Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Jag har idag roat mig med att träna snö pulsning på 300 banan då det snöat runt 50cm. sista dagarna och ingen har plogat. Dagens test var med Scenar 90 och 105gr. samt Sierra 107gr. Det blir att köra med Scenar 90gr. den skjuter bäst på alla avstånd jag testat vid dagens 300 skytte gav den serier mellan 38-47mm. Den verkar även fungera bra på toppjakt, hann visserligen bara testa den på tre tuppar men dem föll som lod ur tallarna och visade lämpliga skott skador.

Ska nu bara kolla vart man köper dessa till hyggligt pris, bästa jag vet nu är Vapex som tar 3768 för ett tusenpack tar gärna emot tips om någon hittat bättre pris :P Har även köpt 500st Sierra 70gr. som skjuter bra och är billiga så då kan man leva med lite usel BC emellanåt.

Sedan var jag och skulle bunkra lite krut av den lokala handlaren och han hade då slut på N140 gissa vem som tömde lagret Rikard :P Ska testa fram en laddning med Norma 201 istället då Vihtavuori ofta är besvärligt att hitta.

Bara det plogas på banan ska det skjutas ett bidrag denna vecka :D

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Skönt när bitarna börjar falla på plats lars! Det låter som att 90gr kulorna går riktigt bra!

Du, inte fan är det konstigt att dom har slut krut när dom håller sånna priser! ^_^

Få se om jag tar mig iväg och skjuta månadscupen i slutet av veckan då jag går på ledigvecka på onsdag.

Mvh Rikard -som gillar Lars krutnasare skarpt! -

Publicerat

Då har jag och Petter (Starr) varit iväg och skjutit en vända idag.

En trevlig dag om än lite kall.

Jag hade tänkt att jag skulle skjuta mitt biddrag till månadscupen idag men i stället för det så fick jag träna mig då träffläget inte stämmer på 100meter utan BR:en går mitt i på 140 meter ungefär. Får ta itu med detta innan den 28 Februari. Det ska nog hinnas med.

Jag sköt två stycken 42 poängare och en 44 poängare på 140 meter idag i alla fall. Vilket får anses vara bra för att vara mig. Kanske att jag hade kunnat hålla ihop dem lite bättre med lite mer konsentration och ifall det hade varit "allvar".

I vilket fall som helst så sköt vi även en serie på 300meter (ungefär) men i och med att BR:en inte var "nollad" på 100meter så gick det inte så bra att gå efter Rangecardet vilket gjorde att de två första skotten bommade jag på 300meter. Men dom restrerande tre skotten satte jag med en spridning av 9mm ^_^ En skön känsla fyllde kroppen när man kom fram och såg hur tätt dessa rastrerande tre skotten satt. Nu är detta ingen representativ tre-skottare för mitt skytte men det är ändå kul att ha lyckats få till ^_^ Och det bör ju vara ett tecken på att jag tyvärr inte kan klaga på bössan hädanefter när jag bommar :D

MVH/Jocke

post-2176-1234274663_thumb.jpg

Publicerat
Nu är detta ingen representativ tre-skottare för mitt skytte men det är ändå kul att ha lyckats få till :D Och det bör ju vara ett tecken på att jag tyvärr inte kan klaga på bössan hädanefter när jag bommar :D

MVH/Jocke

Grattar i alla fall till en bra grupp ;) kul att v-maxen går bra, då kan du ta rävarna på längre håll :D

Publicerat
Grattar i alla fall till en bra grupp :D kul att v-maxen går bra, då kan du ta rävarna på längre håll :D

Jag tackar och bockar. Tyvärr så är mina V-max slut snart när jag väl fått dom till att skjuta :D

Ska börja skjuta med 55grs BSST i stället. Det blir nog inte sämre. Det trista är att nu börjar framprovandet av en laddning igen innan man kan koncentrera sig fullt ut på skyttet på lite håll.

