bana bara 300 och till denna med 575 är det 4-5mil vilket ändå räknas som nära här uppe. Nu ligger även isen på havet så jag funderar att göra min egna bana utan för stugan 1000meter är inga problem att fixa :rolleyes:

Publicerat

Har man tillgång till 1000 meter behöver man inte fundera något mera,

Nu blir jag inte bara så lite fundersam, undrar om jag kan hitta någonstans vettigt att skjuta på 4-600 meter på.

Livet har fått nya perspektiv anser jag.

Lars förresten, läskigt tight skytte.

/C

Jag är ändå lite skeptisk att skjuta som jag nu gör då jag även är vänsterskytt vilket visserligen inte stör så mycket då jag repeterar med högerhand. Att jag hinner få iväg skotten är nog inga problem, men det skulle vara betydligt bättre ätt kunna läsa vind och skjuta snabbt när det är läge istället för att behöva fokusera på att ladda ;)

Jo skyttet var klart godkänt men det var en ovanlig dag helt utan vind........

Visst är du välkommen hit men det är några mil även hit ;) Sedan har min närmsta bana bara 300 och till denna med 575 är det 4-5mil vilket ändå räknas som nära här uppe. Nu ligger även isen på havet så jag funderar att göra min egna bana utan för stugan 1000meter är inga problem att fixa B)

Publicerat

Riktigt bra skjutet Henrik!!! :mad:

Själv håller jag på och roterar hemma i nån form av skyttepsykos - borde nog läggas in snart... En månad som närmar sig sitt slut och annat att göra på lördag än att skjuta.... Med en sjuk skyttekompis (Robban) som dessutom har mitt slutstycke som gisslan... :rolleyes::lol:

Publicerat

Imponerande skytte Henrik, men jag vet inte om jag tror på din teori om tur på 300metersvallen, du har visat lite för bra resultat tidigare för det :rolleyes:

Publicerat

Markus,

jag och bössan snittar femskottare på runt 60mm på 300m vallen. Jag har varit nere och nosat på 50mm vid ett par tillfällen men att lyckas pricka in den bästa träffbilden hittills under "tävling" är i min bok att betrakta som tur.

Utan att sticka ut hakan alltför långt så känns det som att ett resultat runt 135 poäng är ganska normalt, vilket å andra sidan innebär att för att nå resultat på 140poäng så behövs det lite hjälp av turen. Samtidigt kan jag konstatera att de yttre omständigheterna som rådde igår är så nära det optimala som man rimligen kan komma vilket utan tvekan har påverkat skyttet i positiv riktning.

De senaste månaderna har träningen med 22:an varit ganska intensiv vilket även det visar sig på tavlan. För att ytterligare höja nivån så behöver jag dels modifiera utrustningen lite grann samtidigt som jag måste intensifiera övningskyttet på de lite längre hållen. Tyvärr finns inte tiden för detta för tillfället utan nu gäller det bara att försöka bibehålla nivån (och att modda utrustningen så att den blir lite bättre lämpad).

Henrik

Publicerat

Men vad är detta Henrik? Jag som trodde att det räckte med att köpa ett sikte för 25.000 för att bli en toppskytt :rolleyes::P

Publicerat

Jag har för mig att jag gav 6000 kr för mitt sikte, alltså finns det storförbättringspotential bara där.. *asg*

Henrik

Publicerat

Stiligt skytte Henrik :P

F¤n tror jag gav dubbelt för min kikare men klår dig inte ändå :D Hur går det med bygget av nya bössan? jag måste väl skjuta lite mera med 6br:en men runt 5poäng extra kan man nog snitta med den jämfört mot lättviktaren.

Så vad du ska åstadkomma med en mera optimerad bössa är jag nästan tveksam om jag är intresserad av att få veta :D

Publicerat

Jag har tänkt på en sak...

Nu är månaden snart över å det är ju faan att man inte skjuter så tidigt som möjligt alt. att man ger fan i att kolla in resultaten. :P Hade man inte vart så nyfiken så hade pressen känts mindre... ;)

Skall idag ladda upp lite "laserstrålar" för imorrn smäller det för både mig å Rikard såvida inte nått dyker upp.. :P

Bra skjutet gubbar.