MVH/Jocke

Publicerat

Det ser riktigt bra ut Joacim ;) Brukar väl inte vara så svårt att hitta bra laddningar till br. kalibrarna tycker jag.

Har nyss varit på banan för att testa 70gr. SMK då jag nyss köpt 500st sådana och hade 200st. begagnade Norma hyslor tänkte jag ladda upp en rejält parti med denna kombination. Kallt som f¤n idag med mirrage därefter så det går nog att krympa dessa under lite trevligare förutsättningar.

post-857-1234351264_thumb.jpg

Denna stege är laddad med 201 och 0,6FF

1. 30,2gr V0 901,908,894

2. 30,5gr V0 929,914,915

3. 30,9gr V0 933,935,929

4. 31,3gr V0 947,934,942

5. 31,7gr V0 952,952,965

6. 32,1gr V0 974,967,976

Sedan måste jag väl visa första femskottaren med scenar 90gr. från igår :D

post-857-1234351905_thumb.jpg

Har nu hittat Scenar till ett bättre pris på Åland 290euro ska bara försöka få över dem fraktfritt :)

Publicerat

Hej Lars!

Nä dom är väll inte speciellt kinkiga BR-kalibrarna. Men det är ändå lite jobb att hitta en laddning som skjuter såpass här som denna V-max laddningen gör. Vi får se hur det går. Något ska jag nog hitta.

Riktigt snygg 5-skottare! Den hade en del respekt med sig ;)

MVH/Jocke

Det ser riktigt bra ut Joacim :D Brukar väl inte vara så svårt att hitta bra laddningar till br. kalibrarna tycker jag.

Har nyss varit på banan för att testa 70gr. SMK då jag nyss köpt 500st sådana och hade 200st. begagnade Norma hyslor tänkte jag ladda upp en rejält parti med denna kombination. Kallt som f¤n idag med mirrage därefter så det går nog att krympa dessa under lite trevligare förutsättningar.

post-857-1234351264_thumb.jpg

1. 30,2gr V0 901,908,894

2. 30,5gr V0 929,914,915

3. 30,9gr V0 933,935,929

4. 31,3gr V0 947,934,942

5. 31,7gr V0 952,952,965

6. 32,1gr V0 974,967,976

Sedan måste jag väl visa första femskottaren med scenar 90gr. från igår B)

post-857-1234351905_thumb.jpg

Har nu hittat Scenar till ett bättre pris på Åland 290euro ska bara försöka få över dem fraktfritt :)

Publicerat

Jag får citera Kari Lindström: "Du har lod och behöver gå hårdare in i bommarna" ;):)

Publicerat
Börjar inse det omöjliga i att skapa ett rangecard som täcker in alla eventualiteter! Behöver ha skytte som jobb i så fall ;)

Va skönt att inte känna sig ensam med de tankarna :)

Publicerat
Jag får citera Kari Lindström: "Du har lod och behöver gå hårdare in i bommarna" :huh::wub:

Kan säkert stämma men denna laddning med SMK 70gr. blir för ren mängd träning och håller den runt 15mm. är det helt enkelt "good enough" :huh: Lägger man sista tre på varandra blir det en 9skottar på runt 15 ;):huh:

Publicerat

Ser bra ut! :wub:

Publicerat
Jag tackar och bockar. Tyvärr så är mina V-max slut snart när jag väl fått dom till att skjuta :D

Ska börja skjuta med 55grs BSST i stället. Det blir nog inte sämre. Det trista är att nu börjar framprovandet av en laddning igen innan man kan koncentrera sig fullt ut på skyttet på lite håll.

MVH/Jocke

Kan du inte fortsätta med v-max? Slipper du jaga precision igen.

Publicerat
Kan du inte fortsätta med v-max? Slipper du jaga precision igen.

Tyvärr så har den utgått ur Hornadys sortiment ;) Annars hade jag aldrig bytat, just nu lever jag i en extrem symbios med denna kula och laddning :D

MVH/Jocke

Publicerat
Tyvärr så har den utgått ur Hornadys sortiment :lol: Annars hade jag aldrig bytat, just nu lever jag i en extrem symbios med denna kula och laddning :rolleyes:

MVH/Jocke

Surt, hoppas du hittar hem med nya kulan då.