Mvh. Robban

Publicerat

Tänkte summera tankarna efter dagens skytte.

Efter att jag varit hemma och studerat mina tidigare skjutningar lite grann så inser jag att jag missat en lärdom som jag borde använt mig av. Vid ett enda tillfälle har bössan gjort precis som jag velat och följt allt skruvande och det jag hållt av till i princip 100%, och det var på Torestorp-banan för några månader sedan. Vad gjorde jag då? Jo, jag var extra noga med att komma ner så lågt som möjligt och ffa klämma på beanbagen så lite som möjligt. Idag var det ansträngt för vänsterhanden och beanbagen pressades upp mer än nödvändigt, vilket får till följd att jag sprider mer än jag behöver (känns det igen mtp utebliven beanbag, Robban?). Jag tror det blir onödiga spänningar i skjutställningen vilket gör att träffbilderna blir mer oroliga. Så nu har jag något att ta med mig till nästa skjutpass vilket jag tror kommer ge resultat.

Idag var det oxå en del skruvande som krävdes, och jag saknade min mil->MOA-tabell vilken jag tillverkade men aldrig skrev ut :huh:

Detta ledde ånyo till en del funderingar om hur fint det skulle vara med (medförstorande) mildot och cm-klick. Det hade suttit SÅÅÅÅÅ fint!!! "Hmm, jag ligger 0,6 mil till vänster". Klickar 6 knäpp åt höger. KLART! ;)

Vi diskuterade oxå förstoringsgrad och var överens om att 20x är trevligt på 100 meter, men egentligen lite för lite förstoring på 300 meter. Är det en helfigur som ska träffas så är det förstås inga problem, men när det rör sig om små mål så borde det inte skada med 30x och kanske t.o.m. 40x förstoring. Det är klart att vibrationer och annat syns väldigt tydligt i siktet vid de förstoringarna, men det kan väl vara till fördel? Får man siktbilden vibrationsfri vid 40x förstoring, ja då VET man att man ligger still!

Publicerat

Jag tror din analys stämmer väl och visst är beanbag smidigt att använda, men jag föredrar en baksäck med öron även om den inte är direkt jägarmässig. Resten av analysen gör att jag funderar..... finns NXS 12-42 med cm. klick :huh:

Publicerat
finns NXS 12-42 med cm. klick :huh:

Vi letade efter det på nätet hemma hos Robban idag, men det verkar inte så ;)

Publicerat
  • Författare

Resultat Februari.

1.Henrik: 49-49-42=140

2.Lars: 48-49-43=140

3.exabit: 46-41-40=127

4.Robban:46-46-34=126

5.Joacim:43-23-37=103

6.Solna-C:49-33-8=90

/Micke

Publicerat
Resultat Februari.

1.Henrik: 49-49-42=140

2.Lars: 48-49-43=140

3.exabit: 46-41-40=127

4.Robban:46-46-34=126

5.Joacim:43-23-37=103

6.Solna-C:49-33-8=90

/Micke

Ja det saknas ju åtminstonde ett välkänt namn på den listan... Undrar vad det är för en gök. :D

Skäms Mike! :D

Grattis Henrik & Lars! :o

Publicerat

Får gratulera Henrik till månadens dubbelseger! :D

Henrik och Lars tycks stabila i täten - båda på samma poäng båda tävlingarna :D

Publicerat
  • Författare
Ja det saknas ju åtminstonde ett välkänt namn på den listan... Undrar vad det är för en gök. :lol:

Skäms Mike! :P

*host*host*harkel*LJUDLIG HARKEL* :D

Var är ditt bidrag??? Ser ganska tomt ut tycker jag??? hur intresserad är du egentligen :lol:;):wub:

/Micke

Publicerat

Träffbilden på 200m är imponerande Micke, hur f-n lyckas du med sånt?