Publicerat
Surt, hoppas du hittar hem med nya kulan då.

Det ska nog gå bra. Det blir bara en massa arbete innan man kan lägga allt krut igen. Men jag har cirka 70st kulor kvar innan jag behöver byta så det är väll bara att köra på.

Mycket bra skjutet Lars. 18mm och 49 poäng på 200 meter gör att man får gås-hud :lol:

MVH/Jocke

Publicerat

Whohaa gott folk... Fint skjutet.

Hade tänkt att få skjutit nu i veckan men min vapendragare Exabit hade senan, som höll ihop nacken och röven, full med latmask. Nu har jag dock applicerat ett kilo ost på hans axel så det blir av till kommande vecka förhoppningsvis. :lol:

Publicerat

Snygg upphämtning på 300 meter, Jocke! :P

Publicerat
Snygg upphämtning på 300 meter, Jocke! :P

Man tackar Exabit. Jodå jag är nöjd med 300 serien. Och hade jag koncenterat mig (läs: ifall det hade gällt något fortfarande) så hade träffbilden säkert blivit bra mycket mindre. jaja jag kommer igen nästa månad :(

Tyvärr så hann jag aldrig att skriva ut någon "månadsträffen" tavla utan det tar jag i morgon. Men jag hade en annan liknande tavla liggande i skytteväskan och kontrollskottet i fyrkanten sitter riktigt fint ;)

ska ta en bild på det i morgon :(

MVH/Jocke

Publicerat

Joacim som du märkt krävs det en del testade och noggrannhet innan man hittar rätt på avstånden bara att nöta på och anteckna hur du skruvat varje gång så sitter dem snart där. Vad gäller kulor skulle nog SMK 70gr. vara intressant att testa i din pipa den är även rätt billig 2,50st hos Vapen och Skytte i Bureå.

Publicerat
Man tackar Exabit. Jodå jag är nöjd med 300 serien. Och hade jag koncenterat mig (läs: ifall det hade gällt något fortfarande) så hade träffbilden säkert blivit bra mycket mindre. jaja jag kommer igen nästa månad :wacko:

Tyvärr så hann jag aldrig att skriva ut någon "månadsträffen" tavla utan det tar jag i morgon. Men jag hade en annan liknande tavla liggande i skytteväskan och kontrollskottet i fyrkanten sitter riktigt fint :P

ska ta en bild på det i morgon :angry:

MVH/Jocke

Skönt att se att det är fler som är lata av naturen :blush: Jag måste skäörpa mig när det gäller att ha koll på min inskjutning, nollning o liknande.

Blir mest att jag provar ett skott för att se hur det blir idag..

Du har ju koll på hur du ska göra och hur grejjorna funkar så hade du bara haft lite mer ork skulle det blivit farligt.

/Lasse

Publicerat
Joacim som du märkt krävs det en del testade och noggrannhet innan man hittar rätt på avstånden bara att nöta på och anteckna hur du skruvat varje gång så sitter dem snart där. Vad gäller kulor skulle nog SMK 70gr. vara intressant att testa i din pipa den är även rätt billig 2,50st hos Vapen och Skytte i Bureå.

Jodå Lars du har helt rätt. Jag och Petter (starr här på forumet) snackade en del om det här med Rangecard och vi konstaterade att jag (som inte har någon kronograf) nog gör lämpligast i att mäta ut 100, 200 och 300 meter för att sedan testa ut ett rangecard och få fram de "riktiga" klicken på dessa avstånd för att sedan gå in i ett program och ändra hastigheten tills min fakta överensstämmer med programet. Sedan går det ju att hålla på till oändliga avstånd bara man får några hållpunkter i form av olika avstånd.

Eller tänker vi helt fel här?