Ja jag vet skicklighet och övning, vänta bara på mina resultat, om jag får tummen ur snart.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Träffbilden på 200m är imponerande Micke, hur f-n lyckas du med sånt?

/Lasse

Jag kan inte göra om den på beställning,var nog en slump att allting stämde just då.

Hade man möjlighet att skjuta varje dag under en längre period så skulle man nog kunna krympa träffbilderna rätt ordentligt.

Jag börjar inse att jag aldrig kan bli bättre än vad mina förutsättningar medger,dvs kan jag bara skjuta en dag i veckan pga arbete och ekonomi så kan jag bara bli så bra som vad en dags skytte i veckan medger.

För att komma upp i grabbarna på Rifles onlys klass så krävs det en egen skjutbana och skytte 7 dagar i veckan.

Dock börjar en ny tvångstanke göra sig alltmer trängande ;) Henrik hävdar att jag förr eller senare vill ha en egen helt skräddarsydd bössa för detta skytte och hans ord börjar bli allt svårare att förtränga :huh:

Jag vill inte hamna på ålderdomshemmet förtvivlat grubblandes om en sådan rigg hade gjort underverk för mitt skytte när det är dags för veckans bingospel :D

Känns dyyyrt!

/Micke

Publicerat

Förstår den där jobbiga känslan Micke men frågar mej samtidigt, vad kan du göra bättre med ett annat spätt än vad du presterar med nuvarande? Och frågan är, har du inte större förbättringspotential med ett mer regelbundet skytte med nuvarande? De där grupperna du sköt på hjortfiguren i Örebro var ju helt äckliga..

Kul.. Henrik av alla människor flåsar upp prylbegäret :huh:;)

Mvh!

Publicerat

Micke,

jag anser att det fortfarande finns en hel del att fundera på och förbättra innan det är dags att skaffa dig en ny bössa ;). Visst kommer du att kunna förbättra ditt skytte lite grann med en lite "bättre" bössa men då behöver du skaffa dig en mer renodlad banracer där du inte längre behåller kravet på att den skall kunna användas som jaktbössa på samma sätt. Däremot tycker jag inte att du nått den punkten ännu utan det finns fortfarande en hel del att göra med befintlig utrustning. Det som kanske blir aktuellt först är i sådana fall att byta ut stocken på din LTR så att du får en stock som är mindre av en kompromiss :huh:

Däremot så tycker jag att du skall fundera på att skaffa dig en bra 22LR, jag vet inte hur ditt nya boende ser ut men kanske går det att skjuta en del 22LR i anslutning till huset? Med tanke på din proffession borde det inte heller vara omöjligt för dig att skaffa en dämpare till en 22LR?

Jag sticker ut halsen lite grann och påstår att du kan förbättra de allra flesta delarna av ditt skytte med hjälp av en bra 22LR och metodiska torrklickningsövningar.

Kan du hitta möjligheten till ett träningstillfälle i veckan med din LTR och då skjuter 20-30 skott så kommer det att räcka långt OM du kompletterar det med ett par sessioner med 22LR och regelbundna torrklickningsövningar. Det viktigaste är att du har kvalité i din träning men det vet du redan.

Med en 22:a kan du träna skjutställningar, andning, avfyrning etc på ett minst lika bra sätt som vad du kan med en centralantänd bössa. Det du missar när du tränar med 22:an är vapenhanteringen men den kan du i princip träna lika bra med torrklickningar. Det område där det är svårt att ersätta din "riktiga" bössa är givetvis skytte på +300m men avssende på vindavdrift och dylikt, men minst 80% av din träning klarar du utan din LTR :D

Henrik

Publicerat

Mycket fin 200-metersserie Micke! :)

Lätt att lura sig och tro att bössan håller under 10 mm på 200 ;)

Detta med utrustning kontra träning är ett spörsmål som upptar stor del av min tid. Å ena sidan kan nog nästan vem som helst skjuta nästan hur bra som helst med nästan vilken bössa som helst, förutsatt att vederbörande lägger ner kopiösa mängder tid på kvalitativ träning. Å andra sidan inser jag mer och mer hur viktigt det är att bössan passar ens fysik, och det gäller ffa stockens längd, kindstöd, mm, men även tryckets kvalité och lite andra grejer.

Jag har kommit fram till att även om utrustningens betydelse inte ska överdrivas, så bör den heller inte underskattas.

Något som jag däremot tycker överskattas rejält är patronvalets betydelse. Nog är det vettigare att köra med exempelvis 308 och ha råd att öva rätt flitigt, än att skaffa en 338 Lapua som har lite bättre långhållsegenskaper, men som dels är svårare att skjuta och ffa är betydligt dyrare att öva med. Men det beror ju på vad man är ute efter förstås: lära sig skjuta, eller skjuta större hål i tavlan ;)

Publicerat
  • Författare
Micke,

jag anser att det fortfarande finns en hel del att fundera på och förbättra innan det är dags att skaffa dig en ny bössa ;). Visst kommer du att kunna förbättra ditt skytte lite grann med en lite "bättre" bössa men då behöver du skaffa dig en mer renodlad banracer där du inte längre behåller kravet på att den skall kunna användas som jaktbössa på samma sätt. Däremot tycker jag inte att du nått den punkten ännu utan det finns fortfarande en hel del att göra med befintlig utrustning. Det som kanske blir aktuellt först är i sådana fall att byta ut stocken på din LTR så att du får en stock som är mindre av en kompromiss :ph34r:

Däremot så tycker jag att du skall fundera på att skaffa dig en bra 22LR, jag vet inte hur ditt nya boende ser ut men kanske går det att skjuta en del 22LR i anslutning till huset? Med tanke på din proffession borde det inte heller vara omöjligt för dig att skaffa en dämpare till en 22LR?

Jag sticker ut halsen lite grann och påstår att du kan förbättra de allra flesta delarna av ditt skytte med hjälp av en bra 22LR och metodiska torrklickningsövningar.

Kan du hitta möjligheten till ett träningstillfälle i veckan med din LTR och då skjuter 20-30 skott så kommer det att räcka långt OM du kompletterar det med ett par sessioner med 22LR och regelbundna torrklickningsövningar. Det viktigaste är att du har kvalité i din träning men det vet du redan.

Med en 22:a kan du träna skjutställningar, andning, avfyrning etc på ett minst lika bra sätt som vad du kan med en centralantänd bössa. Det du missar när du tränar med 22:an är vapenhanteringen men den kan du i princip träna lika bra med torrklickningar. Det område där det är svårt att ersätta din "riktiga" bössa är givetvis skytte på +300m men avssende på vindavdrift och dylikt, men minst 80% av din träning klarar du utan din LTR :huh:

Henrik

Min LTR är untuchable och ändras icke!

För att kunna skjuta helt störningsfritt så är en dämpare ett måste på min nya bostadsadress,då jag har ett stall som närmaste granne kan jag tänka mig att stallfolket kan ha synpunkter på ett ihållande skytte.

Jag orkar inte dra igång ett nytt projekt som innebär nyanskaffning av vapen,optik,dämpare m,m-ekonomiskt känns det inte helt försvarbart heller då nyttan inte riktigt står i proportion till användarbarheten.

Har haft ett antal 22lr och av erfarenhet vet jag att dom blir hyllvärmare hos mig.

Har köpt loss ett parti om 500 168grains SMK(med option på ytterligare 1000) till 308 så plugg finns,så snart det blir ljusare kvällar så kommer jag klämma in ett kvällsträningspass också.

Tanken var att min LTR blir ett renodlat jaktvapen och en banbössa skapas med en lite mer lämpad kolv.

/Micke

Publicerat
  • Författare
De där grupperna du sköt på hjortfiguren i Örebro var ju helt äckliga..

Visst var dom det!

Dock är det så att dom jaktliga egenskaperna räcker till för att träffa vitalt varje gång på 600m mot ett större klövvilt.

I skyttesammanhang räcker dom däremot inte till fullt ut.

/Micke