Skönt att se att det är fler som är lata av naturen Jag måste skäörpa mig när det gäller att ha koll på min inskjutning, nollning o liknande.

Blir mest att jag provar ett skott för att se hur det blir idag..

Du har ju koll på hur du ska göra och hur grejjorna funkar så hade du bara haft lite mer ork skulle det blivit farligt.

/Lasse

Tyvärr är det ju så Lasse. Hade man inte varit lat så kanske det hade gått att plcera sig skapligt. Jaja jag kommer igen i morgon i månadsträffen och sedan plockar jag in mina poäng så fort jag fått till mina 55grs Nosler BSST och ett rangecard till dessa :wub::lol:

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har varit och skjutit 500 och 575 meter idag det visade sig att range-cardet stämde riktigt bra :wacko:

Riktigt skoj att skjuta på dessa håll då det börjar blir "riktigt" långhåll och visar direkt och brutalt om grejerna fungerar bra eller inte.

Hade tyvärr bara kvar 8st. Scenar 90gr. så jag laddade upp dessa med Norma 201 för at kolla hur det skjuter. Sedan stämmer inte beräkningen i PCB riktigt då jag vet att denna laddning ger 900m/s så stämmer det i verkligheten om jag räknar på 840 så det gjorde jag och skruvade för 575meter och sköt dessa åtta skott satt lite lågt och höger men hyfsat tätt.

post-857-1234883898_thumb.jpg

Sedan testades 6 skott på 500 med SMK 70gr även denna kula skjuter fint på längre håll när det var lite vind idag :wacko: Och det beräknade range-cardet stämde väl ett klick mindre hade varit full pott :huh:

post-857-1234884043_thumb.jpg

Har nu lånat 100 Scenar och har ett tusenpack på väg från Åland så det känns tryggt att den kulan verkar skjuta riktigt bra även på längre håll. Blev riktigt sugen att testa fältskyttet frågan är bara hur man klarar tiden utan fungerande magasin och spaken på fel sida <_<

Publicerat
Jag har varit och skjutit 500 och 575 meter idag det visade sig att range-cardet stämde riktigt bra :D

Riktigt skoj att skjuta på dessa håll då det börjar blir "riktigt" långhåll och visar direkt och brutalt om grejerna fungerar bra eller inte.

Hade tyvärr bara kvar 8st. Scenar 90gr. så jag laddade upp dessa med Norma 201 för at kolla hur det skjuter. Sedan stämmer inte beräkningen i PCB riktigt då jag vet att denna laddning ger 900m/s så stämmer det i verkligheten om jag räknar på 840 så det gjorde jag och skruvade för 575meter och sköt dessa åtta skott satt lite lågt och höger men hyfsat tätt.

post-857-1234883898_thumb.jpg

Sedan testades 6 skott på 500 med SMK 70gr även denna kula skjuter fint på längre håll när det var lite vind idag :D Och det beräknade range-cardet stämde väl ett klick mindre hade varit full pott B)

post-857-1234884043_thumb.jpg

Har nu lånat 100 Scenar och har ett tusenpack på väg från Åland så det känns tryggt att den kulan verkar skjuta riktigt bra även på längre håll. Blev riktigt sugen att testa fältskyttet frågan är bara hur man klarar tiden utan fungerande magasin och spaken på fel sida :rolleyes:

O dig ska man tävla emot. Du är ju nästan proffs.

Fint skjutet.

/Lasse

Publicerat

Fint skjutet.

/Lasse

Kan nog inte kalla mig proffs då det var första gången jag sköt på dessa avstånd :rolleyes:

Publicerat

Fint skjutet.

/Lasse

Håller med. Det är fusk att ha med Lars på tävlingarna ;)

Lars, Henrik och MR Mauser får ha en egen tävlingsavdelning så vi andra får en chans :);)

Det är ju dessutom bara possetivt för dom. Som sämst blir det ju Brons ;)

MVH/Jocke

P.S Grattis till det superba skyttet Lars! D.S